Jump to content

Ta med hagle på en 3 ukers tur midt i bjørne og ulveland som sikkerhet


Einar85

Recommended Posts

Noen som vet om det er lov å ta med hagla på en tur midt i tjukkeste ulve og bjørneområdet uten jaktrett? Har den kun på sekken på vandring  u-land og uten ammunisjon, og har den i teltet/leiren om natten med ammunisjon i nærheten i fall et ulveangrep? Tenkte jeg skulle ringe politiet og spørre om det, men enklere her hvis noen vet. Tar også kun med meg kraftig ammunisjon for å minske mistanke om tyvjakt. Tar såklart med meg våpenkortet og legitimasjon. 

Link to comment
Share on other sites

Der jeg bor  reker 60-80 år gamle damer rundt i skogen på jakt etter bær hele høsten, midt i tjukkeste ulve og bjørneland, uten annet til forsvar enn ett lite tiltalende utseende og en ubehagelig kroppslukt. Aldri har noen av disse blitt anngrepet av rovdyr. Dermed er jeg redd du vil finne liten forståelse hos politiet for ditt "behov". Men, hvis du allikevel er overbevist om at du trenger kuler å krutt på turen, hva med å kontakte en av grunneierne om å kunne jakte rev/drive smårrovilt reduksjon. Dette er de fleste bare glad for, og da har du plutselig en aktverdig grunn til å ta med deg hagla. Er det i Statskog-områder er det bare å kjøpe ett Smårroviltkort på Inatur til 100kr.

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Selv tar jeg alltid med meg et par slugs når jeg faktisk er på jakt i bjørneterreng. Jeg hadde bare følt meg så teit med nitedals rype om jeg møtte bamsen rett rundt svingen, og vedkommende bamse hadde stått opp med feil fot, sparka tåa i dørstokken etc. Resten av året, når jeg ikke er på jakt går jeg fullstendig ubekymret og ubevæpnet i det samme området, gjerne med små barn. Tviler på at jeg hadde tenkt særlig annerledes om det i tillegg figurerte ulv på rollelista.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, furuoglyng skrev:

ser vel ingen som problem,

Vel.... det er jo først når noen ser en - det kan bli ett problem. Øvelsesskyting krever grunneiers tillatelse på lik linje med jakt. Så rent "behovsmessig" er man da akkurat like langt.😉

 

Eller kanskje rettere sagt; "like kort" uten grunneiers tillatelse.

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke tillatt. Men om du kjøper smårovviltkort på Inatur, så kan du jo jakte rev på Statskog sin grunn et helt år for kun 100,-. Om du under revejakta skulle bli angrepet av bjørn, så har du rett til å forsvare deg...

 

Er det privat grunn kan du høre med eieren om du får skyte rev og kråke i skogen hans mot ei flaske rødvin

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg oppfatter de svarene så er det skummelt å ta med hagla på den begrunnelsen? Jeg er ikke pisseredd men føler meg tryggere om jeg har hagla som nød. Mistet bikkja mi rett utenfor husveggen i sommer etter han ble tatt av ulver. Ulvene var ikke det spor redd for mennesker og de er tett opptil mennesker her støtt og stadig, så har fått en liten støkk i meg. Om jeg da blir angrepet i teltet av ulveflokken har jeg ikke mye sjans...

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg møtt mitt endelikt fordi en flokk ulver hadde kastet seg over meg mens jeg hadde bowiekniven i den ene hånda og tomahawken i den andre. Da hadde jeg uansett hvor smertefullt det måtte vært - dødd med ett digert smil om munnen. En kulere måte å dø på finnes neppe. Men sjansen er større for å vinne 6 milliarder i Eurojackpott.😉

 

Du har ingen større grunn til å frykte for ditt eget liv når det gjelder rovdyr i Norge - enn du har til å frykte å få en diger meteoritt i hodet.

