Jump to content

Søknad om oppbevaring i leiebolig, how to?


SofaBamse

Recommended Posts

4 timer siden, Geco5 skrev:

Og da blir søprsmålet, hva regnes som fast bolig. Kun Folkeregisterlove gjør det!

Ja, der finner en definisjonen på fast bolig. Men våpenforskriften stiller ikke noe slikt krav. Det eneste kravet er at det ikke kan lagres i ubebodd hus/hytte.

 

Domino har helt rett her, rundskrivets 3.10.1 dekker dette:

"Dersom vedkommende ønsker å ta våpen med seg til for eksempel studiested, vil de ordnære regler om oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon komme til anvendelse, herunder bestemmelsene om våpenskap fra første våpen".

Link to comment
Share on other sites

Bevare meg vel, er det rart det er krig i verden? Så mye krangling og til dels krasse ord over en (relativt) liten juridisk spissfindighet med meget begrensede konsekvenser. Tell til ti, er det ikke det man sier?

 

Situasjonen er som følger: Jeg og kona leier hus i sør. Vi eier hus i nord. Begge er studenter. Dersom vi folkeregistrerer oss i sør får vi mer formue enn lånekassen tillater, og mister 50-100.000 i omgjøring til stipend, samt renter på dette. Vi velger derfor å stå folkeregistrert i nord. Skatteetaten er meget spesifikk på at ektefolk ikke kan stå folkeregistrert to forskjellige steder. Forskrift om folkeregistrering §5-5 spesifiserer unntaket som sier at vi fortsatt kan stå folkeregistrert i nord.

 

I våpenlovgivningen er denne spesifikke situasjonen ikke tatt hensyn til, for hvem leier vel mens de eier et annet sted og studerer? Derimot står dette:

" Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær." (Forskrift om skytevåpen §79).

Altså burde det bety at mine våpen da skal stå i min folkeregistrerte bolig. Fra samme forskrift, to paragrafer lenger ned, finner vi

"Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, kan midlertidig overlate sine skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon til andre for midlertidig oppbevaring dersom særlig grunner foreligger. Hvis våpenet ikke kan overlates til andre etter reglene i kapittel 18, kan oppbevaring hos andre kun skje etter innhentet tillatelse fra politimesteren i det distrikt vedkommende har registrert sine våpen." (Forskrift om skytevåpen §79).

Dette er jo egentlig ikke tilfelle, siden jeg ikke skal overlate våpen til andre eller oppbevare hos noen andre. Altså er det egentlig tvilsomt om jeg i det hele tatt kunne fått en tillatelse hjemlet i denne paragrafen. Videre står det i rundskrivet 3.10:

"Det forutsettes at våpnene oppbevares i godkjent våpenskap på våpeneierens faste adresse såfremt våpnene ikke er medbrakt i forbindelse med bruk."

Min faste juridiske adresse vil jo da nødvendigvis være folkeregisteret, siden statlige etater henter informasjon derfra og ikke fra postens registre. 3.10.1 lyder

"Etter forskriftens § 81 kan skytevåpen og ammunisjon midlertidig overlates til andre for oppbevaring på nærmere vilkår. Dette kan være aktuelt i forbindelse med bl.a. studier."

Dette er jo som jeg skrev over ikke tilfelle, siden jeg leier en egen boenhet.

 

Enden på visa er jo at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre for å være lovlydig, og de som liksom skal være den lokale juridiske autoriteten på området har hverken vilje eller evne til å være behjelpelige. Det blir jo ikke bedre av at "autoriteten" i praksis sier "jeg kan ikke si hva som er riktig i henhold til loven, så du får bare gjette, men tar du feil er det ditt ansvar og risiko". Å forsøke å diskutere dette videre med våpenkontoret tror jeg ikke jeg gidder, siden jeg har et ganske kraftig inntrykk av at de hverken har vilje til å være løsningsorienterte eller å sette seg inn i det fulle omfanget av lovverket de er ment å kjøre forvaltningssakene sine etter. Og de er helt tydelig ikke interessert i å risikere å gjøre noe feil, da er det greiere for de om de kan benekte alt og jeg sitter med hele risikoen og konsekvensen dersom noe skulle dukke opp. Min hjertens mening om den type byråkratisk praksis egner seg ikke på åpent forum...

