Jump to content

BC og kulevekt


Rappid

Recommended Posts

Jeg har lest litt om bc, men sikkert ikke nok.

Så langt jeg kan forstå er det bc som påvirker kulens flyegenskasper eller evne til  å påvirkes av vind.

 

2 forskjellige kuler i samme kaliber, samme fart med samme vekt, men forskjellig bc, så vil den med best bc klare seg best i vinden, eller komme seg lengre før den treffer bakken. 

 

2 forskjellige kuler, forskjellig vekt, kaliber, men samme bc og fart, vil disse klare seg like godt i vind og komme seg like langt før de treffer bakken?

 

Når jeg skriver komme seg lengst før de treffer bakken tenker jeg da på påvirkningen av tyngdekraft. Altså om man skyter en kule vannrett, så vil den jo treffe bakken etter like lang tid som om man slipper den fra munningen, bare lengre unna.

 

Er dette riktig oppfatning av bc?

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Per-S skrev:

Dette er ikke riktig.

Med samme BC er det riktig som trådstarter skriver at de vil oppføre seg identisk, både med hensyn på vind og kulefall.

 

En tyngre kule vil være mindre påvirkelig av vind enn en lettere. Men en tyngre kule av samme type vil jo være lengre og ha større tverrsnitt på langs da, som vil øke vindpåvirkningen og (delvis) oppveie at den er tyngre, vil jeg tro. Så en massiv kobberkule med samme tyngde som en kule med blykjerne kan ikke være identisk mhp vind. Korriger meg gjerne.

Link to comment
Share on other sites

Du tar nok feil, identisk BC betyr identisk vindavdrift. Vindavdrift er ikke vindpåvirkning på kulen, men den avdriften vinden forårsaker på kulebanen.

Dette er for komplisert å forklare i et kort innlegg, les litt i litteraturen om dette.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Du tar nok feil, identisk BC betyr identisk vindavdrift. Vindavdrift er ikke vindpåvirkning på kulen, men den avdriften vinden forårsaker på kulebanen.

Dette er for komplisert å forklare i et kort innlegg, les litt i litteraturen om dette.

 

Ja, jeg synes det er litt komplisert. 

Men på barnehagenivå ser det ut som jeg har fått riktig oppfatning.

 

At det er bare bc som har betydning, gitt at kulene i forskjellig kaliber har samme fart, så vil de oppføre seg likt

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Vindavdrift er vel summen av vindvirkning på kulen og den avdriften vinden forårsaker på kulebanen

Vindavdriften kommer av at luftmotstanden ikke virker parallellt med kulebanen når det er vind fra siden. Ei kule vil rette seg inn slik at den peker rett inn i den fartsvinden den opplever, og luftmotstanden vil da ha en komponent sideveis i forhold til siktelinjen, dette er en kraft, som dekomponert er en retardasjon, og en akselerasjon sideveis. Sett dette opp som vektorer, og det er ikke så vanskelig å utlede Didions ligning.

Den beste måten å forstå dette på er å skyte en pil i kraftig sidevind, høyt og langt, og se hvordan den reagerer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men en tyngre kule av samme type vil jo være lengre og ha større tverrsnitt på langs da, som vil øke vindpåvirkningen og (delvis) oppveie at den er tyngre, vil jeg tro. Så en massiv kobberkule med samme tyngde som en kule med blykjerne kan ikke være identisk mhp vind. Korriger meg gjerne.

Gjerne, resonnementet er fullstendig feil. Om det var slik, ville ei kule sluppet rett ned med vind fra siden drive like langt sideveis som ei kule skutt - du kan jo prøve...

 

Den kula som er skutt, opplever BARE vind rett forfra. Veldig mye vind.

 

Om det kan være en trøst så er misforståelsen ikke bare din, den blir forelest på DFS sine instruktørkurs, (og jeg er stolt over at jeg klarte å holde kjeft og bare la kurset gå sin gang istedenfor å begynne å argumentere). De som er interesserte i dette setter seg inn i det uansett, og de som ikke er det, trenger ikke forstå det.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...