Jump to content

Myggmiddel, hva virker?


1937M98

Recommended Posts

Ny høst, nye muligheter, å nye plageånder...

Mygg å knott kan ikke la meg være i fred, derfor er jeg på jakt etter ett myggmiddel som virker!

Mygga, Autan og annet parfymeluktende femi fjas er ikke godt nok!

Om det lukter diesel å gamle julelys så er det helt ok, bare det går an å sitte på post uten å få psykiske problemer....

 

Hva bruker folket? Å hvor får man kjøpt det?

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg kan si som virker 100% for min del er myggmiddel fra Lifesystems, type Expedition og Expedition + Plus.

Stoffet inneholder Diethyl Toluamide (DEET) som den aktive ingrediensen.
Det finnes i flere styrkegrader, og jeg har brukt både 100 - og 50% varianten med meget godt resultat.
Både knott, mygg, klegg og flått holder seg unna.
Som alt annet som virker, er dette også stoff som ikke bør brukes ukritisk da det er sterke saker.
Fåes ikke i Norge, jeg kjøpte i England, kan sikkert skaffes via "internetten".

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nå er det veldg mange myggtyper her i landet, og det er en del forskjellige knott også. I tilegg kommer Tuneflua og en som ligner. Og så er det klegg, hestebrems, som kan være plagsomme. En kan vel ikke forvente, at et middel virker på alt. Men tidligere erfaring med bl.a. merket OFF (liten grønn flaske, alla Jungelolje flaska), med mye DEET virket bra på det meste. Så det er kanskje DEET , som må til. Og så tett opp til 100% som mulig. OFF var vel en av de merkene som ble forbudt, for mange år siden. Vet det er mulig å importere, myggmidel med mye gift i, men har ikke forsøkt.

 

Da TS nevner mygg og knott, svarer jeg ut fra egen erfaring med det som er å kjøpt her i landet og hva jeg har forsøkt. Mygga fungerer bra på det meste av mygg og er det beste jeg har forsøkt. Men, den virker heller dårlig på knott. Men Myggolf sin Myggmelk, er det beste jeg har forsøkt de siste årene mot knott! Tross at de reklamerer stoffet mot mygg og flott. Jeg finner heller ingen inf., om DEET istoffet, noe som forundrer meg.

 

Videre vil jeg kommentere, at tykke klær og hatt, er selvfølglig bra mot mygg. Da gjenstår kun den delen av hodet, som ikke hatten ikke dekker og hendene. Jeg har hatt med myggnetting, men bruker den ikke. Bruker heller ikke hansker. Å dusje insektsmiddel på klær og hatt, er vell og bra, men det holder ikke, spessielt hvis "krypene" er på krigsstien. En må også benytte "roll on", på bar hud også. Men, ikke på tynn hud som under øynene. Nå er det jo i første rekke på sommeren (varme dager) og i nærheten av stillestående vann (eks. sivområde) og vått myrlandskap dette er et problem. Men, greit å sikre seg.

 

Editt: Er og var ikke sikker på hvilke virkestoffer som var i OFF, så jeg blandet tydeligvis begrepene, før jeg korrigerte.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, nhd skrev:

Djungelolje er min favoritt.

Den er nok bedre på moskito, enn norsk mygg. :) Og det er det den er utviklet for.  Det finnes da bedre produkter, for mygg. Og på knotten, mener jeg den er ennå dårligere. Men, folk får teste ut litt forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

om DDT istoffet, noe som forundrer meg.

Det forundrer meg lite. DDT er forlengst forbudt, og det skremmer heller ikke mygg - det dreper insekter i store nok konsentrasjoner... Jeg tipper du tenker på DEET, N,N-Diethyl-meta-toluamid. Det fungerer på nesten alle insekter, men idag får en ikke kjøpt "middel" med mer enn 18-20% DEET i, dette skyldes at det i større konsentrasjoner er direkte giftig for folk, mange reager og får utslett og blir såre av "ren DEET", som såvidt jeg vet er noe man kun får tak i i Thailand og Vietnam og sånne steder. 100% fungerer som fan, men ikke smør det på huden - på luer, pannebånd, skjortekrager og ermer. Det virker.

20% DEET som jeg mener at Jungelolje er virker også, men ikke like bra.

 

Permetrin - maurmiddel, virker også bra. Det er gull mot flått, men igjen. På klær, ikke hud...

