Jump to content

Test av haglepatroner


358 Win

Recommended Posts

12/67

 

BASCHIERI & PELLAGRI NIKE 

 

Plast hylse med plast forladning 

 

Oppgitt data 

32 gram 

Nr 7

400 m/s

 

MÅLTE DATA:

31,5 gram HAGGEL 

2,45-2,50 mm haggel 

330 stk haggel

395 m/s

Max avvik i hastighet 5 m/s

 

20180129_231000.jpg

Edited by 358 Win
Link to comment
Share on other sites

12/65

 

BASCHIERI & PELLAGRI MB GIGANTE

Plast hylse med fiber forladning 

Plast gjennomsiktig  shilling , Gordonhylse

 

Oppgitt data 

33 gram 

Nr 5  2,9 mm

395 m/s

 

Målte data:

33,5 gram haggel 

2,90-2,95 mm haggel 

220 stk haggel 

393 m/s 

Max avvik i hastighet 3 m/s

 

20180129_230319.jpg

Edited by 358 Win
Link to comment
Share on other sites

Er ikke i tvil om at BASCHIERI & PELLAGRI  er noe av det ypperste som er å få kjøpt av haglepatroner i dag men kan ikke skjønne annet enn at det er de mest overprisede også.  Den eneste "rimelige " patronen er "NIKE" med en pris på kr 6,75 pr stk . Man finner like gode patroner fra NSI og andre til en langt rimeligere pris.

De eneste jeg gidder å bruke penger på av B&P er "MYTHOS" serien i både 12 og 20 . 40 eller 38 gram forniklede haggel i 420 m/s i cal 12/70 og 28 gram forniklede hagl i 405 m/s i 20/70 er det svung over .Disse går det maks ei pakke av i året uansett. 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Det är förvisso en påkostad 32 grammare med goda komponenter , dock känns 6,75 Nok  saftigt  för en 32 grams patron. Jag har förvisso inte köpt en  jakthagelpatron  på över 20 år då jag laddar allt sånt  själv, men det positiva är väl att med sådana priser går det att tjäna nån krona på att ladda själv i Norge ?   Men Bly patroner är dyra  över lag i Norge ?   Men helt klart är att B&P gör mycket fina patroner,   även  i Finland verkar dom vara välrepresenterade .

 

/ P 

Link to comment
Share on other sites

At det var så ille trodde jeg ikke.  

MB Long RANGE koster hos Landrø 11,95 pr stk . I Sverige 5,60 pr stk og enda verre var det med MYTHOS som før nevnt.  

Jeg har kjøpt mine siste patroner derfra!!!! 

Taylor outdors, Jaktdepotet og JAKT & Friluft forblir mine leveandører på haglepatroner 

Edited by 358 Win
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, hovdeknuten skrev:

Når Magne Landrø skal ha 4000 kr for 200 stk B og P Mythos 20/70 28 gr, og du får samme antallet for 1300 svenske kroner så vil jeg påstå det nærmer seg svindel. Mer det enn overprisning.

 

och ändå tycker jag inte sakab sweden  är så billiga med svenska mått , dock är dom mkt trevliga att  ha att göra med.

Bland annat har dom vattentäta gevärs fodral som rymmer en A5  12:a med 76cm pipa , så jag har köpt 2 sådana fodral till Sjöfågeljakten.

Niklas som har hand om hagel och ladderiet pratade om att dom  kanske  skulle kunna får tag på B&P hagelkrut    och det kan vara riktigt roligt för oss svenskar som inte kan handla 800-X på hemmaplan.

 

/ P

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12/70

 

GYTTORP NICKEL MAGNUM (tidlig 90 tall )

Papp hylse med fiber forladning 

 

Oppgitt data 

36 gr 

Us 3 ( 3,5 mm )

 

MÅLTE DATA 

35,5 GRAM HAGGEL ( vanlige blyhaggel, og altså ikke forniklede blyhaggel)

3,45-3,50 mm haggel 

147 stk haggel 

380 m/s

Max avvik i hastighet 6m/s

20180203_211733.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg rekker det i morra etter jaktfeltskyting skal jeg skyte endel patroner som har lagt natten over i -18 grader . Har valgt endel patroner som vil  være aktuelle patroner for rådyr/rev , harejakt og sen rypejakt. Ca 30 forskjellige i cal 12 . Hvis kulda holder seg skal jeg ta endel cal 16 og 20 også 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg testet endel patroner i ettermiddag . Patronene lå i frysa i natt . Termometeret viste -16 grader Celsius. 

Kom endel overrskelser. Patronene ble skutt i en Browning A5 med 70 cm pipe  bortsett fra de med fiber forladning som ble skutt i en Star Baikal med 71 cm piper. 2 skudd av hver type

Se resultatet under og døm selv

                                                  

 

 

20180204_210004.jpg

20180204_203912.jpg

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, amarok skrev:

Federal Praire Storm er best der og.Har brukt denne i Us 4 på Rådyr,rev og skogsfugl i 2 år nå.Er vel det beste på markedet.

