Jump to content

Bilder som har forsvunnet


FredrikW

Recommended Posts

5 timer siden, Olesøn skrev:

Amerikanske fora er ofte totalt uleselige, fordi noen vsattnisser siterer nesten hele tråden i mange tilfeller.

Det er det vi skal unngå her inne, derfor er unødig sitering fy, veldig fy.

Regner med dette passerer som nødig sitering.

 

Det er ikke verre enn å slå ned på sitatpyramider, gjerne med forumfri om nødvendig. Det er også langt mindre "tidskritisk" enn å måtte hive seg rundt for å stoppe en postsletter. På diskusjon.no er sitatpyramider forholdsvis vanlig, det blir ikke slått særlig ned på før de består av lange tekster eller høye stabler. Resultatet er i veldig mange tilfeller at det blir enklere å følge en diskusjon som forgrener seg.

 

Jeg mener å ha lest et sted at det i enkelte forumsystemer finnes automatisert kollaps av sitatpyramider. Finnes noe slikt i dette systemet? I så fall ville det jo være en enkel løsning.

Link to comment
Share on other sites

Om valget er postsletting eller total kollaps av alle tråder som innehoder bilder så vet jeg hva jeg velger.

 

For det ene så bør det være hver forfatters rett å slette sine innlegg uansett, og for det andre vi neppe noen slette sine gode innlegg, eller tråder som er egentlig informative. Det er en antagelse, men likevel stort sett innlegg en godt kan være foruten.

Trådene som er ubrukelliggjorte, og helt uten mening nå, pga bildene som ikke er der, er derimot gode tråder, informative tråder, og tråder som burde vært bevart.

 

Jeg forventer ikke noe gehør for dette, siden det er frivillig å være moderator, og det nok ikke er de med mest gehør for andres forslag som melder seg ;)

 

K

  • Like 5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

På Sunday, August 20, 2017 den 14.43, 1983 skrev:

Nå har vi jo fått en liker knapp  itere for å skrive Nice 😄Photobucket.

Nemlig... drit i det med sitering

TS satte spørsmål med alle bildene i tråder linket til Photobuckit som var forsvunnet. Her er det ikke snakk om å sabotere, snarere redde denne jointen...

Hvis jeg ikke får mulighet til å redigere mine gamle tråder, kan de like gjerne slettes, for de er visvas slik de fremstår nå...

Som noen nevnte, sletting av hele tråder var kun et problem de første åra. ....

 

Link to comment
Share on other sites

Så vellykket faktisk at de fleste av sletterene forlot Kammeret helt eller så godt som helt. Vi har enda ikke kommet opp på det samme faglige nivået. Og, hadde man ikke truet med å fjerne muligeten for sletting, gått ut med at Kammeret eier postene - så hadde ingen slettet noe...

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Amen...

 

Enten er noen historieløse, eller så er noen så fed up av at undertegnede mfl. stiller kritiske spørsmål, at alt blir avist på trass...

Offerkortet med hvor hardt man jobber uten lønn kommer opp hver gang. Her er det snakk om at noen ønsker å bidra gratis...

Men nei..

Som M67 sier, vi er enda ikke, og vil neppe komme opp dit vi var...

Vi hadde kjente skribenter, børsemakere, produsenter osv. som gadd øse av sin kunnskap. Den tiden er forbi..

 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

De kjente skribentene dere snakker om forsvant lenge før redigeringsmulighetene ble fjernet, og så godt som 100% av de som slettet eller ødela sine egne innlegg gjorde de fordi de var sure for å bli moderert.....Rage quit som det heter på engelsk.

Svært få av disse var brukere som bidro med noe faglig kvalitet av spesielt stor grad. Dette har vi som jobber med driften av forumet veldig god oversikt da ingenting som er moderert noensinne i forumets historie er slettet, det er bare flyttet vekk til skjulte underforumer vi bruker for isolering.

Regelteksten om at slettede innlegg vil bli gjenskapt osv har forøvrig stått der siden forumet ble startet i 2007 elns, i alle fall lenge før jeg ble involvert i noe drift, så det er overhodet ikke orsaken til at visse brukere har blitt borte.

Så historieløse er vi absolutt ikke, vi har komplett oversikt over forumets historie,. og hvordan et forum bør drives på en fornuftig måte. Det er grunnen til at dårlige forslag blir avvist gang på gang.