 

Så er det jo en masse luktstoffer, som f.eks. sitronolje og mentolglykol, som blir brukt, men som virker heller sparsomt. Man lukter fort hvilke myggmiddel som inneholder det.

 

Autan er et forholdsvis nytt middel, som inneholder et stoff om heter "Picaridin", (1-(1-metylpropoksykarbonyl)-2-(2-hydroksyetyl)piperidin), min erfaring med Autan er at det er vel så effektiv som selv 35% DEET. Og mye mer effektivt enn 20%.

 

"Thermacell"-apparater sprer et stoff som kalles "Alletrin" - og min erfaring med Thermacell er at de virker meget bra mot mygg og knott - men allitrin er såpass giftig at de helst ikke bør brukes innendørs.

 

Sauser en inn klær og luer, og evt myggnett med "oljer" som inneholder både picaridin og DEET, så er en ganske gardert - det er iallfall vanskelig å få det særlig bedre. Spesielt om en har permetrindynka gamasjer mot flåtten i tillegg...

 

K

 

 

 

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, M67 skrev:

"ren DEET", som såvidt jeg vet er noe man kun får tak i i Thailand og Vietnam og sånne steder."

 

 

 

 

Ebay fra USA. Rimelig og effektivt. Værsegod: http://www.ebay.com/itm/Coleman-100-Max-DEET-Insect-Repellent-Pump-4oz-Mosquito-Tick-Bug-Spray-Camping-/262549824315?epid=710139797&hash=item3d2130633b:g:il0AAOSwIgNXmdM6

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Anbefales virkelig. Å sitte klin stille i vestlandske hjortelier med knotthælvete i øyne, ører og hvor ikke  var håpløst for meg. Så fant jeg denne og jeg kunne drite totalt i insekter.  Bror lånte samme flaske med seg til jungelen i Bolivia. Good shit!

Men den tar knekken på plastikk...

Edited by Riflemann
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

Det forundrer meg lite. DDT er forlengst forbudt, og det skremmer heller ikke mygg - det dreper insekter i store nok konsentrasjoner... Jeg tipper du tenker på DEET, N,N-Diethyl-meta-toluamid. 

Er usikker på hvilke vrikestoffer det var OFF inneholdt den gangen. Så jeg blander kanskje begrepene. :) Det var noe jeg kjøpte, første gang jeg skulle på kanotur til Femunden ca. 81 - 82. Det ble brukt med stort hell i flere områder av landet, i myggår. Kan nevne både i Finnmark, Femunden, Fjorda hvor alt annet ikke virket, fordi forholdene var ille. Men det var minimal mengde som var nødvendig å bruke. Som oftest fra 1 - 2 dråper på fingertuppen og som ble strøket utover. Det hendt et hundene også måtte få litt. Men det er jo skjelden det er ille og slike middler må brukes. Da holder det med mer moderate midler. Jeg skulle gjerne hatt tilbake den gamle OFFén. 

Link to comment
Share on other sites

"Off", og "US 622"inneholder DEET, idag er det nok 20% - jeg mistenker nok at var mer før...

 

DDT har vært forbudt siden 60-tallet (og neppe vært brukt i utstrekning siden 50-tallet), og holdt på å utrydde flere rovfuglarter, siden det ble brukt som sprøytemiddel, og for å utrydde mygg i USA og tropiske land - og ikke brytes ned i næringskjedene.

Det er en kontaktgift, som i stor nok konsentrasjon dreper all slags insekter, men også fisk og fugl. Det ødelegger fuglenes evne til danne harde eggeskall, og hindrer derfor formeringen til rovfugler, som får store konsentrasjoner, siden de er øverst i næringskjeden.

Den dag i dag er DDT et problem i polstrøkene, siden det ikke brytes ned der det er kaldt, og flere av artene der er predatorer på predatorer.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har veldig god erfaring med Thermacell. Har brukt det mye på posteringsjakt på sommeren. 10 minutter etter du tenner den er det mygg- og knottfritt. Litt upraktisk med gass osv som må byttes, men det er voldsomt effektivt. Mye bedre enn alt annet av lurium jeg har prøvd, men det fungerer ikke så bra når man er i bevegelse.

