Jump to content

Valg av ammo?


Elg'1

Recommended Posts

Hei og hopp! 

 

Har et spm angående ammo. Har en sauer i kal.308 og lurer derfor på hva slags ammo av norma og lapua børsa går best på? Har ikke prøvd lapua, (norma brukes nå) men hørt folk sier sauer går best på lapua!! Er dette vås eller stemmer det? På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Støtter 1983 her. Vås. Noen ganger fungerer Norma best, og andre ganger fungerer Lapua best. Jeg skjøt 1/2" samlinger på 200m i går med Norma i Sauer - med ei børse. Men ei anna var den samme ammoen nærmere 1"  (eller over) på 5 skudd.

Dette var to like Sauere med like løp fra samme serie.

Tidligere har jeg skutt Lapua som har gått like bra, du må prøve begge om du skal få svar på spørsmålet.

Det kan godt hende den ene ammoen går vesentlig bedre enn den andre, men hvilken det er varierer fra våpen til våpen og fra løp til løp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er nok større variasjoner fra pakke til pakke av samme ammunisjon enn å konkludere med merke.. Skal du jage presisjon kommer du ikke utenom hjemmelading. Er det til storviltjakt har du mer nytte av å trene på gode lungeskudd, sittende og stående, trene på løpende elg(for ettersøk, påskutt) etc. enn å få til samlinger på 9 eller bedre liggende på bane med anlegg. 

Og forresten, se på hvilke egenskaper du ønsker i ei kule.. Ekspansjon, vekt, fart. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er nok større variasjoner fra pakke til pakke av samme ammunisjon enn å konkludere med merke.. Skal du jage presisjon kommer du ikke utenom hjemmelading

Nei, dette stemmer ikke. Eksempler på piper som går godt med Scenar og ikke med DL, og motsatt er det mange av. Men du kan kjøpe ei pakke DL og treffe det du skal på 1000m, og kjøpe ei ny pakke året etter og gjøre det samme. Den andre setningen er delvis riktig, du kan ofte hente noe mer presisjon med hjemmelading, men ikke noe som betyr noe til annet enn benkeskyting.

 

Sitat

Er det til storviltjakt har du mer nytte av å trene

De fleste / alle, har MYE mer utbytte av å trene enn å lete etter mer presis ammunisjon, så her er jeg 100% enig.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har overhode ikke greie på dette temaet men når jeg skulle finne «korrekt» ammo til mi rifle så så jeg på elg skutt under jakta (på skader i kjøtt ol) hørte på erfaringer fra de andr jegerne og leste tester på diverse slag og valgte så ut fra det

Så er det å skyte inn rifla med valgt ammunisjon og etterpå ... trene, trene, trene :)

Jeg har gjennom hele min prosess hørt fra «alle» at alle våpen fungerer forskjellig med forskjellig ammo, så her er det å finne ut akkurat hvilken ammo ens eget våpen  «trives med» uavhengig av hva «naboen» med et helt likt våpen bruker 

Vedr treningsammo har jeg hørt på andres erfaringer og valgt etter det (større sjangse for hit om mange har god erfaring)...og det ser ut til at jeg har vært heldig på første forsøk og har funnet meg et slag som harmonerer godt i forhold til rifle og Jaktammo :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...