 

@Ruger #1 Forøvrig har vi allerede sagt at vi skal samarbeide med brukerene om å gjenskape gamle bildetråder ved å gi noen redigeringsmuligheter tilbake osv, så jeg skjønner ikke hva som er problemet nå. Det er bare ingen administratorer som har tid for øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Olesøn skrev:

Sletting av viktige innlegg var et vedvarende problem helt til redigeringsmulighetene ble begrenset. Ganske vellykket, med andre ord. 

 

Hvor stort var problemet? Dette er et problem jeg aldri har tenkt noe spesielt over.. Ja, noen ganger kan det være irriterende å komme over er tråd der noe er tatt bort, men forfatteren hadde kanskje en god grunn?

Det er faktisk mer irriterende når aktiviteten går ned enn at noen få innlegg ble slettet.

Link to comment
Share on other sites

Angående Photobucket og problemet med at dei har stopped third-party linking så lenge du ikkje betaler.

 

Vist bildene var synlige før dei innførte dette i begynnelsen av juli, og brukeren ikkje har slettet deira Photobucket konto i mellomtiden, så er det ennå muligt å overføre dei til forumet.

 

Skreiv ein artikkel om det i begynnelsen av juli, etter at eg løyste det for andre forum me hjelper å hoste. (den er på engelsk)

http://blog.kaizen-web.com/php/how-to-automatically-download-linked-photobucket-images/

 

Kan hjelpe med å oppdatere koden til å fungere på Invision Board og, vist dette er interresant kan ein admin bare sende meg ein PM.
NB: Dette betyr at bildene vil bli hostet direkte fra kammer serveren, og poster blir oppdatert til å forandre lokasjon av bildet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 8/19/2017 den 21.01, SofaBamse skrev:

Akkurat angående ladedata kan jeg faktisk se det som mulig å respektere at man sletter innlegg. Det kan være at ladeoppskriften ikke lenger er kurant grunnet endringer i kruttloter eller lignende, eller at man rett og slett ikke ønsker å få ubehagligheter fordi noen har brukt ens ladedata og det har gått åt skogen.

 

Brenner du gamle ladebøker også?

Link to comment
Share on other sites

Nei. Jeg har bare én ladebok, tror det er sjette opplag. Men om jeg skulle begynt å lade i dag, ville jeg oppsøkt produsentens sider for å få data derifra. Fordi jeg tilfeldigvis vet akkurat nok til å ikke ville bruke gamle data. Liten sannsynlighet, men stor konsekvens. Ville du gitt en fersk lader første utgave av ladeboken og sagt at ladningene der var trygge og fine? Stolt på at enhver noldus klarte å skille mellom kruttyper som har tilsvarende navn? Eller for den del, stolt på at Ola Dunk hadde forstått at Sauerladningen din ikke gav nok margin i kragen hans?

Dette er internett, hvor enhver idiot kan - og, som vi derfor må anta når vi skriver, vil - ta det vi skriver og bruke det på dummest og feilest mulig måte.

Link to comment
Share on other sites

Folk linker til gamle utgaver av Ladeboken online, linker til gamle produsentdata, gamle ladebøker er tilgjengelig på biblioteker, til salgs på nett osv osv.

Ehver idiot klarer å finne gamle ladedata uavhengig om de ligger publisert under ett anonymt nick på kammeret eller andre plasser. Om ikke gamle ladebøker brennes så ser jeg heller ingen grunn til å fjerne det herfra.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendig å diskutere dette. Brukernes mulighet til å kunne slette infomasjon i ettertid var av verdi av hensyn til personvern. Kammeret.no blomstret i 8-9 år før denne "rettigheten" plutselig ble fratatt brukerne. Særlig de brukerne som ikke har valgt å skrive anonymisert (og som i en periode maste om at det ikke burde være lov å være anonym på kammeret) er nå blitt borte. Og det har jeg stor forståelse for. Litt mindre er forståelsen av hvor stort dette problemet med sletting av egne poster egentlig var. 

Link to comment
Share on other sites

Personvern i det henseende er bare et tulleargument,  alt ligger uansett lagret google archive, wayback machine o.l. tjenester. Brukere som har postet ting som er problematisk for dem av hensyn til forskjellige orsaker har vi også hjulpet med å fjerne eller redigere innhold.

Og at kammeret blomstret og så plutselig døde når redigeringsmuligheten ble borte stemmer ikke, kammeret har hatt en svak nedgang i postinger siden 2012 og har stabilisert seg noenlunde nå de siste par årene, det var heller ingen plutselig nedgang når redigeringsmuligheten ble fjernet ifb med migrering til ny platform.

