Jump to content

KRÅKEFUGLJAKTEN 2017/2018


Castor

Recommended Posts

Har ikke funnet en tråd omhandlende Kråkefugl-jakt inneværende år. Må da være noen rundt omkring i Norges langstrakte land som jakter Kråke (fugl)

Jeg har vært ute med rifla noen ganger.....og jammen har det blitt kråke i bakken, men ikke kjøtt i fryseren nei.

Om dere vil...og har tid....kan dere bli med ut på Kråkejakt

Trenger ikke ha med hørselsvern, for dette smeller ikke nevneverdig.

 

 

Edited by Castor
  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

Det er det som er bak-delen med Kråkejakt, at de er meeeget smarte. Har man skutt ei Kråke ved å bruke dette plastpose-trixet, kan man like godt flytte til en annen plass umiddelbart, ellers kommer de ikke igjen på hvertfall 4 måneder, er min erfaring. Man må hvertfall ikke vise seg frem før lurvelevenet har stilnet, ellers stikker de av bare de ser noe som minner om gamle Castor'n 

Skuddsekvensene i denne 5 minutters videoen, har det tatt omtrent 1 år få til, så det er en utholdenhetsprøve egentlig, men spennende når en lykkes.

En merker på en måte på Kråkene når de er klar for plastpose-trixet igjen. De blir litt mer medgjørlige ettersom månedene går:)

Hønseegg fungerer også utrolig bra....fortrinnsvis hvite....verd å prøve....kråkene greier ikke fly forbi hverken plastposer eller hønseegg uten å undersøke.

 

Det interessante er at jeg ikke har skutt Ravn ved å bruke plastposen, med hensikt. De er omtrent "håndtamme" og bryr seg ikke. Kommer igjen nesten umiddelbart, men prøv å knert en Ravn.....poff vekk....samme skepsisen som Kråkene.

Jeg "bruker" ravn som "åte" for å få kråkene mer tillitsfulle. Høres muligens litt merkelig ut, men det fungerer.

Ved å studere Kråkene.....ser en at de er...som nevnt....meget smarte. Bare legg merke til i denne videoen hvordan de undersøker alt som ser ut som det kan spises meget grundig. Det er reine "big brother" og studere Kråker.

Har et opptak der ei Kråke, eller er det Skjære som finner ei gammel lommebok. Nei og nei hvordan de elter rundt og rundt på den lommeboka....muligens på jakt etter visakortet:D:D

Har trimmet lattermusklene mine mange ganger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Castor changed the title to KRÅKEFUGLJAKTEN 2017/2018
  • 3 weeks later...

Tenkte å prøve ut kråkejakt med hubro. Har tenkt å kjøpe inn en plasthubro og lime på fjær fra en orrhøne jeg fikk forleden dag. Hva slags lim burde jeg bruke til denne operasjonen? Og hva slags type øyne er det jeg burde lime på? De originale øynene vil vel forsvinne litt etter at jeg har lim på fjær, kanskje? Håper noen her har erfaringer de vil dele!  

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte limpistol da jeg limte orrhønefjær på plastugla mi. Finnes kanskje bedre limtyper, men det var det jeg hadde, og det fungerer greit. Limte ikke på så mye fjær, men nok til at ugla ble litt lodden. Limte ei og ei fjær på en dråpe lim. Til øyne brukte jeg oransj plast fra en boks (reke i lake-boks?). De originale øynene var synlige, men de nye er større og tydeligere. Jeg limte og på vingene brukte stjerten til større "ører".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei. Plasserer lokkekråkene i trekkruta inn mot en avfallsplass. Plasserer kråkene 20 -30 meter fra meg. Flest på bakken men bruker å henge ei vaktkråke eller to i trærne også. Etterhver som jeg skyter kråke/ravn settes disse ut med en pinne under hodet. Ekte vare er de beste lokkefuglene. Selv bruker jeg kamuflasje etter årstid og bygger meg et lite sjul av kvist og kamonett. 

 

J.A.

Link to comment
Share on other sites

På 10.12.2017 den 17.09, Hakapiken skrev:

Hei. Plasserer lokkekråkene i trekkruta inn mot en avfallsplass. Plasserer kråkene 20 -30 meter fra meg. Flest på bakken men bruker å henge ei vaktkråke eller to i trærne også. Etterhver som jeg skyter kråke/ravn settes disse ut med en pinne under hodet. Ekte vare er de beste lokkefuglene. Selv bruker jeg kamuflasje etter årstid og bygger meg et lite sjul av kvist og kamonett. 

