Jump to content

RA 8x57 ammo ?


sporhundenLeo

Recommended Posts

Er det noe du kan bruke så er det kulene.

Hylsa har berdan hetter som kan klikke og ikke minst med kvikksølv=rust. Ta ut kula og dump resten. En bekjent av meg skyter mye med dette kaliberet og har mistet interessen for slike kuler. De går dårlig i følge ham selv. Han finner det mer riktig å trene og bruke tid på noe som tilfredstiller.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å skyte disse, noen loter klikker av og til, de fleste fungerer. Presisjonen kan være ok, og den kan være dårlig. Det må du teste selv.

Det er ikke kvikksølv i hettene, det er standard klorathetter, de legger igjen salt i løpet. Etter skyting må du pusse med varmt såpevann for å vaske ut saltet fra løpet, deretter er det bare å tørke og olje. Vanlig puss hjelper ikke fordi salt ikke er løselig i olje, det må vann til.

Det er ikke verdt å demontere for kulenes skyld, det er mer arbeid enn det er verdt.

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at jeg er skeptisk til gammel messing og hetter m.m.

Dette er riktignok .30-06 fra RA 1952. Disse ble oppdaget etter 15 - 20 skudd fra samme eske. Det var en skytter med "HV-Mauser" som koste seg med ammo han hadde fått slengt etter seg. 

Dette jeg viser her er bare noen eksempler fra samme eske, det var flere enn disse to. Men som Per-S skriver så kan det gå helt greit, bare vask godt i varmt vann og Zalo. Hvis du er nøye så demonter sluttstykket også for sikkerhetsskyld. Gjør skikkelig rent. Jeg hadde en gang tilgang på en kasse ca.1000 skudd for 7,92x57 RA 1950 ett eller annet. En annen storforbruker i NROF takket nei, han hadde fått nok av dem.

Se nøye på hylsene fortløpende etter at du har skutt;)

RA 52 a.JPG

RA 52 b.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 100vis av disse patronene de siste 30 åra i min Husqvarna M98. Noe klikk kan du få på 1948 produserte patroner pga for dype hettelommer. 1949 og 1950 lotter har vært helt uten feil. Ellers er det som nevnt bare å pusse godt ut saltavleiringene fra tennhettene etter skytingen, eller som jeg gjør - å skyte patroner med rustfrie hetter etterpå. Deretter normal puss med f.eks WD40. Ikke rusttegn ennå  i min 70 år gamle pipe.  Presisjonen på RA patronene er litt dårligere enn ny jaktammunisjon og hjemmeladde.  Norma Alaska, Sierra og Nosler går nesten hull i hull, hvis skytteren gjør jobben sin.  Med RA militærpatronene får jeg stort sett  40-50mm store samlinger på 100m. Patronene er helt ok til trening og grovinnskyting av ny kikkert f.eks. Tar meg ikke bryet med å trekke ut kula for omlading. Har aldri opplevd sprekker eller noe feil med hylsene. Det har jeg bare opplevd med Raufosshylser i 6,5, etter en del omladninger.

Link to comment
Share on other sites

Har samme opplevelse som torulf, med Ra 8x57 fra 48 og 50. Men jeg har skutt minst 3600 slike de siste 6-7 årene. Gav 3000 til en kjenning også, og han har vel og skutt en haug. Ingen problemer bortsett fra et og annet klikk. Presisjonen på 100m er "helt grei" er man i slag (det er åpne sikter på rifla mi) så samler man 40-500m. På lengre hold - 5-600m eller mer, så ser en det jeg også har målt med kronograf. ES er veldig stor, borti 100m/s.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...