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Myggmelk, som inneholder max lovlig mengde DEET, det refereres til over her, men for å forhindre at knotten tar livet av en må bar hud også sauses inn med jevne mellomrom. Kotten holder seg unna da, med minst mulig avstand. Mygg er ikke noe problem. Stort sett alle myggmiddel som selges over disk i Norge pr dags dato, er vannbaserte, dvs at de fordunster mye kjappere enn oljebaserte tilsvarende myggmiddel. Oljebaserte myggmiddel er absolutt å anbefale og varer mye lengere mellom hver innsausing enn de vannbaserte er min erfaring.

 

Har nå brukt myggmiddel inneholdende 100% DEET i årevis. Det fungerer 100% for å si det slik, både på hud og klær uten å få varig men av det. Er ikke sikkert utenforstående har samme oppfattningen, men knollen og indre organer er fortsatt oppegående. Jeg leser bruksanvisning og veiledning som akkurat det.....veiledende.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Geco5 skrev:

Men, Myggolfen har da ikke DEET i seg. Er å få kjøpt på apotekene i Norge og den virker brukbart på knott.

Myggolf inneholder picaridin, så det er i prinsippet det samme som Autan. Iht. HMS datablad så inneholder de ca like mye også, ca 20%.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Thermacell, Mygga myggmelk og Coleman MAX 100... I allefall det som funker for meg, og jeg er rimelig "prippen" på det, da jeg har hyper allergi mot myggstikk O.o Så i tillegg til litersvis med myggmiddel, må jeg også ha med EpiPen når det er fare for mye myggstikk¬¬

Link to comment
Share on other sites

Jeg må få bestilt noen av disse e-bay mirakel-midlene. Jeg har prøvd mye fra apotek og butikk her hjemme, men min erfaring er; at det som fungerer fint mot 10-20 innpåslitne mygg når man sitter på terassen med en kald øl en sommerkveld, IKKE fungerer når man svetter og peser ute i myra og mygg/knott-tåka er så tjukk at man heletiden puster jævlene inn i både nese og munn.

Link to comment
Share on other sites

Det er akkurat det som er problemet, jeg bestilte begge mirakel midlene, Coleman max 100 og lifesystems expedition plus 100

Knottjævlene kan få en stakkar til å bli syk på sinnet når det er svart rundt hodet....

 

Så får vi se hva som virker best, og er de like gode, så har jeg vertfall nok:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk virkelig testet effekt på myggmiddel i Finnmark i sommer. Da varmen kom, så kom også mygg og reinsflue. Horder av dem. 

Det er kun klær som myggen ikke greier stikke gjennom som er skikkelig beskyttelse. Men når man skal fiske, så vil man ikke pakke inn hender og hodet helt. I alle fall ikke når det er godt og varmt ute. 

 

Vi hadde med 3 ulike myggmiddel, og i tillegg myggspiral. 

OFF! kjøpt i Finnland var det suverent beste myggmidlet. 

Jungelolje har jeg brukt tidligere, og kan ikke forstå at dagens produkt er samme som for 10-20 år siden. Klissete, og ikke særlig god effekt. 

Mygga - bedre enn jungelolje, men ikke i nærheten av OFF!

 

Myggspiral i leiren når vi lagde mat fungerte utrolig bra. 

Mot knott har jeg jeg kun opplevd et middel som har fungert skikkelig. Fly-Rite repellent. Det har nesten 100% DEET i innholdet. Knotten dauer når den lander på. 

Når man bruker middel med høyt innhold av DEET, så er det noen ting man bør ta hensyn til. 
- Ikke ha det i panna hvis du vet at du kommer til å svette. (Erfaring, det gjør veldig vondt i øynene)

- Det svir skikkelig på områder med tynn hud, hvis du får på lepper, øyelokk osv. 

- Ikke ha på steder hvor klær skaper friksjon, du blir sår. Svett caps med mye DEET = sår i panna. På skuldre når du bærer sekk = AU!
- Det kan skade ulike typer plaststoffer. Lina på fluesnella mi nærmest smeltet da det kom av stoffet på den. 

PS: Myggspiral på caps er verdt å prøve ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips, nå er det ankommet to typer myggvidundermiddel i dag, så håper jeg får fred på hjortejakt på fredag, men myggspiral på capsen var ikke dumt😁

Jeg blir sprø av disse små plage åndene som elsker meg.... å Petterøes 3 bruker jeg heller ikke lenger...... så alt som kan funke får e tjangs

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...