Jump to content

Elgku med tvillinger, hvilken er okse?


hbels

Recommended Posts

Det er nok bare en myte ja. Men..... hvorfor kan den ha oppstått? Jeg har observert noe under mange år med elgjakt:

 

I drev med mange dyr skiller ofte okser lag fra ku/kalv/kviger, og ungoksene følger ofte etter storoksene (disse dukker oftere opp på bakposten).

 

Kanskje det har vært tilfeldigheter, men dette har jeg opplevd flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre kun synlig når de er på vei bort fra deg, samt at dette ikke er så enkelt å se på ungdyr og kalver, er min erfaring. Hos voksne dyr er dette tydligere, men der jo hodepryd eller mangel på sådan enda enklere for å avgjøre kjønn. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, vavlo skrev:

Dessverre kun synlig når de er på vei bort fra deg, samt at dette ikke er så enkelt å se på ungdyr og kalver, er min erfaring. Hos voksne dyr er dette tydligere, men der jo hodepryd eller mangel på sådan enda enklere for å avgjøre kjønn. 

 

Samme oppfatning har jeg, håpløst å se kjønn på kalvene (synes jeg)

I utgangspunktet er jo en kalv en kalv, men noen ganger har man jo lyst til å spare enten ku eller oksekalvene så langt det er mulig.

 

Link to comment
Share on other sites

Som regel jamner det seg ut med kjønnsfordelingen på kalver som blir skutt over litt tid. Så jeg ville ikke tatt det så tungt at det er vannskelig å se forskjell på kjønn. Når det gjelder kalver så prøver vi å skyte de som er minst, type rødbrune og heller spare de som er fine. Fin kalv hos oss er rundt 75 kg slaktevekt. Kalv er det som er lettest å få tak i så det gjør ikke noe å la de fine gå videre. Av en eller annen merkelig grunn er tvillingkalver freda, uavhengig av størrelse.

Vi har erfaring med at elg ikke klarer å "ta igjen" et dårlig utgangspunkt.En kalv som i jakta har en slaktevekt på 35-40 kg, blir det aldri noen ordentlig elg av. Typisk rundt100 kg som halvannetåring, og sørgelig liten som voksen. 

 

Der jeg jakter er det oftere veldig skeiv fordeling av 1 1/2 åringer, da det oftest skytes piggokser for å være sikker på å ikke skyte ei lita ku. Det er ikke så gunstig.

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, moviken skrev:

Frede tvillingkalver er egentilg en fin løsning fordi da vet du alltid hvilken kuer som bør spares.Skyter du den ene kalven er det plutselig bare ku med kalv da kan den andre også bli skutt,da har du ei enslig ku og da?

 

Det er jo egentlig ikke noen spesiell grunn til å spare tvillingkyr foran singelkyr. Alle radiomerkeprosjekter (som jeg har oversikt over) har stort sett konkludert med at kyrne kan ta hvileår og gå tomme, få tvillinger og enkling annenhvert år osv. Dvs ikke noen klar sammenheng med at ku med tvillinger ett år kommer med tvillinger neste år.

 

Forvaltningsmessig må en gjøre valg ut fra hvilken elgstamme en har og hvilke mål en har. Hos oss har det vist seg å være utfordrende å redusere stammen nok, så vi har droppa skillet mellom ku og kvige, og oppfordrer i stedet til å felle minst 1/3 kvige av voksne hunndyr. Hvis en fjerner "risikoen" ser det ut til at sikkerheten til jegerne stiger mange hakk. Det datt i allefall mye kvige i starten av jakta i fjor. En av ulempene med lav kalveandel og felling av mye halvannetåringer (som nevnt lenger opp) er kjønnsfordelinga. Halvannetårige okser er som regel enkle å skille ut, men på kvigene er mange usikre. Sikreste måten å få jevn kjønnsfordeling (også nevnt lenger opp) er høy kalveandel - over tid feller man et snitt av bestanden. I allefall om ikke mange jegere pålegger seg selv ideer om sortering.

 

Det er absolutt mulig å se forskjell på kukalv og oksekalv, hvis en aktivt ser etter kjønnstrekkene - i første rekke "knølene"  og "dusken" på oksekalven. Og så er det selvsagt også et spørsmål om å ta seg tid... I den grad det har noen hensikt, kontra å skyte den første og beste (som stiller seg til best) eller den minste av dem hvis en kan sortere. Sjelden jeg har gjort noen slike vurderinger, husker egentlig bare en gang det var såpass markant forskjell på de to at jeg tidlig bestemte meg for å ta den som så litt pjusk ut.

 

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, moviken skrev:

Frede tvillingkalver er egentilg en fin løsning fordi da vet du alltid hvilken kuer som bør spares.Skyter du den ene kalven er det plutselig bare ku med kalv da kan den andre også bli skutt,da har du ei enslig ku og da?

