Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

Da er følgende mail sendt til alle medlemmene i justiskomiteen:

 

Kjære [medlem i justiskomiteen]

 

Som aktiv jeger og konkurranseskytter ser jeg med bekymring på en del av de signaler som har kommet fra regjeringen i forbindelse med forslaget til ny våpenlov. Det er særlig punktet som omhandler halvautomatiske jaktrifler som er problematisk slik jeg ser det.

 

Det er forståelig at myndighetene ønsker en streng kontroll med hvem som har tilgang til skytevåpen, og hvilke våpentyper som skal være tillatt. I Norge er dette allerede strengt regulert og ytterligere innstramminger vil ikke gi mindre kriminalitet, men vil oppleves som et unødvendig og urettferdig inngrep av de som får sine våpen forbudt. De aller fleste våpeneiere er lovlydige og fredelige borgere som følger reglene når det gjelder anskaffelse, bruk og oppbevaring av skytevåpen. Dette gjenspeiles f.eks. i statistikk fra Kripos som viser at bare et lite antall av alle drap i Norge begås med skytevåpen. I perioden 2007 til 2016 ble skytevåpen benyttet i bare 11,9 % av alle drapssakene, mens kniv/stikkvåpen var drapsvåpenet i over 45 % av sakene.

 

Kilde: https://www.politiet.no/globalassets/dokumenter/01-rapporter-statistikk-og-analyse/drap/drapsoversikt_2016.pdf

 

Det fremgår ikke av statistikken hvor mange av de benyttede skytevåpen som var ervervet på lovlig måte, men fra andre sammenhenger kjenner vi til at det finnes et stort antall uregistrerte og ulovlig ervervede skytevåpen i landet og det er derfor rimelig å anta at i hvert fall en del av drapene ble begått med våpen som var ulovlige. Antallet drap begått med lovlig registrerte våpen kan derfor være godt under 10 % av det totale antallet drap i Norge.

 

Som lovlydig våpeneier opplever jeg det særlig urimelig at regjeringen vil forby eierskap av våpentyper som i dag er lovlige selv om det ikke vil gi nevneverdige utslag på drapsstatistikken. Dette fremstår som lite gjennomtenkt symbolpolitikk som ikke har annen hensikt enn å «vise handlekraft», og begrepet «å rette baker for smed» er en svært passende beskrivelse av de foreslåtte innstrammingene.

 

Jeg vil derfor be Justiskomiteen og Stortinget om å forholde seg til fakta, og unngå å la seg rive med av følelsestung symbolpolitikk når den nye våpenloven skal utformes. Særlig bør man være forsiktig med tiltak som går ut på å innskrenke lovlydige borgeres frie livsutfoldelse, uten at det gir gevinst i form av samfunnsikkerhet eller kriminalitetsbekjempelse.

 

Det hviler et tungt ansvar på Justiskomiteens medlemmer i denne saken, og jeg ønsker dere lykke til med det viktige arbeidet.

 

Med vennlig hilsen

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Svar fra Ulf Leirstein:

 

La meg innledningsvis si at jeg er helt enig med deg. 
Hvis FrP skulle bestemme alene hadde vi neppe fremmet en slik innstramming. 
 
Når det er sagt så følger lovforslaget opp Gjørv-kommisjonen som foreslo dette som et tiltak etter 22. juli-terroren. Og et slikt forslag fra den kommisjonen gjør nok inntrykk på mange politikere. 
 
Vi skal nå se hva det kan bli flertall for i justiskomiteen. Jeg håper vi får til en lov som i minst mulig grad rammer sportsskyttere og jegere. Heldigvis er det lagt inn unntak - slik at den nye loven skal bli mest mulig smidig. 
 
Vennlig hilsen
Ulf Leirstein
Stortingsrepresentant FrP
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Svar til Ulf Leirstein:

 

Hei Ulf, takker for raskt svar. Setter pris på at du er så engasjert. 

 

Gjørv-kommisjonen publiserte en rapport der de bl.a. hevdet at halvautomatiske våpen kan omgjøres til helautomatiske ved at man bytter magasin (!) så jeg vil ikke legge alt for mye vekt på den kommisjonen når det gjelder kunnskap om våpen. 

