Jump to content

Utsetting av villsvin i Norge?


Vereide

Recommended Posts

Hvordan er reglene når det kommer til det å innføre villsvin til privat eiendom? Det halvveis aktuelle området er en øy på det blide Sørland. Det ligger ganske avgrenset fra fastlandet, vil dette ha noe å si? Jeg tenker på sammenligningen med et hegn, hvor jeg har fått inntrykket av at det er lov å sette ut villsvin? Referer da til Jakt i Hegn tråden, hvor noen nevner Fritzøe Gods tror jeg det var.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare vent 5-6 år, så har vi nok en jaktbar art tilgjengelig her på østlandet i hvertfall. Det er 80.000 (antakelig mer...) svin på skogen i Sverige, og de aner jo ikke hvor den grense går i skog...

En annen ting vi kan være sikker på er at når grunneierne skjønner at de faktisk kan ta seg betalt for svinejakta, ja så gjør de vel det... Selv om villsvin pr definisjon skal være en uønsket art i norsk fauna. Spør du meg er den like naturlig hjemmehørende her som rådyr. Den kommer bare 90 år seinere...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er reglene når det kommer til det å innføre villsvin til privat eiendom? Det halvveis aktuelle området er en øy på det blide Sørland. Det ligger ganske avgrenset fra fastlandet, vil dette ha noe å si? Jeg tenker på sammenligningen med et hegn, hvor jeg har fått inntrykket av at det er lov å sette ut villsvin? Referer da til Jakt i Hegn tråden, hvor noen nevner Fritzøe Gods tror jeg det var.

 

Artig prosjekt, akkurat passe politisk ukorrekt. Mulig å forsvare etisk og moralsk, og mer enn nok til å få en del mennesker til å gå av skaftet.

 

Du må si fra om du får det til, for da vil jeg gjerne leie området en dag :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor syd for Ørje i Østfold,der hvor det visstnok ifølge media skal være mye villsvin.

Med den innstillingen som jegerne har her i distriktet kommer det til å gå svært lenge før det blir noe villsvin i Norge.

Det er i år mindre villsvin enn det var ifjor, dette pga av hard jakt hvor målet ser ut til å være og utrydde de. Flere sier at de synes at det er spennende jakt, allikevel klarer de ikke å la de være ifred slik at det etter en 2-3 år kunne vært en ordentlig jaktbar stamme. Dessverre er det alt for få av oss jegere og grunneiere som klarer å se noe lenger fram enn en høst. Derfor er statlig styring nødvendig for forvaltningen av viltstammene.Nå er det mange som rettferdiggjør sin villsvinjakt med å si at: staten ønsker ikke villsvin i Norge, derfor jakter jeg på de.

All grisen som har vært her i distriktet stammer fra uttsettinger i Nøssemark-Ed området på svensk side. Derfra til neste område i Sverige som det er svin er det 10-15 mil i luftlinje.

Spredningen i Sverige har foregått via hestetransporter, i svært liten grad naturlig.Villsvin sprer seg ikke mere enn 3km i året. Fra Ørebro - Karlskoga området til Norske grensen er det 20 mil. Dvs ca 65 år før de når Norge uten hjelp.Man må også syd for Gøteborg før det begynner å bli stabile bestander av gris og det er fortsatt mange områder i Halland,Småland som det fortsatt ikke er gris.

Dessverre er det svært få jegere og grunneiere her i distriktet som forstår hvilket fantastisk vilt grisen er for oss som er innterresert i jakt. De har nesten utryddet elg og rådyrbestanden i noen områder her, og tar nå grisen også.Mye kortsiktig tenking.Noen mener det til og med at det blir umulig å lære opp en elghund, andre tror grisen spiser opp støveren og noen tror det blir så mye gris at Landbruket vil bli helt rasert.

Skal det bli gris i Norge må den settes ut av grunneiere som har stor nok eiendom til og forvalte en stamme.Jeg var opimist angående villsvin her i området for et år siden, men etter å ha sett og hørt hvordan endel jegere og grunneiere tenker og hvor lite de forstår angående vilt og viltforvaltning,så har jeg mistet troen på villsvin i Norge.Dessverre.