 

En bedre løsning må da heller være å spare enkeltkalver, så slipper man at dette skjer... Vi skyter konsekvent bare tvillingskalv, og sparer enkeltkalver. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Norrøna skrev:

 

En bedre løsning må da heller være å spare enkeltkalver, så slipper man at dette skjer... Vi skyter konsekvent bare tvillingskalv, og sparer enkeltkalver. 

Nja  spørs om man skal øke eller redusere stammen eller ta mest mulig mat ut av en stabil stamme hvis man vil ha ut maksimalt av en stamme bør man skyte mye kalv/ungdyr og lite voksne da blir det kanskje litt lite kalv hvis du bare skyter tvillingen

Link to comment
Share on other sites

Har også erfaring med at kyr får tvillinger år etter år. Så dette er det tydeligvis delte erfaringer med.

 

Skyter du en av de tvillingkalvene året etter, er det som nevnt over god mulighet for å ta den andre også.

Å sitte å lokke på samme posten dagen etter, er ikke det dummeste man kan finne på på jakt.

 

Link to comment
Share on other sites

På 20.8.2017 den 20.39, moviken skrev:

Nja  spørs om man skal øke eller redusere stammen eller ta mest mulig mat ut av en stabil stamme hvis man vil ha ut maksimalt av en stamme bør man skyte mye kalv/ungdyr og lite voksne da blir det kanskje litt lite kalv hvis du bare skyter tvillingen

 

Denne 3årsperioden har vi 50-60% kalv/ungdyr, tidligere har vi hatt ca 75%.. Døde kyr produserer ikke kalv, derav kom regelen om å ikke skyte enkeltkalv. I driftsplanområdet er det kun en fåtall som ikke er enig i regelen, men det skyldes at de har generelt lite dyr i området. På vårt område, ca 16000 mål, har vi som regel 3-4 kyr med tvilingskalv. Som holder til de samme plassene år etter år.

Link to comment
Share on other sites

En annen metode for å slippe at det skytes single kyr er å la feilskyting svi skikkelig på lommeboka. Utrolig effektivt. At det skal være så vanskelig å se forskjell på kvige og ku kan jeg ikke helt forstå. Har fått inntrykk av at mange ikke virkelig gidder å lære seg å se forskjellen når " det ikke er så farlig". En grei regel er at, er man tvil, så er det ku. 

Link to comment
Share on other sites

Ja vi skyter ikke ku, og ikke har jeg tenkt til å gjøre det heller så lenge vi ikke har det på kvota. Er jeg i tvil holder jeg skuddet tilbake 10 av 10 ganger.

Vi har en bot-ordning på okse som ble innført i fjor da det er interesse for å beholde storoksene i området. Jeg husker ikke satsene, men er det over 4 tagger i førsteperioden svir det på pungen. Botsystemet fungerer slik at bota øker pr. Tagg. 

Link to comment
Share on other sites

På ‎27‎.‎08‎.‎2017 den 14.30, vavlo skrev:

At det skal være så vanskelig å se forskjell på kvige og ku kan jeg ikke helt forstå. 

 

Det er vel litt forskjell fra sted til sted, her på Innherred er det rimelig vanlig med kviger på 150 kg + og selv om de fortsatt har kvigetrekkene blir det fort mer utfordrende å skille disse fra unge voksne kyr, kontra 110-120kg kviger. En annen sak er at repro-undersøkelsen har vist at en relativt høy andel av kvigene her er kjønnsmodne, og en god del av de kjønnsmodne kvigene parres. Dvs at det har mindre å si for bestandsutviklinga om det felles ei ung ku (og samtidig spares ei kvige) enn i områder der hunndyra blir kjønnsmodne som 2.5-åringer eller enda seinere.

 

Og dette er viktig fordi de yngste årsklassene er de mest tallrike, dvs at hvis en relativt liten andel av kvigene parres og kommer med kalv som 2.5-åringer (f.eks 1 av 3), kan dette utgjøre en ganske betydelig økning i antall kalv (sammenlignet med bestander der ingen 2.5-åringer kommer med kalv).

 

Når vi i tillegg skal ned med bestanden, har vi konkludert med at vi får mest effektiv jakt dersom jegerne slipper konsekvenser av feilskyting. Derfor altså systemet med tildeling av hunndyr med oppfordring om minimum felling av 1/3 kviger over en 2-års periode. Dette gjelder for så vidt for hele tildelingsområdet, så i praksis vil vi bare "henge ut jaktlag sosialt" dersom de ikke oppnår 1/3.... Ettersom de fleste helst ønsker å skyte kvige pga kjøttkvaliteten, ble dette veldig gunstig for vår del (er på ca 50% kvige av voksne hunndyr etter første år). Det vi har "slitt" med tidligere er at en stor andel av jegerne er såpass usikre på å skille ut kviger at de holder igjen, med det resultat at de til slutt skyter seg ned på kalv i stedet og så ender vi opp med en skjev kjønnsfordeling i uttaket.