 

Ser det nevnes at jeg kan legge problemstillingen frem for POD, men jeg har enda ikke fått svar på den forrige henvendelsen jeg sendte dit (er ikke offentlige etater pliktige til å svare, sånn egentlig?), så jeg tipper at det i praksis blir det samme som å hente ned isenkrammet når jeg skifter registeradresse etter jul.

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, SofaBamse skrev:

Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær." (Forskrift om skytevåpen §79).

Det er nok denne formuleringen som skaper misforståelse. Både hos våpeneiere og kanskje også noen våpenkontor. Men folk må prøve å se objektivt på teksten, for så å prøve forskjellige tolkninger på hvorfor den står i regelverket.

 

Den er IKKE der for å understreke at din folkeregistrerte adresse er "riktig" bosted når du befinner deg andre steder i lengre perioder.

 

Den er der for å undrestreke at du fremdeles kan oppbevare våpnene i hjemmet ditt selv om du er lenge borte på f.eks ferie eller jobboppdrag.

 

Dette er to forskjellige ting. 

 

Det blir aldri feil å oppbevare våpnene dine på den adressen du faktisk/fysisk bor på. (Så lenge kravene om sikker oppbevaring overholdes).

Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Det blir aldri feil å oppbevare våpnene dine på den adressen du faktisk/fysisk bor på. (Så lenge kravene om sikker oppbevaring overholdes).

Jeg ser at du skriver det, men all den tid jeg ikke får det skriftlig fra noen som representerer etaten som med et pennestrøk kan ta fra meg våpnene som "forvaltningsvedtak" så er det ikke noe hjelp i. Jeg vet dessverre bedre enn å stole på at norsk forvaltning vil forholde seg til noe så ubyråkratisk som sunn fornuft og oppegående resonnering...

 

Edit:

@Erlend Meyer Samme resonnering som over, det hjelper meg ikke det spor hva du skriver så lenge det går an å tolke det annerledes. Slik jeg leser det er det nemlig slik at de ordinære reglene for oppbevaring skal gjelde også i de tilfeller der man får løyve til å oppbevare hos andre, og dermed kan hele avsnittet ignoreres i min sak siden det ikke skal oppbevares hos andre.

 

Er også litt i tvil om det har noen hensikt å skrive brev, all den tid det bare er for saksbehandler å nekte for at noe slikt har blitt sagt, og komme med noe fjas om at det er noen som er ute etter å lage trøbbel fordi de ikke fikk det svaret de er ute etter. Hadde jeg fått noe skriftlig ville det stilt seg annerledes, men slik det ser ut nå kan det dessverre hende at det eneste fornuftige er å la skapet stå der det står og sitte helt stille i båten...

Edited by SofaBamse
Link to comment
Share on other sites

Sitat

" Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær." (Forskrift om skytevåpen §79).

Altså burde det bety at mine våpen da skal stå i min folkeregistrerte bolig.

Nei, den setningen sier at du KAN oppbevare våpnene i din folkeregistrerte bolig. Du konstruerer et problem her. Det er hauger av studenter som har våpen med seg på studiestedet. Jeg gjorde det i forrige århundre en gang, og vi har en fin gjeng her i skytterlaget nå som kommer fra hele landet, og som har våpnene sine her de bor mens de studerer.

 

Rundskrivet jo klinkende klart:

Sitat

3.10.1Midlertidig oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon

Etter forskriftens § 81 kan skytevåpen og ammunisjon midlertidig overlates til andre for oppbevaring på nærmere vilkår. Dette kan være aktuelt i forbindelse med bl.a. studier. Dersom vedkommende ønsker å ta våpen med seg til for eksempel studiested, vil de ordnære regler om oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon komme til anvendelse, herunder bestemmelsene om våpenskap fra første våpen.

