Jump to content

Test 22lr 50meter


Spedini

Recommended Posts

Bare 5 skudd? De første 15-20 skuddene etter patronbytte i 22lr er ikke helt til å stole på. Da fett fra tidligere ammunisjon ligger igjen og kan gjøre store utslag på presisjonen. Har selv ligget og skutt samlinger der jeg har sett samlingene minke i størrelse for hver 5 skudds jeg har skutt. Stabiliserer seg etter ca 15-20 skudd. Deretter kan du teste presisjonen. Det samme med helt reine løp. Må ofte ha noen skudd før du får best resultat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvor mange skudd skøt du før hver 5skudd serie?

 

Jeg var mest overrasket over CCI std, men samtidig samler CCI std til inner 10 på 100m i anschutz match 54 jeg har. I Saueren samler ikke CCI std noe særlig.

 

I Saueren bruker jeg SK std pluss og SK match, her ser jeg stort sett ingen forskjell på første skudd eller om løpet er helt rent. Dette er dog på 15m, så forskjellen kan være større på 50m

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Presisjon ved ammobytte er veldig individuelt, min Ruger har ingen problemer med Eley og SK+. Selv en serie CCI MiniMag etter SK gikk bra, men når jeg så byttet til RWS Target+ flyttet treffpunkt seg 15mm i løpet av 5 skudd (25m).

Å  vurdere ammo ut fra 5 skudd er nesten villedende, jeg vil minimum ha 15 skudd. Her er forresten litt 25m testing:

http://www.kammeret.no/topic/50622-ruger-1022-klubben/?do=findComment&comment=1201238

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Mas-36 said:

Bare 5 skudd? De første 15-20 skuddene etter patronbytte i 22lr er ikke helt til å stole på. Da fett fra tidligere ammunisjon ligger igjen og kan gjøre store utslag på presisjonen. Har selv ligget og skutt samlinger der jeg har sett samlingene minke i størrelse for hver 5 skudds jeg har skutt. Stabiliserer seg etter ca 15-20 skudd. Deretter kan du teste presisjonen. Det samme med helt reine løp. Må ofte ha noen skudd før du får best resultat.

Ska prova det nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig testing kan gjøres ved at en først skyter 10 skudd uten å måle, kun for å renske løpet. Så skyter en 40 skudd i en serie og måler største diameter på hullet. I tillegg til minst mulig hull, er det viktig å få et hull som er mest mulig sirkelrund uten uteliggere og museører.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Hvordan er disse skutt? Altså støtte? framme, bake, tofot, sikte? ute, inne, vind?

Jeg må også si at når jeg tester 22LR ammo, så har jeg inntrykk av at 5 skudds samlinger sier lite mange ganger, og skal jeg ha et kvalifisert inntrykk av hva ammoen er god for, så skyter jeg 25 eller 50 skudd. Spesielt billigsortene kan ha enkelte skudd som en ikke finner i ei 5 eller 10sk samling, som åpner opp noe så...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Alle mine skudd blir skutt ute. Med tofot og støtte bak. I dag var det 1-2 sek vind fra venstre. Sikte er en billig kikkert 4-16x50 fra Vortex. De samlingene jeg viser er ei gjennomsnittsamling av flere 5 eller 10 skudds serier. De første 15 skuddene mellom ammo bytte, eller fra ny pusset løp blir ikke vurdert.

