Jump to content

Recommended Posts

Jeg har søkt over nettet flere ganger på mange måter både i tommer og millimeter uten hell. Er det slik at ingen har prøvd å bore litt ekstra i et 9,3-løp og fått det til å passe en utblokket 8x68S hylse. Jeg er interessert i å finne ut om det er prøvd eller om det er åpenbare grunner til at det ikke er en god ide? 

Link to comment
Share on other sites

Ville den ikke ytelsesmessig blitt veldig lik 9,3x64 Brenneke? X68-hylsene har slakk skulder og lang hals som spiser volum, så de fire ekstra millimetrene gir ikke mye. 

 

Jeg mener å huske at det finnes en 375 Hölderlin som er basert på 8x68s-hylsen.

Link to comment
Share on other sites

Søker og søker, men finner ikke annet enn en tom side hos Deuche Lexikon og flere bilder av 10,3x68.

 

Jeg har slitt mye med å finne blykuler som henger sammen i 8x68S. De fleste har hatt en tendens til eksplosjon i stedet for ekspansjon i elgen. Må lade ned hastigheter for å få kontrollert ekspansjon, sellv med 250grs RN, og da er mye av hensikten med kalibret borte. Mange vil nok alle si at det er "bare" å bruke solide kuler, men jeg har av en eller annen grunn ikke noe lyst det. Så er det også slik at kulevalgene i 8 mm er begrenset i forhold til 9,3 og da klarer ikke hodet mett å slutte å fantasere om en slik patron. Dyre ideer, men man har ikke mer morro enn man lager med krutt! :)

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg utviklet en type "kjærlighet" for 8x68S, men en 9,3 basert på 8x68S som "parent case" har jeg aldri hørt om. I Tyskland hvor patronen kommer fra fantes allerede tidligere bedre løsninger med 9,3 × 64, også "medium" kaliber, og ultramagnumen 9,3 × 70. Dessverre sliter originale 8x68S med sin dårlige, nesten ikke eksisterende skulder. Ingen godt utgangspunkt for moderne wildcats. Men da finnes en veldig lovende 338 x 68 du burde titte på. Meget godt utvalg i kuler og fortsatt ren magnum ytelse. Hvis ikke det er aktuelt burde du anvende deg av 375 Hölderlin som er CIP godkjent. Har vært nevnt tidligere også.

Edit : Angående bruk av blykuler vil jeg si at en 8x68S necked opp til 9,3  forblir et meget dårlig valg. Den "spiser" alt i ren bly pga magnum - ytelsen. Det gjør også 9,3 × 64. Kun 9,3 × 62 /57 klarer av slik. Det gjør lite sans å kjøre en Maserati sportsbil med lavhastighet - dekk!? Den ser du garantert ikke sant?

Edited by Guest
Feil
Link to comment
Share on other sites

Et sidespor, men jeg nevner det likevel. Det er da kreert en .358x68 her på berget. Jeg tror kanskje det var beskrevet tilbake i Sluttstykke-tida, men det er mulig det finnes spor av prosjektet også her på Kammeret. Jeg mener det var det var noen som fiklet med andre prosjekter på 68-hylsa også, omtrent samtidig, men jeg husker ikke hvilke kaliber dette var i.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, M98K skrev:

Jeg har slitt mye med å finne blykuler som henger sammen i 8x68S. De fleste har hatt en tendens til eksplosjon i stedet for ekspansjon i elgen. Må lade ned hastigheter for å få kontrollert ekspansjon, sellv med 250grs RN, og da er mye av hensikten med kalibret borte. 

 

Litt av problemet er at kuler i 8mmS ofte er beregnet for 8x57is. I 8x68s får de fort vekk 130-150 m/s mer. Da blir Oryx og Vulkan og Partition og Gameking, som er kjempefine i x57, ganske ubrukelige. Jeg bruker 220 grs Swift A-frame, og den kan være hissig nok, selv om den er hardere enn de over. 

 

Jeg tipper at du får samme problem i 9,3, kulene som er fine i x62 blir for myke med mer fart. 

Link to comment
Share on other sites

Bambi/Bamruds .358X68 kan vel også være et alternativ?

 

Jeg har egentlig ikke merket noe til at 8x68-hylsas skulder ikke fungerer omgjort til 40 graders "improved" fasong på de 13 årene jeg har hatt en slik type villkatt.

Edited by AlfaRex
Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at du tysk - ofil det er jeg også 😀. Tenkt på 8x64S Brenneke parent case til 7x64? 9,3 × 64 som parent case og nesten tysk, fra Alsace? 6,5 x 63 Messner Mag?!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...