Jump to content

WeHunt


TerjeB

Recommended Posts

Snart på tide å oppgradere den gamle Astroen. Noen som har erfaring med peileren fra WeHunt?

 

Jakter med Dachs i terreng med god mobildekning. Kunne vært greit med en peiler som alle kan ta inn uten å måtte kjøpe noe utstyr.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en enhet 2-3 uker nå og testet litt, selve GPSenheten funkerer helt som forventet, og det er også en del smarte funksjoner i appen, foreløbig har jeg tegnet opp et par jaktterreng og importert alle poster o.l. fra garmin ved å eksportere gpxfiler. Håper å få testet litt mer i faktisk jakt utover høsten.

Link to comment
Share on other sites

Har testet den ett par dager. Masse funksjoner i appen å stte seg inn i ja.

Første dag jeg testet, fungerte peileren slik den skulle, ladet den fullt opp etter test.

Neste dag ville den ikke komme ut av hvilemodus! Den skal gå i hvilemodus, når den ligger i ro og når den registrerer bevegelse, så skal den gå over til jakt igjen.

Men uansett hvor mye jeg ristet på den, ville den ikke "våkne"

Koblet den til laderen i 2 sek og da våknet den igjen. Nå oppdaterer den posisjonen slik den skal :)
 

Fordeler som jeg ser, er størrelsen, eundelig rekkevidde der det er telefondekning, lett å bruke, alle med smarttelefon kan peile bikkja, finne fram til poster du har merket av osv osv

Ulemper er dyr lisens (syns jeg), bruker mye strøm på telefon og bruke telefon er mer kranglete enn en peiler (astro), du kan ikke slå den helt av, så den tapper seg sakte men sikkert tom for strøm, men går fort å lade den opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

På 8/6/2017 den 18.48, slemmo skrev:

Jog importert alle poster o.l. fra garmin ved å eksportere gpxfiler.

Denne funksjonen var jeg ikke klar over. Jeg har jo en haug med revehi lagt inn på astroen, så da kan jeg vare få overført de?

Finner programmet fram til de filene selv, eller må jeg finne de på pcn?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har kjøpt den for harejakt med langbent støver.

Jeg er ny med den, men det er ikke noe problem å opprette jaktterrenget slik at det omfatter ganske stor rute for forskjellige drev. Og denne opprettelsen kan gjøres hjemme i ro og mak.

Streva litt med å få kontakt med hunde-enheten, men oppdaga at det skyltes dårlig mobildekning i et område. Har løst det med et allerede abbonnement på bærbart mobilnett som jeg bruker på hytta. Ble litt mange dingser med det, men kan jo legge det vekk der hvor dekningen er dårlig om jeg vil bruke bare Garmin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nå har jeg brukt den over tid. (Mer enn ett år)

Den er et moment til stooooor/kjempestor irritasjon på jakt. Den ærlige Garmin sier bare fra at den ikke når fram. Wehunt bare svikter deg uten at du vet hvorfor. Dekning er en ting, men hundeenheten ser ut til å "sovne" og må da visstnok "vekkes" ved å lade litt, som om det skulle funke. Ikke stabil og ikke et kjøp jeg er fornøyd med. Heller direkte skuffet over at NJFF anbefalte dette. Det har iallfall ikke funket for meg i Midt-Norge. Fått ødelagt utallige jaktdager om jeg ikke hadde den gode gamle peileren Garmin, selv om den ikke rekker langt.

Ble så galt at jeg måtte sende inn selve gps-en. Fikk da en ny, men problemet fikk jeg beholde, ser det ut til. Kjempelite fornøyd.

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Og nå har også den nye hunde-enheten (nummer tre) lagt seg til å sove for godt. Enda flere jaktdager som ble bare frustrasjon. Har sendt inn spørsmål om jeg nå skal anse også nummer tre for død. Så får vi se hva de svarer. Og nei, jeg er ikke en sur grinebiter, men dette funker ikke. Tror det er vanntettheten som bare er et reklamepåfunn, for den er ganske sikkert ikke vanntett verken i ladehullet eller i mikrofonhullet.Hvordan pakningene er vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 9/21/2019 at 9:39 PM, Jakt62 said:

Og nå har også den nye hunde-enheten (nummer tre) lagt seg til å sove for godt. Enda flere jaktdager som ble bare frustrasjon. Har sendt inn spørsmål om jeg nå skal anse også nummer tre for død. Så får vi se hva de svarer. Og nei, jeg er ikke en sur grinebiter, men dette funker ikke. Tror det er vanntettheten som bare er et reklamepåfunn, for den er ganske sikkert ikke vanntett verken i ladehullet eller i mikrofonhullet.Hvordan pakningene er vet jeg ikke.

Jeg reklamerte også på wehunten jeg kjøpte i sommer. Varte bare noen få turer før den la inn årene. Den nye jeg fikk tilsendt var ikke lik. Den het verson 2 og hadde en annen ladeport. Denne har fungert greit i høst, med forbehold om mobildekning, og jeg gir derfor systemet ikke opp enda. Mitt bruksområde er som reserveløsning til garmin. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg og kjøpte wehunt for å supplere med t5 bandet og 320. Men wehunten lever sine egne dager, selv om dekning er bra så kobler den ut store deler av jakta og selv om hunden er kun 50m unna.... kan ikke stole på den, kunne aldri hatt kun denne. Di gangene den funker så er den treg med å oppdatere posisjon i forhold til garmin, men er det dekning så er det et pluss når du kan ringe og høre om det er los. Jeg byttet tilslutt til Alpha 50 håndenhet beholdt t5 bandet og fikk merkbar lengre rekkevidde kontra 320n. Dreveren er skjeldent lengre vekk enn peileren:) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Wehunt som et supplement til Garmin. De (få) gangene gråhunden drar rett av gårde  med f.eks. hjort, slik at han kommer utenfor rekkevidde for Garmin. Da vet jeg ca hvor han er og hvor han er på vei. I verste fall kunne jeg kjørt meg inn i rekkevidde og brukt Garmin igjen. Som oftest ser jeg når han legger av og returnerer, da er det bare å vente til han kommer inn i dekning igjen og ta det der i fra.

Som eneste peiler hadde jeg ikke brukt Wehunt, men som supplement fungerer den greit nok.

Link to comment
Share on other sites

Kjører Garmin og WeHunt dobbelt. Hadde vært fint å ha to sendere i en selvsagt men muligheten for sending via både mobilnett og radiosignal er fin, Garmin forsvinner ofte på andre siden av knauser i kupert terreng, noen ganger tar det tid å komme til bilen hvis en må dra langt for å hente og da kan det være greit å lese av WeHunt mens Garmin er ute av rekkevidde før man kommer opp på en bakketopp innen rekkevidde igjen.

 

Så har man appen som er veldig fin til mange ting, med en stor mobilskjerm. Grafikken er langt å foretrekke fremfor Garmin. Så kan man se andre jegere (ja på Alpha også men å få jaktlag til å gå over på det tar en evighet)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...