Jump to content

Bjeffehalsbånd, hva virker?


Nyati

Recommended Posts

TS. Det er nok ulovlig å bruke! En annen ting er, at jeg ville vært skeptisk til å benytte et slikt hjelpemiddel, når jeg er fraværende. "Ting" kan skje, når hunden er aleine hjemme og det kan bli skade på båndet, som fører til konstant strømming. Så hadde det vært lovlig så egner det seg vel best når en er i nærheten hjemme og hunde eks. står i en hundegård.

 

Spisshunder og bjeffing er gennerelt et problem. Men hvis problemnet er kun når hunden forlates hjemme, er det nok en del seperasjonsangst ute å går. :( Og det kan det trenes på, selv om det er vanskeligere å trene vekk, enn å forebygge. Jeg gjør det fra jeg får en valp i hus, som en del av husdressuren. Da ligger hundene og sløver, eller sover. Og er opplagt (mer, enn 10 min. etter hjemkomst), for tur, trening og div annet.  Hunder som bjeffer og skriker lenge etter at hundeier har forlatt huset, eller periodevis over timer, har det ikke godt. Og en kan kanskje kalle dette for dyremisshandling.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke nevnt strøm av trådstarter. Har prøvd sitrusspray-bånd, med varierende effekt. Hunden kjenner i alle fall igjen lukten når den går på båndet, og holder kun kjeft når båndet er på. Har også prøvd på en hund det ikke virket på. Klynket beholderen tom, og så full hals igjen. (Ute i bånd). 

 

Det beste er nok å aldri hente hunden, eller gi den oppmerksomhet når den bjeffer eller er urolig i buret, men har du først hentet den et par ganger når den bjeffer er det gjerne gjort..

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, MortenMoe skrev:

Er vel ikke nevnt strøm av trådstarter.

Nei da, han spessifiserte ikke hvilken type bjeffehalsbånd han tenkte på. :) Men de med  strøm er mest kjent og det er de som kan skape problemer, var det det jeg kommentere. 

 

Men her virker det som det er seperasjons angst og da er det liten vits å bruke bånd, uansett type!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker IKKE på strøm.

Anser dette som en for hard metode og det er helt uaktuelt.

En liten dusj av en eller annen veske må vel virke?

Elghnder kan vanligvis ikke fordra vann....!

Vil gjerne høre fra hundeeiere som har forsøkt bjeffehalsbånd med som avir veske.

Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, Nyati skrev:

.En liten dusj av en eller annen veske må vel virke?

Kanskje. Men IKKE bruk slikt når hunden er i buret.

Spørsmålet til Chiefen.v-2 er viktig:

Er hunden trent på å føle seg trygg rolig i buret? Dette skal du starte med så fort valpen er i hus. Korte perioder av gangen, NÅR DU ER HJEMME. 

 

Hvis du har forsømt dette, og kun setter bikkja i buret når du skal reise fra hjemmet? Da har du gjort en stor tabbe.

 

edit: Skrivefeil bøyning av begrepet "å gjøre"

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Det ble solgt en del bånd som sprøytet sitron i noe slags form.

En perifer kjenning brukte og var fornøyd helt til han selv forsøkte hvordan spruten føltes i ansiktet..

 

Styrken på sitronhvadetnåvar overgikk de gule flaskene de selger i matbutikker.

 

Fiks problemet- Ikke symptomet...

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg har brukt lukthalsbånd (sitrus) på grå elghund, fungerte akkurat etter planen. Han sluttet å bjeffe når han var alene hjemme (ikke i bur, jeg får meg ikke til å etterlate en hund i bur) og når folk kom på besøk. Skjøt elg i los for ham etter det. Det skal sies at dette er en hund primært brukt som bandhund, og på det tidspunktet jeg brukte lukthalsbånd på ham hadde han allerede lært at det ikke var greit å bjeffe når som helst og hvor som helst. Jeg har en tispe også nå, som bjeffer på alle som går forbi på veien, vurderer samme metode. Du må selvsagt se an hunden din, og jeg er enig med de som sier at kombinasjonen bur/lukthalsbånd er en dårlig idè. Hunden skal forbinde buret med noe trygt og hyggelig.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...