Jump to content

Hjelp / input vedr. kalibervalg


Guest

Recommended Posts

Har en veldig fin Varberger 757 med magnum - låskasse i 300WM. Presisjonen er upåklagelig, men jeg er lei kaliberet og løpet har match fasong med 26'/66 cm lengde. Noe som gjør riflen uforholdsmessig tung. Har nok annet som er i nærheten til 300WM prestasjons -  og ytelsesmessig. Har tenkt på 8x68S, men magasinet begrenser dette ønsket med sine 87mm totallengde. Det er samme magasinløsning som finnes i Kongsberg Lakelander, altså type revolvermagasin (Mannlicher). Mest enkelt ville vært 338 WM, fordi da må bare byttes pipe og 338 WM har ikke noe problemer med 24' / 61 cm løpslengde heller. Riflen skal utelukkende brukes på jakt. Er det noen der ute som har et godt forslag angående kalibervalg?

Edited by Guest
Feil
Link to comment
Share on other sites

Takk, ja det er et godt forslag. Har selv tenkt på Kvales barn, både på 308NM og 358NM. Den eneste ulempe jeg ser med 358NM er at den har såpass mye "damp" slik at den er best egnet til bruk i Afrika. I Europa blir man eventuelt skikkelig overgunned. Patronen selv er definitivt verdt en tanke. 

Edited by Guest
Feil
Link to comment
Share on other sites

"And now for something completely different!"

 

22" 458winmag for å beholde pipeprofil og lette vekt etter Corvettemetoden. Gjenget for demper og mulighet for subsonisk "lydløs" 500gr som legger det meste flatt selv om den strengt tatt vel ikke er lovlig på storvilt i subsonisk hastighet.

Med std magnumladning klarer den kravet... Med demper er den også mildere med full ladning.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Det var spennende og lærerik lektyre! Jeg må innrømme at jeg ikke ens har hørt om den såkalte "Corvettemetoden" og Google hjalp dessverre også ikke. Konseptet viser i riktig retning med "kort" pipe og lav vekt, men 458WM er dessverre for kraftig med tanke på bruksområdet i Europa, også subsonisk. Kunne det vært mulig å anvende patroner som baserer seg på 9,3x64 i henhold til dimensjoner, bredde av hylsene i et Lakelander - magasin? Tenkte da spesielt på 6,5 x 63 Messner Mag. Garantert mulig å spørre en børsemaker, men jeg vil gjerne få vite om dette før jeg starter prosjektet. 7x66 SE v. Hofe frister også voldsomt, men baserer seg på 404 Jeff. Vet at en lengre pipe, 65 cm, er et must her og blir akseptert. 

Link to comment
Share on other sites

Corvettemetoden kommer fra 60-tallet da ledelsen i Chevrolet sa nei til ingeniørene da de ville bore ut større sylindere, mer slagvolum, i motorblokka for å være med i hk-krigen blandt muskelbilene. Ingeniørene ga seg imidlertid ikke og begrunnet da større boring i motorblokka for å spare vekt! :-) Denne historien er legendarisk i motormiljøet. 

Tar du en gitt pipeprofil og øker kaliberet fra 30 til 458 sparer du vekt.. Corvettemetoden :-)

Edited by Torf
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Har allerede 7x64, og den er skikkelig Express. :-D Varbergeren har et magnumsystem som jeg gjerne vil få utnyttet. Det er grunnen til at jeg tenker på 7x66 SE v. Hofe hele tiden som nesten (!) har wildcat - status, men ferdige originalhylser er å få pluss masse med ladedata. Jeg vet at det finnes den hypermoderne 7x64 IX som har en ytelse / prestasjon at selv en 270 WSM virker imot den som en bleik, utslitt gubbe. :D 7x64 IX er ca. 1mm bredere en vanlig 7x64 og har en moderne bratt skulder.

Edit: Brotsj og dier finnes hos Triebel og den IX har en maks trykk av 4400 BAR mot 4150 Bar av vanlige 7x64. 150gr akselerer med gjennomsnittlig 3150 fps, altså ca. 970 m/s. 

Edited by Guest
Tilleggsinformasjon
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Endelig fant jeg på løsningen hvordan Varberger riflen skal modifiseres. Det blir et nytt LW - løp kamret for 8x64 S Brenneke med klassisk 1 : 9,5 riflestigning, 63 cm lengde og 16,5 mm  diameter. Blir gjenget M 15 x1 for bruk av lyddemper. 8x64 S er en sprek patron uten å være magnum og fyller gapen mellom 8x57IS og tøffingen 8x68 S på nesten perfekt måte. Godt håndterbar rekyl, mindre enn 9,3x62, pluss at denne er også godt brukbar på de lengre distansene med flat kulebane og veldig god terminal energi. Det er absolutt ingen ulempe og et meget viktig kriterium at den er lett å lade for. Hylser fås fra Brenneke, S & B og australske Bertram. Siden jeg har allerede et prosjekt på gang, må dette vente på realisering til sein sommer eller høst 2018. Tiden flyr ... Kommer å bli fortrinnsvis ladd med både 200gr Nosler AB og 160gr Barnes TSX. Utvalget av kuler i .323 er godt må sies.  Bildergebnis für 8x64s brenneke

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...