Jump to content

Militær ammo 5.56 - nrof


nhd

Recommended Posts

Jeg har nå relativt systematisk testet ut to typer ammo i min AR15 (Bushmaster) i et program tilsvarende Dugleiksmerket. Den ene er sivil Fiocchi 55 gr FMJ. Den andre er 1305-25-160-7274 Patron 5,56x45 skarp. NM255 M/ladeskinne.  I snitt skårer jeg ca 25 poeng dårligere med den militære ammo.

Jeg tror selv at jeg er såpass til å skyte at jeg med dette våpen merker skudd fra 7 og nedover. Med den militære ammo får jeg slengere på både 4 og 5 der jeg tror jeg har et godt avtrekk ( 9 eller 10). Dette forekommer såpass hyppig som nesten i hver femskuddserie.

Noen som kjenner godt til denne ammo? Andre med samme erfaring? Eller er det komboen min rifle og denne ammo, eller enda verre, kun elendig skyting fra min side?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken stigning har du i Buskmesteren? Fiocchi sin helmantlede 55gr-ammunisjon tilsvarer M193, som opprinnelig ble brukt i 1:12"-piper. NM255 har vel ei 60gr-kule hvis jeg ikke husker feil, og har lengre bæreflate, samt lengre båthale. HK416 har 1:7" for å stabilisere NM255 og NM256, på samme måte som amerikanske rifler i bruk i dag har 1:7" for å bruke M855 (FMJ) og M856 (sporlys), som på samme måte som NM255/256 er lengre enn de forrige tjenestepatronene i kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett folk skyte svært presist på på 600m med NM255 (60gr blyfri, med hardmetallkjerne) Skyting som ville gitt lite utenfor 9eren på 200m skiva - om den stod på 600m. Det kan være riflestigningen, eller at den rett og slett ikke går bra i Bushmasteren.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

En skytter i NROF-avdelingen min hadde i hvert fall problemer med miljøammo i bushmaster med 1:9 riflestigning. Dårlig samling, og var det kaldt fikk han et og annet "nøkkelhull" i skiva. 

 

Siste stevne jeg skjøt med 416 (4x6 skudd) var dårligste treff to 7'ere, og de kjente jeg godt! Ingen uforklarlige slengere. 

 

Har du tenkt å skyte mye NM255 bør du kanskje skifte til en pipe med 1:7 eller 1:8 riflestigning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...