 

Dette betyr at det ER lov å ta med våpen til studiested, og oppbevare dem der etter ordinære regler.

Den peker altså tilbake til forskriften  som sier:

Sitat

Det er ikke tillatt å oppbevare registreringspliktige skytevåpen i ubebodd hytte, hus eller lignende

Norsk lov og forskrift er slik at du ikke kan finne den bekreftelsen du er ute etter, det står hva som IKKE er lov (heldigvis) ikke hva som ER lov. du vil heller aldri få noen til å skriftlig tolke en lov eller forskrift og skrive at du har lov til noe - men om du har gjort ditt for å forvisse deg om at det ikke er forbudt det gjør, så er du "in the clear" som regel.

Her er det imidlertid nokså enkelt, dette reguleres av en enkelt forskrift, og den sier at du IKKE kan "oppbevare registreringspliktige skytevåpen i ubebodd hytte, hus eller lignende" - det er forbudt.

Studenter er ikke pålagt å endre folkeregistrert adresse, da hadde man ikke hatt borteboerstipendene og sånt, de bor et annet sted en de er registrert, og de BOR der, i en BOLIG, som ikke er ubebodd hytte, hus eller lignende. Og da bryter du ikke hverken lov eller forskrift.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, M67 skrev:

Nei, den setningen sier at du KAN oppbevare våpnene i din folkeregistrerte bolig. Du konstruerer et problem her. Det er hauger av studenter som har våpen med seg på studiestedet. Jeg gjorde det i forrige århundre en gang, og vi har en fin gjeng her i skytterlaget nå som kommer fra hele landet, og som har våpnene sine her de bor mens de studerer.

Kan er vel et riktigere ord enn skal, poenget mitt var at jeg mener at den setningen gjør at det uansett vil være i orden å oppbevare våpnene på folkeregistrert adresse.

Hva studentene i laget ditt angår, så kan du jo spørre de hvor de er folkeregistrert. Det er omtrent bare plunder å være folkeregistrert et annet sted enn der man bor, så jeg er villig til å tippe at de aller fleste skifter registeradresse og da er jo hele problemstillingen borte. Det er langt mellom studentene som må ha pengene plassert i fast eiendom for å slippe avkortning i stipendet...

 

Problemet mitt her er jo at det pokker ikke er mulig å vite hva som er forbudt eller ikke, det er uproblematisk å lese lovteksten til at jeg ikke har lov til å oppbevare våpnene mine her jeg bor og det er også ganske enkelt å lese samme lovverk til at jeg ikke har lov til å ikke gjøre det. Og når man prøver å spørre de som eventuelt skulle felt "dommen", så får man ikke svar som det går an å forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det er langt mellom studentene som må ha pengene plassert i fast eiendom for å slippe avkortning i stipe

 

De fleste studenter har vel ekstra stipende for å bo "hjemmefra"? + reisestipend osv.

 

Sitat

Problemet mitt her er jo at det pokker ikke er mulig å vite hva som er forbudt eller ikke, det er uproblematisk å lese lovteksten til at jeg ikke har lov til å oppbevare våpnene mine her jeg bor og det er også ganske enkelt å lese samme lovverk til at jeg ikke har lov til å ikke gjøre det

Jeg ser ikke hvordan du kan lese den til at det ikke er lov?

 

K

Link to comment
Share on other sites

De fleste studenter har ikke selveid enebolig et annet sted enn studiestedet, som er årsaken til at vi må være folkeregistrert der. Om vi registrerer oss her sør så vil boligen bli regnet som sekundærbolig og vi får formue over grensen for omgjøring til stipend. Så lenge den er primærbolig (folkeregistrert adresse) vil vi ha formue under den grensen. Om vi ikke hadde den eneboligen ville vi registrert oss her nede og ikke tenkt noe mer på det.

 

Om du leser postene til Geco5 har han forklart ganske komplett hvordan man kan komme frem til at det ikke er lov til å oppbevare våpen andre steder enn på folkeregistrert adresse.

