Jump to content

Kjøp av salongrifle ved medlemskap i pistolklubb


Santos

Recommended Posts

Slenger dette ut på måfå, da jeg håper noen der ute kan redegjøre for dette...

 

I vår pistolklubb hevdes det av noen at medlemskap og bestått sikkerhetskurs (for pistol) også automatisk gir "rett" til å kjøpe rifle til konkurranseskyting, da pistolklubben jo er tilknyttet norsk skytterforbund. 

 

Vi som benekter dette, er like uvitende som de der hevder det, sant og si. Vet noen hvordan lovteksten tolkes?

Link to comment
Share on other sites

Betingelser for kjøp av konkuranserifle er at klubben har rifleskyting på sitt program. En ren pistolklubb som ikke driver rifleskyting gir ikke hjemmel. Men klubben kan opprette en riflegruppe og melde inn til skytterforbundet at den driver begge deler, medlemskapet i skytterforbundet og idrettsforbundet er det samme for begge grener.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er usikker på om Per-S har rett i dette.

På den ene side: I vår krets er det en mengde "Pistolklubber" tilsluttet NSF som ikke har noe som helst "på sitt program". De arrangerer aldri stevner, og medlemmer i disse klubbene deltar heller aldri på andre sine approberte stevner. De har egentlig bare navnet. Tross dette gir medlemskap (dessverre) rett til kjøp av håndvåpen.

På den annen side: Om jeg er medlem i en aktiv pistolklubb/NSF og har lyst til å begynne med rifleskyting/NSF, mener jeg at mitt medlemskap gir grunnlag for erverv. Jeg kan jo skyte stevner som en annen klubb arrangerer på samme måte som et medlem i en sovende "pistolklubb" kan hevde at han skal bruke pistolen/revolveren i andre klubbers stevner.

Det viktige er ikke navnet på klubben (PK eller SSL), men organisasjonstilknytningen til NSF.

Link to comment
Share on other sites

Er nok rett som nhd skriver:

 

Forskrift om skytevåpen, § 13.

"Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon"

(min utheving)

 

Det står ingenting om program i klubben, kun at klubben er medlem av en skytterorganisasjon...

Og det er vel litt av hensikten med forskriften?

 

Selv om din lokale klubb ikke tilbyr et spesifikt program, så kan det likevel være interessant for deg å reise på stevner å konkurrere.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, nhd skrev:

Jeg er usikker på om Per-S har rett i dette.

Kanskje du skulle se litt på lovverket og hva som gir grunnlag for erverv. :)  Rifleskyting må stå på programmet til klubben og klubben må være tilskuttet et forbund som bedriver rifleskyting.

 

Hva som er "sovende" grunnlag i pistolklubber, har da ikke noe med dette å gjøre. Og det kan være mange grunner til at en pistolklubb ikke arrangsjerer stevner, bl.a. mangel av bane, men avtale med annen klubb om skyting der. Aktivitet i alle programm, kan gå opp og ned, i alle klubber av forskjellige årsaker. Så synsing hjelper vel lite. :)

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Wintel skrev:

Det står ingenting om program i klubben, kun at klubben er medlem av en skytterorganisasjon...

Tror en må se litt på 2. avnsitt, i den parragrafen du nevner og de henviser til § 24. Og § 24 omtaler vel klubber som organisasjon! :) Da endrer nok forståelsen av § 13 seg en god del. 

 

At vi bruker begreper som klubber og forbund, mens forskriften benytter begrepene organisasjon (klubb) og samleorganisasjon for forbund, er kanskje en grunn til forvirringen.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Santos skrev:

Ja, er denne ordlyden i loven vi også strides om. Får ta en tlf til onkel, tror jeg. Om man skal få klarhet.

Jeg tror dette er feil. :( Men det er jo ikke værre, enn at en kan melde seg inn i en klubb som bedriver rifleskyting.

Link to comment
Share on other sites

Frua på våpenkontoret sa det slik; så lenge pistolklubben er tilsluttet NSF, er man automatisk medlem i NSF. Og NSF dekker jo mange skytegrener. Alt innenfor rimelighetens grenser, blir tillatelse til f.eks miniatyrrifle oftest gitt, så fremt man kan dokumentere aktivt medlemskap. Så om leder i feks Ytre Gæliheta Pistolklubb bekrefter med stempel og signatur, vil man få gjennomslag for en Merlin 75, Sauer .22 o.l. 

