Jump to content

S&W mod 41 mateproblemer


Trolldeig

Recommended Posts

Har en mod 46 (lik model 41 med annet grep) som sliter med mateproblemer.

Feilen som gjentar seg er at tomhylse ikke blir kastet ut og ofte kræsjer med skuddet som er på vei inn i kammeret. Noen ganger mater den tomhylsen tilbake i kammeret.

 

Noen som har slitt med lignende og har tips?

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd flere typer ammunisjon? Enkelte typer 22LR er så innsatt med fett at dette kan føre til forkjiling i enkelte mekanismer.  Jeg har selv hatt dette problemet i min gamle salongrifle- den  fungerer problemfritt med Eley ammunisjon- men oppfører seg som din mod. 46 med mange andre ammunisjonstyper.  Ved mye tørr-klikking og lang tennstift kan en med randtenningsvåpen risikere at en deformerer inngangen til kammeret litt, tennstiften treffer kanten på løpet og lager et hakk/deformasjon ytterst i kammeret som bremser hylsa på vei ut. Meget forsiktig bruk av liten rundfil kan hjelpe. Sjekk dette- og puss skikkelig før du begynner å modifisere magasin og utdrager.(trykkluft er et must ved puss av automatvåpen.. :-)  ) 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, hipshot skrev:

Eller magasinet.

 

Sjekk magasinleppene. Har du flere magasiner? Samme feil?

 

Har flere magasiner og alle skaper samme feil til tider.

 

Opplever hyppigere frekvens på feilmating etter å ha skutt 2-300 skudd men det forekommer også rett etter pistolen er nypusset.

Link to comment
Share on other sites

Det første du kan se etter er grader i kammeret etter tørrtrening. Kan du se et merke der tennstiften har slått må du umiddelbart slutte med klikking, det vil bare bli verre og kan bli et veldig stort problem. Om problemet er lite kan det holde å rydde opp med en fil, men det finnes egne verktøy for å valse ut slike bulker som er langt bedre. Fjerner man for mye materiale vil man få problemer med klikk som ikke er enkelt å fikse. Deretter må tennstiften justeres på lengde så det ikke skjer igjen. 

 

Om dette ser OK ut er neste punkt å sjekke utdrager. Plukk ned og gjør rent, deretter sjekker du pasning. Tuppen bør være ganske skarp og skal ha så lite slakk i lengderetning som mulig. Den bør presse hylsa godt mot siden av støtbunn så den sitter fast når du rister på sleiden.

Link to comment
Share on other sites

Når kammer, utdrager, magasin etc er sjekket, kan det være en ide å ta en titt på "sluttsykket"- altså selve inserten i sleiden som inneholder støtbunn og utdrager. Den kan ifølge visse kilder bli slarkete i sleiden.

 

Angående utdrageren, på min matchet ikke utdragerprofilen utdragersporet i pipa. Jeg har brynet om profilen på utdrageren slik at  den ikke dyttes vekk fra randen på hylsa, men har godt tak. Det løste utkastproblemene mine.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...