Jump to content

6.5x55 : Norma Oryx vs Lapua Mega 10,1g - treffpunkt 100m


Bartemannen

Recommended Posts

Spørsmål:

 

Har en rifle i 6.5x55 innskutt med 10.1g Lapua Mega.

 

Skal avgårde i morgen og oppdaget at jeg bare hadde en patron igjen.

 

Men fant 4stk 10,1g Norma Oryx som jeg brukte før.

 

Har ikke tilgang til fasiliteter for å teste her og nå.

 

Noen her som har erfaring med akkurat disse to patronene og som vet om de har rimelige like treffpunkt opp mot 100m?

Link to comment
Share on other sites

Dette kanoe man aldri gi et godt svar på. Kun du som kan svare på det gjennom å teste dette og ditt våpen. Hvordan disse kulene oppfører seg i mitt har 0 verdi for deg.

Du har vel ikke tenkt deg på jakt uten å vite hvor du treffer???

 

Hør med kompiser om å låne ammo, finn en plass å test.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bartemannen skrev:

Skal avgårde i morgen og oppdaget at jeg bare hadde en patron igjen.

Men fant 4stk 10,1g Norma Oryx som jeg brukte før.

Du reiser altså på jakt i morgen, med kun 5 patroner?

 

Når du kommer frem til jaktområdet, setter du opp en papptallerken på 50-100meter, og ofrer en Oryx for å forsikre deg om at treffpunktet er någenlude likt.

 

Da har du bare 4 patroner igjenn, men det får vell holde da, til du får kloa i en ny pakke Mega.

 

Neste gang du skal på jakttur, kanskje du forbereder litt mer ammo i bagasjen??

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen av svarene er på det jeg spør!!

 

Ikke bruk energi på å spekulere på hva jeg skal med skuddene.

Og ja, alt dere skriver vet jeg selvfølgelig fra før.

 

Men det som er interessant er om noen har erfaring med det jeg spør om og vet svaret. Sånn ca. Selvfølgelig våpenavhengig, men jeg tenker ikke på millimeter presisjon. Innenfor et par cm.

Link to comment
Share on other sites

Andreasv har gitt deg svaret. 

 

Jeg derimot, liker bedre å bruke energi på spekulering. (Jeg mener, når det ikke finnes gode/enkle svar-hvorfor ikke?). Skal du prøve deg på oppskyting/storviltprøven? Og har kun disse 5 blyspissene til rådighet, men vurderer sjansen for suksess opp mot en potensiell fiasko?

 

Da ville jeg "hoppet i det" og tatt sjansen. Det er slike spenningsmoment som gir litt ekstra kikk i hverdagen.?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert dette hjelper, men jeg prøvde disse to opp mot hverandre i kaliber 3006 for noen år siden. Med 12g lapua mega å 11,7g norma oryx var de identisk samling sideveis men oryxen la seg omtrent 8 cm høyere pga noen gram lettere å noen km raskere. Ville nokk vert temmelig lik samling med identisk vekt å hastighet på de to i børsa mi iallefall.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, erikraude skrev:

"Noen gram lettere å noen km raskere"? Jeg forstår ikke. Nå spiller vel ikke det så stor rolle, jeg er innskutt og oppskutt og venter bare utålmodig på den 10., men likevel. 

Veldig mange tror at en patron med høyere utgangshastighet vil gi et høyere treffpunkt (på innskytingsavstanden). Dette medfører ikke riktighet. De kan like gjerne gå til høyre/venstre, ned eller helt likt.   

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Bartemannen skrev:

Resten "antar" og  "spekulerer

 

Det er også det eneste man KAN gjøre når spørsmålsstillingen er det den er.

I mitt våpen VET jeg at Mega og Oryx går likt fordi jeg har prøvd. Begge deler hjemmeladet (6.5x55)

 

I ditt våpen kan hvem som helst tro akkurat hva de vil, du VET ikke før du har prøvd en smell.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

huff... håper du ikke dro på jakt med en patron, og noen du ikke vet hvordan går...

 

Her er svaret på spørsmålet ditt: Det spiller ingen rolle hvordan Mega og Oryx samskyter i andres våpen, da det ikke gir deg noen informasjon om hvordan de vil samskyte i din rifle. Du får ikke legitimitet til å avfyre skudd mot vilt med kule du ikke vet hvordan går i din børse selv om de skulle samskyte godt i en annens våpen. Skaff deg mer ammo.  Eventuelt test med et skudd.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den informasjonen fikk TS for lenge siden Skaubjønn. Uten at det ser ut til at han tok det til seg. Uansett er vel problemstillingen løst nå? Man må være rimelig "useless as a mans tits" hvis man ikke klarer å skaffe ny ammo eller å få til en prøveskyting på 1 uke.

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gå inn i tabellene og sammenlign V0 og fart ved innskytingsavstand. Ettersom kulevektene var like så vil fart bety mest. BC betyr litt men ikkje på normale jaktavstander. 

Reiknar med at du ikkje er hjemmelader for då hadde neppe dette spørsmålet ditt dukka opp🙂

Ikkje alle rifler liker alle kuler men både Norma og Lapua har gode kuler som vanligvis går godt i dei fleste rifler.  

Dette vil gi eit ca svar, sannsynligvis godt nok til jaktbruk på korte hold, fasit får du sjølvsagt etter prøveskyting. 

 

Svarer her på det du spør om, fornuften vil eg forholde meg nøytral til🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...