 

J.A.

Takk for tips. Sliter med å finne en trekkrute her. Plutselig en dag kan det fly 40 kråker forbi på kvelden, før det kan gå mange kvelder uten en eneste kråke. Har en hubro, men denne har jeg ikke fått limt fjær på ennå. Usikker på om det er vits i å bruke den slik den fremstår rett ut av eska.

Link to comment
Share on other sites

På 11.12.2017 den 18.26, Eiha skrev:

Takk for tips. Sliter med å finne en trekkrute her. Plutselig en dag kan det fly 40 kråker forbi på kvelden, før det kan gå mange kvelder uten en eneste kråke. Har en hubro, men denne har jeg ikke fått limt fjær på ennå. Usikker på om det er vits i å bruke den slik den fremstår rett ut av eska.

Det er viktig å bruke litt tid på rekognosering i området og lære seg kråka vaner. Plasthubroen blir mye mere effektiv med pålimte fjær. Se bilde. Her har jeg brukt rypefjær og gråmåke 😀

BAE5B323-F899-43DC-A299-E841457EC058.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Godt nytt år!

Det ble en treg start på jakta på årets første dag.... Kråkene og ravnen virket svært lettskremte. Det er ikke så rart med tanke på alt fyrverkeriet som ble skutt opp i området i nattxD Fikk lurt 2 ravn og 2 kråker. Mista en ravn og ei kråke som var lungeskutt og ramla ned inne i skogen...

 

79C57DC0-3313-4E3E-AB90-0DB9EF74753C.jpeg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Super XX skrev:

Du har taket på dette Hakapiken!

Jeg har jaktet det meste i norsk natur. Kråke og ravn fremstår for meg som noe av det mest krevende.

Skyter du alt på samme plass?

 

Nei, jeg jakter litt rundt om kring, men skyter mest kråke i trekkruta inn mot et avfallsanlegg. Også her må jeg variere postene og ta pauser i jakta for at ikke kråkene skal sky både lokkekråkene og hubroenxD.  Viktig å variere taktikken.

 

J.A.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Har brukt lokkekråker fra wish og biltema. De fra wish er helt svarte, så det er jo mer eller mindre ravn, men i kråkestørrelse.

FUD sine kråker syns jeg ser veldig dårlig ut, og kråka er såpass smart at den skyr mine FUDS de få gangene jeg har prøvd dem.

 

Har skutt 89 kråker, 1 ravn og 1 skjære siden jeg tok jegerprøven for 10 måneder siden, så biltema/wish fuglene funker.

 

PS, jeg har fått to forskjellige versjoner av ravn/kråke på wish, den ene var dekket av filt og den funket veldig bra. den andre bestillingen jeg la inn kom i vanlig blank sort plast, og den var det altfor mye gjennskinn i, så denne blir ikke brukt i det hele tatt. Biltema sine kråker er veldig billige og funker veldig bra syns jeg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg og 30Herrett gjorde en innsats forrige uke får å få kråke litt nærmere rødlistestatus.

(Gjenn)Oppdaget 2 ting, kråker lærer fort  (dag en-bra med kråker, dag to kom de en og en, dag tre så vi de bare laaaangt borte) og fluktskyting må trenes på (selv om det var på tide å få brukt opp pakken men Baikal Sporting kjøpt på tidlig 90tall....).

 

Artig er det og mens Herrett organiserte flere steder å jakte på modifiserte jeg lokkeugla, malt brun og svart og med fjærdusker på ørene.

Men- det er svinkaldt og ikke en kråke å se, så jeg får ikke testet ugla.

 

Hvor er kråkene når det er kaldt?? Dagens bikkjeluftetur gikk i område hvor jeg ikke kan huske å ikke ha sett kråker. Eneste vi så var 2 havørn på veldig nært hold.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
1 time siden, Hakapiken skrev:

Satte opp hubroen og kråkene gikk fullstendig bananas. 61 kråker og 1 ravn 

Kjempebra!

Angående hubroen din: har du satt inn øyer i staden for de blasse plastikk øya som er på den fra før? Antar du har kledd inn en plastikk hubro med fjær?

