Jump to content

Utlån av våpen til mindreårig


Wintel

Recommended Posts

Min sønn på snart 18 har tatt jegerprøven og bestått storviltprøven med min rifle. Han har kjøpt seg rådyrkort på Inatur og vi har jaktet noen ganger i skogen sammen.
Det er ikke alle dager det passer for meg å bli med på jakt, har jeg lov til å kjøre han ut i skogen på ettermiddagen og hente han på kvelden? 

 

Han jakter da selvstendig, og det er kanskje ikke "kortvarig bruk under forsvarlig tilsynforsvarlig oppsyn" som våpenlovens § 29 krever? 
Vi har ettersøksavtale på plass og ordner med fullmakt fra foresatt at han kan ha våpen samt ordinær utlånserklæring for rifla.

 

Er dette trivielt eller må vi få politiets godkjenning på forhånd?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Han jakter da selvstendig, og det er kanskje ikke "kortvarig bruk under forsvarlig tilsynforsvarlig oppsyn" som våpenlovens § 29 krever

Du kan skrive en utlånserklæring til ham, så har han lov til å bruke våpenet på småviltjakt og trening/konkurranse. Det er det minste problemet. Du kan evt. få Politimesterens godkjenning av dette, men det er egentlig ikke nødvendig.

 

Sitat

rådyrkort

Det er krav om å være fylt 18 år for å jakte storvilt uten " forsvarlig tilsyn av erfaren jeger som har fylt 20 år". Dette kan iallefall ikke Politiet dispensere fra - jeg vet ikke hvem som evt. kan det, om noen.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Aldersgrensen for opplæringsjakt er justert til å gjelde kalenderåret en fyller hhv 14 og 16 år.

 

Desverre er ikke aldersgrensen for å drive jakt justert tilsvarende, dette får uheldige konsekvenser for de som er født seint på året. Er vel egentlig noe som NJFF burde ta tak i, alt som kan gjøres for å lette rekrutteringen bør være positivt. 

 

Skulle en spørre om disp for dette så er vel Miljødirektoratet muligens rett adresse.

 

Dere får ha skitt jakt uansett.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, 8X68S skrev:

Desverre er ikke aldersgrensen for å drive jakt justert tilsvarende, dette får uheldige konsekvenser for de som er født seint på året.

Uansett når man setter grensen, vil det oppleves urettferdig for noen. Det er ikke store aldersforskjellen mellom en som er født i romjulen og en som er født første uka i januar.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke store forskjellen. Og det vil bestandig være noen som det føles urettferdig for. Det har du helt rett i. 

 

Men ungdom har vel ofte venner fra samme klassetrinn. Og når forskriften er forandret slik at det er fødselsår som bestemmer når en kan på opplæringsjakt. Så kan de starte opplæringsjakta sammen med klassekammerater/veninner. Men de kan ikke starte å jakte sammen.

En merkelig inkonsekvens i forskriften. Ville vært fornuftig å forholde seg enten til fødselsdato eller fødselsår, uansett om det gjaldt opplæringsjakt eller jakt.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...