 

Ulv tar hunder, men er redd mennesker. Og skulle du, mot all mulig sansynlighet, bli anngrepet av en bjørn - så hadde ikke den uladde hagla hengende på sekken din hjulpet deg en dritt. Og skulle du, som det er en bitteliten sansynlighet for, bli utsatt for ett/flere skinnangrep fra bjørn er du ikke tjent med å ha ett skytevåpen tilgjengelig (da trenger du heller en ekstra ren underbukse).

 

Men, som sagt, er du fremdeles overbevist om at du trenger den hagla - så kan du klare å skaffe deg en aktverdig grunn - men da må du ta kontakt med en eller flere av grunneierne. Du må neppe betale noe for å få skyte rev, men må du betale noe -så får du veie det opp mot frykten din. Har du en avtale med en grunneier (om enn bare muntlig) så har du en "aktverdig grunn".

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Vel.... det er jo først når noen ser en - det kan bli ett problem. Øvelsesskyting krever grunneiers tillatelse på lik linje med jakt. Så rent "behovsmessig" er man da akkurat like langt.😉

 

Eller kanskje rettere sagt; "like kort" uten grunneiers tillatelse.

Det jo lov å ta med hagla for å pusse den i friskluft. Liker ikke solventlukt i kåken.

Link to comment
Share on other sites

NEI!!!!!!! Våpen ute i det offentlige = Må ha en "aktverdig grunn". Slutt å komme med andre påstander. Pussing er ikke en grunn som en sur grunneier/oppsyn/politi vil godta!!!!!!

 

Den eneste måten "å ha ryggen fri på" (enten du skal si jakt, øveskyting, pussing eller noe annet) når noen spør om hvorfor du går med hagle i skogen - Er å ha en eller annen avtale med grunneieren (jaktkort/rett eller annen avtale). Dette må du klare å ta inn over deg furuoglyng.

 

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Sitat

enn du har til å frykte å få en diger meteoritt i hodet

Større faktisk. I nyere tid (dvs. moderne nyhetsformidling) så er langt flere mennesker blitt skadet av meteoritter enn av ulv...

 

En annen ting - jeg har vært på tur der det virkelig var ulv - selv gikk jeg ubevæpnet, og jeg skal ikke si at hårene ikke reiste seg på ryggen når de ulte om natta, eller flokken ruslet forbi, eller en gikk på trange skogsstier i mørket. Noen av de andre hadde våpen til selvforsvar, pistoler, ladd, i beltet - og et par hadde pepperspray. MEN det var ikke mot ulv, det var mot bjørn (og jeg må si at jeg følte våpenhåndteringa som en langt større risiko enn rovdyrene). Guidene hadde pepperspray - og effektiviteteten av de forskjellige midlene ble diskutert rundt leirbålet - mot bjørn. Mens ulvene ulte i liene. At man skulle trenge å forsvare seg mot ulv var aldri et tema. At den åt opp bestanden av whitetail og elk derimot, det var et stort tema.

Begge dyrene var forøvrig hysterisk redde for folk, og jeg skremte 4 ulver over alle hauger med lyden kameraet lager når det slår seg på...

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

jeg skremte 4 ulver over alle hauger med lyden kameraet lager når det slår seg på...

 

K

 

Det er interessant å høre at de var såpass redde menneskelig aktivitet, og jeg antar at dette var "over dammen"?

 

Det interessante er nemlig at overraskende mange ulv her i Norge ikke viser slik redsel for mennesker. Overhodet. Man kan jo bare spekulere i hvorfor ulv her til lands har en "unaturlig" adferd, og hva konsekvensene av det blir på sikt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

Større faktisk. I nyere tid (dvs. moderne nyhetsformidling) så er langt flere mennesker blitt skadet av meteoritter enn av ulv...

 

 

Skadet er en ting, men drept av meteoritter er det trolig bare noen få tilfeller av i "recorded history":

 

https://www.livescience.com/53639-did-meteorite-kill-indian-man.html

 

Drept av ulv er det derimot tusenvis av tilfeller av i historiens løp, på verdensbasis

https://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans

 

http://www.vargfakta.se/tag/manniskor-dodade-av-varg/

 

Mange vil nok benekte at ulven er farlig for mennesker, eller at den angriper mennesker, men det kan ingen garantere.

