Jump to content

Bygge skytebenk i betong?


Erlend Meyer

Recommended Posts

Jeg har innsett at vi trenger en god skytebenk for BR50 på banen. Ergo må det lages. Her er designet jeg lener mot:

 

Benk1.png.9ad0297b3d313af3dcec3914759a5285.png

 

Plate; 75mm tykk betong, ben: 3 x 150mm søyler. Støperør kommer i 1200mm lengder, det gir ca 300 til fundamentering. Underlaget er sand/jord/grus, ukjent hvor dypt. Men så lenge plata er støpt fast i bena bør det vel bli stabilt uansett?

 

Men så var det detaljene da.... Høyde blir jeg ikke helt klok på, folk er jo så forskjellige i både bygning og smak. Jeg tenker at den bør være så høy som mulig, korte mennesker kan bare ta med en pute. Det er verre for en høy person å finne stillingen på en lav benk. Eller?

Og så var det dimensjonene på plata, den må jo være stor nok men ellers vil jeg ha den så lett som mulig (skal jo løftes på plass). Hva mener dere med mer erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Hva med å legge en forskalingsplate oppå rørene, skjære hull til rør og støpe hele i ett stykke?

 

Bygge opp formen direkte på forskalingsplaten og støtte godt med plank under. Da får du lett gjennomgående armering, selv om det kanskje ikke trengs...

 

I forhold til høyde kan man jo fikse noen mellomleggsplater til sete og føtter.

Link to comment
Share on other sites

Men desto lettere å få i vater, vil jo vatre seg selv. Og ikke vanskelig å pusse overflaten, de plasstøpte benk på et u-formet kjøkken hos en kompis, ble utrolig bra.

 

Hvis du skal støpe platen for seg, ville jeg fortsatt brukt forskalingsplate, da den er stiv nok til ikke å bøye seg under vekten, og er helt glatt. Litt ekstra olje for at den skal slippe er vel eneste du trenger.

Link to comment
Share on other sites

Tror du lager til mye arbeid, hvis dette skal støpes i betong.:)  Det bør også dimensjoneres (med både overkant- og undekant armering), ellers kommer det nok til å sprekke opp. Og er ikke grunn god nok, vil benken  kunne synke ugjevnt. Bærelag/fundament, glemmer ofte folk. Platen kan støpes på plass (ingen bæring). Men en må ha en helhetlig gjennomgang fra bunn (bærelag/fundament) og opp til platen. Og det ser jeg ikke du har. Dette kan du nok ikke. :) 

 

Men betong/støp har en egenvek på 2500 kg/m3, hvis du ønsker å støpe platen seperat. Selv om det manger et vitalt mål, for enkel arealberegning, ser det ut til at du  ligger godt under 150 kg.

 

Ville vel heller bygd benken høy nok for høye folk og hatt en justeringsmulighet på setet folk skal sitte på. Men blir ikke en solig benk i tre, god nok da?

 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Tre blir aldri støtt, det blir vått og morkner. Betong er permanent. Men som du er inne på, også mer krevende å lage.

 

Det er mulig jeg går for en i tre i første omgang, men da mer som en nødløsning mens en bedre benk planlegges. En ting jeg alltid kommer tilbake til er å skyte grupper med 22'en, men mangelen på en god benk er demotiverende. Så arbeidet jeg legger i en skikkelig benk vil vare resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Grav ut til fundament på bakken er det dårlig grunn bruk markisolasjon forskaling rett oppå markisolasjonen for eksempel ei ramme av 2x4 bruk armeringsnett i ramma fest vinklelformede kam jern i armeringsnettet der du skal ha støpehylsene.Når fundamentet er herdet fester du mer jern i  de endene som stikker opp kutt støpehylsene i riktig høyde og la kamjerna stikke opp 5 cm.Støp toppplata bruk armeringsnett i denne også,fest spiker i ramma så armeringsnettet blir liggende midt i støpen kan godt feste løftekroker til armeringsnettet.Når plata er støpt mål ut hvor bena kommer og bor romslige hull der legg plata på bena sånn at de utstikkende kamjerna passer i hullene støp igjen hullene da tror jeg du har en solid benk.og skulle du bomme litt å høyden kan du justere med et planke gulv

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Geco5 skrev:

Dette kan du nok ikke

Ikke enda nei ;)

2. mann på prosjektet er bygg-mann, så han kan forhåpentligvis ta seg av den biten. Det er bemerkelsesverdig vanskelig å finne tall på bæreevne for forskjellig grunn, men han må vel ha noen tall i en eller annen bok. Noe ala en 30x30betonghelle ville vært perfekt som fundament om det er stort nok.

