Jump to content

Recommended Posts

Hei! 

Beklager om det allerede ligger tråder ut om dette, men fant ikke noe spesielt blandt de godt besvarte trådene:

 

Skal kjøpe meg en salongrifle hovedsakelig til skytetrening for å ikke tømme pengboka på ammunisjon. 

Fant en veldig billig Winchester salongrifle mod 67. Dette er en 1skudds rifle, men det kan jeg leve med siden rifla ikke koster mer enn 650kr.

 

Selgeren har skrevet at rifla er originalt kamret for cal .22 short, .22 long og .22 long rifle. Jeg er helt grønn på dette, så beklager om dette er et teit spørsmål: Hva er forskjellene på short/long/long rifle i praktisk bruk? 

Riflen er ikke gjenget for lyddemper og det følger selvfølgelig ikke med en lyddemper. Hvor nødvendig er det på en salongrifle?

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Lassms skrev:

Jeg er helt grønn på dette, så beklager om dette er et teit spørsmål: Hva er forskjellene på short/long/long rifle i praktisk bruk? 

Riflen er ikke gjenget for lyddemper og det følger selvfølgelig ikke med en lyddemper. Hvor nødvendig er det på en salongrifle?

Har ikke eksakte data, på forskjellene i hodet. Men slik jeg oppfatter deg, så har det lite betydning også. Alle patronene kan brukes i en 22 LR rifle og du kan trene med alle relativt kort hold. Grovt sett har både 22 L og 22 LR, like lang hylse. Men 22 L har lettere kule og svak ladning. 22 Short er den eldste 22 randtennings patronene og har historie tilbake til den Amerikanske borgerkrigen. Den har betydelig kortere hylse, enn 22 LR og er svakere ladd, men brukes (eller har vært brukt) i konkuranser opp til 50 m. Så de er en grei treningspatron. Usikker på om noen forhandlere har 22 L på lager (også 22 S), eller vil ta den inn til landet. Tror du skal glemme den.Skøt en del med den og 22 Ekenøtt i barndommen, men det var grunnet øknomi og lett tilgang. Da kun på korte hold. Nå, er den vel lite interessant. Ønsker du mer info. kan du jo google, eller forsøke Wikipedia.

 

Har ikke kjennskap til våpnet, men for korte hold, er den sikkert et greit begynnervåpen. Du må ikke ha lyddemper på rifler, spessielt ikke på salongrifler, tross at det er blitt mote med lyddemere. Men, bruk øreklokker til all trening.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Takk for godt svar Geceo5! 

Fikk løst opp litt der, grunnen til at jeg spurte om lyddemper er at jeg har sett det på veldig mange pakker i butikker og mange av de som selger brukte nevner blandt annet at rifler er/er ikke gjenget for demper osv.

Som jeg ser for meg er det relativt lite lyd i en salongrifle så er nok ikke like mye vits med lyddemper på salong kontra større kaliber, men kommer uansett til å bruke hørselvern ja ?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men, bruk øreklokker til all trening.

Selv med lyddemper er støynivået over det man vet at helt sikkert skader hørselen... Dersom en trener sammen med andre på bane spiller det liten rolle (da er det alltid noen som ikke har demper), men skyter en mye alene er lyddemper en stor trivselsfaktor.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Selv med lyddemper er støynivået over det man vet at helt sikkert skader hørselen... 

 

Med salongrifle, utendørs slik TS spør om? :-)

 

La gå at halvautomater kan bjeffe litt, men med bolt-salong som det spørres om og standard velocity ammo synes jeg det går bra uten demper.

Edited by boble
Se under.
Link to comment
Share on other sites

Prisen på rifla som TS har fått tilbud om er jo hyggelig, hvis den er i grei stand.

Dog så syns jeg at magasin i ei salongrifle er en stor fordel ved mengdetrening, og er verdt å legge noen ekstra kroner i.

Bruker sjølv en CZ 452 med 10 skuddsmagasin, den kjøpte jeg brukt for kr. 1900,- med et OK japans kikkertsikte.