 

Konsekvensene av det fremlagte lovforslaget og uttalelser fra statsminister og justisminister - om man skal tolke dem bokstavelig - er temmelig absurd: Et rent militært våpen som Heckler & Koch MR 223 vil fortsatt være tillatt (for de som driver med dynamisk sportsskyting), mens et rent sivilt jaktvåpen som Ruger Mini blir totalforbudt (for alle, også innen dynamisk sportsskyting.) 

 

Hvilket av disse våpnene tror du har størst skadepotensiale?

 

https://www.2alfa.no/hk-gewehr-mr223-a3-16-5-cal.-223-ral-with-slim-line-hkey-handguard-khaki.html

 

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=116&prodid=11838

 

Med vennlig hilsen 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Og nytt svar fra Leirstein:

 

Du har helt rett. De leverte en rapport som var basert på feil. 
Men mange politikere har allikevel latt seg "rive" med. Dessverre. 
 
Norge er et land med mye våpen, men hvor dette går bra. Tuftet på tradisjon, kultur og god opplæring. Vi har ikke noe å skamme oss over. 
 
Jeg er valgt som saksordfører for våpenloven. Og håper jeg får flertall for en så mild lov som mulig. 
 
Bare send meg innspill fortløpende hvis du ønsker. Vi starter behandlingen av våpenloven med høring 9. januar på Stortinget. 
 
Vennlig hilsen
Ulf Leirstein
Stortingsrepresentant FrP
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, m00se skrev:

Oppmuntrende, at Ulf har skjønt det i hvertfall. Tydeligvis mye uenighet innen FrP angående denne våpenloven.

 

Det er vel politikk. Som parti i regjering må de jo framstå som samlet og enige, selv om hele Frp i utgangspunktet har vært uenige og motstandere av forslaget.

 

Helt enig i at det er positivt at i hvert fall enkelte på stortinget ser ut til å ha greie på hva de snakker om. For politikeres jobb er jo ofte å snakke stort om ting de ikke har greie på.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, slemmo said:

Eller det hun egentlig mener.....jeg vil ikke ta de med meg i det videre arbeidet.

 

Nemlig, det er slik jeg også tolker det. Dette er nok ei som har bestemt seg for lenge siden. 

 

Så har det kommet et lignende svar fra Emilie Enger Mehl (SP):

Takk for mail med nyttige innspill. Jeg tar det med meg i videre arbeid. J

Link to comment
Share on other sites

 

På 9/3/2017 den 15.08, 8X68S skrev:

Det er absolutt et skritt i riktig retning å begrense tilgangen til høykapasitetsmagasiner.  Det er like effektivt som å  lovfeste at alle løse magasiner skal males rosa med Hello Kitty motiv.

På 9/3/2017 den 15.19, DoctoRoy skrev:

Kravet om rosa løsmagasiner kan komme i forskriften som vil følge atter loven:)

På 9/3/2017 den 15.34, Ei tohi varjata skrev:

Bare å kjøpe übersjeldne rosa PMAG det..

Ærede medforumister;

Først må jeg beklage at det tok så lang tid, men jeg har nå omsider tilpasset AR-magasinene mine etter de nye forskriftene som sannsynligvis er på trappene, hvor følelser er viktigere enn fakta.

Jeg forventer at tilpasningen vil oppfylle alle kommende krav og forskrifter, og regner med at dette blir den nye standarden vi må regne med å se innført i tiden fremover.

Fargemagasiner3_b.jpg

  • Like 4
  • Thanks 1
  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

De er mine ja.

Kjøpte tre flasker RIT flytende tekstilfarge på ebay (tilsendt fra sørkorea faktisk av alle steder).

Disse ser ikke ut til å finnes på det norske markedet. Det er en del andre produkter som finnes her, men det jeg fant var ikke anbefalt for farging av syntetiske plagg, og dermed heller ikke til plast. Så da feiga jeg ut og kjørte med det som har dokumentert effekt, som det så fint heter.

 

Disse tre fargene ga alle nyansene som vist på bildet ovenfor. Eneste unntak er at jeg har demontert to svarte PMAGs og blanda de inn med de fargede utgavene for mer variasjon. Men alt annet har jeg farget selv basert på sandfargede pmags.