Men punkt 1 er og blir dimensjon på benk, hva er "smertegrensen"?

Link to comment
Share on other sites

TS. Hvis din 2. nann på prosjektet, har byggningsteknisk utdannelse, så har han, eller finner han alle nødvendisge data. Og da kan han nok dimensjonere dette også.:)  Men en praktikker (håndtverker) som har god erfaring i forskaling og betongstøping, fikser sikker dette greit, ut fra tidligere erfaring. Sjelden murere og andre har så mye "peiling".

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

TS. Så du nevnte at en benk i tre, blir raskt ødelagt. Tja... med rette materialer og behandlet med egnet beskyttelse (også endeveden), så holder den maaange år.Samt årlig vedlikehold. Og står den ikke under tak, så går det likevel ann å dekke den til, så den er litt skjermet fra unødig mye fukt. Stødig - en solid trebenk, som står STØTT på godt og drennert område, vil også være stabil nok for de fleste kalibere.

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Men så var det detaljene da.... Høyde blir jeg ikke helt klok på, folk er jo så forskjellige i både bygning og smak.

Som du skriver, så er folk så forskjellige.

Du må nesten bare prøve deg frem med høyden.

Jeg har en stabel med europaller med en tilskjært forskalingsplate skrudd fast i den øverste, når ungene skyter så tar jeg bort en palle.

Her er ett eksempel på 37'' høyde.

Blir vel selv å lage en likedan, men med en palle som fundament da kan jeg flytte den med traktoren.

Screenshot_2016-01-11-21-39-40.png

Link to comment
Share on other sites

Jeg burde vel sagt at den vil stå ute på tildels dårlig drenert grunn. Så fukt vil fort bli et problem, og all erfaring tilsier at trebenker blir lealause under slike forhold. Tildekking er selvfølgelig mulig, men siden den ikke vil være på privat grunn vet jeg også hva som vil skje. Andre bruker den og gir F i å dekke den til etter bruk. Noen ting er det umulig å sloss mot, vil derfor ha noe som folk kan skyte på uten å ødelegge. Hadde det ikke vært for vekten hadde jeg brukt en Tirpitz-plate.

 

Jegerbombom: Den benken er omtrent det jeg er ute etter, men er den ikke upraktisk smal i bakkant?

Edited by Erlend Meyer
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Geco5 skrev:

TS. Så du nevnte at en benk i tre, blir raskt ødelagt. Tja... med rette materialer og behandlet med egnet beskyttelse (også endeveden), så holder den maaange år.Samt årlig vedlikehold. Og står den ikke under tak, så går det likevel ann å dekke den til, så den er litt skjermet fra unødig mye fukt. Stødig - en solid trebenk, som står STØTT på godt og drennert område, vil også være stabil nok for de fleste kalibere.

Det kan bare ikke sammenlignes. En betongbenk er noe helt annet, i tillegg til vedlikeholdsfriheten. De er dessuten enklere å lage - så det er igrunnen ingen fordeler med tre, slik som jeg kan se. De platene jeg støper i bildene her er utmerkede, bare ikke lag dem mindre.

Jeg stabler dem på 6 Lecablokker lagt i en T - og du vil ha dem stødigere, så murer du Lecablokkene fast. Materialene er 1 1/2" x 3", og det er ei std. forskalingsplate - smøres med olje eller fett - det blir så glatt så. Om du vil være nøye, så kan du dekke platene oppå med noe "tetningsmiddel", vannglass el. lignende, som de også har der du kjøper sementen.

Oppsida på benken er den sida som er ned mot forskalinga, den er så glatt at...