Link to comment
Share on other sites

Har et par spørsmål til hele tråden egentlig. Har forstått det slik at slike tester blir i høyden veiledene da det er komboen DIN rifle og ammo som må testes. Er selv  startgropa for å finne ut hvilken ammo som går best i min Brno 452-2E-ZKM, og da kan det jo være greit å starte med ammo andre har hatt suksess med. Har også sett at det hevdes at for presisjon på 100m kan det være fordel å bruke subsonicammo da det hos "vanlig" ammo oppstår en reaksjon i prosjektilet pga trykkbølgen  i det hastigheten synker til underlyd, og derfor sprer mer på de lengere hold. Fra mine ungdomsdager med utendørs miniatyrskyting på 100m kan jeg ikke huske at dette var et problem. Javisst ble samlingen litt større på 100 kontra 50, men det er jo naturlig uansett. Noen som har erfaring med dette? Har tenkt å prøve rifle på metallsilhuett og da kan dt jo være greit med ltt presisjon på 100m...:-)

Link to comment
Share on other sites

@Locasto Stemmer det er veldig induviduelt hva ei rifle liker. Selv om noen patroner ofte gir god (god nok) presisjon i de fleste våpen. Eks: SK STD pluss. Så det beste er å kjøpe deg 4-5 typer som du ser andre har hatt god presisjon med og teste hvilke som går best/godt nok i ditt våpen :) 

Link to comment
Share on other sites

Presisjon er ikke enkelt. Grovt sett kan en si at jevnhet følger pris (for std/match-ammo), men i tillegg må en finne ut hva ditt løp liker best. For gode løp er forskjellene gjerne små her, god ammo går jevnt over bra. I rimeligere løp blir det gjerne litt mer lotto, enkelte opplever klart best presisjon med billig ammo eller endog ting som Stingers som sjelden går bra.

Som M67 er inne på er presisjon et statistisk fenomen, en enkelt god samling sier egentlig ingenting. Jeg pleier å bruke 3x5 skudd som et minimum, men strengt tatt bør en skyte 25-50 skudd på en enkelt skive. Størrelsen på den samlingen forteller deg hva du kan forvente å treffe pålitelig. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har også sett at det hevdes at for presisjon på 100m kan det være fordel å bruke subsonicammo da det hos "vanlig" ammo oppstår en reaksjon i prosjektilet pga trykkbølgen  i det hastigheten synker til underlyd, og derfor sprer mer på de lengere hold

Det viktigste er nok at supersonisk ammo har langt større vindavdrift på 50 og 100m enn subsonisk, det gir i seg selv økt presisjon. At den bråker mindre er en bonus.

 

Sitat

forstått det slik at slike tester blir i høyden veiledene da det er komboen DIN rifle og ammo som må testes

Sannhet med modifikasjoner, og myte som holdes i live at CZ/CCI-mafian som tror at å treffe ei lerdue på 100m er presisjon. God ammo går sjelden dårlig i noen rifle, men det er såklart forskjell på hvor bra den går. Noen liter dyr ammo kan være dårlige, og da er de som regel dårlige i alle rifler. Men det er færre årlige loter i dyr ammo...

Dårlig ammo blir ikke bra i noen rifle. Men her er forskjellene større, og en kan få OK resultater med veldig billig ammo om alt klaffer. Noen loter, eller iallefall noen esker, av selv den dårligsta ammoen, kan være veldig bra.

Det er en grunn til at alle som konkurrerer skyter med den ammunisjonen de gjør.

 

Sitat

Eg dumpa borti denne filmen her ein dag. Har fyren eit poeng med kulediameteren, eller er det berre vås?

Det er absolutt sant. Kulediameteren må være rett for løpet, dvs. litt over. Ikke for mye, men under er verre. Det er faktisk veldig viktig for presisjon. Jeg har aldri målt diameter på 22LR kuler, men variasjon i kulediameter kan godt være en årsak til dårlig presisjon for enkelte ammotyper, og "sære" løp kan godt ha en avvikende innvendig diameter. Folk som støper kuler er veldig obs på dette.

Enkelte ammotyper fikk man iallefall tidligere i 2-3 forskjellige diametere., og luftgeværkuler av noe kvalitet får en også i flere diametere.

 

K

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Erlend Meyer Helt enig. En 5 skuddsserie sier ingen ting. Når jeg tester ammunisjon gjør jeg følgende.

