Jump to content

Søknad om oppbevaring i leiebolig, how to?


SofaBamse

Recommended Posts

Har gjort student av meg og flyttet til en annen kant av landet. Her leier jeg, men jeg står fremdeles folkeregistrert i huset som vi fremdeles eier av skattete- og stipendmessige årsaker (naturligvis i henhold til relevante lover og forskrifter). Skal til å skrive en søknad om å få oppbevare skap og innhold her jeg leier nå, men er usikker på hva som skal til av vedlegg og henvisninger. Noen som har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Som student trenger du ikke å melde flytting i folkeregisteret. Og så lenge våpnene oppbevares der du faktisk bor skal jo dette være helt kurant. Definisjonen på hvor du bor, er det stedet hvor du inntar din faste og regelmessige døgnhvile. Så jeg mener at dette ikke er noe du trenger å søke om.

 

Men Gillen sitt forslag er uansett ikke dumt. :)

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

Da har kona ringt og snakket med tante blå, og hun forstår nå hvorfor jeg blir frustrert over våpenforvaltningens krumspring.

Kort fortalt fikk hun beskjeden "det må du gjerne gjøre, men på eget ansvar og risiko, og du får ikke noe skriftlig". Tante hadde aldri hørt om noe slikt, påstod hun. Dette var da lederen på våpenkontoret der på bruket.

 

Jeg haller litt i retning av å bare vente til over nyttår, og så folkeregistrere meg her nede og ta med moroa på lasset. Da er jeg ute av virkeområdet til det kontoret der.

 

Kona vurderer å sende brev til politimesteren for å spørre om dette er grei praksis, har det i det hele tatt noen hensikt eller skal jeg få henne fra det så jeg slipper å risikere et hevngjerrig våpenkontor?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt problemet? Du skal oppbevare våpen i våpenskap i din bolig, uavhengig av hvem som eier den. Det er heller ikke sagt noe om hvor du er folkeregistrert. Teksten i forskriften er slik:

" Det er ikke tillatt å oppbevare ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær. "

 

 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, M67 skrev:

Jeg skjønner ikke helt problemet? Du skal oppbevare våpen i våpenskap i din bolig, uavhengig av hvem som eier den.

Men hans bolig, er i følge lovverket der han er registret i Folkeregistret! Og da han av skattemessige årsaker ikke ønsker å melde flytting, blir dette i strid med lovverket. Har ikke refferanse til lovverket  "for hånda".

Link to comment
Share on other sites

TS. Forstår frustrasjonen, det er nok flere i den situasjon, studeneter, ukependlere, m.m. :) Kanskje du bør melde flytting, men ikke kona. Kanskje noe å sjekke ut.:)

 

Synes lovverket er noe firkantet på dette området. Burde være mulig å oppbevare våpen på to plasser, som i dette tilfellet. Eller i det minste få lov til å oppbevare våpnene lovlig i pendler/studentbolig.

 

Editt: Det med flytting for den ene, hjelper jo ikke i denne situasjonen. Det var ubeteksomt skrevet.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Å bo separat når man er gift er visstnok strengt nein i skattelovgivningen. Og siden det koster oss omtrent 50.000 (eller 100.000) pluss renter i tapt omgjøring til stipend om vi registrerer oss her nede før nyttår så kan det godt hende jeg skal vente bare for å være på den sikre siden...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Jeg er enig med M67.

Der er jeg ganske sikker på, at dere tar feil. Jeg har jobbet ganske mye med byggesøknader, bostedsadresser, o.l.

Editt: Tror dette er spesifisert i Folkeregistret.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Nå sier vel reglene noe om at folkeregistrert adresse skal være der flest overnattinger skjer i løpet av året? Dermed må vel dette samstemme med oppbevaringssdresse uansett?

 

Men uavhengig av dette; I hvilket tilfelle kan TS få problemer med politiet hvis våpnene er oppbevart i den boligen han FAKTISK bor i?

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

.... Men uavhengig av dette; I hvilket tilfelle kan TS få problemer med politiet hvis våpnene er oppbevart i den boligen han FAKTISK bor i?