RIT_dye.jpg

Edited by AndersR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Får bare håpe at det ikke blir sånn. Det har jo vært sånn før i tiden at hvis noen våpen har blitt forbudt å erverve, så måtte ikke de som allerede eide de levere dem inn. Virker bare sinnsykt ulogisk at hvis man leverer inn våpenet som blir forbudt, ikke bare får man ingenting i kompensasjon, men må kanskje kjøpe ny rifle som er lovlig. I annen perspektiv, er det som å si til alle bensin/diesel bil eiere at fra 2020 er det slutt på de og alle må hogges opp eierne må kjøpe elbiler ut av egen lomme. Tror ikke det hadde vært så populært i samfunnet. 

Ut ifra det som er forslaget til ny lov, fra alle halvauto jaktvåpen som er godkjent i dag, ser jeg for meg at det er kun Mini 14 og 30, Garand og G-41 rifler jeg kan tenkte meg blir forbudt. Resten er jo konstruert for rent sivil/jakt bruk (aldri blitt brukt av militæret eller politiet) og kan ikke bygges om til helauto.

Edited by unopara
Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe å si. Se Justisministerens svar: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=69959

 

"Det foreslåtte forbudet har som formål å ramme sivile utgaver av stridsvåpen og eventuelt andre halvautomatiske rifler med tilsvarende konstruksjon og egenskaper, siden disse våpnene har det største skadepotensialet. Dette gjelder uavhengig av om våpenet er laget for militært eller sivilt bruk. Det er våpenets farlige egenskaper som er det sentrale. "

Link to comment
Share on other sites

Men i forslaget står det:

"Desse skjerpingane gjeld først og fremst kva våpentypar som skal kunne ervervast, då det er føreslått å lovfeste eit forbod mot å erverve eller å ha halvautomatiske rifler med størst skadepotensiale. Det vil seie halvautomatiske rifler som opphavleg er konstruert for heilautomatisk funksjon eller for militære eller politiet." 

Står ikke noe om våpenets skadepotensiale her. Tror det er best å ikke prøve å forstå hva de mener fordi det gir mindre mening jo mere man leser om det.

 

@DoctoRoy Jeg nevnte Mini 14 siden den har blitt brukt av bla. fransk og amerikansk politi, men uansett, hvis det blir vurdert etter skadepotensiale så blir alle halvauto våpen forbudt med mindre de tror at den aller farligste er "utøyarifla" og det er kun den som blir forbudt.

 

 

 

Edited by unopara
Link to comment
Share on other sites

"Det er våpenets farlige egenskaper som er det sentrale. " 

 

Det handler om løse magasiner. De gir f. i hvorvidt våpenet er konstruert for militær bruk eller jakt. De ønsker rifler med løse magasiner av en viss størrelse til livs. Godkjenningen av Garanden er en pekepinn på dette. 

 

Det eneste som er sikkert er at rettsvesenet vil få kjørt seg om rifler blir konfiskert uten erstatning tilsvarende markedsverdi. Eiendomsretten står fortsatt sterkt i EMD!

 

 

 
 
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 9.11.2017 den 22.49, Longshot skrev:

Svar til Ulf Leirstein:

 

Hei Ulf, takker for raskt svar. Setter pris på at du er så engasjert. 

 

Gjørv-kommisjonen publiserte en rapport der de bl.a. hevdet at halvautomatiske våpen kan omgjøres til helautomatiske ved at man bytter magasin (!) så jeg vil ikke legge alt for mye vekt på den kommisjonen når det gjelder kunnskap om våpen. 

 

Konsekvensene av det fremlagte lovforslaget og uttalelser fra statsminister og justisminister - om man skal tolke dem bokstavelig - er temmelig absurd: Et rent militært våpen som Heckler & Koch MR 223 vil fortsatt være tillatt (for de som driver med dynamisk sportsskyting), mens et rent sivilt jaktvåpen som Ruger Mini blir totalforbudt (for alle, også innen dynamisk sportsskyting.) 

 

Hvilket av disse våpnene tror du har størst skadepotensiale?

 

https://www.2alfa.no/hk-gewehr-mr223-a3-16-5-cal.-223-ral-with-slim-line-hkey-handguard-khaki.html

 

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=116&prodid=11838

 

Med vennlig hilsen 

MR 223 er et sivilt våpen.

MR-223 og Ruger Mini 14 har nøyaktig samme skadepotensiale.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, colt1914 skrev:

MR 223 er et sivilt våpen.

MR-223 og Ruger Mini 14 har nøyaktig samme skadepotensiale.

