Jump to content

Dame-børse i .308


Recommended Posts

Hei 

Hva er det beste grunnlaget for en liten lett 308w om man skal bygge en ? 

Fruen har tatt jegerprøven og sprengte budsjettet på hagle . nå må vi finne på noe smart når det gjelder hjortebørsje . 

er da en haug brukte på markedet og fruen digger kkc stokken . så om vi skal kjøpe en brukt Børsje? bør være bra kvalitet på avtrekk og helst litt lettere en m98 . Remington 700 med kort kasse er første tanke . noen andre som har tips eller lignende bygg ? lavbudsjett er viktig da blir optikk busjetet større 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok også vurdert et våpen i kal. 6,5x55. Da blir utvalget på bruktmarkedet vesentlig større. Det behøver ikke bli mer enn 200-300 g ekstra i vekt, og med fabrikkammo i kulevekt 155 gr av typen Oryx, Fusion eller Lapua Mega er dere godt innenfor kravet til anslagsenergi for storvilt. Og så er den veldig behagelig å trene med i lettere kulevekter.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Den der tror jeg er vond og vanskelig å skyte med. Jeg har ei rifle med lignende mål, men som er omtrent 4.5kg. Uten demper er den nærmest "for viderekomne" - de korteste pipene har en betydelig munningsvipp. Betydelig... Og det er lett å lage stor høydespredning med ujevnt rekylopptak.

For en person uten erfaring med rifleskyting, og kanskje ikke veldig stor - så er førsteanbefaling til jaktrifle egentlig alltid 6.5x55, og med tradisjonell utforming, gjerne 60-65cm pipe - da er den mye hyggeligere å skyte med - og om den så veier 4kg, så er ikke det verdens ende - om du da ikke skal på lange reinsjakt-bæreturene.

Putt på en liten kikkert med liten forstørrelse, og ta det derfra.

 

Og skyt en haug med 22LR. 5-10 for hver grov til å begynne med. Og få noen med kompetanse innen rifleskyting og helst instruksjon til å hjelpe litt så tidlig så mulig. Så blir du ikke en av de som gruer seg til oppskyting og treningsskudd.

 

EDIT:

Leste førsteinnlegget om igjen. Jeg ville enten lett/venta på en Seven - eller bare kjøpt en billig R700, satt på KKC og sagd av løpet akkurat der jeg ville. Det er så mange som har laget seg rifler slik de vil ha dem på 700-kasser, og det er enkelt og som regel rimelig. Og mulighetene er uendelige. Og 700 fins knapt i 6.5x55, så da er det 308, og det funker alltid.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Amen til den. Lette våpen er egentlig for viderekommende, er man fersk ut av jegerprøven med liten til null erfaring bør en være veldig forsiktig med å gå for en lett rifle (uten demper).

Vi har som sagt et slikt case nå, riktignok ikke nybegynner men heller ikke noen garvet skytter. Der har lav vekt og dårlig ergonomi over tid gjort skytter rekylredd (typisk 4 gode og ett omtrent ut av skiva). Å fikse dette vil ta tid...

Link to comment
Share on other sites

Annonsen jeg linket til er med demper ...

 

( TS spør om "lett rifle i .308w" hverken 6,5x svada, eller 22LR til trening..) kan til en vis grad forstå taste-kåtheten, men topic sier ...?

Edited by Fury
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

nå må dere tenke på at det er ei lita dame på 55 kg som skal drasse rundt på Børsja i bratte vestlandslier . desverre har jeg ikke rare budsjettet da salongrifla ble kjøpt i går . Tikka lite blir nevnt , jo da men litt lang kolbe . vurderer en og heller kutte kolbe 2 cm . rekyl er noe også, men hun takler lett hagle meget godt . ble mange runder på leirduebanen . Snuser videre! 

hadde jeg fått velge hadde ho overtatt eine lakelanderen min i 6,5x55 men noen har overbevist henne om at 308w er best.  og annonsen linket over hadde vært super om økonomien var der

Link to comment
Share on other sites

ps beste måten å kurere å være skuddredd er en magnum som passer deg , masse krutt og god tida 

 

forguder 8x68s Børsja mi nå . og rekyldemperen ble brukt en gang på bane . dei vestsiden fikk en skur av støv og kruttsmam i trynet og etter 2 skudd fikk ikke jeg skyte mere . men hadde 100 skudd og lyst til å skyte . ordnet seg raskt da Børsja passer meg perfekt 

den dagen ble jeg kurert 

 

Nei fruen får lære seg å kun skyte med lyddemper dei første årene . kkc har og veldig godt rekylopptak, er i vært fall min oppfatning . Tikka i kkc er vel og eit alternativ . bør komme meg under 17 k med Børsje og kikkert 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...