 

1. 15 skudd "møkke til løpet skudd".

2. 3 stk 5 skuddsserier.

3. 2 stk 10 skuddserier.

 

Får jeg noen mystiske flyvere i løpet av de siste 35 skuddene, eller presisjonen ikke er jevn og god nok blir ammunsjonen ikke vurdert. Men her er det jo litt hva ammunisjonen skal brukes til osv. som avgjør om det er "godt nok" eller ikke ;) Har ikke samme krav til plinke ammoen, som der jeg vil ha minst mulig samling, helst bare et hull ;) 

Link to comment
Share on other sites

Her om dagen ryddet jeg litt, og fant ut at jeg har ca en banankasse .22lr-ammo, over 40 forskjellige typer. Og igår kjøpte jeg et nytt leketøy! En sånn whisperizer mk III; en die/hylseholder med to forskjellige stempel. Ett stempel som lager hullspiss, en ett som lager en flat spiss. Begge skal stuke opp kulediamter litt, og angivelig bedre presisjonspotensialet.... Det blir iallefall gøy å prøve. Skal komme med rapport etterhvert som våren fester grepet.

853975F6-8105-4626-A608-468ED974AC4B.jpeg

C15B91D0-4F92-42EF-BE00-28B7DB240800.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvorfor skulle vindavdriften være større, jeg ville tro at kortere reisetid gav mindre vindpåvirkning?

Den ER større. "Det e no berre sånn det e".

 

Du klarer helt sikkert å google deg fram til hvorfor, men for å forsøke å svare skal jeg gjengi Didions formel for vindavdrift.

 

image136.gif

Nøkkelen til det du lurer på er i leddet image138.gif, som er "forskjellen mellom reell flytid, og flytid uten luftmotstand. Denne forskjellen er dramatisk mye større for supersoniske kuler. Skyter en grovkalibrede spisse boattailkuler subsonisk, så har de omtrent konstant fart, og altså forbausende lite vindavdrift.

En annen kilde til dispersjon for 22LR på 100m er forresten forskjell i BC pga. ugjevne kuler.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Tror tiden er bedre brukt på trening, enn å kjøre de gjennom pressa. O.o  

 

Jeg skyter en del tusen 22 lr i året, har 50 meter fra terassen.  Det jeg ser er at god ammo går godt i det meste, dårlig ammo går dårligere i det meste. Enkelt og greit. Har stort sett skutt Eley de siste par årene, men nå er jeg tom og holder på å skyte opp noe CCI std jeg hadde liggende. Joda, går greit nok de også. Tror jeg skal kjøpe en kasse RWS ammo fra  JD til 0,89kr nå. Har hatt gode erfaringer med de fra tidligere..

 

Livet er for kort til å skyte med dårlig ammo. ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

For å forenkle M67s forklaring litt. Luftmotstanden er lavere i det subsoniske området, det reduserer både hastighetstap og vindens effekt.

 

Når det gjelder slike verktøy for å presse om ammo er erfaringene veldig delte. Enkelte sverger til det som om de kan lage gull av gråstein, andre kan ikke få kastet de langt nok :-)

Noen ganger kan det ha god effekt, spesielt om løpet liker stor diameter på kula eller om ammoen er ujevn på diameter. Men sjansen for at ammoen er ujevn på diameter og jevn på alt annet er liten, så det blir sjelden veldig mye bedre.

