Jump to content

Hvor viktig er det med en rett/symmetrisk kroning?


1983

Recommended Posts

Fikk kronet løpet mitt, og det er langt fra symmetrisk. Etter en tur på skytebanen var ikke samlingene noe å rope hurra for akkurat. Har dog ikke testet våpenet i benk, så om det er foran eller bak kolben problemet ligger er jeg usikker på :) 

Kanskje mest sannsynlig at problemet er bak kolben ?

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva skal man si? En dårlig kroning er litt lotto, det kan gå helt fint eller ikke i det hele tatt. Kjenner til hvor man kappet og kronet med bajonettsag og senke i drill og likevel fikk bra presisjon.

 

Punkt 1 er vel å ta et bilde så vi vet hva det dreier seg om og fortelle litt om hva du ønsker/forventer av presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Mange våpen er kronet skjevt fra fabrikken, har selv opplevd det på flere våpen, og det betyr ikke nødvendigvis at de gir"dårlig" presisjon, sålenge kroninga er fri for grader...

Men som nevnt tidligere i tråden vil dette variere med kuletype/patron/våpentype- og selvfølgelig preisjonskravet som stilles til den aktuelle våpentypen.

Har selv skutt samlinger under centimeteren på 50 meter med en cz452 som var kronet skjevt fra fabrikken, samtidig som jeg har opplevd luftvåpen som etter oppretting av skjev originalkroning gikk fra å kun skyte noen få kuler brukbart, til å skyte et flertall av kuler meget bra.

 

Men når du sier at det ikke er symmetrisk: betyr det at kroningen er ute av senter, eller at munningen er avsluttet skjevt i forhold til løpsaksen?

 

En del børsemakere dreier 90graders forsenkede kroninger, og da er det faktisk ikke så kritisk at kroninga er helt sentrert med løpsaksen...  

 

Link to comment
Share on other sites

Ikke det verste jeg har sett, men det er flere forhold som gjør denne kroningen suspekt dersom bildene ikke lyver.

Dersom du skal skyte med løpet bør du spandere en ny kroning utført i dreiebenk av en kvalifisert børsemaker, den du har ser ut som den er gjort på frihånd med drill.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny kroning (dreid av undertegnede) og børsa samler igjen. 4 skudd @100m med en samling på 6mm

 

Fikk tak i en dreiebenk via en kompis, sikkert 15år siden jeg har tatt i en dreiebenk, så det var moro å se at jeg klarte å fikse dette selv.

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...