Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

Enig med siste taler. Jeg for min del kommer nok ikke til å handle fler nye våpen utenom evt. ved havari da det er umulig å vite hva som går først utenom at O/U hagla og boltrifla går sist. Utterligere akkedering med de "rettroende" i DSSN ser jeg også på som formålsløst. Men det kunne være interessant om folk poster om hva de får innvilget framover og ervervsgrunnlaget på halvauto rifler. Tror det vil være mest informativt.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Sannheten er at ingen her vet hva som kommer. På den ene siden er det ikke mer hjemmel for å forby Mini14&Co enn i den gjeldende loven, men samtidig bør man ta signalene på alvor.

 

Hjemmelen vil ligge i § 5, punkt 5.

"5. andre skytevåpen enn dei som nemnt i nummer 1 til 4, som saknar ein lovleg bruk eller som har særskilt farlege eigenskapar."

Og lnjen under:
"Kongen gjev forskrift om kva skytevåpen som ikkje er tillatne etter andre ledd nr. 5, unnatak frå løyveplikta etter første ledd samt registreringsplikt for skytevåpen som er unnateke frå løyveplikt."

 

Tror det er relativt godt bevist at MIni-14 har "særskilt farlege eigenskaper" så langt politikerne bryr seg.

Link to comment
Share on other sites

Vi får se. At svartkruttvåpen fra før 1890 har vært untatt våpenloven har hele tiden vært regulert av forskriften. Det at dette nå ikke er løftet inn i ny lov, kan like gjerne tyde på at teksten i forskriften består.

 

Det er tydelig at ny lov er lite interessant sammenliknet med hvordan nye forskrifter blir seende ut.

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg kjøper en mini 30 for jakt, vil jeg bli nødt til å kvitte meg med den når loven blir vedtatt og trer i kraft?

Jeg driver ikke med noen form for organisert skyting og har ikke store mulighetene for å drive med det.

Sitter med ferdigutfylte papirer klar for levering på lensmannskontoret, men akkurat nå så tror jeg at jeg kanskje burde droppe det.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Mr.Pink skrev:

Dersom jeg kjøper en mini 30 for jakt, vil jeg bli nødt til å kvitte meg med den når loven blir vedtatt og trer i kraft?

Jeg driver ikke med noen form for organisert skyting og har ikke store mulighetene for å drive med det.

Sitter med ferdigutfylte papirer klar for levering på lensmannskontoret, men akkurat nå så tror jeg at jeg kanskje burde droppe det.

Ja da sitter vi i nesten samme båt, fikk innvilget på mini14 for to uker siden. Lurer veldig på hva jeg skal gjøre nå...

 

sendte som foreslått tidligere i denne tråden en E-post til Jenny Klinge i Senterpartiet å forklarte saken.

Hun mente at det var lite sannsynlig at det ble aktuelt med destruksjon av våpen, men det gjenstår å se.

 

Er ikke bare å eksportere våpen for hvermannsen som foreslått i utkastet heller, så

jeg for min del tror nok at vi kan forvente oss et omsetningsforbud for noen av våpnene som nå står på godkjentlista.

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Matsm skrev:

jeg for min del tror nok at vi kan forvente oss et omsetningsforbud

Da skjønner jeg ikke hvorfor du lurer på hva du skal gjøre. Du må vel passe på å kjøpe nå, mens du fremdeles kan? Eller har du egentlig ikke lyst på en? I så fall, hva skulle du med en godkjent søknad?

Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Da skjønner jeg ikke hvorfor du lurer på hva du skal gjøre. Du må vel passe på å kjøpe nå, mens du fremdeles kan? Eller har du egentlig ikke lyst på en? I så fall, hva skulle du med en godkjent søknad?

Jo det er sant det, men kan bli en dyr "tror"

 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Mr.Pink skrev:

Dersom jeg kjøper en mini 30 for jakt, vil jeg bli nødt til å kvitte meg med den når loven blir vedtatt og trer i kraft?

