Jump to content

6,5x52R ladedata ?


haugelaug

Recommended Posts

  • 3 months later...

Hei. Eg har nett kjøpt ein sauer drilling i 6,5x52R, og har noen spørsmål;

Går det an å bruke 25-35 WCF diesett, eller finnes det diesett i 6,5x52R?

Er det noen som har generell info om kaliberet?

Noen som har erfaring med kaliberet og kan si noe om hvilke kuler ol. som fungerer bra? (Drømmen er ei blyspiss kule og ei fmj kule som går heilt likt, men det er vel kanskje bare ein drømm)

 

Takker for all info, da det er lite å finne på nettet

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Jeg har ei børse med 46cm pipe i 5,6x50R og den går likt med 55gr Lapua FMJ og 55gr Hornady V-Max!

 

FMJ ladd med 23.1gr N133 og COL på 63. Det gir en V0 på 874ms.

V-max ladd med 23.2gr N133 og COL på 63,5. Fikk V0 på 888ms. 

 

Har en Zeiss ved ASV-tårn og begge ladningene går likt på 100m og FMJ-en går også midt i på 300m. 

Lader også 55gr Lapupa Mega med 24gr N133 og COL 63. Får V0 på 899ms og bruker en annen kikkert til denne. Går tilfeldigvis likt med S&B fabrikkammo :-)

Edited by Wintel
Skrivefeil, har 5,6x50r og ikke 6.5x50r...
Link to comment
Share on other sites

Takker, tenker å få ladda selv fremover til drillingen min i 6,5x52r og ikkje måtte kjøpe S&B fabrikkammo med softpoint kule.

Er hovedsaklig til rype, orre, tiur, rev og hare, kanskje hjorte et eller annet hvor det fungerer med hagle og rifle.

Ønsker noe flatest mulig så jeg ikke savner 6,5x55 tikka t3 som jeg har. Jeg har godkikkertene mine dog på Tikka t3en, en Kahles 318i også holder jeg på med et custom elr/bittelitt jakt bygg hvor jeg har en Kahles 525i dlr klar.

 

Til drillingen kan jeg slenge på en meopta 3-9 jaktsak eller en Kahles 1,5 til 4,5 som fulgte med. Gammel sak. 

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (17 minutter siden):

Kulevektene du henviser til tyder vel på at du har en 5,6x50R og ikke en 6,5x50R

Ja, det er for gjort å gå seg vill i jungelen av (sære) R-patroner. Du mener selvfølgelig 6,5x52R😉.

(Og for ytterligere å forsterke forvirringen: Jeg har 5,6x52R, som bruker kuledimensjon 227"/228").

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Nicolai Heim skrev (1 time siden):

Takker, tenker å få ladda selv fremover til drillingen min i 6,5x52r og ikkje måtte kjøpe S&B fabrikkammo med softpoint kule.

Er hovedsaklig til rype, orre, tiur, rev og hare, kanskje hjorte et eller annet hvor det fungerer med hagle og rifle.

Jeg har ikke sett ammunisjon med denne patronen som møter kravet til kulevekt (120/140 grs) og anslagsenergi (2200J @ 100m) for hjort og større vilt. Skal du lade selv må du bruke monolittisk kule med vekt 120 grs eller blykjerne 140 grs og oppover. Tviler sterkt på om nødvendig hastighet er oppnåelig.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (36 minutter siden):

Lurer på om det er en skrivefeil hos deg. Kulevektene du henviser til tyder vel på at du har en 5,6x50R og ikke en 6,5x50R

 

Korrekt, har rettet opp skrivefeilen nå.

Og da er mine ladedata fullstendig irrelevant, når trådstarter har 6,5 og ikke 5,6 :-)

Edited by Wintel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok. Ikke noe stress med større vilt heldigvis da jeg har andre våpen :) Bare lurte på alternativer til S&B, og om det er vits å skaffe seg diesett osv, eller bare kjøpe S&B og holde seg til det siden det rifleløpet i drillingen blir lite brukt. Fått meg kronograf nå, så blir forhåpentligvis ballistikktabellen min litt mer nøyaktig og slippe å skyte på så mange forskjellige hold med en drilling for å få en fornuftig tabell.. Ikke akkurat flat bane med S&B.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...