Link to comment
Share on other sites

men etter å ha sett og hørt hvordan endel jegere og grunneiere tenker og hvor lite de forstår angående vilt og viltforvaltning,så har jeg mistet troen på villsvin i Norge.Dessverre.

 

Etter å ha lest hvordan enkelte her inne tenker og hvor lite de forstår av sammenhengene ute i naturen har jeg mistet troen på at jakt har en fremtid overhodet i Norge. Trenger jegerne fiender når de har venner som varberger??

Link to comment
Share on other sites

Det halvveis aktuelle området er en øy på det blide sørland

 

Jeg vedder på at de svømmer..

 

K

 

Det tror jeg de som prøvde å ha villsvin på ei øy i... var det Glomma eller Mjøsa (?)... vedder på også.

 

På godset der kameraten jobba for noen år tilbake hadde de en del øyer utenfor fastlandet (Stockholmsskjærgården) hvor de jakta noen dager i året. Villsvina svømte regelmessig frem og tilbake, over forholdsvis store avstander. Vet ikke eksakt hvor langt det var, men jeg mener det var flere hundre meter.

Link to comment
Share on other sites

Personlig syns jeg det hadde vært morro å jakte svin, og drive med foring av både dem og rådyr. Har aldri jaktet villsvin, men her i nærheten er det ingen havreåker eller plantefelt som kan ødelegges. Bare en øy overgrodd av blandingsskog, hvor det skytes 7 elg i året, og allikevel stiger stammen av elg. Elgbeitet er enormt, og det gror igjen over alt. Derfor trenger man noe som holder underskogen nede, og det er jo greit å kunne hente seg en svinesteik når man vil, hele året? :wink:

Eller er det jakttid på dem nå? Jakttidsrammen er vel hele året fortsatt?

Link to comment
Share on other sites

men etter å ha sett og hørt hvordan endel jegere og grunneiere tenker og hvor lite de forstår angående vilt og viltforvaltning,så har jeg mistet troen på villsvin i Norge.Dessverre.

 

Etter å ha lest hvordan enkelte her inne tenker og hvor lite de forstår av sammenhengene ute i naturen har jeg mistet troen på at jakt har en fremtid overhodet i Norge. Trenger jegerne fiender når de har venner som varberger??

 

Dette angrepet på Varberger må du nesten utdype, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Personlig syns jeg det hadde vært morro å jakte svin, og drive med foring av både dem og rådyr. Har aldri jaktet villsvin, men her i nærheten er det ingen havreåker eller plantefelt som kan ødelegges. Bare en øy overgrodd av blandingsskog, hvor det skytes 7 elg i året, og allikevel stiger stammen av elg. Elgbeitet er enormt, og det gror igjen over alt. Derfor trenger man noe som holder underskogen nede, og det er jo greit å kunne hente seg en svinesteik når man vil, hele året? :wink:

Eller er det jakttid på dem nå? Jakttidsrammen er vel hele året fortsatt?

 

Det er jakt på villsvin i Norge hele året fordi det er et uønsked individ i norsk fauna. På samme måte som mårhund. Den dagen norske myndigheter finner ut at vi skal ha en villsvinstamme i Norge vil det bli innført jakttider på dette viltet som alt annet!

Link to comment
Share on other sites

Personlig syns jeg det hadde vært morro å jakte svin, og drive med foring av både dem og rådyr. Har aldri jaktet villsvin, men her i nærheten er det ingen havreåker eller plantefelt som kan ødelegges. Bare en øy overgrodd av blandingsskog, hvor det skytes 7 elg i året, og allikevel stiger stammen av elg. Elgbeitet er enormt, og det gror igjen over alt. Derfor trenger man noe som holder underskogen nede, og det er jo greit å kunne hente seg en svinesteik når man vil, hele året? :wink:

Eller er det jakttid på dem nå? Jakttidsrammen er vel hele året fortsatt?

Kjøp noen geiter og sett dem ut. De er veldig flinke til å beite ned underskogen, og smaker kjempegodt!