Link to comment
Share on other sites

SofaBamse: Nå graver du deg ned i kunstige problemstillinger. Politiets rundskriv er gjeldende tolkning av lov&forskrift, gjort av POD som står over politiet i slike saker. De skriver følgende:

Dersom vedkommende ønsker å ta våpen med seg til for eksempel studiested, vil de ordnære regler om oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon komme til anvendelse, herunder bestemmelsene om våpenskap fra første våpen.

 

Altså sier POD at du kan ta med våpnene til studiested så lenge de oppbevares ihht til forskrift (våpenskap). Dette er den åpenbare tolkningen av en ganske enkel regel, ikke lag flere problemer enn du må her. At folka på våpenkontoret har graut mellom øra får være deres problem. Geco5 (og alle andres) tolkning er irrelevant så lenge POD har har kommet med sin vurdering.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Som Erlend Meyer sier. Pluss at de fleste studenter (med våpen) har sine våpen i sitt våpenskap hjemme hos sine foreldre til de flytter ut for å studere, og de fleste av dem fortsetter å være folkeregistrert der, på sine foreldres adresse.

Hvem som eier boligen, skatteregler og formue, er oppbevaring av våpen komplett likegyldig.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

SofaBamse: Nå graver du deg ned i kunstige problemstillinger. Politiets rundskriv er gjeldende tolkning av lov&forskrift, gjort av POD som står over politiet i slike saker. De skriver følgende:

Dersom vedkommende ønsker å ta våpen med seg til for eksempel studiested, vil de ordnære regler om oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon komme til anvendelse, herunder bestemmelsene om våpenskap fra første våpen.

 

Altså sier POD at du kan ta med våpnene til studiested så lenge de oppbevares ihht til forskrift (våpenskap). Dette er den åpenbare tolkningen av en ganske enkel regel, ikke lag flere problemer enn du må her. At folka på våpenkontoret har graut mellom øra får være deres problem. Geco5 (og alle andres) tolkning er irrelevant så lenge POD har har kommet med sin vurdering.

 

 

Det forutsetter som sagt at man antar at POD ikke har tatt med den setningen for å presisere for tomsinger at man må oppbevare våpen skikkelig også under studiene. Etter mitt syn styrkes den tolkningen av sammenhengen som den setningen er satt i, som er oppbevaring hos andre (som da kanskje ikke har skap).

2 minutter siden, M67 skrev:

Som Erlend Meyer sier. Pluss at de fleste studenter (med våpen) har sine våpen i sitt våpenskap hjemme hos sine foreldre til de flytter ut for å studere, og de fleste av dem fortsetter å være folkeregistrert der, på sine foreldres adresse.

Hvem som eier boligen, skatteregler og formue, er oppbevaring av våpen komplett likegyldig.

 

 

K

Men folkeregistreringen er potensielt alfa og romeo for oppbevaringen av våpen, og også avgjørende for formue. Og mens lovtekstene i skattelovgivningen er klare og fine, så er våpenlovgivningen latterlig ullen og til dels selvmotsigende på flere punkter. Jeg har jo absolutt ingen garanti for at den eventuelle byråkraten som stiller spørsmål skal være enig i min tolkning, når man får slik respons som jeg fikk på henvendelsen til våpentante. Det hjelper heller ikke at da jeg kontaktet et annet våpenkontor for noen uker siden så gav responsen omtrent det samme inntrykket av profesjonaliteten og serviceinnstillingen. Jeg gidder rett og slett ikke å ta sjansen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i allverden skulle våpenloven bry seg om folkeregisteret? Det handler i all hovedsak om skatt etc, da kan valgt adresse bety veldig mye. For våpenhold spiller slike ting ingen rolle. Der er punkt 1 at eier har kontroll på egne våpen og lagrer de forsvarlig. Det oppnås best om de lagres der du stort sett sover.