Hvis man kun det på hastighet så kan jeg være enig, men passer ikke til alle jaktsituasjoner 

Link to comment
Share on other sites

12/70

 

ROTTWEIL GAME EDITION  HARE

Plast hylse med plast forladning 

 

Oppgitt data 

36 gram 

Nr 3  - 3,5mm

 

Målte data:

36,2 GRAM HAGGEL 

3,4-3,6 mm haggel  (Litt ovale og urunde haggel)

146 stk haggel 

407 m/s

Max avvik i hastighet 4 m/s

 

 

20180205_225206.jpg

Edited by 358 Win
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, 358 Win skrev:

Hvis man kun det på hastighet så kan jeg være enig, men passer ikke til alle jaktsituasjoner 

 

Jag begriper inte varför Nordmenn är så glada i extrem fart och gärna tung vikt ? det är två kombinationer som alltid ger hemsk rekyl O.o

Jag har haft min magnumperiod och den är för länge sedan över.,   lika förvånande är det att Jänkarna som av tradition har haft långsamma bly patroner nu höjer hypersnabba dito till skyarna ?

Håller träffbilderna i Prarie storm o dylika  ?  

/ P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, culot skrev:

 

Jag begriper inte varför Nordmenn är så glada i extrem fart och gärna tung vikt ? det är två kombinationer som alltid ger hemsk rekyl O.o

Jag har haft min magnumperiod och den är för länge sedan över.,   lika förvånande är det att Jänkarna som av tradition har haft långsamma bly patroner nu höjer hypersnabba dito till skyarna ?

Håller träffbilderna i Prarie storm o dylika  ?  

/ P

Ja, Federal ladningene ser jo ut til å være på linje med Longshot ladninger med 36-38g hagel. Ser ut som tabellene viser hva som er dobbelbase og singelbase krutt og hvorfor kråkene dør bedre på litt hold med 800x ladninger enn med N320 eller Lovex S035 når det er minus 15 grader.

 

J.A.

Edited by Hakapiken
Link to comment
Share on other sites

Ja det är rätt likt LS38 men även om det är en laddning som jag själv presenterade i Sverige och Norge så är den ganska för mycket.  Men som du är inne på så är dubbelbas the shit när kvicksilvret sjunker, och 800-X har visat sig vara en pålitlig spelare. 

Men generellt så vinner singelbas i längden och lägger man sig på 415 ms så finns marginaler till -15 

men har man lågt tryck fr början så blir det fel .  - 15 förresten går jag inte ut å jagar det gör bara galna Nordmenn O.o 

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, erikraude skrev:

Nydelig! Men hva skjer med Nittedals retro? Noen teorier?

 

Min erfarenhet är att fotocells kronografer kan få lite fnatt emellanåt och vid varje tillfälle bör  man kontrollera med referenspatron som är normal och inte nedkyld.

Jag använde alltid steelmax som referens patron för den är sjukt jämn och visade alltid  383-386ms på display  när ljusförhållandena var bra. 

Nu kommer jag inte ihåg om 358 win  kör med fotocells kronograf,  en annan patron m extrem avvikelse är ju nitedals magnum med 83ms  vilket jag undrar om det är rätt och riktigt.

Mer eller mindre alla  patroners  topprestanda anges efter förvaring i  + 21gr C  och   40% luftfuktighet.  Jag fick en gång ett gammalt parti   med 32gr  trap 7,5 fr tidigt 80 tal med okänd förvaring,

Dom gjorde 411ms när jag fick dom  och efter  1-2 månader i rums temp  gjorde dom 435-440ms .

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg skutt 4 skudd til av de Winchester SUPER PHEASANT  . Rett fra frysa  ga 4 skudd 447,443 438 og 441

Slang med noen andre i cal 12 også .

Til dette med kronografen og hastigheter (ref. Nitedals MAGNUM ) så et det ikke bare at kronografen leser av en lav hastighet. Det smeller rart , litt hult liksom , automaten veksler ikke og det ligger masse uforbrent krutt i løpet 

Så at MÅLTE hastigheter et riktige, der og da , men den temperaturen og den luftfuktigheten som er der og da ,er jeg rimelig sikker på . Har hatt en mengde kronografen opp igjennom ,men den Caldwell  jeg har nå er den jeg stoler mest på av alle jeg har  hatt

Men dette er ikke et kalibrert  100 % riktig instrument , Men at det ligger noen ganske få m/s fra helt riktig hastighet et jeg sikker på. Man danner seg også et visst erfaringsgrunnlag også i løpet av noen tusen skudd da serlig med tanke på smell og rekyl  Men som sagt før : ta målingene for det de er , ingen 100% riktig sannhet. 

 

 

 

20180208_170136.jpg

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 358 Win skrev:

Da fikk jeg skutt 4 skudd til av de Winchester SUPER PHEASANT.....................................

