Jump to content

Nosler RDF, ny kule til felt og langholdsskyting


høggern

Recommended Posts

De siste 8 DFS feltsesongene har jeg brukt 6,5X55 med 140 grains AMAX som jeg har sendt ut i mellom 850 og 900 msek (avhengig av løp, kruttlot N15, osv). Med 870 msek har denne patronen omtrent matchet DL felt i 900 msek.
Dette har jeg skutt med stort hell, god presisjon, liten vindavdrift og alt har vært velstand, men nå er det slutt på produksjon av den kula.  MEN heldigvis har det kommet enda bedre alternativer. :)

Jeg har fått lagt mine klamme hender på Nosler RDF kal 6,5mm 140 grains. Planen er at dette skal bli en ny feltpatron som det kan gå gjetord om. G1 BC på .658 og G1 BC på .330.

Til å få vidunderet sendt avgårde har jeg tenkt å bruke et 74 cm løp i sauern, kaliberet er jo selvfølgelig 6,5X55. Jeg har et reelt håp om å oppnå over 850 msek med den kula, med det kruttet og det løpet. (I følge kruttbox er max ca 880 msek med 140 grains Sierra, og med samme ladedata får jeg  litt over 880 msek med 140 grains AMAX) 

Om BC stemmer, og man ladder kula til 870 msek så får man ca like mange knepp til 600m som med DL felt. Men på 600m i 5 msek får man 2 knepp mindre på vind, og med 10 msek får man 4 knepp mindre på vind. Det kan ha mye å si. (kilde for dette: DFS kulebanegenerator). Det er vinden som er det værste å håndtere, så jeg er spent på dette. Dette kan bli en vinner.

Rapporter jeg har fått fra noen andre som har prøvd kula virker lovende med tanke på presisjon og at BC stemmer ganske bra. Jeg er spent på dette, testladninger kommer snart og vil bli sendt ut i kulefangervoller i nær framtid.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk 874m/s i gjennomsnitt med maks fra den N19-loten som kom fra Norma i vår - husker ikke nummeret. 45.1gr. Dette i et 70cm LW-løp - det har vel 220mm riflestigning?.

Innskyting på 300m på 2.0mrad opp (ikke relatert til noen innskyting) og på 985m 9.5.

 

Skutt denne kula i tre økter nå - en halvdags gonger ut til 900m, hvor jeg følte det var meget god overenstemmelse med ca. alt, og en innskytingsøkt på 100 og 300m på elektronikk, der det var for mye vind til å egentlig si noe som helst annet enn at høyden er sånn noenlunde, og så denne med gonger og ei sånn "Webcup" plate på 1km. 10 skudd innafor ca 20x40cm på 1km er nå egentlig akkurat det, innafor ;) - i min bok i allefall.

 

Jeg har ikke tatt meg tid til å forske på ladninger, jeg ville finne ut av BC først. Den ser ut til å stemme, så jeg skal se mer på ladninger og "tuning" utover. Jeg tror det er mer å hente på presisjon. Det er også ei 6mm kule som er veldig lovende.

 

K

IMG_6077 – Kopi.JPG

IMG_6047.JPG

IMG_6065.JPG

IMG_6070 – Kopi.JPG

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For meg har 140 grain Amax ladet til 850 msek eller mer med RA/N15 eller tilsvarende krutt vært selve feltpatronen med stor F de siste 8 sesongene, kula har gått godt i alle løp, og jeg har hatt en stabil patron i vind. Denne patronen har jeg vunnet feltstevner med fra Hedmark til Finnmark. I fjor oppdaga jeg at det var slutt på 140 grains Amax, kula var gått ut av produksjon (skandale) dermed måtte jeg begynne å se meg om etter en ny feltpatron. For ikke så lenge siden oppdaget jeg at nosler var kommet med en ny superkule, den skulle ha høy BC, og min erfaring med nosler kuler er fra tidligere god, jeg har skutt mange banestevner med nosler matchkuler og er fornøyd. Om BC er i nærheten av det som er oppgitt er det ikke så mange andre kuler som er like gode, og de som eventuelt er det er neppe på billigsalg. Målet mitt var 850 msek eller mer så nå ble de nye nosler RDF kulene ladet med samme ladning som jeg har brukt på amax feltpatronen min, en ladning jeg vet går godt med Amax. Jeg har brukt "litt under max for kulevekten" som står på kruttboksen, hastigheta ble klokka til 880 msek med den ene kruttloten (i en pipe), og 855 msek med den andre kruttloten (i en anna pipe). Begge disse ladningene gir gode samlinger med 140 grains Amax, og samlingene var ikke dårligere med RDF kula. Etter første testdag er inntrykket at dette kan bli feltpatronen med stor F fremover.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bruker 105gr RDF i 6mm XC. Tok litt knot for å finne ei ladning, men når jeg oppdaga at det var hylsene mine som var for lange så ble det bra med en gang. Har ikke skutt på over 500m men det ser ut som BCen på 0.278 stemmer bra. Med 885m/s treffer jeg midt i på 510m med 30 klikk opp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 3 years later...

Gammel tråd, men vekker den til live. Hva slags erfaringer har folk med presisjon i 6.5 RDF 130gr ? Vil bli brukt i en 200 STR 74cm pipe og Blaser R93 50cm pipe. Hadde dårlig erfaring med Nosler CC 123gr i begge disse, og lurte på om det var verdt bryet å prøve. Får jo bare tak i 500 stk/ boks også...

Link to comment
Share on other sites

sirhitalot skrev (7 timer siden):

Gammel tråd, men vekker den til live. Hva slags erfaringer har folk med presisjon i 6.5 RDF 130gr ? Vil bli brukt i en 200 STR 74cm pipe og Blaser R93 50cm pipe. Hadde dårlig erfaring med Nosler CC 123gr i begge disse, og lurte på om det var verdt bryet å prøve. Får jo bare tak i 500 stk/ boks også...

Jeg har ikke fått dem til å gå i mi Heym pipe med 1:200 mm riflestigning. Har forsøkt flere typer krutt, ladninger og patronlengde, men har så langt ikke funnet en eneste ladning som samler innenfor tieren på DFS 100m skive. Til sammenligning så samler Norma 130 GTX godt innenfor innertieren i samme pipe.

 

Jeg har ikke gitt opp kula helt enda. Den skal prøves i ei anna pipe først, men jeg har gitt den opp i denne pipa for lenge siden.

 

Hvis du fortsatt er interessert i å prøve, send meg en PM så kan du få kjøpe akkurat så mange kuler du vil ha.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har testet ved å måle hastighet v1 og v2 over en strekning s. Jeg bruker så hastighetstapet over s som input for å beregne BC.

 

For å måle hastighet har jeg brukt to forskjellige metoder. 1) Sette opp to kronografer med ca. 90m mellom. 2) Bruke LabRadar og gjøre målinger på 5 og 55m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...