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi en fjellvei nok ligger i utmark, og da beiteland. Når veien går gjennom beiteland, så må man nesten forvente at det er dyr der, og oppføre seg deretter (comon sense kalles det vist på engelsk). :wink:Ellers kan bilistene til endel av problemienene selv, Geiter er opurtinister som fort lærer hvor der er snop å få. Så hver gang jeg ser turister og bilister som gir mat til Geiter, har jeg lyst til å klinke de god ned for idiotien sin. :evil:

Link to comment
Share on other sites

bla bla o.s.v. :wink:

Jeg var opimist angående villsvin her i området for et år siden, men etter å ha sett og hørt hvordan endel jegere og grunneiere tenker og hvor lite de forstår angående vilt og viltforvaltning,så har jeg mistet troen på villsvin i Norge.Dessverre.

Så det at man av andre grunner enn jakt, ikke ønsker vilsvin i norge. Er altså etter ditt syn basert på manglende forståelse for deg som vil ha de til jakt, og er etter ditt syn dårlig vilt forvaltning?

 

Ett lite spørsmål: Hvorfor skal man som jeger ha noe krav på å bestemme hva og hvor mye som skal jaktes? Er ikke dette noe, A: Staten bestemmer. Og dernest B: Grunneier bestemmer?

 

 

P.s. Utsetting av svin er, tror jeg er forbudt i Norge. Mener all utsetting og flytting av ville dyr er underlagt søknad til fylke og DN.

At der har vært ulovlige utsettinger tidligere, gjør det ikke mere lovligt i dag.

Link to comment
Share on other sites

Varberger har helt rett. Så fort man ser spor eller hører om at det finns villsvin i skogen, så skal det jages.

Det må nok en holdningsendring til blandt jegere og grunneiere før villsvina kan få et godt fotfeste her i landet. De som kommer skal danne grunnlaget for en levedyktig bestand som repoduserer seg selv. Når dette er på plass så kan vi begynne å snakke om jakt.

 

Pratet med en NJFF representant for litt siden og påpekte at villsvinene er totalt uten beskyttelse i ynglingstiden, noe en hver art bør være uansett, og selv om arten ikke er "ønsket" i norsk fauna, så bør det være en hver jegers moralske ansvar å sørge for at dette skjer.

Pr. i dag kan man skyte mora fra ungene uten at dette får noen som helst konsekvenser for jegeren.

NJFF kommer nok til å ta dette opp med myndighetene ved neste korsvei, og da blir sugger med unger fredet, og alle som kjenner villsvinas reproduksjonsevne vet at de får 1,8 kull pr år, i blandt mer avhengig av tilgangen på mat, og da vil sugger med unger være så godt som fredet hele året, noe som igjen kan gi en bra vekst i bestanden.

 

Mye bedre å se på disse dyra som en ressurs tilgjengelig for alle jegere, og når det gjelder det å ta seg betalt for villsvinjakt...legger man lista for høyt, så vil man oppleve at bestandene eksploderer og skaper langt større problemer enn nytte.

Å prise villsvinjakt for høyt vil ekskludere mange fra å kunne jage på dem, og antallet skyter til himmels.

 

Personlig ser jeg mye heller at det finns villsvin enn elg på skogen, men det er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Å kunne ta med seg børsa ut i skogen og skyte seg en gris til middag høres unektelig fint ut, og flere dyrearter for jakten og matens skyld er super informasjon i mine ører, MEN -hvordan vil grisen påvirke faunaen og den eksisterende harmoni i Norsk biotop? Hva vil de spise, hvilke arter vil de skvise ut osv? Det er mer enn bare jakt som ligger til grunn for artsforbudet vil jeg regne med, nå har jeg ikke lest noe særlig om gris så jeg nevner det i forbifarten i håp om å bli opplyst og siden grunnlaget som grisen skal leve på ikke blir diskutert etter som jeg ser?

Link to comment
Share on other sites

Slik som klimaet har blitt med mildt vær for villsvina er det bare ett tidsspørsmål før vi blir "invadert" fra Sverige, Jeg personlig hilser villsvina velkommen først og fremst som ett flott jaktobjekt, og ett velsmakende kjøtt,

Vi har vel en og annen rømming fra enkelte gardsbruk som har villsvin, da blir det jakt med en gang, det datt en gris nå her om dagen i Vang på Hedmark.