 

K

 

 

 

 

P1040191_zpss82v0cgt.JPG

P1040192_zpsqjo27ous (1).JPG

P1040193_zpslgwjmiml (1).JPG

P1040194_zpstbswlnku.JPG

P1040195_zpsrd5ti2a9.JPG

P1040196_zpsug3ixxyi.JPG

P1040197_zpsvwushtfg.JPG

P1040198_zpsmurohbud.JPG

P1040199_zps59obx2dx.JPG

P1040202_zpsfb3lgq6n.JPG

P1040203_zpsp81rbkkn.JPG

P1040204_zpskyz5x01y.JPG

P1040205_zpszw0gmnws.JPG

P1040206_zpse2fxae56.JPG

P1040207_zpskr5yeadc.JPG

P1040208_zpsvxzmjsmz.JPG

P1040209_zpsfdjybmst.JPG

P1040210_zpskg2rbixc.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte slik: Tykkest mulig (innenfor vektbegrensning) For styrke, Ikke større enn nødvendig, for styrke, og for å ikke ta for stor plass. Det er mer enn nok plass oppå de benkene jeg viser, og keramisk, sprøtt materiale = ingen invendige hjørner.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

gode argumenter, absolutt. Størrelse bør være stor nok, hverken mer eller mindre. Tykkelsen avgjøres av vekta, to mann må kunne håndtere den uten å ødelegge allerede vonde kropper. Jeg tror jeg vil ha plata nærere 100 enn 150kg. Akkurat styrken er jeg ikke så redd for, den blir jo armert.

 

Jeg tror jeg må rigge meg opp med rifla og noen plater for å se hva jeg faktisk trenger.

Link to comment
Share on other sites

På 11.8.2017 den 14.15, Erlend Meyer skrev:

Jegerbombom: Den benken er omtrent det jeg er ute etter, men er den ikke upraktisk smal i bakkant?

Har ikke prøvd den selv, men den er vel gjort sånn i bakenden for at også linksskyttere skal få prøve seg.

Personlig vil jeg også ha den bredere for bedre plass til min høyre albue.

Link to comment
Share on other sites

På 11.8.2017 den 15.33, M67 skrev:

De platene jeg støper i bildene her er utmerkede, bare ikke lag dem mindre.

 

P1040194_zpstbswlnku.JPG

 

Prinsippet du har benyttet med disse forskalingene, samt over- og underarmering med nett er bra. :) Da er det ikke så nøye hvor understøttelsene (søylene) kommer. Men at du har benyttet murmørtel i steden for mørtel for betong støp, er ikke så bra!  :( Det burde vært brukt en B type mørtel, ikke en M. Eks.B20/ B30. Murmørten er kun beregnet for muring av murstein og lettklinker blokker, eks. Leka blokker. Og det er den dårligste mørtlen å bruke, til slike støpe arbeider.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Fortsår ikke helt frykten for stor vekt .:)  Og holder du deg under 150 kg, som var opprinnelig plan, må da to menn i arbeidsfør alder klare å løfte 75 kg."hver seg", uten problemer. Trenger ikke være spessielt sterk, eller vektløfter for å klare det! Dere skal da ikke løfte disse platene over hodet, kun reise dere opp med vekta.

 

Anbefaler å bruke 3" forskaling som M67 og dobbelt armerings nett som han har gjort. Overdekkningen burde nok vært større, men forsøk å få til min. EN cm overdekkning med betong , fra arm. nettet, til ytterkant betong. (Da går det noen flere år før, sur nedbør forvitrer jernet i nettet). Men bruk nå betong mørtel og IKKE murmørtel! Forhør deg i en byggevare, men en B20, eller en B30 er nok å anbefale.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, per i skrev:

Finnes tilsettinger til betong som gjør den vanntett

Det er mange forskjellige tilsettningsstoffer som kan tilsettes betong, for de som kan dette, avhengig av formål. :) Men når du nevner vanntett, så er det også ferdigblandet støp beregnet på det. Ellers så går det jo også ann å behandle utenpå, etter at plata er støpt.

Link to comment
Share on other sites

DoctoRoy har rett, med i dårlig rygg og 4 slitne skuldre på deling er det greit å ta litt hensyn. Jeg har en flaske ViscoCrete SP-tilsetning, sikter mot en v/c på under 0,4 for å få den tett.

 

Kan kanskje legge til at jeg har jobbet med testing av sement og betong, mens 2. mann har vært "armør og betongtekniker" som han så fint kalte det. Så sammen tror jeg vi har alle forutsetninger for å føkke til støpen ganske så grundig xD

Edited by Erlend Meyer
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...