Jump to content

Lett hagle - trenger tips


Laks

Recommended Posts

Hei!

 

Er på utkikk etter ei lett hagle til rype, storfugl og kanskje andejakt eller gås etterhvert.

Og trening på leirdue.

Kaliber 12.

 

Men foretrekker ei hagle som er så lett som mulig. Litt rekyl gjør ingenting.

 

Har sett på disse og lurer på om noen har disse selv og har erfaringer eller andre anbefalinger?

Huglu Eagl Compact Light: https://bearskin.no/produkt/vapen/huglu/huglu-eagl-compact-light-mch (har prøvd å holde den og likte den veldig godt).

Classic Light Lady 12-76: http://www.jaktdepotet.no/hagler/classic/classic-light-lady-12-76-o-u-66cm-loep-ekstraktor-5-choker

Silma Lappland: https://xxl.no/silma-hagle-lappland-12-76/p/1060679_1_style (men ikke funnet ut hvor mye den veier).

 

 

Kom gjerne med andre tips. :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 25.10.2017 den 23.23, NMLK skrev:

Styr unna lettvektshagler i kaliber 12. Låskasser i aluminium resulterer som oftest i dårlig balanse og sving. Hvis du absolutt må ha en lettvekter, for en hagle i kaliber 20 med låskasse av stål.

Har bestilt Huglu eagl kompakt kaliber 12. Den har låsekasse i ergal, men synes den virker stødig likevel. Blir å trene en del på leirduer for å treffe best mulig.

På 26.10.2017 den 4.23, Mondragon skrev:

Jeg har en Bettinsoli Nexus lite, kal. 12

Siden den er så lett så er den noe mer krevende å skyte med/få lagt rett på plass ved skudd...men det er jo en treningssak :)

For meg med dårlige armer er det flott med så lite vekt og rekyl er ikke noe problem synes jeg

:)

Den så fin og lett ut. Tenker også at fordelen med ei lett hagle veier opp for ulemper. Man får heller trene mer på teknikk og på leirduer før man jakter på ordentlig. :)

Link to comment
Share on other sites

@Laks Er nok Med dette som med alt.....noen for og noen i mot :)

Jeg hadde ikke så mye valg som nevnt, pga problemarmer

Bettinsolien er veldig pen med mye «pynt», den er sykt lett...nesten som et lekevåpen 😂

Trene har vi godt av alle mann, og som nevnt over...jeg leser og hører, og har erfart at en lett hagle er mye mer krevende å skyte med enn en tynge/vanlig. Er nok ingen tvil om at en «vanlig» hagle er mye deiligste å bruke

Dog skal sies...jeg har hatt opphold på en god del år med jakt og skyting og begynte som høyrehendt å skyte links når jeg kjøpte Bettonsolien...men på leirduebanen traff jeg like greit som de andre og jeg er absolutt ikke flink, så visst skal det la seg gjøre å skyte bra med ei fjør også 😬

Skjøt vel 40 skudd på leirduebanen uten å ha problem med rekyl foresten(men dette går nok på hver og en, noen føler jo rekyl lettere enn andre) 

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...