Å tro at diskusjonsforum på web skal blomstre på samme måte nå som for 10 år siden er fullstendig virkelighetsfjernt, det at forumet har overlevd i 10 år er faktisk en større prestasjon. For 10 år siden hadde jeg daglig rundt 20 faste tabber i browseren oppe, med jakt, våpen, skyte, fiske og friluftsforumer i tillegg til kammeret, nå har jeg bare kammeret og 2-3 forumer igjen, resten er enten helt nedlagt, eller så godt som døde og har blitt erstattet av facebookgrupper. Og som jeg har nevnt tidligere, vi har oppimot 50 tusen brukere innom i mnd. Kammeret er pga. alt innhold som er postet de siste 10 årene en kjempestor kunnskapsdatabase, som tydeligvis mange benytter seg av selv om de ikke aktivt poster på forumet.

 

@svenarild scriptet høres interessant ut, tar kontakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 8/20/2017 den 19.35, M67 skrev:

For det ene så bør det være hver forfatters rett å slette sine innlegg uansett

Hvorfor det? Dette er da ikke Snapchat. Når noen skriver noe på et forum som dette er vel intensjonen at det skal bli stående?

 

På 8/20/2017 den 19.35, M67 skrev:

og for det andre vi neppe noen slette sine gode innlegg, eller tråder som er egentlig informative.

Joda, det har skjedd mange ganger. Helt tilbake til Sluttstykke-tiden. Personer som har blitt sure for *whatever* har gjentatte ganger slettet alle innlegg.

Link to comment
Share on other sites

På Saturday, August 26, 2017 den 6.09, slemmo skrev:

De kjente skribentene dere snakker om forsvant lenge før redigeringsmulighetene ble fjernet, og så godt som 100% av de som slettet eller ødela sine egne innlegg gjorde de fordi de var sure for å bli moderert.....Rage quit som det heter på engelsk.

Svært få av disse var brukere som bidro med noe faglig kvalitet av spesielt stor grad. Dette har vi som jobber med driften av forumet veldig god oversikt da ingenting som er moderert noensinne i forumets historie er slettet, det er bare flyttet vekk til skjulte underforumer vi bruker for isolering.

Regelteksten om at slettede innlegg vil bli gjenskapt osv har forøvrig stått der siden forumet ble startet i 2007 elns, i alle fall lenge før jeg ble involvert i noe drift, så det er overhodet ikke orsaken til at visse brukere har blitt borte.

Så historieløse er vi absolutt ikke, vi har komplett oversikt over forumets historie,. og hvordan et forum bør drives på en fornuftig måte. Det er grunnen til at dårlige forslag blir avvist gang på gang.

 

@Ruger #1 Forøvrig har vi allerede sagt at vi skal samarbeide med brukerene om å gjenskape gamle bildetråder ved å gi noen redigeringsmuligheter tilbake osv, så jeg skjønner ikke hva som er problemet nå. Det er bare ingen administratorer som har tid for øyeblikket.

Vel, det skulle jeg gjerne sett historikken på :-D Kjente dere nicket til alle ?

Meg bekjent, var flere sporadisk innom, selv etter at hanemarsj ble eneste godkjente gangart..

At svært få av disse bidro med faglig kvalitet....Flere var Guruer... Videre kommentar unødvendig....

At dere åpner for samarbeid vedr. gamle bildetråder skal dere ha kred for, og gir håp :winke1:

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 8/28/2017 den 5.53, 32-40 Win. skrev:

Litt mindre er forståelsen av hvor stort dette problemet med sletting av egne poster egentlig var. 

 

Ikke helt sletting men redigering. Hva synes du nå som du selv har opplevd at andre endrer på innlegga sine etter at du har kommet med motargumenter? Var det ikke noe artig?

 

Sakset fra annen tråd:

32-40 Win. skrev:

Ser at du i ettertid går inn å endrer innleggene dine, for å prøve å undergrave argument som kommer senere i debatten. Dette er lavmål. 

Link to comment
Share on other sites

På 13.9.2017 den 19.37, G.Larson skrev:

Hva synes du nå som du selv har opplevd at andre endrer på innlegga sine etter at du har kommet med motargumenter? Var det ikke noe artig?

Dette er kun flaut for de som har så liten selvrespekt at de holder på sånn. Andres primitive adferd plager meg mindre enn at jeg selv mister mulighet til kontroll over egen informasjon. Men dette er først og fremst et prinsipielt tema, som jeg ikke forventer at "menig-mann" skal kunne forstå.

