Jump to content

Har noen en No-go tolk i 7x57R?


asterix

Recommended Posts

Hei, er det noen som har en No-go tok i 7x57R å låne bort? Jeg var en tur på banen her forleden for å teste mitt nye kombiløp i 7x57R.(FC612Sc) Løpet er splitter nytt. Jeg hadde også med min drilling i samme kaliber- samt fabrikknye og omladd ammunisjon. Jeg skjøt først noen skudd med helt ny ammunisjon og la merke til at hylsene hadde en merkelig liten "bule" over området der trykkringen var.  Jeg så det faktisk med blotte øye- men tok dessverre ikke bilde av det- før de ble (halv)-presset og tilpasset børsa igjen¬¬ Jeg skjøt så noen skudd med samme ammunisjon i min drilling- og der så hylsene helt normale ut. 

Så puttet jeg i noen skudd som var ladd til et tidligere kombiløp- og her røk hylsa på det andre skuddet andre tvert av, se bildet. Resten av hylsa kom lett ut, klebet ikke til kammeret. Ammunisjonen var noen år gammel- og jeg vet ikke hvor mange ganger den var ladd- men mener max 2-3 ganger. Samme lott med hjemmeladd gav helt fine tomhylser skutt med drillingen.

Det er litt lite grunnlag til å trekke noen konklusjon, men det virker som om kammeret på det nye løpet er rimelig "rommt" Tomhylser skutt i kombiløpet gikk ikke inn i kammeret til drillingen.

 

Med såpass "rommt" kammer- og merkbar deformasjon på fabrikkammunisjon- vil nok ikke hylsene holde mange ladinger  i denne kombien. Løpet er som sagt helt nytt. Jeg lurer derfor på om noen der ute sitter med en No-go tolk tii 7x57R, slik at jeg får testet dette. Om denne smetter inn i kammeret kommer jeg til å levere tilbake løpet på garantien. Jeg er takknemmelig for tips- også om andre mulige årsaker/erfaringer.

IMG_0414.JPG

IMG_0416.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Problemet med tapetrixet er vel at mål på fabrikkammo ikke nødvendigvis er akkurat ihht "blueprintet", så den er svak ift dokumentasjon på feil mål. Har inntrykk av at det ikke er uvanlig med relativt romme kammer I  våpen både for kravepatroner og beltepatroner.

Er vel mest naturlig å starte med å ta opp saken med leverandør.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, vavlo skrev:

....Er vel mest naturlig å starte med å ta opp saken med leverandør.

Nettopp derfor hadde det vært greit å prøve en No-go tolk først. Uten dette har en nok en dårlig sak. Har forøvrig ikke skutt mer med løpet- det er drillingen som blir med på jakt.

Skal etter hvert skyte noen skudd med kjøpeammunisjon slik at jeg får målt litt på hylsene med micrometeret. Får ta noen bilder å legge inn i tråden etter hvert. Dette føyer seg forøvrig inn i rekken av merkelige hendelser med denne børsa,:S  se også: 

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Om en bruker et sk case gauge verktøy (f eks Hornady) sammen med skyvelære får en målt hvor mye hylsa strekker seg ved avfyring. Ved romt kammer kan det også sees på at hylselengde er (godt)over maksmål allerede etter første avfyring. Om en prøver flere ammomerker bør en få en bra peiling på hvor mye lengre hylsa blir I snitt. Kan gjøre gjøre måling på mine 7x65 hylser, når jeg får anledning, for å se hvor mye de strekker seg. Mulig flere her inne har gjort slike målinger, så det er mulig å få en rimelig bra referanse på hva som er vanlig.

Det er vel dette som er noe av "problemet" med krave og beltepatroner. Krave eller belte "headspacer" hylsa mot støtbunn, og da er det ikke så veldig nøye med hvordan øvrige kammermål er, bare det er romslig nok. Blir det vel romslig er messingen kass etter første avfyring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...