Jump to content

kopi av våpenkort


Lakelanderen

Recommended Posts

Hei.

 

Det har dukket opp et interessant tema, kan grunneier kreve kopi av våpenkort ved utleie av jakt?

At grunneier vil forsikre seg om at alle papirer er i orden og vil se jegeravgiftskort og kanskje våpenkort er greit, men kopi?

Hvordan forholder man seg til sånne krav?

 

Mvh

Lakelanderen

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet kan vel grunneieren selv bestemme hvem han vil leie ut til og hvilke betingelser han vil stille. Så lenge han ikke stenger noen ute med bakgrunn i etnisitet/legning/religion tror jeg han står ganske fritt til å sette slike betingelser, som for så vidt er innafor rimelighetens grenser.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Takker for svarene eg har fått så langt.

Har ingen lignende utfordringer der eg selv jakter.

Dette var meint som en prinsippiell diskusjon.

En kan vel ikke berre kreve selv om man er grunneier.

Hva da med personværn og oppbevaring av person opplysninger som både våpenkortet og jegeravgift kortet inneholder, det er her snakk om en del opplysninger som kan misbrukes,

kan det da stilles krav til oppbevaring av slike opplysninger.

Det er ingen som har problemer med å vise våpenkortet og jegeravgiftskortet, men forlange kopi.

 

Link to comment
Share on other sites

Bra spørsmål dette.

 

Nå går jeg fra hukommelsen, men 10 år med informasjonssikkerhet som fagfelt i helse og finans har forhåpentligvis gitt meg en ide om hvordan disse tingene reguleres.

 

Jeg tviler på om denne kombinasjonen vil klasifiseres som personsensitivt. Denne klassen brukes om informasjon som kan knytte spesielle typer sensitiv informasjon, typisk helseopplysninger, familiesituasjon, finansinformasjon o.l til person, og jeg tviler på om våpentype og serienr knyttet til person faller innenfor noen relevant lov eller forskrift (det er typisk regulert i helseregisterloven/helseinformasjonssikkerhetsforskriften, eller tilsvarende forskrifter for finansnæringen. Gjaldt det våpen ville det i tilfelle vært hjemlet i tillhørende lov eller forskrift.

 

Det som utvilsomt er tilfelle, er at det å lagre denne informasjonene for dette formålet vil falle innenfor bestemmelsene for personregister, hvilket ikke i seg selv gjør det ulovlig, men som jeg vil tro krever at grunneier har konsesjon for å holde registeret samt stiller krav til oppbevaring, registrering av tilgang, hvilke formål informasjonen kan benyttes til osv. Å kreve å få se dokumentasjonen er ikke i seg selv tilstrekkelig, men i det øyeblikket det arkiveres/lagres vil jeg tro det blir  et register i denne samenhengen. 

 

Vært morsomt hvis noen fant den nøyaktige fasitten.

 

/D  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må vel legge til at jeg tipper GDPR (general data protection regulation), som er en EU bestemmelse, vil bli gjeldende. Denne håndterer i tillegg til ganske omfattende krav til dokumentasjon for hensikten med registeret b.la krav om innsyn i data gjeldende for den enkelte, krav om slettnig av data ("retten til å bli glemt") osv.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Nja, datatilsynet vil somregel ha en mer konservativ tolkning en det som blir resultatet i en rettssal. Arven etter Apenes kaller vi det i mine kretser:-)

 

Men det er klart frem til man eventuelt drar det for retten er det dere tolkning som gjelde.

 

/d

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, erikraude skrev:

Tror du ikke datatilsynet vil se kombinasjon av navn, adresse, fødselsdato og våpennr og type er sensitiv informasjon?

 

Jeg har ikke peiling, men alle som kjøper ammo og ladekomponenter på nett sender jo et bilde av våpenkort pr mail uten at så mange stiller noen spørsmål med det. 

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, erikraude skrev:

Tror du ikke datatilsynet vil se kombinasjon av navn, adresse, fødselsdato og våpennr og type er sensitiv informasjon?

 Han som leier ut jakt vet jo allerede navnet ditt, adressa og fødselsdatoen din iom han skal forsikre seg om at du har lov å jakte( se jegeravgiftskortet). Bortsett fra type og nr så må en gå utifra at han vet du skal bruke våpe.

 

Hva er det da som er sensitivet?

Link to comment
Share on other sites

En slik konsesjon vill medføre en del krav til rutiner rundt lagring, innsyn og sletting, og det er vel ekstremt tvilsomt om mindre enheter har dette på plass. De store, som f.eks Meråker Bruk og Plather eiendommer vil jeg tro kan ha det. På den andre siden er det en del kostnader knyttet til ett slikt register, så kost/nytte vil neppe bli spesielt gunstig - så nei, jeg tviler sterkt om det er mange, om noen, som har dette.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Nei, for alt jeg veit oppbevares det i et brannsikkert skap i frøbanken på Svalbard, men isåfall skulle jeg med glede gitt fra meg informasjonen. En person med en sånn tilnærming ville antakelig også hatt sitt på stell med datatilsynet. Om vedkommende utleier derimot synes å ha et mer avslappet forhold til regelverket ville jeg også vært mer bekymret for rutiner for oppbevaring, sletting etc.