 

Vel, jeg gir meg nå. Du har fått svaret, hva du gjør med det er opp til deg.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, SofaBamse skrev:

De fleste studenter har ikke selveid enebolig et annet sted enn studiestedet, som er årsaken til at vi må være folkeregistrert der. Om vi registrerer oss her sør så vil boligen bli regnet som sekundærbolig og vi får formue over grensen for omgjøring til stipend. Så lenge den er primærbolig (folkeregistrert adresse) vil vi ha formue under den grensen. Om vi ikke hadde den eneboligen ville vi registrert oss her nede og ikke tenkt noe mer på det.

 

Om du leser postene til Geco5 har han forklart ganske komplett hvordan man kan komme frem til at det ikke er lov til å oppbevare våpen andre steder enn på folkeregistrert adresse.

 

Jeg ville stolt mer på lov, forskrift og rundskriv, enn det Geco5 har kokt sammen av oppfatninger om hvordan ting er. Han tar beviselig feil på så mange punkter at du kan se bort fra alt han har skrevet.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Erlend Meyer skrev:

Dersom vedkommende ønsker å ta våpen med seg til for eksempel studiested, vil de ordnære regler om oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon komme til anvendelse, herunder bestemmelsene om våpenskap fra første våpen.

Tror jeg vil komme med en kommenter til - likevel. :) Ser noen av dere henger der opp i noen særregler, som nevnes i forskriften.  Men jeg under på hvorfor dere ikke forstår, hva denne setningen egentlig betyr! Siterer kun en liten del:  "... vil de ordnære regler om oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon komme til anvendelse, ..."

Så, hva betyr dette egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Særregler? Man har startet med selve utgangspunktet som er et forbud mot oppbevaring i ubebodd enhet. Det er alt forskriften sier, at dette automatisk betyr bostedsadresse er noe du har introdusert.

 

Jeg forstår vel egentlig hvorfor folk begynner å generere slike problemstillinger, vi har vel sett reglene bli brukt mot oss mer enn en gang før. Gjør vi en tabbe mister vi alle våpen, gjør de en tabbe får det null konsekvens. Men man kan ikke bli helt paranoid heller, da kan en like godt selge alt først som sist.

 

La meg stille et motspørsmål: Hvorfor skulle POD bry seg om hvor din bostedsadresse er? Om du bor på sted A men har bostedsadresse på sted B, hvor bor du da? Jeg spør ikke om hvilken kommune du skatter til, men hvor du faktisk bor. A eller B?

Neste spørsmål: På hvilket av stedene har du best kontroll med våpnene? Hvor er det mest naturlig at en våpeneier oppbevarer våpnene sine?

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Særregler?

Diskusjonen gjelder stedet våpen kan oppbevares lovlig på. Og det spesifiserer ikke hverken Våpenloven, eller omtalt Rundskriv!.De bruker kun "fellesbegreper" som bl.a. "bolig" og det ordet er en gjenganger i flere lover. Og den eneste stedet begrepet er definert, er i Folkeregistret!

 

Men i Rundskrivet så omtales noe,  jeg vil kalle for særregler. Punktet om ubeboddhus/hytte, er egentlig unødig, trolig et varsel til alle som har hatt våpen slengene rundt i sine fritidsboliger. Uansett, så er punktet urevevan! Så kommer to eksempler på "plassering" av våpen og alt dette, kaller jeg for særregler. :) Avsluttningsvis, så hensvises det til ordinære regler for oppbevaring av våpen og det inne bærer  både sted og skap!

 

Hvorfor myndighetene ønsker kontroll, på hvor våpene skal være oppbevart, burde si seg selv. :)

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Da kan du vel svare på mine to enkle spørsmål?

