Jump to content

308 ggg fmj


Mausertrynet

Recommended Posts

Hei

Eg har skutt en del SelliergBellot ammo i 308 tidligere på skytebanen, å så langt virker det som en god treningskule. Men så har eg sett litt på en type ammo jaktdepotet selger. Det er 308 ggg fmj 147g patroner. Om eg har rett er dette en type utenlandsk nato ammo. Eg har vurdert å kjøpe noen patroner, men lurer på om den er like grei som SgB ammoen eg har skutt tidligere, eller om den kanskje er dårligere. Er den for eksempel like presis? Det er jo tross alt den billigste ammoen jaktdepotet har til 308.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort en liten test, men er ennå ikke helt i mål:

Jeg har gjort en liten test med to kruttyper, Norma 11 og N-140, begge gikk like bra eller like dårlig. Det kan være min feil at de ikke samlet bedre enn tieren på 100 meter. Jeg fikk kronografert ladningen med 46,0 gran N-140 i min KV-59F1 (70,5cm. pipe). v/0=889m/s. Med NM60 7,62x51 ( ferdig Nato fra RA ) gir 878m/s. N-140 ladningen min er ikke maks for denne typen kuler, for mengdetrening er det ikke det som teller. Jeg har skutt bedre med Nato, jeg vil ikke dømme GGG ut fra 20 - 30 skudd totalt. De går sikkert like bra til slutt.

 

GGG.JPG

Fra venstre: liggende og stående GGG 147 grain og 146 grain Nato tatt fra en NM60 (7,62x51) Egentlig ganske like.

KV-59F1 – Kopi.JPG

Testet i denne KV-59F1, jeg skyter med åpne sikter og noe redusert syn enn før.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
18 timer siden, HotShot skrev:

GGG er den billigammoen jeg får best presisjon med. Skal prøve ut ggg matchking 168grs snart også.

Anbefaler 175gr uten å ha prøvd 168. Årsaken er at jeg skjøt med 175gr i sommer på 1000yds og det fungerte veldig bra i 1-12" pipe. 155gr nådde ikke frem med 60cm løp. Vi vet at 168gr heller ikke gjør det. Skal du skyte opp til 5-600m er det bare å velge den med best presisjon. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

GGG med 168gr SMK har jeg sett gå svært bra (så bra som ammo kan gå omtrent) i TRG22, Sauer 200STR, og flere andre rifler. Det er god ammo. Som Torf sier kommer den ikke fram til 1000m, da må du ha 175gr. Men til kanskje 700m, iallefall 600m så er 168 The Shit.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...