 

En av rapportene fra den nevnte repro-undersøkelsen legger jeg ved lenke til, det er 2014-rapporten som også har med sumtall for 2004-2014: http://docplayer.me/41192174-Utredning-alders-og-reproduksjonsundersokelse-av-elg-felt-i-steinkjer-tor-kvam-stig-tronstad-havard-okkenhaug.html

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På ‎27‎.‎08‎.‎2017 den 12.37, Norrøna skrev:

 

Denne 3årsperioden har vi 50-60% kalv/ungdyr, tidligere har vi hatt ca 75%.. Døde kyr produserer ikke kalv, derav kom regelen om å ikke skyte enkeltkalv. I driftsplanområdet er det kun en fåtall som ikke er enig i regelen, men det skyldes at de har generelt lite dyr i området. På vårt område, ca 16000 mål, har vi som regel 3-4 kyr med tvilingskalv. Som holder til de samme plassene år etter år.

Tror stammen deres kommer til å øke hvis dere ikke skyter kuer.Synes det høres ut som stammen deres er ganske sunn hvis du har 3-4 tvillingkuer på 16000 mål

Link to comment
Share on other sites

Stammen har vært økende, så det stemmer bra. Vi har tidligere hatt 4000 i minsteareal, for denne 3årsperioden er den satt til 3000. Har 1 okse, 1 ku, to ungdyr og 1 kalv hvert år, pluss en ekstra kalv siste år.

 

Stammen er sunn, men jeg synes det har vært en liten reduksjon på slaktevekter i de senere år. Typisk ungdyr ligger på 150kg, og kalv på 65kg nå.

Link to comment
Share on other sites

Vi har gått andre vegen,på nittitallet hadde vi veldig stor stamme så vi begynte å redusere den.Vi har et terreng på ca 24000 mål og utover på totusentallet hadde vi tusen mål på dyret pluss at vi tok mange kuerNå er stammen mindre og beitene ser bedre ut men fortsatt har vi ett dyr på femtenhundre mål 17 år etter at vi begynte å redusere og fortsatt bra med dyr.Naboene er mer forsiktige så det er mulig vi snylter på dem.Når du beskatter en stamme så hardt får man automatisk unge dyr derfor passer det oss å spare tvillingkuer fordi vi ikke har så mange av dem og kanskje såpass voksne kuer  har lettere for å tiltrekke seg okser i brunsten derfor lar vi begge tvillingene gå for å spare kua.

Det med vekter synes jeg går opp og ned tror det er mange grunner bla. været kalde og våte somre gjør at dyrene spiser mer

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 20.8.2017 den 19.41, moviken skrev:

Frede tvillingkalver er egentilg en fin løsning fordi da vet du alltid hvilken kuer som bør spares.Skyter du den ene kalven er det plutselig bare ku med kalv da kan den andre også bli skutt,da har du ei enslig ku og da?

Og nettopp denne teorien er årsaken til at mange kuer blir skutt....

Mange trur at kalven(e) alltid følger kua, men dette stemmer absolutt ikkje. Presser du litt på så er det veldig vanlig at kua gjemmer kalvene og stikker aleine. 

Det er ikkje lett å skille ku frå kvige, men med litt erfaring så klarer del fleste dette. Avstand frå panne til Mule er beste indikatoren. Kua er J.... Lang i trynet😂

 

 

 

Om det å skyte ku er feil eller ikkje kjem an på bestanden i området. Her hos oss har frykten for å skyte produksjonsdyr ført til skeivfordeling med stort uttak av okser og  overvekt av kyr i terrenget. Mange trur også at ein okse  er slik dei sjølv ønsker at del var, nemleg at 10 damer på ein kveld er null  i problem😂😂😂 Det som er konsekvensen da er at oksene ikkje klarer å bedekke  kyr. Kuene kommer så i brunst på nytt og på nytt og blir så bedekt alt for seint. Sein parring gjev følgelig sein kalving og kalvene blir små i jakta. Den får ein tøff vinter og blir små ungdyr året etter, og den onde spiralen er i gang...

Link to comment
Share on other sites

På ‎07‎.‎10‎.‎2017 den 13.38, tussehaugen skrev:

Og nettopp denne teorien er årsaken til at mange kuer blir skutt....

.

Du dette er ikke noen teori alt har blitt prøvd i praksis og vi har endt opp med å spare tvilling kalver rett og slett for å være sikre på at de beste avlsdyra også spares

Kan nevne at tvillingkalvene fra i fjor veide 140 og 145 kg.

Du har helt rett i at kua kan sette igjen kalvene hvis den blir jaget har opplevd dette noen ganger men det er som regel ikke i uttaket og kulos er det ingen hos oss som har det veldig travelt med å få en ending på så dyrene blir gjerne sett av flere før det blir tatt en avgjørelse

Link to comment
Share on other sites

Litt det jeg ville frem til, tingene er tilfeldig. Det er ikke noe fast mønster på "våres" elger og kalver.

Noen ganger kommer det to kalver +ku, bare 1 kalv +ku, bare kalver osv. Har sett de har rundt 500-1000m avstand. Så her kan samme kua bli tatt for å være minst 3 forskjellige. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...