Jeg har en slik plastikkhubro og den er det ikke gjort noe med. Merker kråka fort gir seg for denne plastikk saken. Har fjær fra 3 røy som jeg har planer om å kle inn hubroen med. Men jeg må gjøre noe med øyene, de ser lite naturtro ut. Ser for meg at glassøyer kan gjøre susen. Men hvor skaffer en sånt fra?

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Har en kina-ugle i plast og den ser ikke ut til å hisse kråkene noe særlig opp.

@Hakapiken kan du sette inn et inspirasjonsbilde av uglen din så vi andre får et tips om hvordan vi kan dekorere våre ugler?

Se litt lenger opp i tråden. Bare å finne frem limpistolen og la fantasien løpe løpsk😂

J.A.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hvordan gjør dere med fellte fugler under jakta? Hentes de fortløpende eller kan de bare ligge?

 

Lurer på dette da det tydeligvis er veldig viktig å være på plass i mørket så ikke kråka skjønner opplegget.  Om da jakta er i gang og man plutselig løper ut for å hente døde kråker så er vel ikke det positivt. 

 

Har en hønsehauk som er utstoppet (50 år ++ gammel). Det burde vel funke gull som hubro?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pleid å hente de fortløpende. Da husker jeg hvor de har falt, og jeg får forvisset meg om at de er døde. Har hørt at kråkene kan bli skremt av døde kråker som ligger på bakken.

Jeg pleide å jakte med ugle i et kupert hugstfelt og slutta etter et par sesonger med kamuflasjetelt og nett. Jeg gikk over til fullstendig kamuflasje av meg selv, løvcamo, "gilliehatt", hansker, maske og kamuflert våpen, og sto inntil ei lita bjørk. Måtte forresten kappe toppen av bjørka hver høst for å kunne skyte 360 grader. Viss jeg brukte terrenget riktig var det ikke noe problem å skyte flere kråker mens jeg var ute og henta felt fugl.

 

Hauken skal nok fungere bra, men prøv å få den høyt nok, så den blir stående i silhuett. 

Vær på plass før det blir lyst, som du sier.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hva er grunnen til at det skytes så mange kråker? Noen ser det tydelig som et mål å skyte flest mulig.

 

Det har ingen positiv effekt for naturen, tvert imot. Når kråkene fjernes tas maten fra rovfugler, som i større grad må rette predasjonen mot rype, skogsfugl og andre arter som kan være i tilbakegang. Kråkene er viktige varslere i forhold til rovdyr og rovfugler, og bidrar på den måten til økt overlevelse for andre fuglearter.

 

Mange studier viser at kråkefugler ikke har negativ innvirkning på andre fuglearter. En samling av 42 studier av kråkefugler og deres effekt på andre arter, viser at fjerning av kråkefugler ikke øker bestandene av andre fuglearter.

 
En studie fra 1984 der kråkefugler ble fjernet fra et område, viste økt reirsuksess bare i ett av fire år. Kyllingdødelighet, produksjon og hekkettetthet ble ikke påvirket i noen av årene. Predasjonen på reir ble kompensert av andre arter. Konklusjonen var at fjerning av kråkefugler ikke er en effektiv metode for å øke villfuglbestandene. 
 
I en undersøkelse fra 1993 ble kråkefugler og måker fjernet fra et myrområde i Skottland. Fjerningen av kråkene og måkene hadde ingen innvirkning på andre fuglearter, og en økning i predasjon fra rev ble registrert.  
 
En kanadisk studie fra 1995 viste at hekkesuksessen til ender i to områder hvor kråker ble fjernet ikke skilte seg fra hekkesuksessen i to kontrollområder der kråkene ikke ble fjernet.    
 
Kråkene er blitt forfulgt på feilaktig grunnlag i mange tiår. En stor del av kråkene som jaktes i vinterhalvåret er trekkfugler fra øst som ikke oppholder seg i Norge i hekketida. Det eneste jegerne oppnår med å skyte rundt 50.000 kråker i året er at det blir mye mindre mat på rovfuglene, som i stedet tar andre fuglearter, blant annet arter som jegerne ønsker å skyte flere av.
 
 

 
 
Link to comment
Share on other sites

Hei! 
 

Kan man sette hubro’n på bakken på et jorde eller må den opp i høyden? Og er det tider på døgnet eller sesong for om man velger lokkefugler eller hubro? 
 

Og, kan man sitte å prate, eller gjelder det å holde det tyst?:) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...