Nei, du blander sammen ønsket bostedsadresse og registret adress. Hvor en registerer bostedsadresse, er litt opp til en selv. Og da er vi inne på annbefalingene, i loven du nevner. Problemet her, er ikke at TS ikke  kan melde flytting og få en anne adresse. Han ønsker jo ikke dette, av naturlige grunner.

 

Hvis det ble oppdaget, tror jeg han kan få problemer, selv om det er formidlende omstendigheter. Kanskje TS  bør forsøke en hendvendelse til POD for avklaring og sette fokus på problemet. Editt: Endret litt i begynnelsen.

 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Geco5 skrev:

Hvis det ble oppdaget, tror jeg han kan få problemer

Hvordan? Han bor jo der fysisk, og vil ikke ha noen problemer med å bevise det. Jeg skjønner ikke hvordan eller hvorfor politiet skulle ha interesse av å lage ett problem av dette? 

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Hvordan? ...... Jeg skjønner ikke hvordan eller hvorfor politiet skulle ha interesse av å lage ett problem av dette? 

Blir det oppdaget, er det ulovlig! Om politiet "gidder" å lage et problem av det (hvis våpenene ellers er forsvarlig oppbevart), vet ikke jeg. :)

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

57 minutter siden, Wintel skrev:

Våpen skal oppbevares der hvor du har din folkregistrerte adresse

Hvor står det? forskriften gir kun forbud mot oppbevaring i ubebodd hus/hytte. Så lenge eier faktisk bor der må vel kravet være oppfylt?

 

I rundskrivet står det " Det forutsettes at våpnene oppbevares i godkjent våpenskap på våpeneierens faste adresse", det må vel være der en bor størsteparten av tiden?

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Geco5 skrev:

Blir det oppdaget, er det ulovlig!

Jeg kunne fortsatt med "hvorfor?". Men kanskje enklere; Jeg mener det ikke er ulovlig så lenge han faktisk/fysisk bor på adressen. Tror du det finnes noen som ville utfordret den påstanden i en rettsal? Hvilken grunn skulle, i så fall kunne ligge bak den utfordringen?

 

Jeg tror TS har konstruert/sett for seg ett problem, som ikke kan/vil intreffe i virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Jeg vil ha ett klart svar på disse spørsmålene Geco5:

Jeg informerer kun, om lovlig bostedesadresse! Hva som vil skje i en rettsal, er uninteresnt for meg. Jeg forsøker å informere, ikke kværuleere.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Jeg driter i hva du finner interessant. Kan du ikke bare være høfflig nok til å svare på det jeg spør deg om?

Jeg henviser kun til min kjenskap til lovverket og til lovverket gennerelt, når det gjelder bosteds adresse! Og i denne sammenheng, er det min erfaring med lignende problerer med lovlig adresse. Det du ønsker svar på, kan ikke jag gi deg.:)  Og for meg uinteressant.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Geco5 skrev:

. Det du ønsker svar på, kan ikke jag gi deg.:) 

Men det kan jeg. Det finnes INGEN mulig grunn (så lenge TS faktisk bor på adressen) til at politi eller noen andre skal lage en sak ut av TS sin oppbevaring. Og der det ikke kan finnes noen sak, er reglene uvesentlig!

 

ergo: ett ikke-problem

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Men det kan jeg. Det finnes INGEN mulig grunn (så lenge TS faktisk bor på adressen) til at politi eller noen andre skal lage en sak ut av TS sin oppbevaring.

Tull! Nå uttaler du deg om ting, du ikke kan noe om!  :( Jeg har mer en 20 års erfaring, når det kommer til slike problemer som byggningsingeniør i jobbsammenheng. Tror du bør roe ned, og sove på dette. :) Skal du ikke på jakt i morgen? 

Link to comment
Share on other sites

Så lenge kona fortsatt er bosatt på gammel adresse er det ingen krav om at TS melde flytting så lenge han er student. Dette i hht. Skattetaten. Om du mener noe annet Geco5 så får du vise til den aktuelle paragrafen i lovverket. Jeg var i samme situasjon som student, med våpen på min bopel på studiested, og folkeregistrert adresse hos mine foreldre. Jeg klarer ikke se et argument for at dette ikke var i hht loven. 

 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Geco5 skrev:

Jeg informerer kun, om lovlig bostedesadresse! Hva som vil skje i en rettsal, er uninteresnt for meg. Jeg forsøker å informere, ikke kværuleere.