 

det er også en og annen som har fått noe merkelig avkomm på purkene sine etter en sesong på fribeite bak låven, grisunger med striper kan jo komme fra bare en nemlig villsvinet.

 

Hurra sier nå jeg, jeg mener også at sugger med unger ikke skal skytes uansett hva våre myndigheter mener, vi jegere kan jo bruke det som man kan bruke, nemlig selvtekt.

Link to comment
Share on other sites

Å kunne ta med seg børsa ut i skogen og skyte seg en gris til middag høres unektelig fint ut, og flere dyrearter for jakten og matens skyld er super informasjon i mine ører, MEN -hvordan vil grisen påvirke faunaen og den eksisterende harmoni i Norsk biotop? Hva vil de spise, hvilke arter vil de skvise ut osv? Det er mer enn bare jakt som ligger til grunn for artsforbudet vil jeg regne med, nå har jeg ikke lest noe særlig om gris så jeg nevner det i forbifarten i håp om å bli opplyst og siden grunnlaget som grisen skal leve på ikke blir diskutert etter som jeg ser?

 

Ser du på de landene som har mye villsvin, så lever de side om side med en mengde andre arter. De vil nok ikke skvise ut noen, men at klimaforandringenene vil gjøre det, er en helt annen sak.

 

At de kan skvise ut en bonde eller tre kan nok hende :lol:

Link to comment
Share on other sites

Å kunne ta med seg børsa ut i skogen og skyte seg en gris til middag høres unektelig fint ut, og flere dyrearter for jakten og matens skyld er super informasjon i mine ører, MEN -hvordan vil grisen påvirke faunaen og den eksisterende harmoni i Norsk biotop? Hva vil de spise, hvilke arter vil de skvise ut osv? Det er mer enn bare jakt som ligger til grunn for artsforbudet vil jeg regne med, nå har jeg ikke lest noe særlig om gris så jeg nevner det i forbifarten i håp om å bli opplyst og siden grunnlaget som grisen skal leve på ikke blir diskutert etter som jeg ser?

 

Har jaktet og jakter noe i Skåne, der er det MYE villsvin, ekstremt mye Dåhjort, bra med kronhjort og rådyr og elg (opp mot småland)

ser ikke at villsvina er noe problem hvor det øvrige viltet, men at en og annen potetåker blir pløyd opp av en griseflokk i løpet av ei natt ja det skjer, også i skogen roter villsvina opp mye, men jeg ser på det med positive øyne, kultivering kalles dette, gir mulighet for nye vekster.

 

Villsvina er vel også det eneste dyret som hamler opp med ulven iallefall de voksne dyra, og spesielt sugger med unger hun skal forsvare, da får ulven Grisebank. og bra er det.

Link to comment
Share on other sites

Men hva med andre arter, er det absolutt ingen konflikter knyttet opp mot Villsvin?

 

I.o.m. at det er utarbeidet ett forbud så må det jo ligge til grunn gode argumenter for dette.

 

Grisen er jo alteter, den spiser også andre dyr/døde dyr slik at en og annen rådyrkalv kanskje blir tatt og spist, tror nok det er landbruksinteressene som veier tyngst i forhold til forbudet.

 

Klart at villsvina er kontroversielle da de er altetere, det er også tamsvina, den grisen jeg hadde spiste opp hanen min inne i fjøset, fant bare igjen noe fjør i grisebingen.

Link to comment
Share on other sites

Men hva med andre arter, er det absolutt ingen konflikter knyttet opp mot Villsvin?

 

I.o.m. at det er utarbeidet ett forbud så må det jo ligge til grunn gode argumenter for dette.

 

Grisen er jo alteter, den spiser også andre dyr/døde dyr slik at en og annen rådyrkalv kanskje blir tatt og spist, tror nok det er landbruksinteressene som veier tyngst i forhold til forbudet.

 

Klart at villsvina er kontroversielle da de er altetere, det er også tamsvina, den grisen jeg hadde spiste opp hanen min inne i fjøset, fant bare igjen noe fjør i grisebingen.

 

Villsvin kan ta livet av vilt og konsumere dette. Vet at de har tatt hunder i sør Sverige, men dette er sjelden kost.