Jeg driver ikke med noen form for organisert skyting og har ikke store mulighetene for å drive med det.

Sitter med ferdigutfylte papirer klar for levering på lensmannskontoret, men akkurat nå så tror jeg at jeg kanskje burde droppe det.

Mest sannsynlig (tror jeg): grandfathering, så du kan beholde det du har men ikke videreselge, eller kjøpe noen ny.

 

også mulig: inndragelse, a la England. Da blir du kompensert. Var jeg deg ville jeg kjøpt mens jeg fortsatt kunne.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, DoctoRoy skrev:

Det kommer an på hvordan loven til syvende og sist blir seende ut og hvordan forskriften utformes. Heldigvis er maktforholdet mellom Stortinget og regjeringen endret i våpeneiernes favør. 

 

Tja, hvordan er det endret noe spesielt?

 

Sp har litt fler mandater men det har jo lite å si så lenge de ikke har flertall til en mer liberal våpenlov.

Ap vil trolig ha strengere lov, samme med SV og Rødt. 

V og KrF bryr seg vel lite. (den tid Venstre var skytesportens høye beskytter er forlengst forbi).

H og FrP er for loven (de fremmet den tross alt).

 

Jeg regner med at loven går greit igjennom - den er godt forankret i forarbeidet til NOUen og justert i henhold til høringsuttalelsene. 

 

Link to comment
Share on other sites

På 12.9.2017 den 9.46, 32-40 Win. skrev:

Vi får se. At svartkruttvåpen fra før 1890 har vært untatt våpenloven har hele tiden vært regulert av forskriften. 

 

Ja, men med en spesifikk hjemmel i lov for unntak grunnet alder eller tilstand. Denne hjemmelen er fjernet i nytt lovforslag. En må da stole på den mer ulne hjemmelen for at justis kan gi forskrift om hva som er unntatt løyveplikt. Legg merke til at ny lov skiller mellom løyveplikt og registreringsplikt, det sistnevnt tilsynelatende foregår uten søknad og er påtenkt plomberte våpen o.a.

Link to comment
Share on other sites

Kanadierne hadde en lov om etterregistrering av våpen en stund. Den ga de opp fordi det ble en voldsom arbeidsmengde uten at det ga mer sikkerhet. Da var det snakk om alle skytevåpen. Ser at det lett kan måtte gå på bekostning av andre og mer presserende politioppgaver å innføre registreringsplikt på de våpenene som nå er fritatt for kontrollplikt. Det gjenstår å se og øvrigheten ser det slik.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det samme skjedde jo med lyddempere her i landet for en del år siden. Registreringsplikt ble teoretisk sett innført men nesten umiddelbart endret til "har du lovlig våpen så kan du fritt kjøpe lyddemper" fordi registrering av lyddempere ville ha begravd våpenforvaltningen i unødig papirarbeid.

Link to comment
Share on other sites

Praksis har blitt praktisert slik at de som har fått innvilget et våpen som blir ulovlig får beholde de, men får ikke vidresolgt de.

 

Slik var det med cal. 50 - M14-FN-FAl-US M1 karabin osv, ser vanskelig for meg at inndragelse ute vederlag vil holde juridisk, heller ikke at det vil være ønskelig da de vil medføre mye `støy`.

 

Pass på og kjøp før døren blir stengt vil jeg råde til.

Link to comment
Share on other sites

Ikke mye jeg har å kommentere i denne tråden som privatperson, men når jeg leser på NRK, så er jeg mer bekymret for hvor disse våpnene her kan ende opp til slutt. Så her er Regjeringen og EU på villspor ovenfor lovlydige våpeneiere av halvautomater. 

