Jump to content

Skuddbilder


358 Win

Recommended Posts

Forrige helg testet en kamerat og meg skuddbilder i både cal 12 og 16 . Av praktiske årsaker stod det det ene papiret ca 2 meter lenger borte enn det andre. Vi skjøt på.25 meter 

Vi skjøt alltid 2 skudd med samme patron i samme pipe og trangboring.  Vi stusset veldig over hvor forskjellige skuddbildene var.  Vi flyttet  så blinkene slik at de stod på linje. Og vipps så var skuddbildene mye mere like hverandre .

En ting jeg er blitt mer og mere overbevist om at dette ikke er eksakt vitenskap.  Man kan kanskje i beste fall se tendenser til at en patron er bedre enn en annen men for å si at den og den patronen gir så fantastiske skuddbilder må man i allefall teste på flere avstander. Og selv patroner fra samme pakke kan gi forskjellig skuddbilder. Men som sagt man ser tendenser og jo færre haggel patronen inneholder jo lettere er det å se.

En måte jeg har litt sansen for er å tegne opp omrisset av viltet man skal jakte på og så telle antall haggel innenfor dette omrisset. Og så teste på flere avstander. Og ikke minst se hvor" trangt" den og den patronen skyter

Personlig gidder jeg ikke bruke allverden tid på test av skuddbilder . Jeg puttet heller i den patronen jeg har trua på og som har hastighet nok, men jeg liker å vite om en bestemt patron skyter "trangt" eller "åpent"

Er ganske sikker på at 90% av jegere som jakter med hagle aldri har testet et skuddbilde og at de fleste bomskudda kommer av dårlig skyting / for langt hold ,og ikke at skuddbildet  gjør at viltet slipper igjennom 

Hva mener dere?

 

Link to comment
Share on other sites

Test av skuddbilder har en viktig "misjon" mener jeg.

 

Den avklarer om våpenet og en gitt patron, samsvarer IRL med trangboringen som er stemplet og som man tror seg skyte med... Dette da under forutsetning at det skytes på oppmålte 35m.

 

Skuddbildet vil også gi svar på om patronen/våpen harmonerer dvs uten minst mulig antall luker/hull.

"Hullene måles i sirkler på12cm Diam.- Opptil tre slike luker/hull kan aksepteres,- men ikke flere,.. da bør man prøve seg fram med andre patroner.

Med dagens hagelpatroner, som nesten alle har plastikk"wads", - er det snarere regel enn unntak at de skyter TRANGT i de fleste våpen,.. 1/2 choke skyter i virkeligheten 3/4 osv.

 

Norma hadde i sin tid en god skive for testing av haglpatroner der fugl og hare var inntegnet innom sirkelen med 75 cm Diam. - Brukte masser av disse.

 

"Hur som haver",.. at man testet og vet/tror seg funnet frem til en patron som er bra og "harmonerer" i sitt våpen, virker IKKE negativt på skytingen - tror jeg 9_9. - Snarere tvert om.

Skyting med hagle er minst 50% mental innstilling.

 

Skitt Jakt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Stort sett enig. Dette med skuddbilder i en moderne masseprodusert hagle gir veldig ofte ikke riktig prosentandel  innenfor sirkelen. Og av den grunn bør det testes på papp. Men man kan selvsagt også treffe en patron som gjør det, men vil påstå at det ofte er unntaket. Har man en hagle med faste choker. Feks full kan man fint finne en patron som skyter 1/2. Igjen fornuftig å teste litt utifra hvilken jakt man skal på. Hvis man går på custom våpen så vil man jo levere våpen som gir riktig prosentvis dekning med en spesifikk patron. Jeg tester alltid de patronene/lotene jeg har trua på, og det gjør jeg hvert år med blanke ark. Resultatene ifjor gir jo alltid bare en pekepinn. Samtidig så er ammunisjonsfabrikantene stadig ute etter å forbedre seg. Og de endrer krutt hagl og patronene til stadighet. Sagt på en annen måte så kan man nok påstå at om ikke børsene har blitt bedre de siste årene. Så har ammunisjonen definitivt blitt det.

Edited by hovdeknuten
Rettelse
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Samtidig så er ammunisjonsfabrikantene stadig ute etter å forbedre seg. Og de endrer krutt hagl og patronene til stadighet.

 

Ja, og dette er ikke alltid bra,

Jeg hadde en gang funnet "min" patron, Gyttorp Røda papp-patroner, US 7 (2,5mm), de gav ypperlige skuddbilder i alle mine hagler. Hadde litt (over)tro på små hagl og brukte disse på både rype og orrfugl, og også noen storfugl tidlig i jakta. Fuglene døde meget overbevisende, oftest i luften,- brukte de også på sjøfugl.- (US 7 er fin til avliving av skadeskutt and om hagelsvermen legges over hals/hode)

 

Likte de meget godt og bestilte en kasse om 250 stk.

Fortsatt stemplet Gyttorp Røda,.. men nå med plasthylse :S.- Effekten på fuglene var ikke lenger like god, fikk skutt og testet de på papp og skuddbildene var nå ikke til å kjenne igjen, klumpete og MYE hull.

 

Så ja, .. tror at et fint skuddbilde har noe for seg, ikke bare mentalt men også i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Å teste en patron på papp, spesielt på den avstanden en anser selv, som tilnærmet max avstand, er en god ting.

Både mentalt og for praktiske årsaker, helt enig.

% dekning er ikke alltid det viktigste men choker må være tilpasset patron, vilt og avstand.

Patroner responderer på mest på choker,

Jeg har en 1/2 choke I en Rem 870 som gir nydelige bilder sett fra mitt synspunkt og til min jakt med haggel #3 og 4, men samme hagle og med IM choke så skyter patronen trangere med #3 og er helt ræva med 4...🤔

Det kan sies at IC  chicken er også god og 2 andre børser er ok.

#4 i IM bør ikke brukes på levende vilt👊

 

Noen hull i svermen kan aksepteres, viltet vil i de fleste situasjoner være i bevegelse og dermed forflytte seg i skjermen, og vil da få hagl i seg. Men ikke får mange hull, 2-4 er innafor som nevnt.

 

Dessverre tester ikke 99 % av jegerne, sine patroner..eller trener på leirduer😈

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...