Nei det har de ikke, du får ikke 60 og 100 skudd til mini på norsk nettbutikk. De fleste AR kan du også klaske en belt fed upper på, pluss binary trigger, bump stock, med mer.O.o

Link to comment
Share on other sites

Du får vel 60 og 100 skudd, og bump.. forskjellen er vel at du må vente en uke lenger på levering kontra norsk nettbutikk. :)  Seff, flere høy kapasitets magasiner i stanag utførelse, men også færre børser og mye mindre tilgjengelig, så det går kanskje opp i opp sånn i en risikovurdering ;)

Edited by DasRuger
Link to comment
Share on other sites

Det som kanskje forbauser meg mest er at enkelte debattanter virker å tro at de er i et lukket chatterom.  Med så mye kreativitet eksponert styrker det lovmakers forslag om forbud. En trenger ikke være utpreget konspiratorisk for å hevde at "myndighetene" følger med hva som rører seg Kammeret - at denne tråden er et unntak tviler jeg sterkt på.

Link to comment
Share on other sites

Kortslutningen i norge er litt annerledes; om en forbyr xxxx blir ingen drept av lovlige xxxx. Hadde ikke Breivik fått kjøpe lovlig mini-14 hadde ingen på utøya blitt drept med lovlig mini-14.

Samme som med inndraging av mob-våpen og tennåler; etter dette er ingen drept med forsvarets våpen. 

 

Ingen har sett på om folk med tilknytting til forsvaret begår færre eller flere drap (en umulig oppgave i norge siden vi ikke har nok drap til å lage noen brukbar statistikk av). 

 

Videoen var slettes ikke dum!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Ingen har sett på om folk med tilknytting til forsvaret begår færre eller flere drap (en umulig oppgave i norge siden vi ikke har nok drap til å lage noen brukbar statistikk av).

Jeg tror ikke jeg skal være helt bastant, men jeg mener faktisk å ha sett slik statistikk "en gang". Med mindre hukommelsen min spiller meg ett eller flere puss, så mener jeg konklusjonen ble at man faktisk kunne se færre tilsvarende hendelser etter inndragingen enn før.

Det gir jo forsåvidt mening, det er vanskeligere å ha ihjel hele familien under en akutt psykose (eller hva det nå skal kalles, jeg er ikke fagmann på hoder) om man ikke har skytevåpen og ammunisjon umiddelbart tilgjengelig. Det er vel litt samme argumentasjonen som ligger bak påbudet om våpenskap (sammen med hensynet til barna, som vanlig...).

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig blir det nedgang i drap med skytevåpen når det blir mindre av de, men hvor stor nedgang i drapsstatistikken blir det egentlig? Her er en annen video som referer til våpen forbudet som ble innført i Australia i 1996, veldig likt det som skjer i Norge nå.

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Den statistikken jeg har sett gjaldt drap utført med forsvarsvåpen, og det var selvfølgelig en betydelig nedgang etter at de inndro tennstift/våpen.

 

Jepp...

men de fleste som fulgte med den gangen skjønner også at den statistikken ville ha gått ned av seg selv helt uten tiltak fra myndighetenes side.

 

Det var en slags bølge av slike skyteepisoder med HV-våpen, hvor hver hendelse ble slått stort opp i media. Typisk eksempel på "copycat" fenomen, som til en viss grad kunne blitt unngått hvis ikke media lagde så mye sirkus. En ser dette i forskjellige sammenhenger rundt om i verden og til ulike tider.

 

Har noen umusikalske ungdommer tent på ei stavkirke, så kan du banne på at det brenner to-tre kirker til i løpet av de nærmeste månedene uten at der er noen sammenheng mellom gjerningspersonene.

 

Har en IS-jævel kjørt ned en folkemengde med lastebil og fått masse mediaoppmerksomhet rundt dette, så kommer det flere slike angrep i løpet av relativt kort tid.

 

Slik var de med HV-våpnene også. Media skrek ut om at dette var begått med utleverte mobvåpen, og hvor forferdelig dette var. Selvsagt er ethvert drap forferdelig og unødvendig, men må man hause det opp så mye? Antall hendelser med mobvåpen skjøt i været- men hadde bølgen vært "øksedrap med påfølgende motorsagpartering" i stedet så hadde neppe antall drap totalt sett vært noe annerledes.

 

Disse bølgene har det med å gi seg etter en stund, så er det noe annet som blir "populært" blant folk med mer oppmerksomhetsbehov enn vett.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...