Mye jakt på rev og grevling med dårlig pels og som ble etterlatt i skogen, har endt opp som villsvinmat. Dette skal visst være grunnen til at man teste villsvinkjøtt før det spises.

Link to comment
Share on other sites

 

Villsvin kan ta livet av vilt og konsumere dette. Vet at de har tatt hunder i sør Sverige, men dette er sjelden kost.

Mye jakt på rev og grevling med dårlig pels og som ble etterlatt i skogen, har endt opp som villsvinmat. Dette skal visst være grunnen til at man teste villsvinkjøtt før det spises.

 

 

Det viltet villsvin tar livet av er mest smågnagere og lignende. Villsvinsutrydderne vil gjerne at påstå at döm spiser både rådyr og skremmer elg og ödelegger hele verden. Merkelig at villsvinet er naturlig tilhörende i nordisk fauna da :roll:

 

Grunnen til at man skal teste villsvinkjött er at döm spiser döde dyreskrotter og kan dermed få i seg trikiner:

Trikiner (Trichinella) är ett släkte upp till 4 mm långa rundmaskar som lever som parasiter i däggdjur, bland annat människor.

 

De kan ge upphov till trikinos och smittar oftast via slarvigt tillagat fläskkött. I Sverige testas alla slaktade grisar och det är ovanligt att tamsvin har trikiner. Trikiner förekommer även hos hästar, främst importerarde. Kan även förekomma hos vildsvin, brunbjörn, järv, varg, lo, grävling, räv, fjällräv, skogsmård, hermelin, mink, katt, råttor och smågnagare. Vanligast är Trichinella spiralis.

 

I områder som har faste villsvinstammer er det å rekommendere å grave ned skrottene av skutte rovdyr så ikke villsvina får spist av döm.

Link to comment
Share on other sites

Grunneiere er merkelige, de kan feks finne på å betale tusenvis for markberedning, men hvis det blir snakk om at noen villsvin kan komme til landet for egen maskin og gjøre jobben gratis, nei da... De vet vi ingenting om, så de er vi imot :!:

 

Nå er det vel ikke akkurat markberedning i potetåkre, kornåkre, plantefelt grunneiere betaler tusenvis for å få utrettet. Hadde "svinene" holdt seg til hogstflater som skal beplantes, hadde man muligens satt litt bedre pris på disse "svinene" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når alt kommer til alt så er det den som står med børsa som bestemmer viltbestandene og om vi skal ha villsvin i Norge.

Det at vi har jakttider og kvoter er jo fordi vi som jegere og grunneiere veldig fort mister hodet og overbeskatter viltbestandene.Uten en god offentlig styring går det til helvete.Se på rypebestanden. Nå går Johan B Steen inn for totalfredning av rype i hele Norge. Dette pga grådige jegere og grunneiere og dårlig offentlig styring.

Uansett hva vi foretar oss her i verden er vi underlagt et offentlig regelverk, og bra er det

Vi mennesker er av natur grådige, tenk på finanskrisa. Stort sett overalt i verden hvor folk får jakte (eller gjøre andre ting) uten styring blir viltbestandene den tapende part. Mitt innlegg tidligere i tråden er ikke ment som noen kritikk av jegere, jegere er verken bedre eller dårliger enn andre i samfunnet.Det som er synd er at den jakten som nå foregår på villsvin her i distriktet blir utført uten noen plan. De fleste jegere ønsker villsvin, men allikevell jakter de på dem, Hvorfor?

Har hørt følgende argumenter: De spiser opp skogen,de raserer landbruket,de er stygge,de ødelegger elgjakta,de spiser opp harehunden,de er spennende å jakte på, pga at villsvinjakt er attraktivt vil prisen på jaktterreng gå opp slik at de lokale vil bli utestengt fra jakta derfor må vi utrydde dem.Dette er noen grunnene til at folk jakter villsvin. Selv har jeg en viss forståelse for at bønder er redd for skader på landbruket.

Tror aldri at dette problemet blir så stort så det ikke lar seg løse på en fornuftig måte for jegere og bønder. Jeg tror mange grunneiere vil tjene mere penger på villsvin enn jord og skogbruk, her nede er det snart ikke bønder som lever av jorda igjen.