Sjansen for angrep på mennesker i Norge/Sverige er nok forholdsvis liten, men kan ikke helt utelukkes.

Ulven i Norge er i noen tilfeller ikke redd mennesker i det hele tatt, det virker heller som den kommer veldig tett på i noen tilfeller:

 

https://www.indre.no/lokale-nyheter/forfulgt-av-ulv/s/1-95-6142920

 

https://www.nrk.no/norge/omringet-av-ni-ulver-1.509008

 

http://www.namdalsavisa.no/arkiv/2006/08/06/Omringet-av-ulver-13453099.ece

Edited by 223man1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En bjørnehistorie fra Norge:

En bekjent av meg hadde noen bekjente som var på en fottur i fjellheimen et sted, hvor vet jeg ikke, men jeg mistenker i Trøndelag en plass.

Min bekjentes venner satt på en fjelltopp med god utsikt utover dalen, så oppdaget de en bjørn som beitet i det åpne terrenget, helt åpent var det ikke, men noe buskas her og der. De observerte dette flotte dyret på lang avstand i ro og mak. Så plutselig oppstår det dramatikk fra observatørene utpost, en annen turgjeng går oppover på en sti som leder rett mot den beitende bamsen. Observatørene var for lang unna til å rope advarsel til den intetanende turgjengen, de blir sittende som passive vitner til hva som kom til å skje. 

 

Bamsen oppdaget at noen var på vei mot den:

Bamsen stoppet å beite og lyttet og holdt øye med retningen der turfolket kom vandrende. Når de kom nærme nok gikk bjørnen inn i et buskas for å gjemme seg, turgjengen tråkket intetanende forbi  og pulsen senket seg hos de som observerte. Når turgjengen hadde kommet på god avstand kom bamsen frem igjen og beitet videre der den slapp. Enda godt at ikke noen fra det følget gikk inn krattet for å gjøre sitt fornødne:lol:

 

Ellers deler jeg tvilen til flere her når det gjelder ulvens toleranse for nærhet til folk, hva skjer på sikt? Uansett ingen grunn til hysteri så langt.

 

Bamse 2.JPG

Bamse 3.JPG

Bamse 4.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, 223man1 skrev:

 

Skadet er en ting, men drept av meteoritter er det trolig bare noen få tilfeller av i "recorded history":

 

https://www.livescience.com/53639-did-meteorite-kill-indian-man.html

 

Drept av ulv er det derimot tusenvis av tilfeller av i historiens løp, på verdensbasis

https://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans

 

http://www.vargfakta.se/tag/manniskor-dodade-av-varg/

 

Mange vil nok benekte at ulven er farlig for mennesker, eller at den angriper mennesker, men det kan ingen garantere.

Sjansen for angrep på mennesker i Norge/Sverige er nok forholdsvis liten, men kan ikke helt utelukkes.

Ulven i Norge er i noen tilfeller ikke redd mennesker i det hele tatt, det virker heller som den kommer veldig tett på i noen tilfeller:

 

https://www.indre.no/lokale-nyheter/forfulgt-av-ulv/s/1-95-6142920

 

https://www.nrk.no/norge/omringet-av-ni-ulver-1.509008

 

http://www.namdalsavisa.no/arkiv/2006/08/06/Omringet-av-ulver-13453099.ece

 

Det er nok kun et tidsspørsmål før noen i Norge også blir drept av ulv. De hybridene som herjer her eier ikke redsel for mennesker, heller motsatt, de kommer på døra for å få mat..

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Einar85 skrev:

Det er nok kun et tidsspørsmål før noen i Norge også blir drept av ulv.

 

Hvor lang tid tror du det tar? Hvordan veier du elgfaren opp mot ulvefaren? Den ene går vel ned ned når den andre går opp? 

