Jump to content

Slippe unghund sammen med erfaren hund


jjrckd

Recommended Posts

Har en 2 år gammel Basset Fauve de Bretagne som hadde en lang og aktiv jaktsesong i fjor uten at det helt løsnet. Hun jobber godt i skogen, er selvstendig og 100% på returen men når hun kommer på spor er hun veldig usikker og bryter nesten før hun starter. Tar dette med knusende ro ettersom hun jo er ung og regner med at det løsner i år. Nå har det seg slik at jeg er så heldig at jeg har fått låne en erfaren Fauve i til første helga i hjortejakta. Jeg har brukt denne ved flere andre anledninger tidligere og hvis min hund ender opp med å bli halvparten så god så vil jeg bli veldig fornøyd. Jeg er litt fristet til å slippe unghunden sammen med den erfarne for at den skal få en "innføring" men er litt usikker på om dette egentlig er en god ide. Hva er folkets tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke om det evt er negative mulige konsekvenser å tenke på, men enkelte hunder kan nok ha utbytte av å slippes sammen med en erfaren hund for å trigge lyst til å forfølge sporet, samt bygge selvtillit til å arbeide utenfor synsvidde av far.

Link to comment
Share on other sites

Den erfarne tispa som jeg låner har et tre år gammelt avkom. Selv om avkommet jager rådyr greit så jager hun ikke hjort uten at hun går sammen med mora. Jeg tenker også at det i utgangspunktet må være positivt å slippe unghunden sammen med den erfarne hunden men er samtidig litt redd for at unghunden skal legge til seg en vane om at den trenger selskap før den jager. Mulig det bare er ubegrunnede bekymringer fra min side ettersom det jo ikke er snakk om mer enn noen dager hvor jeg slipper de sammen. Blir muligens litt annerledes for en unghund som bor sammen med mora og slippes sammen med henne gjennom hele sesongen.

Link to comment
Share on other sites

OK, gjør et forsøk. Bikkja hadde 30+ dager i skogen i fjor. Søker en 200-300m ut og kommer regelmessig innom for å holde kontakten med meg. Følger spor ut til 5-600m og har vært over 1km ute men bryter der losen normalt ville ha startet. Slapp henne på fallet flere ganger i fjor. Bånn gass men hun tok ikke med seg dette når hun senere skulle jobbe alene. Har trua på at hun blir god men er avhengig av at bryteren snart slår over.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk prøvd ja men ikke med det resultatet jeg håpet på. Ungbikkja drev mest for seg selv og var ikke så interessert i å henge seg på gamla. Ser også at måten vi jakter hjort på ikke egner seg som opplæringsjakt for usikker unghund. Hundefører må bevege seg over et for stort område til at unghunden får tid til å jobbe. Har et rådyrterreng med høy tetthet av rådyr så kommer kun til å bruke ungbikkja der inntil bryteren slår over og bikkja skjønner hva det går i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...