 

Noen er også veldig opptatt av å kunne lage billig HP-ammo, kanskje kjekt om en skyter rotter på dynga. Jeg er mye mer interessert i å lage presis HP-ammo og der har det langt mer for seg.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som er viktig å huske med 22lr, er skytterfeil. "Salongen" er nådeløs for dårlig avtrekk, skytestilling, kanting av børsa , forskjell i rekylopptak etc. Så det er ikke alltid ammoen sin feil at man får dårlig samling (men god ammo hjelper, seff)

 

Da jeg var ung og lovende og skjøt DFS på 100 mtr, så holdt vi innertier 5-skudd med diopter, Kongsberg M67 i 22lr, vindstille vær og Eley Club/match. Idag sliter jeg med det samme og da med tofot, månekikkert og beanbag xD

22lr er med andre ord veldig god trening for å luke ut skytterfeil, så ikke skyld på ammoen hver gang det går skeis med samlinga :D

 

Selv har jeg hatt suksess med eley/lapua og div RWS matchammo i 22 lr. Det ER en forskjell på dyr og billig ammo. Det blir mindre slengere og "uforklarlige" treff. Dessuten er det mer morro  å skyte når du vet ting funker og går som det skal.

Link to comment
Share on other sites

Litt inspirert av denne tråden i kombinasjon med en skulderskade som, innebar sykemelding, og gjør at jeg bør styre unna våpen med noe rekyl en stund, fant jeg ut at jeg skulle dra frem og teste ut min Brno Mod 2 innkjøpt som min første rifle på syttitallet. Ble brukt noen år fra den var ny til å plaffe ned ei og anna kråke og til skyting på kongler, blikkbokser mv (Preisjonstest kan  jeg ikke huske , ble foretatt. Var vel rimelig fornøyd bare det smalt og et og annet ble truffet.) og så parkert i skapet, da nye skytejern ble kjøpt inn etter hvert. Ei anselig samling ammo, både gammelt og nytt, high speed, standard og sub av flere forskjellige fabrikat, (for å nevne noen Eley, CCI, Federal, SK, IVI, RWS, Fiocchi, Remington, Winchester) både rimelig og rimelig dyr type skulle testes ut på en anselig mengde luftgeværskiver på 50 m. Toppa Brnoen med en Zeiss C 3-9 i en Sweedemount og gikk akkurat klar av baksiktet. Dro så på banen. Fint vær rundt 0 og ubetydelig vind bakfra dag 1 og det samme forfra dag 2. Rigget meg til i benken med frontstøtte og beanbag. Etter to økter på 4-5 timer hver var hele sortimentet testet. Fulgte prosedyren med å skyte minst 30 skudd av hver sort i femskuddssamlinger og så måle gruppene for å se størrelse og form, og også se om de forandret seg underveis. Absolutt ingen ammo gikk i nærheten av akseptabelt, og presisjon var ikke vesentlig forskjellig fra gruppe 1 til gruppe 6. Av alle typer, dyr som billig, hurtig som sein, klarte ingen å gi samlinger jevnt bedre enn ca 25 mm. I hele tatt gikk nesten alt jeg foret den med sånn 30-40 mm, også i høydespredning. Syntes det var merkelig at det ikke var større forskjeller ute å gikk mellom de forskjellige ammotypene, så jeg pusset løpet og tok en titt der inne vha en Borecam. Hva jeg så minner mest om en nypløyd åker. Så ut som de hadde boret med et sløvt bor og så dratt riflinga uten å brydd seg om honing/ polering, eller hva de nå bør gjøre med løp før de lager riflinga. Muligens ikke så merkelig at denne ikke ville skyte godt med noe. Bekrefter vel også inntrykket en har fått etter hvert, at disse produktene fra det nære øst har vært (og kanskje er?) av høyst varierende kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Har en BRNO mod 1 fra 1950 (nesten like gammel som meg ¬¬). Ikke mye brukt, men etter å ha investert i en ny Klinsky stokk som passet mye bedre til kikkerten, så har det blitt andre boller, særlig da laget bygde en ny 50 meterbane med elektroniske blinker.

Dro på banen og skøyt 4 10skuddsserier sittende med reim, ammo Top Shot, også omtalt som Topp Shit ! Blinken var en "Jakt 100 m, Norsk Villsvin Høyre.