 

Du snakker meg om.......

 

 

Les hva POD i rundskrivet skriver om oppbevaring på hytte. Nok å god indikasjon  for hva de mener om dette.

 

 

Edit; det TS trenger å vite står i punkt 3.10.1, side 50, i rundskrivet.

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problemstilling da min sønn var student. I utgangspunktet skal våpenet oppbevares der han bor/bodde (studiestedet). Han ønsket å oppbevare det i mitt våpenskap i foreldrehjemmet. Politiet ba oss formelt søke om dette, og det ble innvilget for et år av gangen. Når TS vil oppbevare våpen i våpenskap på studieadressen, der han faktisk bor, bør det være helt kurant.

Link to comment
Share on other sites

Geco: Jeg tviler ikke på at du kjenner til reglene for folkeregister etc, men jeg tror likevel du tar feil. Her må vi lese Våpenforskriften: 

 

§ 79: Det er ikke tillatt å oppbevare registreringspliktige skytevåpen i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

 

Altså er kravet at våpen skal oppbevares i en bebodd enhet, enig? Og vil ikke en studenthybel regnes som bebodd?

 

Edit:

Hvis vi ser videre på § 81 blir det etter min mening enda klarere:

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, kan midlertidig overlate sine skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon til andre for midlertidig oppbevaring dersom særlig grunner foreligger. våpenkort for samme type våpen.

 

Altså forutsetter forskriften i utgangspunktet at eier er i besittelse av egne våpen. Hvor har eier best tilgang og kontroll på egne våpen? Det må jo være der han befinner seg?

 

Det forskriften ikke dekker er tilfeller hvor skap er i annens bolig uten at de har tilgang. Jeg vil tro at dette er innenfor intensjonen (i bebodd bolig, ikke tilgjengelig for andre), men der må en trø forsiktig. Om TS lar våpnene bli igjen hjemme er vi strengt tatt over i en gråsone, det kan tolkes både som oppbevaring i eget hjem OG som overlating til andre (kone) litt avhengig av om kone har adgang til skapet.

Edited by Erlend Meyer
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Geco5 skrev:

Det er forskjell på sunn fornuft og lovverket

Ser at du i ettertid går inn å endrer innleggene dine, for å prøve å undergrave argument som kommer senere i debatten. Dette er lavmål. Uansett hvor godt du kjenner lovverket har du tydeligvis liten forståelse av både sunn fornuft og god adferd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble kontaktet av våpenkontoret med spørsmål om hvor jeg oppbevartemine våpen siden jeg hadde en folkeregisteret adresse og en annen postadresse (pga rot i systemet hos posten etter flytting til ny bolig). Jeg fikk forklart feilen og måtte forsikre de om at våpnene var på folkeregisteret adresse slik som de var. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Hvor står det? forskriften gir kun forbud mot oppbevaring i ubebodd hus/hytte. Så lenge eier faktisk bor der må vel kravet være oppfylt?

 

I rundskrivet står det " Det forutsettes at våpnene oppbevares i godkjent våpenskap på våpeneierens faste adresse", det må vel være der en bor størsteparten av tiden?

 

Både ja og nei :)
I Forskrift om folkeregistrering, Kapittel 5, står det noe om hva som skal regnes som din faste adresse. Deretter er du pliktig til å informere Folkeregisteret om dette. Og da kan politiet presisere at du skal oppbevare dine våpen på din faste adresse, med den forutsetning at du ikke allerede har brutt loven ved å unnlate å informere om hvor du faktisk bor.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Intensjonen bak regelverket er krystallklar: Du skal oppbevare våpen der du fysisk bor, for å ha best mulig kontroll på våpnene dine. Hvis folk ikke klarer å se at all fornuft tilsier dette - så er det bare trist og flaut. 

 

Dette er like trist/flaut enten det er politi, lekmann, dommer, jurist eller mannen i gata som ikke forstår sunn fornuft.