 

https://www.nrk.no/urix/pentagon-stovsugar-aust-europa-for-vapen-i-kampen-mot-is-1.13687315

 

Sako_35

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

At den nye våpenloven med diverse andre reguleringer viser bare at politikerne finner det lettere å gyve løs på sine egne, enn å løse hovedproblemene de selv historisk sett har skapt utenfor Europa:

Stormaktene i EU/Europa har selv gjennom en lang historie forkludret den sosiale stabiliteten og økonomien i mange land. Dette har gitt mange utsugde folk og land tilpasningsproblemer.  Nå renner både folk og våpen over landegrensene. Noe våpenreguleringer bør nok gjøres, først og fremst utenfor Europa og Norden. At Brussel og Regjeringen i Norge setter fokus på sine egne borgere viser at de mangler kapasiteter og griper etter nærmeste halmstrå. Bilde under er et skrekkeksempel på en blandet våpentilgang der andre løsninger burde vært gjort. Å sende regninga til norske jegere og skyttere - samlere er å rette baker for smed. Dette er et lavmål fra de som sitter på toppen og som omtaler hverandre som dyktige. De skulle være våre tillitsvalgte..............?

 

Våpenkontroll.JPG

Det jeg egentlig prøver å si er at de store industrilandene har forsynt fattige og ustabile land og ledere med våpen i generasjoner, nå slår ting tilbake.

Politikerne får rydde opp etter sine politiske forgjengere. Ikke plage sine egne borgere. 

Edited by Vaquero
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Alle de våpnene dere henviser til - AKer og våpen i Afrika og Midt-østen, disse er allerede ulovlig i Norge. 

 

Vi har heller ikke noen bevis at disse blir ulovlig importert til Norge i noe spesielt volum - er heller andre land som er mer intressante markeder. 

 

Å forevirke ulovlig import til kriminelle markeder, og å regulerer lovlig våpentillatleser er to helt forskjellige felt og å prøve å koble dem sammen blir bare søkt. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Norge går med i dragsuget:

I Sverige er ikke AK-47 eller andre diverse innsmuglede våpen fra  et uoversiktlig  illegalt arsenal uvanlig. I Malmö som oppgis å være en "hovedterminal" har politiet lagt frem flere bevis gjennom beslag og funn av tomhylser der ting har skjedd. Illegale våpen generelt fyrer oppunder de som vil regulere våpenlovene i Europa. En annen ting er at den kulturelle cocktailen med migrasjon og store endringer i befolkningen har endret mye sosialt. Vi er ikke de vi en gang var, bedre eller verre for andre ta stilling til. Som en sentral politiker sa, EU har utvidet seg meget fort, kulturelle og økonomiske forskjeller har skapt en del uheldige omstendigheter. Det er litt som han på TV her om dagen som kommenterte de store fastlandsforbindelsen med brobygging : Nå må vi begynne å låse døra. Vi kan selvfølgelig ikke stenge oss inne. Det er ikke til å underslå at missbruk av våpen girer oppunder tiltak som rammer andre enn det det er tiltenkt å ramme. 

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Øystein skrev:

Å forevirke ulovlig import til kriminelle markeder, og å regulerer lovlig våpentillatleser er to helt forskjellige felt og å prøve å koble dem sammen blir bare søkt. 

Politikerne har allerede koblet dem sammen, ved å hevde at en strengere våpenlov bidrar til økt samfunnssikkerhet og forhindrer terror. Som har blitt gjentatt til det kjedsommelige, De som har lovlig ervervede våpen i Norge er ikke problemet, så en strengere regulering er da ikke løsningen.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Øystein skrev:

Alle de våpnene dere henviser til - AKer og våpen i Afrika og Midt-østen, disse er allerede ulovlig i Norge.

Vi har heller ikke noen bevis at disse blir ulovlig importert til Norge i noe spesielt volum - 

 

 

Ting/bevis tyder egentlig på det motsatte. Politi og enkelte byråkrater hevder jevnt og trutt at Norge har et problem knyttet til innsmuglede våpen. Men snodig nok er det utrolig få saker med slike involvert og når politimester Bastian viser fram hva de har beslaglagt er det gammelt skrot fra 2.verdenskrig, div fra forsvaret, sivile jaktvåpen og softgun/replika.