Første serie var "så dær". Serie 2 endte på 95 poeng, middelverdi 8 mm under og 12 til venstre. Serie 3,14 under og 8 til venstre, 99 poeng. siste serie middel 6 mm under og 3 til høyre, 100 poeng...

 

 

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Meningen var å si noe om Top Shot, som flere ikke gir noe særlig god omtale

Det var det jeg trodde. Men du sier strengt tatt bare noe om hvor god du er til å skyte sittende.

Skiva di står foresten på "100m", selv om du skriver 50m? 10eren på svinet er vel 60mm? Så du samler i overkant av 60mm, på 50m? Eller misforstår jeg?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi har den skiva der på 200m - skyter selvsagt med sentertent da - men tieren skal være 60mm. Den er jo ment å være på 50m, og bevege seg med 5m/s - da er den straks verre å treffe...  Uansett, ammo som ikke holder 60mm på 50 er, i mine øyne søppel. 60mm på 100m er i grenseland.

En gjennomsnittlig liggendeskytter samler  gjerne 15-18mm (S-S) på 10 skudd @ 50m, og sjelden dårligere enn 25 iallefall. Sett på kikkert og litt bedre støtte, så kan du halvere det. Med god ammo.

 

Men her vet vi jo ikke om det er du som vingler eller ammoen - så jeg vil si at det eneste vi kan se her, er at du skyter OK sittende. Kanskje er ammoen bra, og du sprer, eller kanskje er du dritgod, og ammoen står for spredninga?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjonen i seg selv er ofte ikke begrensningen, og om man har til hensikt å teste den, og ikke alt mulig annet, så må en forsøke å fjerne flest mulig variable.

Jeg testa litt ammo i fjor, på 100m banen. Da bruker jeg Saueren min - siden det er den som skal ha ammo - jeg bruker en solid tofot, eller en frontrest, og en tung hard baksekk - og jeg gjør det utpå eftan på en finværsdag helst, minst mulig vind. Men det er alltid vind på 100m, så vindflagg er essensielt.

Her er brukt et Leupold 40x45 BR-kikkertsikte. 10eren på 100m DFS skiva er 60mm, og innertieren er 30mm.

 

Dette er Geco Rifle. Det er den billigste 22LR ammunisjonen jeg vet om, Norma tar 65 øre for den, og den er vesentlig bedre enn CCI og TS. Legg merke til de lave skuddene i denne gruppa. De "faller" under de andre, pga. variasjon i Vo, og i BC. Skuddene oppe til venstre er for en stor del min egen ikke helt perfekte vindbedømming - for det var ikke vindstille, men den døde hen helt på slutten. Det er ofte vanskeligere å se at vinden løyer, enn at den friskner på.

Jeg har ikke bilde av det, men med CCI f.eks. så er de vanlig med slike lave skudd nede i 9eren, eller av og til helt nede i 7eren... Du ser kula falle når du ser på den i siktet

IMG_6111.JPG.f91c88f652dfb8aa379f204936a636e6.JPG

 

 

Dette er Eley Match. Vi ser samme tendensen til linje over fra kl. 10 til 4 pga vind. De to yttertierene er et ekstra vinddrag som jeg ikke klarte å bedømme. Jeg så vinden, og stoppa, men den kom aldri tilbake slik den var, og jeg måtte bare gjøre en bedømming om hvor mye endring det var. som vanlig stemte det ikke helt.. På slike skudd så ser du jo kula svinge, og du er irritert lenge før både klask og anvisning... men 10-4.

Legg merke til høydespredningen. Dette er Eley EPS-kuler, som de påstår har jevnere BC. Jeg har jo også kronografert denne, og ES/SD er ikke til å tro, og det hjelper jo. Det er nesten ikke variasjon. CCI igjen, kan ha 20m/s forskjell mellom ekstreme skudd. Det er flest langsomme, men også noen ekstra raske.

IMG_3993.JPG.17cb5b402a1cdbe8eec9ec5a9300a857.JPG

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...