Jump to content

Savage Stevens 200 - sluttstykke går ikke inn


pro_sniper

Recommended Posts

Min bruktkjøpte Savage Stevens 200 i kal 223 har vært et billig&bra våpen over en femårsperiode nå. Så jeg kostet endelig på den gjenging og demper i sommer. Tok ut sluttstykket som vanlig, leverte den i våpenbutikk, hentet den når den var ferdig. Gjengene var fine, demper og gjengebeskytter likeså. Siden hentingen skjedde nær feriestart når banene heromkring stenger, satte jeg den rett i våpenskapet uten å prøve den.

 

Men i dag hadde jeg en ledig lørdag så jeg plukket den ut av skapet, la sluttstykket i bagen, og kjørte til banen. Der fikk jeg anvist plass og plukket fram rifle, ammo, lyddemper, reim, og sluttstykke. Men uansett hvor mye jeg prøvde, så ville ikke sluttstykket inn i rifla! Måtte til slutt bare be standplassleder inspisere at våpen var tomt, og trekke meg slukøret tilbake til en benk for å ikke ta opp en standplass unødig.

 

Etter å ha fiklet og inspisert litt viser det seg at følgende nå er tilfelle:
- For å demontere/montere sluttstykket på rifla må en liten arm på høyre side av låskassen trykkes ned.
- For å få trykke ned denne armen, må avtrekkeren trykkes HELT inn.
- For å få trykke avtrekkeren HELT inn, må sikringen være av.
- Problemet er at sikringen stod klin fast og ikke vil gå verken fremover eller bakover! Dermed får man ikke utført de tre foregående punktene.

 

Jeg tok låskasse/løp ut av stokken, og demonterte selve avtrekkeren ved å ta ut splinten den sitter og "vugger" på. Med avtrekkeren fjernet, kan man løsne en justeringsskrue for sikringen - hvilket jeg gjorde, akkurat nok til at sikringen kunne beveges igjen. Monterte sammen våpenet igjen, og da fungerte låsearmen igjen slik at sluttstykket gled inn i låskassen som vanlig.

 

Men da oppstod et nytt problem: med justeringsskruen for sikringen løsnet en tøddel, kunne jeg plutselig ta avtrekk med sikringen PÅ, ved å rigle litt på avtrekkeren mens jeg klemte den inn. Det kan man selvsagt ikke ha noe av, så jeg demonterte og strammet justeringsskruen for sikringen igjen. 

 

Så da var det tilbake til scratch: sikringen står fast, og sluttstykket går verken inn eller ut.

 

Riflen virket som den skulle før jeg leverte den til butikken (naturlig nok, ellers hadde jeg ikke fått demontert sluttstykket før innlevering) - men den virker altså ikke nå når jeg fikk den tilbake. Min enkle konklusjon er da at feilen har oppstått mens butikken hadde våpenet... kanskje låskasse/løp har gått i gulvet eller fått seg en kakk på annen måte? Jeg skal selvsagt ta kontakt med butikken på mandag og be dem ta våpenet inn igjen for sjekk/reparasjon, men i mellomtiden er jeg nysgjerrig på hva som kan ha ført til en slik feil.

 

Er det noen som har vært borti lignende feil på Savage?

Link to comment
Share on other sites

Nettet mitt er uhyggelig tregt i dag, så jeg kommer ikke til å se på filmen, men kikk på denne og se om du får noen ide. Den handler i alle fall om å ta fra hverandre og sette sammen igjen ei slik rifle.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&ved=0ahUKEwi5z5Lg1tPVAhVFApoKHfFTCl4QtwIIcTAJ&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DcIwyywJZf-4&usg=AFQjCNFVkkrnWL9i05An53Vp_VHdAlebyA

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...