 

Kriminelle med våpen er heldigvis ikke noe stort problem i Norge. Dermed ser vi vanlige skyttere og jegere ut som skumringen,  fordi de få drapene som beggåes med skytevåpen skjer med noe som er nokså likt det Ola, Per og Kari driver sin sport med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ifølge en engelsk venn og jaktkompis ble det betalt kompensasjon etter pålagt innlevering av halvauto rifler og pistoler med tilbehør i 1996.
Hvordan våpnene ble prissatt er han litt usikker på.
En senere innstramming som gjaldt luftvåpen ga ingen refusjon.
Etter Tasmaniamassakren hadde også Australia et Buy Back program på halvauto rifler og hagler (samt pumpehagler), så ut fra det er det ikke urimelig å tro at også norske myndigheter vil betale en symbolsk sum hvis vi kommer i den situasjonen at våpen må leveres inn.

Link to comment
Share on other sites

https://www.sydsvenskan.se/2016-12-08/vapen-hittas-i-malmo-varje-dag

Det er snakk om få timers kjøring fra norsk og ubevoktet grense. Vi har all grunn til bekymring. Mye av våpnene kommer fra Balkan. Og østeuropa. 

I Malmö beslaglegges ca.2 våpen pr. dag. Ellers vil jeg anbefale å gå inn på Aftonbladet.se en gang i mellom og kikk på overskriftene der. Det er lite oppløftende lesning. 

Dette er med på å skape en antivåpen og skytekultur vi ønsker å bruke fritiden vår på, politikere kjenner vi til, de kan komme med mange usaklige utspill. 

 

YAA-poxZe3qCOoqkt-3NVrzqIpk.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Vaquero: Synes et par av de ser ut som softguns, så man kan jo ta tallene deres med en god klype salt. Men at det er greit med våpen i en del miljøer er det liten tvil om. Man trenger ikke dra til Sverige for å finne slikt. For ca et år siden ble det tatt ca 1000 våpen i Hønefoss-regionen, over halvparten kom fra to personer. Man kan regne med at en god del var gammelt skrot, men det ble også funnet mye moderne våpen (AR15 etc). Og dette er kun toppen av isfjellet.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer. Det er grunn til å påpeke at dette ikke var fra folk med fremmedkulturell bakgrunn. Et beslag i en MC-klubb nå nylig var også fra et norsk miljø. De fleste ran i Oslo blir begått med softgun. Det er nå også slik at politiet i Norge har mer kontroll på potensielle miljøer enn i Sverige, inntil videre. At mye av de illegale våpnene har funnet veien hit er det all grunn til å anta.

Uansett så setter dette negativt fokus som slår tilbake på privat våpeninnehav.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, seawolf skrev:

Ifølge en engelsk venn og jaktkompis ble det betalt kompensasjon etter pålagt innlevering av halvauto rifler og pistoler med tilbehør i 1996.
Hvordan våpnene ble prissatt er han litt usikker på.

Halvauto rifler i 1987, pistoler i 1996.

 

De ble prissatt ifølge en liste over estimerte verdier. Ofte var det mulig å "tjene" tilbake en del penger. Kjente en som solgte en liten plasteske til oppbevaring av pistolammunisjon. Han ga den inn som "ammunition storage device, misc" og fikk £20 for den...

 

4 timer siden, Vaquero skrev:

(bilde)

jøss, VZ58 og greier!

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Vaquero skrev:

Det er grunn til å påpeke at dette ikke var fra folk med fremmedkulturell bakgrunn.

Nei, overhodet ikke. Hovedmistenkt var faktisk (tidligere?) HV-mann. Det mange ikke er klar over er at det finnes et "ikke-kriminellt" miljø som har tildelt store mengder militært utstyr. Politiet har selvfølgelig Vært klar over dette lenge, men har ikke prioritert de før i senere år. Dels fordi de er veldig vanskelige å ta, og dels fordi disse ikke har representert noe stort problem i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig igjen Erlend Meyer. Det var også et tilsvarende miljø i Skien/Porsgrunn området for få år tilbake.