 

Jeg bruker ikke demper på min. Dette fordi det uansett er mange andre på bana med smellere, som gjør bruk av hørselvern høyst nødvendig.

 

Lykke til med skytetrening med salong, artig og lærerikt. :-)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

La gå at halvautomater kan bjeffe litt, men med bolt-salong som det spørres om og standard velocity ammo synes jeg det går bra uten klokker eller demper eller begge deler så lenge jeg er alene og i fri luft. 

KAN DU SNAKKE LITT HØYERE? ;)

 

Da jeg var ung, så skjøt vi med hagle uten hørselvern, og med 22LR var det iallefall ingen vits i, vi syntes ikke det smalt så mye at det gjorde noe. Så ser også audiogrammet ut deretter... At folk velger å ikke bruke hørselvern er nå så, men å stille spørsmål ved om det er nødvendig for å unngå skade på hørselen synes jeg ikke vi trenger i 2017. Det skader hørselen å skyte uten hørselvern, også med 22LR. Med sentertente rifler skades antakelig hørselen selv med hørselvern.

 

90dB regnes som terskelen for å gi skade på hørselen. 80dB foreslås av noen, iallefall om det er langvarig.

Jeg lånte for lenge siden HMS-avdelingens dB-meter, og stor var overraskelsen da den lyddempede, og "lydløse" 22-rifla "scoret" 127dB... Uten demper målte jeg mellom 145 og 155 - husker ikke helt men det varierte mellom 140 og noe og 150 og noe.

Det hender fremdeles jeg skyter med demper uten hørselvern, men bruker nok stort selv hørselvern selv da - det blir et og annet skudd uten, både med 22 og 6.5x55, men med 6.5 er det bare når jeg trenger å høre noe i tillegg, og ikke har de elektroniske øreklokkene. De demper for dårlig til skyting uten demper (med en demping på 20-25 så tar de rifleskuddets 165dB ned til 145...) så de blir av og til glemt.

 

Pil og bue kan man skyte uten hørselvern.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dere har faktisk rett, jeg skal ikke oppfordre en nybegynner til å gjøre noe potensielt skadelig. Retter litt i den posten over.

 

Uansett, for 650 kroner ville jeg ikke latt lyddemper eller ikke på en salong avgjøre. Da ville jeg heller brukt hørselvern. 

Link to comment
Share on other sites

M67 kommer med kloke ord om hørsel her.

 

Verden er full av folk som har latt vere å bruke hørselvern i lydmiljø med høg lyd, og ikkje nødvendigvis smertefullt. Mangen av dei sliter i dag med dialogen med sine barnebarn etc.

 

Og skarpe smell er betydelig verre enn høg musikk. Og tør eg slå eit slag for vernebriller uansett skyting, igjen med unntak av pil og bue.

Link to comment
Share on other sites

På skytebanen bruker jeg nå konsekvent ørepropper OG hørselvern. Dessverre burde jeg begynt med dette før. En ulykksalig dag for et par år siden lå jeg på standplass med kun øreklokker, da et vanvittig tordenskrall slo inn i venstre øre. Det viste seg at en person skjøt med rekyldemper under vanlig jegertrening. Han hadde blitt henvist til en plass ute på flanken, helt inntil en betongvegg som nok gjorde sitt til å reflektere lydbølger. Etter dette har jeg merkbart redusert hørsel, og kronisk tinnitus. Ta vare på hørselen!

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Lassms skrev:

 

Riflen er ikke gjenget for lyddemper og det følger selvfølgelig ikke med en lyddemper. Hvor nødvendig er det på en salongrifle?

 

Det aller beste er vel uansett å bruke både øyeproppar og hørselvern, så får du i alle fall ikkje problem med hørselen.

 

Når det er sagt, har eg skote ein god del utan hørselvern med mi lyddempa salongrifle, utan at eg tilrår det. Lyddemparen har vel heller gjort at eg har droppa hørselvern, når eg burde ha brukt det, t.d. ved bruk av overlydsammunisjon.

