Jump to content

Problem Mauser M98


dusjanbe

Recommended Posts

Hei,har nylig fått i hende en Mauser model 98 fra 1940. Den har stått i et "fg" godkjent kleskap de siste 40 år ca før den kom til meg.Nå er den pusset oljet og stelt og ser riktig fin ut men problemet kom da jeg skulle prøveskyte,den går ikkje av! Har demontert bolten under pussing og alt ser bra ut inni der. Avtrykket i tennhetta er veldig svakt så min konklusjon er at fjøra er for svak etter å ha stått oppspent i en liten mannsalder??? Kan det være riktig?Noen som har lignende erfaringer eller tips til meg? (har fått skutt med lånt bolt:D)

Edited by dusjanbe
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Kjartkjart skrev:

........ jeg er ganske sikker tennstempelfjærer ikke blir slitt/slapp av å stå oppspent..

Greieste er nok å bytte tennstempelfjær, ........

......... testet en annen fjær med ditt tennstempel først, da det ikke nødvendigvis er slapp fjær.

 

 

Hva vil du egentlig frem til her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror heller ikke fjæra er blitt for slapp.

 

Jeg var akkurat borti en M98 som satte bare et lite merke i tennhetta, men på denne var det byttet stokk og hevarmen tok borti noe treverk så den gikk ikke skikkelig i lås. Litt filing senere og Mausern er god som ny.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Slagfjæra i en M98 er vanligvis sterk nok, og tennstempelet har nok (MYE mer enn nok, når det gjelder slagtid) masse til å sette av tennhettene.

 

Det "1983" beskriver, skjer pga. utforminga av tennstiften, foran "motholdet" for fjæra. Der er det en dobbel utsparing, med en "kjøl" mellom (børsemakerne har vel faguttrykk for dette). I sluttstykket er det en tilsvarende utsparing. Derfor må hevarma være helt nede, for at tennstempelet skal nå hetta. Og det må heller ikke være størknet fett e.l. i utsparingen i sluttstykket.

 

Gjør som "Chiefen" skriver, se hvor langt ut tenn-nåla stikker ved nedspent sluttstykke. Og kontroller gangen til sluttstykket, og at hevarma kommer helt ned.

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket at hevearmen går fritt fra alt treverk og hviler på låskassen som den skal.

15 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Spenn ned fjæra, hvor mye stikker tennåla nå ut fra sluttstykket?

Tennåla stikker 2,8mm ut fra sluttstykket så det skal vel være rikelig.

Sluttstykket er helt reint og fint innvendig ikke noe størknet  fett eller lignende så det ser fint ut. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...