Der også dreide det seg om folk fra militær bakgrunn, som igjen ikke hadde interesse for voldskriminalitet. Bare hekta på våpen.

 

At det finnes en del samlere med uoffisiell garderobe er nok ikke uvanlig, der kan beslagene bli betydelige. 

Det som er det verste er folk med en ekstremistisk ideologi og kun ett våpen (eks.AK-47/tilsvarende) kan påføre samfunnet enorme lidelser.

Vi har bare i Norge i dag et antall mennesker på størrelse med Hamars befolkningstall som oppholder seg ulovlig i landet, mange aner vi ikke hvem er (ifg. politiet). For ikke å snakke om kontinentet med stort antall uoffisielle folk med ukjente hensikter og motivasjoner, som igjen har evner til å gjøre ting. Stort sett tyder mye på at folk blir rekruttert  fra kjente fastboende også. Farlige våpeninnehav er også et stort maktmiddel i den svarte økonomien og den organiserte kriminaliteten. denne svarte siden i samfunnet har uakseptabelt fått lov til å ekspandere etter åpne grenser/fri flyt. At alt dette skal ramme lovlige borgere med innstramminger blir for meg å tømme ungen ut med badevannet, til det burde politikere å byråkrater være proffe nok til å håndtere. 

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Slike miljøer finnes over hele landet. Mange har militær bakgrunn, man finner også "vanlige" skyttere, politi, samlere og bransjeaktører der. De med militær bakgrunn tenker sikkert beredskap hvis dritten treffer vifta, andre har dette bare som en ren hobby. Jeg synes begrepet "våpen-råner" er dekkende, for en del har omtrent samme forhold til våpen som andre har til bil.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Noen som vet når loven blir vedtatt og trer i kraft?

Jeg skal søke på Mini 14 og lurer på hvor lang tid jeg kan ha på meg før det er for sent. 

La oss si at det ender med et omsetningsforbud men at de som allerede har slik rifler får beholde disse. Da begynner det vel å haste ganske mye? 

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Longshot skrev:

 

Noen som vet når loven blir vedtatt og trer i kraft?

 

 

 

Etter det jeg kan se har ikke Stortingets organer starta behandlinga eller tatt stilling til prosess: 

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=69453#step-link-2

 

Følg med så kommer det datoer for høringer m.m. Om høsten er statsbudsjettet hovedprioriteten på tinget. Lover og meldinger behandles mest om våren.

 

I lovforslaget står det noe om overgangsregler og ikrafttredelse. Departementet kan sette iverk ulike deler av loven til forskjellige tider og bestemme ulike overgangsregler. En overgangsregel er allerede lagt i lovforslaget: "Forbodet mot halvautomatiske rifler etter § 5 andre ledd nr. 3 trer i kraft tre år etter ikraftsetjinga av denne lova."

Edited by BearBeer
Bare en skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Men Mini 14 er vel ikke "opphavleg er konstruert for heilautomatisk funksjon eller for militære eller politiet" som det heter i forslaget. Da bør vel denne gå klar? 

Men la oss nå si at denne modellen og tilsv. rifler blir forbudt: Betyr det at forbudet mot erverv inntrer umiddelbart når loven trer i kraft, mens de som allerede eier slike våpen får tre år på å kvitte seg med sine rifler? 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, DoctoRoy said:

Kan ikke se at et eventuelt forbud vil ramme Mini 14 ettersom den har sitt utgangspunkt i ren sivil bruk.

 

Nettopp. Men så sier justisminister Amundsen: " – Forbudet skal gjelde for allerede tildelte våpentillatelser og vil omfatte den våpenkategorien som ble benyttet til ugjerningen på Utøya den 22. juli 2011. "

 

Så hva er riktig; vil de forby halvautomatiske sivile jaktvåpen, eller vil de nøye seg med å forby militære halvautomatiske rifler (som allerede er forbudt i dag) ? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...