Selv tviler jeg sterkt på at vi vil få noen særlig utbredelse av villsvin i Norge, vi har en mulighet nå med svina fra Nøssemark-Ed området, men det ser ut som den muligheten blir skusslet bort.

Det er for mange grådige jegere som ikke klarer å se vilt uten at de skal skyte på det.

Eneste måten å få villsvin i Norge på er uttsettinger andre steder, men det er forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Selv tviler jeg sterkt på at vi vil få noen særlig utbredelse av villsvin i Norge, vi har en mulighet nå med svina fra Nøssemark-Ed området, men det ser ut som den muligheten blir skusslet bort.

Det er for mange grådige jegere som ikke klarer å se vilt uten at de skal skyte på det.

Eneste måten å få villsvin i Norge på er uttsettinger andre steder, men det er forbudt.

 

 

Vi har en utsetting i söröstdelen av strömstad kommune som begynner å ta seg orntlig nå også.

Er på vei in i Norge via enningdalen helt sör i Halden kommune. Min arbeidskollega bor i enningdalen og har begynt å fore.

Er nok c:a 100 dyr i stammen nå. Har spredt seg i hele den östlige halvdel av strömstad kommune opp langs iddefjorden.

Jeg selv bor nordvest i strömstad kommune og venter ivrig på grisene :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Kanada skogen og Fløyen er klar for en god stamme med sinte villsvin :mrgreen: Jeg ser for meg overskriftene i BT allerede.

 

Hva sier du Monsen , skal vi kjøre dyrestransport til Sverige til helgen? 8)

 

Svinge innom Finnskogene, så kan vi slippe ut et par drektige sugger og en haug med kultinger her også :lol:

Er nok mange som er villige til å henge seg på en slik transport.

 

Kontaktene i Småland og Skåne finns :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og her oppfordres det til lovbrudd over en lav sko ser jeg, hva sier dere folkens som ikke liker ulv, skal vi ta en tur å skyte noen tisper. Er jo ingen her som reagerer på oppfordring til ulovlig utsetting, så da må det vel gå like greit med litt ulovlig høsting. Vi kan jo ta med oss noen rådyr og en elg eller to mens vi er i farta. Jaktkort og innskyting av børser er det ingen som trenger, er jo bare enda noen av de iriterende lovene som ikke passer oss det der. :roll:Ironi av.

 

Skjerp dere egoister. Skal faenskapen spre seg, så la den i det minste få klare det selv om den kan (i så fall har den livets rett). Og slik som enkelte rakker ned på jegre som gjør akkurat det myndigheten har bett alle som har muligheten til det å gjøre, synes jeg er skammlig.

Link to comment
Share on other sites

Gjedde er en morsom fisk, kan dere ikke ta med dere noen 1000 yngel vi kan sette ut i ørret vanna rundt omkring med det samme?

Utsetting av en ny art (eller en som har vært borte i laaang tid) har vel aldri vært særlig problemfritt? Men kan man tjene noen kroner, eller ha det litt morro, er vel ikke det så nøye :roll:

Link to comment
Share on other sites

Denne villsvinsaken er ganske spennende synes jeg, det er veldig mange argumenter for og imot, og mange sider å se det fra. Selv synes jeg vi skal la villsvina få bestemme, vil de bli nordmenn så skal de få lov til det, vil de ikke så er ikke det mitt problem (eller kansje det er det, de står jo øverst på lista mi over mulige bercheloroppgavetemaer :? )

Bare de ikke kommer på besøk i hagen min (som jeg ikke har) Så skal ikke jeg klage.

Så forresten ei sugge med en drøss unger sist jeg var i frankrike, den stakk fort da jeg skulle ta bilder...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er villsvin faenskap?

 

http://www.nationen.no/nyhet/article3724618.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.3509856

 

"- Store skader på avlingene

Grensekommunen Aremark i Østfold har trolig en flokk etablert i sitt område.

 

Fagsjef for landbruk og vilt i kommunen, Odd Lilleng, ser både fordeler og ulemper ved villsvin.