 

Jeg blir ikke overrasket hvis politiet har tillagt seg en praksis med "bokstavtro" registrering/oppbevaringskrav på folkeregistrert adresse. Dette for å forenkle systemet som viser (på skjermen i bilen) hvilke boliger det befinner seg våpen i når UP rykker ut. Men dette vil i så fall være IMOT LOVENS INTENSJON. Og (hvis tilfelle) atter ett eksempel på at den etaten er eksperter på å tenke nøyaktig så langt deres egen nese rekker.

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Les hva POD i rundskrivet skriver om oppbevaring på hytte. Nok å god indikasjon  for hva de mener om dette.

Våpenforskriften definerer ikke, hva som regnes som bolig! Det eneste lovverket som gjør det,  er Folkeregistret. Hva POD skriver om ubebodde hytter og hus, er da også urelevant, bare en liten pressisering. Rundskrivet er urelevant.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt som 32-40 Win. skriver. Intensjonen er klar, men praksis som blir utøvd er i tråd med lovens tekst og ikke lovens intensjon. Jo mer man forsøker å presisere, jo mindre rom for skjønn blir det.  Galskapen ligger i den manglende beskyttelsen våpeneierne har ovenfor byråkratiet. Med noen rettigheter på plass kunne man åpnet for mer sunn fornuft, men hvem tar sjansen på å risikere våpenkortene sine ved å oppbevare våpen på en midlertidig bopel for å ha mer kontroll med dem, kontra på folkregistrert adresse som står tom?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Intensjonen bak dette med oppbevaring av våpen i bolig (i Våpenforskriften) kan virke litt forvirrende, da forskriften nevner noen eksempler, med ingen konkret defenisjon på hva som regnes som bolig. Og da blir søprsmålet, hva regnes som fast bolig. Kun Folkeregisterlove gjør det!

 

Vil minne dere snusfornuftige på et par ting. :) Vi er ikke pliktige til å varsle politiet, ved flytting. Men, vi er pliktig til å varsle Folkeregistret! Dermed kan myndighetene alltid finne ut hvor våpnene skal befinne seg!

 

Nå virker det som om politiet kan gi en midletidig tilatelse (viser til nhd´s kommentar) til oppbevaring på et annet sted, enn den faste folkeregistrerte boligen. Så kanskje TS  får følge opp dette sporet, selv om første respons var negativ. Da er nok dette løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det, bor TS "i heimen" og har midlertidig opphold på studiestedet. Våpen skal oppbevares i heimen. Men man kan medbringe våpen ved midlertidig opphold andre steder såfremt de oppbevares forsvarlig. Og man har aktverdig grunn, f.eks. jakt eller trenings- og konkurranseskyting.

 

Dersom han har med våpen til studiestedet for å gå på jakt eller trene/konkurrere, og oppbevarer disse våpnene i godkjent våpenskap bør det ikke være noe problem. Hvis han har med alt av våpen bare fordi han gjerne vil ha dem i nærheten, lir det vel litt verre.

 

Vi tar jo med våpen på turer opp til ei drøy ukes varighet for å skyte NM, f.eks., og det er jo ikke lovstridig. Det vi gjør er at vi oppbevarer hoveddelene i låst koffert på hotellrommet og tar med sluttstykker i rumpetaske/håndveske. Dersom alt oppbevares i låst godkjent våpenskap bør jo lovens krav til sikker oppbevaring være oppfylt.

 

Dersom TS blir kontaktet av våpenkontoret for kontroll av oppbevaring, kan uansett ikke en slik kontroll foretas før han har kommet seg hjem igjen. Det er jo han som har kontroll på nøkkelen til skapet. Og da tar han selvsagt med seg eventuelle våpen han har hatt med til studiestedet.

 

My 5 cents' worth.

 

Edit: Jeg tok utgangspunkt i at familien fortsatt bor i heimen mens TS er student. Dersom dette ikke stemmer, er forutsetningene ikke de samme.

Edited by Domino
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Chiefen.v-2 skrev:

Noen bør ta en bolle her...

Tja... den bolla trenger nok du. :) Våpenloven og Rundskrivet er vesenlig på de fleste punkter når det gjelder våpen. Men ikke, når det kommer til defenisjon av bolig. Og når du kommer trekkene med et argument, som oppbevaring i bl.a. hytte, så trenger du bolla. :) Kanske det hjelper litt på forståelsen av lovverk, å være ingeniør like vel. I alle fall i denne situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...