Jump to content

Problem med SK match i kaldt vær?


nhd

Recommended Posts

Til NM i pistol hadde jeg kjøpt inn SK Pistol Match. Den har en tynn oljefilm utenpå, og jeg vurderte risiko for funkfeil mindre enn med CCI som jeg stort sett bruker. De to første dagene var det hustrig/lav temp til juni å være, og jeg fikk flere funkfeil inntil jeg skiftet til CCI. Hadde "glemt" det hele inntil dagens lokale stevne. Der var det kaldt fra morgenen og personer med SK fikk funkfeil inntil de tok ammo i lommen. Andre som har opplevd dette evt som har tro på teorien min?

Link to comment
Share on other sites

Nope - har skutt mye SK Match (20 000 eller noe sånt), sommer og vinter - den funker som snus selv om vinteren - Sørlandsvinteren da. De har jo en "Biathlon" som er laget for kaldt vær også.

Men halvautopistoler er jo følsomme som orkideer noen ganger, så det kan jo ha vært en liten forskjell i viskositeten til fettet som gjorde utslaget. Det er vel også litt mindre rekylimpuls i SK enn i CCI? Den har en 10-12m/s mindre fart i mine våpen iallefall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei, det meste er rifle, men det har gått noen 1000 i pistol også. Også vinterstid ute. Ammunisjonen forsvinner utrolig fort med halvautovåpen her i huset... De funksjonerer utrolig mye bedre enn CCI min Ruger 22/45, så da får det være at de er dyrere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I min FAS 602 har jeg alltid hatt problemer med CCI i kaldt vær. Jeg har slipt av kulespissen og i tillegg brukt en Q-tip med syntetisk olje inni magasinet for å unngå problemer. Etter at jeg byttet til SK Std Plus har disse problemene forsvunnet. Så for meg har dette vært et gunstig bytte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk det samme problemet idag da jeg skjøt utendørs, forrige gang også. Så lenge jeg hadde ammo'en i lomma gikk det bra, men da ammo'en lå fremme fikk jeg funkfeil. Jeg kjenner og ser på ammo'en at fettet (eller oljen?) blir tykkere, og jeg tror at det fører til at ammoen setter seg fast. Jeg hadde også en merkelig opplevelse på forrige stevne som også var utendørs - kula var forsinket, akkurat som at den satt fast litt for så å løsne rett etterpå. 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Patroner mister også kraft i kulda, er den marginal i varmt vær vil den lett kunne bli for svak når temperaturen kryper ned. Uansett årsak er konklusjonen klar. Test ammoen under de forholdene den skal brukes. Og trenger du en fiks har du den også, hold ammoen varm.

Takk for svar :) 

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd problemer med CCI og voks i min AW93, men etter at jeg begynte med Eley sport (olje på tuppen) som matchammo så har jeg ikke opplevd problemer. CCI fungerer også bra om man fjerner voksen fra kula. I tillegg så har min AW93 et lite spor under i forkant av kammeret der det fort samler seg kruttslam/voks etc. så jeg har alltid med en tannpirker for å skrape vekk dritt derifra i matcher. De få mateproblemer jeg har opplevd skyldtest nok en kombinasjon av lav temperatur som gjør at cci voksen blir ekstra hard og samler seg i sporet foran kammeret. Som igjen medfører at patronen ikke kamrer 100% i og med at det er svært lite masse i sleiden til denne. Alle funkfeil hadde tydelig svakere merke fra tennål i og med at kraften fra denne ble brukt til å skyve patron lengre fram.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker sk pistol match fordi den har merkbart mildere rekyl enn cci, som er fordel i hurtig og felt. Den samler også litt bedre i min paridini sp enn cci.

 

At den er litt svakere betyr jo at den kanskje ikke cycler ting som cci kan cycle. SK pistol match plus er en litt hetere utgave av pistol match som kanskje funker.

 

Jeg har skutt 6-7000 pistol match i min pardini, og selv om det typisk går flere tusen skudd mellom hver gang jeg pusser, så kan jeg ikke huske at jeg har hatt noen funkfeil. Kan hende det er en pistol som er veldig enkel å cycle.

Edited by lpm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...