 

Med rett type ammunisjon og få veggar/andre ting som kan reflektere lyd, høyrer ein ikkje særleg meir enn eit høgt klikk.

 

Lyddempar er sikkert fint for å unngå å sjenere naboar, men ut over dette har eg ikkje funne nokon særleg nytte med den.

 

Edit: Eg fann litt konkrete data på nettet for lyddempa .22:

https://blog.silencershop.com/22-suppressor-test-results/

 

Generelt viser testen ein reduksjon på mellom 21 og 39 desibel med dempar. Dette høyrest ikkje mykje ut, men hugs at skalaen er logaritmisk. Det betyr i praksis at 20 desibel er ti gongar så høgt som 10 desibel. Ein reduksjon på 30 desibel vil seie at smellet blir redusert til ein tusendel.

https://sml.snl.no/desibel

https://no.wikipedia.org/wiki/Desibel

 

Gode hørselvern reduserer lyden med om lag det same. Det vanlege er i alle fall ein reduksjon i tal på desibel (SNR) på kring 30.

 

Dersom ein skal lite på testen, blir øyrene utsett for 115-118 desibel med dempar, noko som ikkje er veldig langt unna å svare til lyden av ei motorsag, ambulansesirene, eller ein hamar som slår ein spikar.

 

http://www.metrogun.com/db_list.html

http://www.plugin-turnon.com/om-desibel/

 

Det klart beste er altså å bruke hørselvern når ein skyt med dempar, og å bruke både øyreproppar og hørselvern når ein skyt utan.

 

 

 

 

 

Edited by Hallvor
Link to comment
Share on other sites

Skyter du high velocity-ammunisjon er det jo åpenbart noe annet da du fremprovoserer smellet av kulen som bryter lydmuren. Min CZ 452 har en 62,5 cm lang pipe og en Atec med 6 moduler. CCI Standard, Topshot, Norma 2, Eleys treningspatroner og det meste annet standard velocity går langt underlyds og uten mye mer enn et "piff". Dette da på åpen bane, skutt under tak. Jeg bruker ikke hørselvern med denne kombinasjonen, kanskje jeg burde?

 

Briller bør du bruke uansett hvilke våpen du skyter, men spesielt .22LR og hagle er to ting hvor jeg ville brukt det spesielt nøye. .22LR har lett for å rikosjettere, det samme gjelder stålhagl, og i tillegg er det fort gjort å få noen små biter bly fra .22-kuler eller slugs tilbake om det treffer noe hardt.

Edited by Ei tohi varjata
Redigert bort noe svada om .22 og "hearing safe"
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

den lyddempede, og "lydløse" 22-rifla "scoret" 127dB

Har du detaljene på målingen? 127 virker veldig høyt, men det er bare synsing fra min side. Opplevelse og fakta henger ikke alltid sammen.

 

Skøyt forresten ca 50skudd med min 1022 innendørs (fjellhall) uten hørselsvern i går, tenkte ikke over det en gang. Kanskje ikke så lurt...

En kilde jeg fant sier max 1min ved 127dB, da kan en faktisk skyte en del skudd. Varigheten er kanskje i størrelsesordenen noen titalls millisekund?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er blant de mest ihuga forkjempere for bruk av både ørepropper og hørselvern samtidig. Jeg bruker det alltid ved ethvert skudd med pistol eller grovrifle. Men i mange år har jeg skutt enkeltskudd (kråke) med .22LR og lyddemper og opplevd at smellen er på nivå med et luftgevær. Jeg har ikke målt lydstyrken, men har svært vanskelig for å tro at den er over 100 db ved øret.

Så fikk jeg min Sauer i .22 i vår. Begynte som vanlig med øreklokker og gikk deretter over til kun ørepropper på banen der vi har en vegg mellom hver skytter. Hjemme på trappa som eneste skytter og "øppna landskap" har jeg ofte trent 50 skudd uten beskyttelse. Men etter M67 sitt innlegg skal jeg nå måle lydstyrken. Jeg skyter selvsagt ikke med høyhastighetsammo.

