Jump to content

Hagle til nybegynnerkjerringa


B686SP

Recommended Posts

Er sakte men sikkert på utkikk etter ei passende hagle til min verre halvdel. Har ikke helt bestemt oss helt for prisklasse ennå, men vet at ho vil ha noe som er brukbart i mange år framover. Hadde ikke penger vært et tema, så hadde det blitt en 686 sp1. Samtidig så har vi ikke så dårlig råd at en gammal russer er fristende. Så er det noen som har positive erfaringer med noe midt i mellom? Ser det finnes en del tyrkise varianter i hyggelig prisleie, men har aldri vært borti greiene. Krav er som følger: o/u, ikke lady hagle, 12/76 av praktiske årsaker, enkel avtrekker med greit avtrekk. Fordel med løse choker og justerbar kolbekam. Dog intet must. Ved fast borring,  må det være 1/4- 1/2 eller 1/4- 3/4. Brukt intet problem, så lenge en kan forvente at det funker som det skal i mange år. Håper på noen innspill om hva jeg bør ta en kikk på, evt hva en bør holde seg langt unna.

mvh

Mats m/frue

Link to comment
Share on other sites

Løp og kjøp, kun enkel avtrekker- mener den er uten løpsvelger (Det har du i praksis ikke bruk for) Mere børse for pengene skal en ha flaks for å finne :winke1:

Merk, ser i ettertid at du vil ha 12/76- denne er nok i 12/70. (Mitt råd, glem 12/76, såpass kontroll på ammunisjonen bør en ha- og det en 12/70 ikke klarer- klarer heller ikke en 76....)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=104170239

 

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Du finner helt sikkert en fin Beretta i prisklassen du antyder. Glem ikke de fine modellene S55 og S56, de har ofte en bedre balanse grunnet lettere piper (uten løse choker).

Superb kvalitet som "holder", men da i 12/70 som holder til alt som går å drepe med hagle.

 

Fine brukte  O/U hagler er også Miroku, SKB, Winchester 101 og selvsagt Browning.

Som regel er dog mange av i disse i 12/70 og uten justerbar kolbe, men kvalitetsvåpen som fungerer og som din bedre halvdel vil ha nytte og glede av i lang tid.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg rimelig uenig- men enig i dine to argument-  min mening er at halvauto er ikke spesiellt egnet for nybynnere.  Nybynnervåpen=  funksjonssikker o/u med automatisk sikring- der en kan brekke våpenet- og se at det er tomt. Ingen fare for forkiling- skjult/glemt patron i magasin, som regel elendig sikring- og som regel- langt og tvilsomt avtrekk, "vanskelig" å demontere/remontere for puss +++.... Halvauto er mer egnet for de med litt våpeninteresse, litt teknisk innsikt , osv

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. 12/76 er "better safe than sorry" faktoren, har ingenting med ekstra drep å gjøre. Har ammo i alle farger og valører liggende, og jeg finner tanken om at ho kan stappe alt som er i huset i børsa uten fare for å blåse av seg henda er beroligende. Det samme gjelder for muligheten til å knekke børsa, så ho visuellt ser at det er tomt, så halvauto utgår. Miroku og skb har jeg sett noen av på finn, og har hørt noe før om at det er gode greier. Blir å kikke litt, så dukker det sikkert opp noe etterhvert. Igjen, takk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...