 

Link to comment
Share on other sites

 

52 minutter siden, Olesøn skrev:

Kan ikke du forklare da, så slipper vi "menigmenn" å vandre rundt i uvisshet? 

Det handler om at de som tar ansvar både for seg og andre blir lagt under en "regulering" som følge av at andre individer ikke viser hensyn og oppfører seg dårlig. Dette er prinsipielt feil. Det er mye bedre å legge ressursene i holdningsendring eller til og med straff for avvikerne, fremfor en kollektivt avstraffning.

 

Jeg skal prøve å gi ett lite eksempel. Det er ett relativt ubetydelig inngrep, men kanskje ett godt eksempel allikevel:

 

Når jeg handler i min lokale dagligvarebutikk, setter jeg alltid min tomme handlevogn tilbake på oppsamlingsplassen. På veien tar jeg med meg alle andre vogner som er satt midt i veien for kundene som kommer bak. Ser jeg en vogn ute på parkeringen når jeg ankommer, tar jeg den med inn/til bruk. 

 

Dette fordi jeg ville skammet meg over å være en av de som slenger vognene fra seg midt i veien for sin nestemann.

 

Alle burde tenke slik, og når jeg kan ha en god holdning, så kan alle lære seg det samme. Men det skjer ikke. Isteden velger butikken å låse/regulere handlevognene. Dermed setter folk vognene på plass fordi det gagner dem selv (få tilbake tieren sin), ikke for å vise hensyn til "sin neste". Dermed løser butikken problemet, mens folks mangel på respekt for medmennesker ikke blir tatt tak i. Idiotene fortsetter som før, og jeg må tilpasse meg ett nytt system som for MIN DEL var en helt unødvendig ekstrakostnad for butikken. En kostnad jeg som kunde kanskje må ta regningen for.

 

Dette er ett system som ikke stimulerer gode holdninger. Og undergraver de som viser hensyn. Det fungerer, men det er prinsipielt feil. Slike systemer kan over tid skape ett meget usunt samfunn.

 

"Folkesykdommen" forsikringssvindel er ett godt eksempel på hvor galt slike ting kan gå til slutt. Selv må jeg betale høyere premie fordi andre har holdninger jeg selv tar sterk avstand fra. Dette er feil!

Link to comment
Share on other sites

Både forklare og komme med løsninger?..... Jeg gjør så godt jeg kan...., men tror jeg må sitere en pop-helt fra 80-tallet:

 

"Jeg er ikke Gud...., bare Ole Evenrud.... kanke skape en bedre jord med disse ord."😆

 

Man må erkjenne at det alltid vil være noen som ikke klarer å oppføre seg, men allikevel holde veien åpen for folk som er villige til å ta ansvar. Ansvar og gode holdninger må til-læres (alle er født egoister). Men det kan ikke til-læres ved å bli "satt på skinner". 

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener vi kunne klart oss like bra/dårlig i 10 nye år, som vi har gjort i de 10 foregående. Folk hadde "evig" redigeringsmulighet i 10 år....... Og det var vel ikke så forferdelige år?

 

Noen trekukker var det sikkert, men slik er det alltid. 

Edited by 32-40 Win.
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Hva skriver folk som er så følsomt at man føler behov for å slette/endre etter redigeringsvinduet er lukket?

Dette er internett. Hvis det ikke tåler dagens lys bør lampa tennes før man publiserer. 

Som Slemmo påpeker så er ikke innlegget nødvendigvis slettet fra jordas overflate selv om det fjernes fra Kammert.no, så hvis du er usikker på om noe bør PUBLISERES på INTERNETT, så er det kanskje best å la være. Minner meg litt om de som er "uheldige" å får pikante bilder eller videoer publisert på nett, og trur alt ordner seg bare Facebook, Youtube eller lignende fjerner innholdet. Yeah. Right.

Om man tenker seg om på forhånd så burde behovet for sletting / redigering i ettertid være minimalt. Og skulle noen rigge seg til foran PC'n etter en tur på byen og ikke vært beregnlig i gjerningsøyeblikket, så vil sikkert en moderator være behjelpelig med fjerning i ettertid.

Folk kan selvsagt forandre seg, og tanker og meninger kan modnes evt. forringes litt over tid. Alle opplever dette, men hvis det vi skrev tålte dagens lys i utgangspunketet, så trur jeg alle klarer å leve med at det finns en eldre (yngre?) versjon av seg selv der ute.