 

Men det är en fotocell kronograf ?  ( Jag kan ha frågat förut och glömt )  100% är mer eller mindre omöjligt

men om man använder en kontrollpatron så ser man om ljusförhållande spökar , blå himmel och sol gav min Chrony M1 + 10ms  , nu använder jag Magnetospeed V3  men den kan åxå få spel emellanåt .

 

Det är ett mastigt jobb du lagt ner som är imponerande och du fotar fint .

/P

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg fikk bidra litt jeg også. Denne tabellen bør dekke kaliber 20. Sorterte etter gjennomsnittsfart, men legger ut link til fila så folk kan leke seg med sorteringer som de vil.

https://drive.google.com/open?id=1xEY64brD9uJlDgrFmkbtP-IBVHxo1mak

Og som et bilde for de som ikke vil leke med tabeller. =)

 

Test hagleammo kaliber 20 358 win kammeret.JPG

Edited by erikraude
La til bilde av tabell
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I winchester patronen ville jeg kanskje tippet på winchester krutt(ett krutt jeg aldrig har sett hvordan ser ut),men veit at hogdon leverer haglekrutt til Winchester..

og på dette bildet ligner det litt på Hogdon longshot,men er litt usikker på dette...

i Winchester super speed er det også byttet ut krutt typen i den «nye» super speeden til dobbelbas krutt,har for meg at dette skjedde etter at hogdon blei leverandør til Winchester hagle patroner...Hvordan er rekyl og lyd i denne fasan patronen? Longshot smeller veldig høyt og «tungt».... trur ikke det er mange hagle krutt som har denne rare høye lyden....

Ta ikke dette som fasit! 

Da jeg er litt usikker på noen ting her...

Edited by J.E.Hagen
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

12/70

 

ROTTWEIL GAME EDITION CROW 

Plast hylse med plast forladning 

 

Oppgitt data:

34 gram 

Nr 5,5  (2,9mm)

 

Målte data:

34,5 GRAM HAGGEL 

2,8-2,9 MM HAGGEL

237 stk haggel 

405m/s

Max avvik i hastighet: 4 m/s

 

Ser ut som Rottweil har fått ladet en god serie med nye patroner til en forholdsvis lav pris sammenlignet med feks Waidemannsheil

20180213_215555.jpg

20180213_220007.jpg

Edited by 358 Win
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 3.9.2017 den 21.42, 358 Win skrev:

12/70

GAMEBORE BLACK GOLD DARK STORM

Plast hylse med plast forladning 

 

Oppgitt data:

35 gram

Nr 5 - 2.8mm

 

Målte data:

35,5 gram haggel

2,8-3,0mm haggel

232 stk haggel 

393 m/s

Max avvik i hastighet: 2m/s

20170903_213651.jpg

Ser denne kommer i ull forladning også.  Britene har endel restriksjoner på plast. Så tanken er at ull tetter bedre i overbora løp enn filt, slik at hastighetstapet elimineres. Kunne blitt en fin test det 358?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja se krutet i Black gold,  men att det skulle täta bättre med ull/Fiber   i  18,7  lopp tror i alla fall inte jag på,  för i min Browning 425 m overbore var dessa plugg rena lotteriet, speciellt om de hade några år på nacken.

Men jag kanske blandar ihop test jag gjort med Ull / Fiber 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

På 22.2.2018 den 7.54, hovdeknuten skrev:

Ser denne kommer i ull forladning også.  Britene har endel restriksjoner på plast. Så tanken er at ull tetter bedre i overbora løp enn filt, slik at hastighetstapet elimineres. Kunne blitt en fin test det 358?

Hvis man bare kunne få tak på de så

Link to comment
Share on other sites

På 22 februari 2018 den 10.53, hovdeknuten skrev:

Krutt Black Gold game...uansett interessant om ull ikke gav hastighetstap i et overbora løp. I motsetning til filt. Gamebore påstår iallefall det. En sammenligning på papp om den åpner opp litt som filt kunne også vært interessant.

 

20180222_152939.jpg

 

Tippar på  B&P  F2 krut med snuskigt fina hagel ....

 

jag personligen tror att en stor del av hemligheten med Engelska premium plugg sitter i extremt fina sfäriska hagel .

Dubbelbas krut är ibland ett snabbspårväg till tätskjutande plugg , men GB  pigeon extream med sitt Vectan A0 singelbas säger ju motsatsen ..... WT på Forumet Jaktsidan  sköt  100 %  med en Browning automat  och PIgeon extreme 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hovdeknuten skrev:

Gmax/intersport har i sortimentet. 36 gr us5 iallefall. Har skutt bort mine. Men skal kjøpe ei pk til uka. Og sende deg 6 stk om du vil teste

Glimrende!!

 Skulle hatt tak i den 38 og 40 grams også. Oppgitt til 430 m/s (Ja det skal gjøre litt vondt)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...