Jump to content

ladedata interbond 165gr .308 + bonus


B2 Hansen

Recommended Posts

hei.

har kjøpt meg en pakke med 165gr interbond kuler som jeg skal lade til elgjakta.

 

lurer på om det er noen som har ladedata til disse.

.308 47cm løp og tilgjengelig krutt er n140 og h335.

cci og win hetter.

lapua,norma og winshester hylser er tilgjengelig.

 

bonus spørsmål.

har også disse kulene som jeg vil lade med samme kruttet.

110gr v-max og eld-max 155gr. helst å få disse til å gå mest mulig likt. selvfølgelig ikke v-max pga kulevekten.

 

håper noen kan hjelpe meg på vei her. 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke data for Interbond.

 

Har lada en del Nosler Accubond 165 grain med Vihtavuori N140. Best presisjon i mitt våpen med 42,5 grain N140.

Tror kulene skal være like nok til at dette er et ok. sted å starte.

 

Iht. Noslers ladetabell har kombinasjonen 165 grain Accubond og N140 min. 40,5 grain og max. 44,5 grain.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som en fin ladestige. Til V-max ville jeg tatt utgangspunkt i h335, og data for nosler varmageddon i noslertabellen. Til 155grs eld ville jeg forsøkt med samme dose n140 som interbonden trives med. Kanskje du er heldig med treffpunktene.

Winchesterhylser er forresten veldig lette, og gir ofte lavere trykk enn de fleste. Greit å være klar over.

Noen fine nettressurser, som du muligens kjenner

https://load-data.nosler.com/

http://www.vihtavuori.com/en/rifle-reloading-data

http://www.hodgdonreloading.com/data/rifle

http://www.barnesbullets.com/load-data/

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har ladet Hornady V-Max i Lapua hylser med 46,0 grains N-140 krutt. Kronograferte denne til 890 m/s i Weatherby Vanguard med 55 cm pipe (1:10 riflestigning).

Jeg prøvde med patronlengde (C.O.L) fra 68,5 mm til 70,0 mm.  C.O.L på 70,0 mm er litt mye, det blir litt for lite kulehold.

 

Ladestigen (C.O.L 68,5 mm) var følgende:

 

44,0 grains N-140 : 830 m/s

45,0 grains N-140:  850 m/s

46,0 grains N-140:  890 m/s

 

Jeg prøvde også med Norma (Golden Target) og Remington hylser, og kom ut med nesten samme ladning, det ble veldig liten forskjell.

OBS at S&B hylser rommer mindre krutt og da må man ned minst 1-2 grains ellers vil trykket bli for høyt.

 

Av en eller annen merkelig grunn ble presisjonen klart best med Remington hylser i min Weatherby.

 

Jeg prøvde også med Norma 201 krutt, og kom til 865 m/s med 44,0 grains (C.O.L 68,5 mm).

 

Nosler Varmageddon 110 grains er ei kule som er veldig lik V-Max, jeg fikk omtrent identiske hastigheter med samme kruttmengder.

 

Lykke til.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

flott, er utrolig taknemelig for svar. jeg får bekreftet mye av det jeg lurer på uten egentlig å spørre om det. bla. om jeg kan hente ladedata fra tilnærmet like kuler fra andre produsenter med samme vekt uten at det går til svartens.

jeg har lagt meg på å skal prøve å se om jeg kan bruke bare 2 typer krutt. har kommet fram til at n140 er et godt allround krutt. og samme med h335. men å finne data til hornady sine kuler med n140 var ikke enkelt.

 

når det kommer til ladestige så holder det vel med 0.5gr eller kan jeg øke med 1gr? 

 

et siste spørsmål. bare for å få bekreftet hos dere. jeg har mange pakker med magnumhetter som en anerkjent våpenpusher i tromsø solgte meg med en feil.(sa jeg skulle lade 308) kan jeg bruke disse med å ha 1gr mindre krutt i? winchester WLRM.  

har ladet 5 kuler med nosler cc 155gr og 43.5gr n140 bakom. vil dette bli for meget da eg ser max på dette er 46.5. hos nosler. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 165gr Interbond, i 308 Win, til all storviltjakt i 5 sesonger. Etter min mening den beste allroundkulen på markedet.

Jeg har samme kombinasjon som du 47cm pipe og N140 krutt. Jeg tok utgangspunkt i Nolser sine ladedata for 165 gr Accubond.  Disse kulene er temmelig like. Mitt erfaring er at Accubond er litt "stivere" og generere litt mer trykk. Jeg fikk best presisjon i intervallet 44-45gr n140 med COL på 72 mm. 45 gr er å anse som absolutt max og bør ikke brukes med kortere COL en 72mm. Vær også obs på at ladninger i intervallet 41 -42 gr N140 vil gi veldig lav hastighet i en så kort pipe. Jeg ville ikke ha ladet så svakt til storviltjakt.  Kombinasjonen N140 og 110gr V-max vil aldri skape overtrykk med mindre du finner på noe helt vanvittig i "komprimeringsfasen" Jeg ente opp på 48 gr N140 på V-MAX en, men farten var lav >900m/s og "varminteffekten" dårlig (med mindre man traff bein og knokler).  Generelt har jeg dårlig erfaring med 110 grs V-max i 308 Win. Dårlig ekspansjon på både rev, grevling og kråker selv om jeg har vært oppe i 950m/s med andre typer krutt.

155 gr Nosler CC ladet jeg i intervallet 44-46 gr med N140. Når du er 3 gr under max er det uproblematisk å bruke magnumhetter.    

Edited by Super XX
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har lada en del 165grn interbond og accubond. Kun brukt accubond på jakt, men tar med interbond i år for å gi det et forsøk.

Mr223 krutt ga høye hastigheter men svært ustadig presisjon og ble droppet.

Har endt opp med 46grn n150 og c.o.l 71m. Gir ca 820m/s på interbonden i ei 46cm pipe.

 

Link to comment
Share on other sites

Lada opp 165 grain Interbond i går til reinsdyrjakta (dealeren var tom for Accubond som jeg har brukt før).

42,5 grain N140 gav samme treffpunkt som jeg har hatt med accubond og samme ladevekt, og samme fart. 785 m/s i 56 cm løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Liten update. Tok en kalv idag med første hjemmerulla patron. Kula var interbond 165gr I norma hylser med  44gr n140 bak. Col. 71(magasin tar ikke lengre)  Ble gjennomskutt med et meget fint slakt. Klyvede hjertet. 

 

Så takker en gang til for alle svar jeg har fått. Må si det var tilfredsstillende med hjemmelaget ammo ☺️

Edited by bjornthans
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 months later...
På 31.5.2019 den 15.21, Lillefix skrev:

Noen som kan sjekke i QL:

165gr Interbond

44gr N140

Col 71

Løp 50cm

 

Har ladet opp med 43gr N140, fikk hastighet ca 800 ms. Men presisjon var så som så.

 

fikk dette resultatet i gordons :

 

 

 

 

interbond 165 50cm.png

Edited by bjornthans
feil løpslengde
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...