Ærss, kom bort i en tast og så ble alt borte. :(

 

Du kommer med flere spørsmål her da.:)  (Mange spørsmålstegn) Det første, har jeg i alle fall svart på. Til ditt siste avsnitt. Hvorfor myndighetene lager de lover de gjør, får du spørre dem om. :) Men, jeg kan jo forsøke å svare.  Tror myndighetene er mer opptatt av hvor våpnene SKAL befinne seg, enn hvor en (personen) virkelig befinner seg.(mange årsaker til at folk ikke befinner seg i registret bolig, 365 dager i året)  Men flertellet oppbevarer vel våpene sine det de bor og som er registret i Folkeregistret. Tror egentlig jeg har besvart begge diene spørsmål. Men dette er jo kun mine tanker og har ikke noe med  forståelsen av lovverket å gjøre.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Har lyst til å kommentere noe som er litt utenfor tråden, men som likevel har med lovforståelse å gjøre. For en tid tilbake så ble "Bålforbudet" mye diskutert både her og på andre fora, før dette ble innlemmet i Friluftsloven.

 

Det springende punkt der, var et ord, nemlig "Skogsmark"! Hverken lov, eller forskrift definerte ordet. Men slike ord er alltid (normalt) deffinert et sted i en, eller annen lov. I dette tilfellet, så var ordet definert i "Skogbruksloven". Og det var mange rare tolkninger ute å gikk. Selv lokale brannvesen og branntilsynet, tolket dette feil, bevisst, eller ubevisst.De som burde hatt greie på dette, tolket ordet til "skog og mark", mens defenisjonen var (enklet forklart) produktiv skog.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Politiets rundskriv er gjeldende tolkning av lov&forskrift, gjort av POD som står over politiet i slike saker. De skriver følgende:

Dersom vedkommende ønsker å ta våpen med seg til for eksempel studiested, vil de ordnære regler om oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon komme til anvendelse, herunder bestemmelsene om våpenskap fra første våpen.

 

Altså sier POD at du kan ta med våpnene til studiested så lenge de oppbevares ihht til forskrift (våpenskap). Dette er den åpenbare tolkningen av en ganske enkel regel, ikke lag flere problemer enn du må her. 

 

 

15 timer siden, DoctoRoy skrev:

Kravet om FG våpenskap fra første våpen og nedlåst ammunisjon.

Jeg kan ikke se at det er mulig å tolke teksten i rundskrivet på annen måte.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Geco5 skrev:

Diskusjonen gjelder stedet våpen kan oppbevares lovlig på. Og det spesifiserer ikke hverken Våpenloven, eller omtalt Rundskriv!.De bruker kun "fellesbegreper" som bl.a. "bolig" og det ordet er en gjenganger i flere lover. Og den eneste stedet begrepet er definert, er i Folkeregistret!

Jeg vil gjøre et siste forsøk...

 

Slik jeg ser det har du rett i alt, bortsett fra utgangspunktet. Forskriften sier ikke hvor du kan oppbevare våpen, kun hvor du IKKE kan. Og det er i ubebodd hus, hytte, garasje etc. Ordet bolig blir brukt som eksempel på et "unntak", altså at bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær. At bruken av "bolig" i dette eksempelet skulle forby alle andre steder er et kjempehopp jeg ikke kan se du har dekning for. Om det kun var "bolig" som i "folkeregistrert adresse" som var lovlig ville vel forskriften sagt det?

 

At bolig kun kan bety "folkeregistrert adresse" kjøper jeg heller ikke. Ser man feks på føringsinstruks for matrikkelen finner man denne definisjonen:

"Med bolig regnes her en bruksenhet som består av ett eller flere rom, er bygd eller ombygd som helårs privatbolig for en eller flere personer og har egen atkomst til rommet/rommene uten at en må gå gjennom en annen bolig. En leilighet er en bolig med minst ett rom og kjøkken. En hybel er et rom med egen inngang beregnet som bolig for en eller flere personer, som har adgang til vann og toalett uten at det er nødvendig å gå gjennom en annen bolig. Bolig er fellesbegrep for leilighet og hybler."

 

I forskrift for folkeregistrering finner man lett slike formuleringer:

"Pendler ektefeller mellom flere felles boliger, regnes de som bosatt i den ene av boligene etter følgende rangorden: "

 

En bolig er altså en bolig uavhengig av om en er registrert som bosatt der eller ikke. Om forskriftens intensjon var å begrense oppbevaring til der en er bosatt ihht folkeregister burde dette kommet klart frem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...