Jump to content

Heftige ladninger på vihtavouris tabell med N165 i 6.5x55


strebern

Recommended Posts

Observasjon

 

Vihtavouri oppgir 50-52,8gr som min-maks-verdi på N165 med 120gr Barnes TSX. Med 51.5gr N165 får jeg 890ms i mitt 58cm løp, noe som er bra fort. I Ladeboken er 120gr TTSX oppgitt med 49gr N165 som maks (!).

 

Nå er ikke TSX og TTSX samme kule, men det bør vel nesten være litt overføringsverdi. Er Vihtavouris tabell for heftig eller er ladeboka for daff? 

 

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, strebern skrev:

Er Vihtavouris tabell for heftig eller er ladeboka for daff? 

Svaret kan være begge deler, eller like gjerne, ingen av delene...

 

Det kommer an på hvilke komponenter og hvilke kammer/løp disse kruttladningene skal kombineres med. 

 

Det er derfor det alltid er lurt å se på flere publiserte ladedata før en bestemmer seg for en grei startladning.

Link to comment
Share on other sites

Vithavouris tabeller er vel jevnt over "heftigere" enn de fleste andre varianter. 

Jeg fikk en gang høre at dette handler om at spesielt amerikanerne sine tabeller er "ekstra idiotsikre", 

men jeg har ikke grunnlag for å påstå at dette er grunnlaget for forskjellen mellom ulike tabeller. 

Personlig har jeg ved noen tilfeller fått trykktegn før Vithavouris maxladninger...

Edited by Refs
skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Den farten du får; 890 m/s med 51,5 grain stemmer vel bra med Vv tabeller - Min.(50 grs) gir 862 m/s og Max 52,5 skal gi 909 m/s.

Det er jo en anledning til at min.ladninger og max ladninger er oppgitt og at man derfor ALDRI skal gå direkte på max.lading.

 

Tabeller fra kruttprodusent er seriøse og skal/bør være de sikreste å forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg fikk en gang høre at dette handler om at spesielt amerikanerne sine tabeller er "ekstra idiotsikre", 

Det er i utgangspunktet to forskjellige standarder. SAAMI og CIP. CIP bruker 55kpsi/ 380MPa, SAAMI 51kpsi/ 350MPa. Amerikanerene forholder seg til SAAMI og europeere til CIP. Amerikanske produsenter holder seg i tillegg litt lavere enn det som er std. for å ta hensyn de eldre våpnene, svenskemauserene f.eks. Europeiske produsenter satser på at ingen putter ammunisjonen deres i en Krag..

M96 mausere har blitt sprengt med ladninger som bare gir små trykktegn i Sauer, så det er en grunn til dette. M98 mausere gir ofte kraftige trykktegn ved ladninger en ikke merker noe som helst uregelmessig i Sauerene. Generelt virker det som en ikke får klassiske "ladebok-trykktegn" i Saueren før en er bortimot 435MPa - iallefall om en sammenligner hastighetene en får med Norma og VV ladedata som oppgir 380Mpa - eller bruker QL for å estimere trykket fra hastigheten. En er da på ladninger som vil gi svært liten sikkerhetsmargin i eldre våpen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...