Link to comment
Share on other sites

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/behandle-personopplysninger/melding-og-konsesjon/

 

 

Opplysninger på jegeravgift og våpenkort er ikke definert som sensitive i personvernloven. En grunneier som leier ut jakt vil jeg tro faller innunder

Sitat

Behandlingar som verken treng melding eller konsesjon

Nokre behandlingar er unnteke krava til melding eller konsesjon. Dette gjeld

1. klientregister

 

Men nå sier jeg takk for meg, leverer fra meg kopi av våpenkort,jegeravgift og drar på hjortjakt om ett par timer. ;)

Edited by G.Larson
Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg har litt vanskelig for å se hvilket behov grunneier skulle ha for disse kopiene. Det er vel jaktleder som er ansvarlig for at de som er på jaktlaget har papirene i orden, og det kontrolleres vel før jakten starter. For grunneiers del er vel det viktigste at de som jakter har kjøpt jaktkort og betalt jegeravgift? Krever grunneier kopi av førerkortet om man skal kjøre over vedkommendes eiendom på vei til jaktområdet også? Men så klart, grunneier kan vel sette de krav vedkommende ønsker, så lenge det ikke er i strid med norsk lov.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Eldhannas skrev:

 Det er vel jaktleder som er ansvarlig for at de som er på jaktlaget har papirene i orden, og det kontrolleres vel før jakten starter.

Og for de som jakter aleine og er sin egen jaktleder da? Hvem kontrollerer det da? Jo-grunneier som leier ut jakta.

Edited by G.Larson
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@per i

Når grunneier leier ut jakt leier han ikke ut rettigheten til jakt - han leier ut utnytting av rettigheten. Dokumentasjonen trenger han for å sikre at han ikke begår en ulovlig handling - å gi en ikke-autorisert/godkjent person adgang til en regulert aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Våpnekort er vel neppe sensitiv personopplysninger (selv ikke fødselsnummer er det)  så jeg ville egentlig ikke hatt problemer med det. Skjønner dog egentlig ikke poenget riktignok. Når man skyter opp blir jo dette kontrollert uansett så betalt jegeravgift med godkjent oppskyting budre være tilstrekkelig.

I tillegg er vel ei heller kopi av våpenkort noen garanti for at den som leier jaktterrenget ikke bringer med "ulovlige" våpen dersom man ikke sjekker kort opp mot medbragt våpen.

 

Jeg bruker å sende fra meg kopi av våpenkort sammen med kopi av sertifikat i kryptert PDF per mail når jeg handler på nett. Passord sender jeg på sms.

 

Da er man vel litt mer sikker på at ting ikke kommer på avveie selv om det naturligvis ikke er noen garantier.

Edited by bback
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Lakelanderen skrev:

Hvordan forholder man seg til sånne krav?

Jeg har litt forståelse for at TS ser dette som et litt unødvendig krav. Men anser allikevel problemet som så lite at det ikke burde være særlig fornærmende for leietaker av jakt. Men..... hvis han allikevel er litt fornærmet, har jeg en ide til utjevning av nettopp dette:

 

legg alle kortene/dokumenter på kopi/scanner, med litt godt mellomrom i midten. Dra med underbukse og sett ræva med over plata og trykk på kopiknappen. Da har du en kopi med ett bilde av alle dukumenter, og ett bilde av anus (til illustrasjon for din fornærmelse), som grunneier kan putte i permen sin.

 

Da syntes jeg begge parter kommer likt ut av situasjonen. Ofte skal det lite til, å finne tilbake til den gode selvfølelsen. Det gjelder å være kreativ.😉

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar fra datatilsynet. Ser ut som at det stemmer som noen her sa, at det ikke kreves tillatelse for å lagre denne type opplysninger. Jeg tviler litt på at grunneier kan legitimere behov for å innhente dem, all den tid man kan jakte med lånt våpen, men dersom det er behov virker det greit å innhente og lagre opplysningene. 

 

Grunneier må for det første vise til at det er et saklig behov for å lagre opplysningene, og grunneier må vurdere hvilke opplysninger som er nødvendig å innhente for å oppnå dette behovet, se personopplysningsloven § 8 bokstav f.

 

Det stilles ikke konkrete krav til oppbevaring,  utover at det må oppbevares på en sikker måte. Altså at opplysningene ikke er tilgjengelig for uvedkommende. Denne vurderingen er opp til grunneier å gjøre, og opplysningene kan lagres både elektronisk eller på papir.

 

Det er ikke krav til å søke om å oppbevare slike opplysninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...