 

Dersom erfaringer fra bjørn i USA har overføringsverdi til Ulv så er vel pepperspray mer effektivt enn våpen. Det er også tryggere med hensyn på uhell. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, BearBeer skrev:

 

Hvor lang tid tror du det tar? Hvordan veier du elgfaren opp mot ulvefaren? Den ene går vel ned ned når den andre går opp? 

 

Dersom erfaringer fra bjørn i USA har overføringsverdi til Ulv så er vel pepperspray mer effektivt enn våpen. Det er også tryggere med hensyn på uhell. 

 

Det er umulig å si, men det kan skje hvert øyeblikk. Elgfare og ulvefare går det ikke an å sammenligne. Snart er det ikke elg igjen i Norge, kun ulv

Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, Einar85 skrev:

 

Det er umulig å si, men det kan skje hvert øyeblikk. Elgfare og ulvefare går det ikke an å sammenligne. Snart er det ikke elg igjen i Norge, kun ulv

Må være kjipt å være så redd! Føler med deg altså, kanskje bare bli hjemme? Ikke til forkleinelse for frykten din, men jeg opplevde faktisk å treffe på bjørn en gang. Vi padlet stille nedover en elv, og der sto bamsen og spiste gress i elvekanten. Da vi kom på høyde med bjørnen, fikk den ferten av oss, kastet seg rundt og forsvant som et lokomotiv innover i skogen. Fikk til og med tatt bilde uten å skjelve på hånda. Støtter forøvrig rådet om å se mer på Ut i Naturen. Tviler på at Arne Nævra har med seg våpen for beskyttelse..

Link to comment
Share on other sites

På 8/27/2017 den 5.03, Einar85 skrev:

Noen som vet om det er lov å ta med hagla på en tur midt i tjukkeste ulve og bjørneområdet uten jaktrett? Har den kun på sekken på vandring  u-land og uten ammunisjon, og har den i teltet/leiren om natten med ammunisjon i nærheten i fall et ulveangrep? Tenkte jeg skulle ringe politiet og spørre om det, men enklere her hvis noen vet. Tar også kun med meg kraftig ammunisjon for å minske mistanke om tyvjakt. Tar såklart med meg våpenkortet og legitimasjon. 

Det å ringe politiet synes å være en god ide og videreformidle svaret til andre i samme situasjon ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske at en finsk jogger ble drept av bjørn der borte, det er en del år siden nå. At folk forulykker i naturen ser vi hvert år, ting skjer av ulike grunner, skred med mer osv.

Jeg har sett at noen sammenligner med at risikoen er større med husdyr, nylig er en bonde drept av stut.

Noen ganger er det trukket frem bønder/folk som har blitt drept av husdyr. Å trekke frem husdyr kan bli litt skjevt, bestanden av husdyr og nærkontakt med folk har en annen dimensjon enn rovdyr. Å bevæpne seg mot rovdyr ser jeg på som sterkt overdrevet. De som generelt har kommet i konflikt med store rovdyr i Norden er jegere, vi jegere opptrer annerledes enn turgåere og bær og sopplukkere. 

 

En annen bjørnehistorie fra Norge:

Dette skjedde trolig på 60 tallet en gang. Det var et sted langt nord i landet at en eldre kvinne plukket blåbær. Hun gikk oppslukt med sitt og blikket ned i lyngen. Hun enset til slutt at hun ikke var alene, på andre siden av bekken tuslet en bjørn i samme ærend. Kvinnen ble ikke redd, den virket noe uinteressert i kvinnen og beitet videre, kvinnen ville ikke utløse noe dramatikk, men begge holdt litt øye med hverandre og drev på med sitt på hver sin side av bekken. Bjørnen trakk seg etter hvert bort.

 

Vi er ofte eksponert for langt farligere ting enn bjørn og ulv. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Å dø med bowiekniven i den ene handa, og tomahawken i den andre, fordi en flokk 60-80år gamle damer kaster seg over deg og river deg i fillebiter.......... Hmmmmm.....en enda kulere måte å dø på?😆

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...