Link to comment
Share on other sites

Generellt er det som selges av hørselvern i sportsbutikker altfor dårlig til annet enn tilfeldig bruk. Mye av det er søppel knapt egnet til bruk i hagen..

Det eneste jeg ville vurdert å bruke uten propper under er Peltor Optime3.

De eneste aktive jeg bruker på riflebanen er lånt fra helidekket og brukes bare når jeg er mannskap.

Dere som stoler på de kule med demping fra sporten vil slite med dagsrevyen om noen år....

 

 

Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, msteiro skrev:

Litt OT.

 

Har hatt ymse "aktive" hørselvern, dvs de er aktive til batteriet går ut, så glemmer jeg det...

 

Noen tips til ikke-aktive hørselvern? 

Greit med semi-lav profil, vurderte Peltor X4A.

 

 

Eg har denne typen:

https://www.magasinet.no/peltor-bulls-eye-iii-horselvern

Ikkje veldig kul, men den reduserer lyden med 35 dB! God plass på innsida gjer at ein ikkje blir så varm/sveitt.

 

Denne typen er vel litt meir hipp, viss slikt betyr noko for deg: 

https://www.beverensport.no/products/beretta-standard-bl-hrselvern

 

Edited by Hallvor
Link to comment
Share on other sites

1. Den rifla skyter 22lr, og da er amo ikke noe tema. Du bruker 22lr basta. ;-) 

2. Bruk propper eller hørselsværn, så er din hørsel fullstendig sikret når du skyter.

3. Skyter du sub amo i den, er det uansett tvilsomt om andre kommer til å klage på smell med den rifla du tenker på.

 

 

Så til noe helt annet:

I følge egen erfaring (Hva nå den er verdt?), vil jeg anbefale trådstarter å se etter en brukt CZ452 Varmint.

 

Begrunnelse:

Stokken er noe kraftigere og dermed litt med lik en vanlig rifle. I tillegg til å ha litt lenger avstand fra skulder til avtrekker (Min har ihvertfall det).

Løpet er tykkere enn vanlig, og rifla oppleves dermed som mer stabil og voksen.

Den bruker 5/10sk magasin, noe som er kjekt når en skal trene på oppfølgings skudd.

I tillegg er den normalt nokså presis. 

 

Og ikke minst den burde være noenlunde rimelig i forhold til hva en får. Men det er klart, den koster mer enn 650kr. :-)

 

 

 

Angående demper på 22l våpen.

Løpslengde har svært mye å si, de gamle Brno riflene med lange løp var nokså stille med vanlig amo, og veldig stille med sub amo.

Kortere løp smeller mer (Gjelder i prinsipp alle våpen).

 

Jeg anbefaler normalt lyddemper på en 22lr rifle, med begrunnelsen at en ikke plager naboene (Hva de ikke vet har de ikke vondt av).

Med sub amo utendørs og uten reflekterende flater klarer jeg meg normalt fint uten hørselsværn med demper og sub amo. Men anbefaler å bruke en form for hørselsværn ved all skyting. (Do as I say osv. ;-)  ). Virkelig, jeg er nemlig hørselsskadet etter mye hagleskyting. :-( 

 

 

En kan fort bli lurt når en skyter ute, ett skudd er stille med ett lite piff. Og så går en nærmere en reflekterende flate, og neste skudd nærmest skraller i øret i forhold til det første.
(Det kinkige med skuddsmell, er at en aldri vet hvilket som gir en tinnitus osv.)

 

På innendørs med reflekterende vegger, bør en alltid bruke hørselsværn.

 

Ps! De fleste fjærdrevne luftgevær støyer mer enn en lyddempet 22lr (Spesielt ved øret), og metall målene plinger høyt (Spesielt innendørs). Jeg anbefaler å bruke hørselsværn når en skyter luftgevær/pistol.

 

Lykke til, all skyting er god skyting. Mye skyting er bedre enn lite skyting. :-D 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...