 

- Bønder kan få store skader på avlingene, men samtidig kan svinenes inntog fremme foryngelse av skogen, forklarer Lilleng.

 

Direktoratet for naturforvaltning har svartelistet villsvin, men Lilleng viser til at mange synes villsvin kan være en spennende deltaker i norsk fauna."

 

Kanskje det er villsvinet som skal beite ned skog og kratt i framtiden, når sau og andre husdyr ikke lenger gjør det :roll: ...

Link to comment
Share on other sites

De er ett fremmedelement i Norsk Fauna, ett utsatt/rømt fremedelement som sådan. Altså ett menneskeskapt fenomen, har vi ikke gjort nok slike eksprimenter med naturen? (hørte jeg noen nevne villminken?)

 

Jeg merker meg at der er en form for egoisme ute og går. Og da på bekostning av grunneiere og norsk flora og fauna. Jeg vil ha noe å jakte på, derfor vil jeg ha vilsvin i norge. For jeg er nokså sikker på at det vil bli billig jakt for å bli kvitt svina hos enkelte bønder (ok så leser jeg litt mellom linjene, men jeg er nok ikke så langt unna heller).

Og jeg bryr meg ikke om eventuelle følgeskader, da det ikke blir jeg som må betale for de. jeg vil jakte svin i norge jeg, så defor er det greit å sette ut/flytte dyra. Ulovligt, nei det bryr jeg meg ikke om. For jeg vill jakte villsvin i norge jeg. :evil:

 

Omtrent samme argument som de som fikk ulven hit hadde, bare at der var det jeg vil se vill ulv i norsk natur jeg (pjuk). :evil:

 

Nei la svina få spre seg det de klarer uten hjelp (max 5km i året slik jeg forstår det), så kan man få evaluere skader og nytte i ett overkommeligt tempo, uten å kjøre over noen. Og uten å ta uvørne sjangser.

 

P.s. Man kan ikke sammenligne ett svenskt gods med vårt lappeteppe av små grunneiere. Er jo knapt på samme planet engang de to virklighetene.

Og når man først er inne på temaet, stikk gjerne dit og betal de en slant for å jakte der.

Link to comment
Share on other sites

De er ett fremmedelement i Norsk Fauna, ett utsatt/rømt fremedelement som sådan. Altså ett menneskeskapt fenomen, har vi ikke gjort nok slike eksprimenter med naturen? (hørte jeg noen nevne villminken?)

 

Resten av ditt inlegg er jeg igrunn ganske enig i, men den setningen her er helt feil.

Villsvinet er naturlig i Nordisk fauna på lik linje med elg rådyr hjort ulv bever og andre arter som har värt hardt tilbaketrengte og har fått lov å komme igen. Villsvinet er naturlig i europa det er ikke villminken eller mårhund.

 

Rådyret er et veldig bra exempel da det på 1880-tallet var tilbaketrengt til skåne og stammen kun besto av noen hundre dyr.

Siden den gang har det atter igen spredt seg over skandinavia på grunn av lavere jakttrykk og mildere klima.

Jeg kommer ifra aremark i östfold og der begynte rådyret og komme noen år för 1920 og har altså spredt seg over norge på c:a 90 år og nå kommer villsvinet tilbake. Hvor lang tid tar det för det sprer seg :?:

Link to comment
Share on other sites

Villsvin er enkle å holde ute fra avlinger. I frankrike bruker de strømkgjerder bed tre ståltråder med 10-15 cm mellom. gjerdene libner ikke grisen, skeive og rustne 5mm armeringsjern som stolper, ståltråd og sprukne plastikkisolatorer type kror som ser ut som de stammer fra førte verdenskrig :? Men de funker tydligvis og kan ikke koste spesielt mye.

Link to comment
Share on other sites

Villsvin er enkle å holde ute fra avlinger. I frankrike bruker de strømkgjerder bed tre ståltråder med 10-15 cm mellom. gjerdene libner ikke grisen, skeive og rustne 5mm armeringsjern som stolper, ståltråd og sprukne plastikkisolatorer type kror som ser ut som de stammer fra førte verdenskrig :? Men de funker tydligvis og kan ikke koste spesielt mye.

 

Så den kostnaden er du villig til å ta :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...