Jeg snublet over en cache av min første hjemmeside for en stund siden. Det var ikke mitt stolteste gjennsyn, men selv om jeg ikke kunne skrevet det samme i dag, tålte det dagens lys, og når jeg kom over sjokket, var det faktisk litt gøy å mimre tilbake til en glemt tid.

Edited by psAico
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg svart på tidligere:

 

Våpenhold, oppbevaring, holdninger og regler rundt skytevåpen er under en mye raskere endring enn de fleste andre ting. Det er ikke så mange andre ting som både er akseptert og ansett lovlig i dag, men som kan være forbudt i morra.

 

Difuse tolkninger rundt retten til å kunne eie uregistrerte antikke svartkruttvåpen fra før 1890 er bare ett lite eksempel. 

 

Husker for 6-7 år siden at folk ble advart om å ramse opp våpenbeholdningen sin i signaturfeltet. Den gangen hadde ingen hørt om lastebilsjåfører som ble frastjålet bilen sin for bruk i terroraksjoner. Ting endrer seg i rakettfart på dette området. Nakenbildene fra telefonen til Kåre Conradi er akkurat like (lite) spennende i dag, som når de ble ham frastjålet for 10 år siden

 

Men da snakker vi om det rent praktiske. Og ikke det prinsipielle. 

La oss i det minste prøve å holde disse to tingene adskilt.

 

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

@32-40 Win. innlegget mitt var ikke rettet til deg, men helt generelt rundt dette behovet for å slette.

Men for å svare på ditt siste. Jeg har problem med å skjønne hva du mener? Alle innlegg har dato, og må leses i den konteksten og tidsånd de er skrevet. 

Å annonsere på internet hva du har av våpen var nok like dumt for 10 år siden som det er i dag. 

Hvis mini14 blir forbudt i mårra, så blir du ikke ansett som kriminell for tidligere å ha skrevet om din egen på Kammeret?

 

Jeg er forholdsvis forsiktig for min egen del, men ikke paranoid. Uten noen eksempler på hvilke regler og holdninger som kan endre seg i den grad at gamle poster på Kammeret setter meg i en vanskelig situasjon fram i tid, så klarer jeg ikke å skjønne problemet.

Og skulle så skje, for det er ikke absolutt alt man skjønner rekkevidden av i det man skriver det, så får man sikkert hjelp av en moderator så lenge argumentene er gode. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Beklager "bump"en, men det kan hende noen får bruk for dette:

Den siste stunden har jeg brukt en utvidelse til nettleseren min som omgår Photobuckets sperring for visning på tredjeparts sider, eller hva de nå kaller det, for de som ikke ser gleden i å betale i dyre dommer for å få bildene sine synlig på nett: https://github.com/BridgeTroll-IO/photobucket-hotlink-fix?hotlinkfix=1521574336464

Utvidelsen fungerer kjempefint på Firefox 59.0.1 på min Windows 8.1 PC, men er også tilgjengelig for Google Chrome og Opera.

På mobil vet jeg ikke om noen utvidelse, men bildene skal du nok få se likevel; Jeg bruker denne noe klossete metoden på Firefox på min Android telefon, men om noen vet om noe kjappere er jeg lutter øre.

5ab1739f1e163_Photobucketfix.png.9549ce798a74a74a8b0cb8b016951513.png

Om d'herrer moderatorer synes at innlegget blir litt for grovt med tanke på å frarøve Photobucket sine kroner regner jeg med at de sletter innlegget etter skjønn.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, JohanPaaSnippen skrev:

Var det kun mine egne bilder hadde jeg bare sett dem på Photobuckets nettside.

Tenkte mest på om du brukte det for å omgå pb for visning i tråder på forumet. Altså sånn at andre ser bildene også. Uten den utvidelsen.

Link to comment
Share on other sites

Nå, sånn sett! Nå nei du, var det bare så greit. Etter hva jeg forstår er det slik at om du nå prøver å se et bilde som er hostet på Photobucket, "spør" datamaskinen om å få se bildet. Photobucket sier så "så klart du, du ser vel etter bildet på Photobuckets hjemmesider?" og når datamaskinen svarer "gjør nok ikke det serru, jeg skal se på Tomkat sin kudu på Kammeret.no", så gir Photobucket deg langfingeren og beskjed om at third party hosting har blitt temporarily disabled.

Med utvidelsen svarer datamaskinen som om du er på Photobuckets hjemmesider, og du får opp bildet som vanlig.

 

Det er nok en penere og rettere måte å forklare hvordan det virker, men det er altså ikke noe jeg kan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...