 

Men det kan sikkert tolkes annerledes hos andre kontor rundt i landet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Santos skrev:

Frua på våpenkontoret sa det slik; så lenge pistolklubben er tilsluttet NSF, er man automatisk medlem i NSF. Og NSF dekker jo mange skytegrener.

Da er det avklart, selv om jeg er noe usikker på DEN lovtolkningen. :) Mulig jeg tar feil. Håper dette gjelder i resten av landet da, hvis det er behov for det.

 

Men dette betinger jo at en ikke kan bedrive skytetrening i egen klubb (forutsetter at pistolklubben ikke har riflebane) og må trene andre steder. Da er det sikkert fordel med medlemskp i den "rifle" klubben, for å skyter på deres baner.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Ja, om medlemskap i seg selv var en kriterie, kunne jo samtlige i landet melde seg inn i NSF og handle seg et våpen med loven i hånd. Tror cluet her var at man faktisk viser til aktivitet i klubb. Hvorvidt man faktisk kan bruke våpenet på gjeldende bane eller ei, blir vel kanskje bare et spørsmål den dagen man kontrolleres.

 

Jeg tror nok likevel at medlemskap i "rifleklubb" må være å foretrekke. Aldri opplevd at man kan dukke opp som vilt fremmed på en bane og plaffe løs med våpenet sitt.

Link to comment
Share on other sites

NSF felt klubben jeg er medlem av, har også rifle på programmet, og vanlig praksis er at man da får ervervet en 22LR boltrifle til dette. søknader på 10/22 og lignende har alltid blitt avslått. 
Vi har 4 årlige konkurranser i  program for nsf finrifle da også. 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sånn jeg har tolket regelverket.

Jeg er både jeger samt tilknyttet skytterlag som gir erverv til salongrifle, men om jeg ikke var det så trur jeg ikke en gang jeg hadde hatt fantasi nok til å prøve å bruke pistolklubben som grunnlag for erverv.

Nå er det jo uansett såpass lett å få ervervstillatelse til langvåpen, at det i praksis ikke har så mye å si hvordan dette håndheves. Største "problemet" er at det også her kan være varierende praksis avhenig av hvor man bor. Noe som alltid er uheldig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, nhd skrev:

Jeg har i hvert fall fått innvilget miniatyrrifle som medlem i en NSF-klubb som ikke har en aktiv riflegruppe.

Du skriver "ikke aktiv" riflegruppe! Den trenger ikke å være aktiv. Har klubben rifleskyting på sitt program, så er det jo greit, etter min mening. Selvfølgelig er det mulig jeg tar feil, men både praktisering av lovverket og slik jeg forstår det, holder jeg fremdeles en "knapp" på meg selv. :)

Link to comment
Share on other sites

Grunnlag for erverv av våpen er et aktverdig behov. Medlemskap i en klubb tilsluttet godkjent organisasjon som har denne skytegrenen på sitt program er et aktverdig behov. Medlemskap i en klubb tilsluttet NSF, men som ikke er tilsluttet rifleseksjonen og ikke har rifleskyting på sitt program gir derfor ikke et aktverdig behov for rile til konkuranseskyting.

Om noen våpenkontor innvilger er det bare flott, men ikke regn med at alle vil gjøre det.

 

 

 

 

 

 

nsom 

Link to comment
Share on other sites

@Santos, dette er vel langt fra frihandel?

 

Om du bare er ute etter en salongrifle så finnes det langt enklere måter.

Om dette er riktig praksis eller eller ikke, så må du uansett ha sikkerhetskurs, medlemskap i skytterlag og NSF, samt søke politiet. Usikker på om salongrifle krever vedlegg fra klubben, men uansett føler jeg ikke at vi har mye å frykte fra de som evt. har ervervet salongrifle på dette grunnlaget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satte det på spissen. Med tanke på alle de musketter, rifler, hagler etc som har beveget seg i landet uten noen form for pliktig registrering iløpet av de siste 300 åra, og dette satt opp mot antall drap utført ved skyting, må man anta at nordmannen tradisjonelt har et stabilt lynne. 

 

At det har forandra seg endel i min levetid, skal jeg innrømme.

 

Uansett blir dette mest teoretisk, og de som vil ha våpen, får det. Søknad eller ei.

Edited by Santos
Slurvefeil. Utilgivelig for en språkrøkter.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen politikamre forlanger aktivitetsskjemaer fra klubben man er medlem av ref søknadsskjemaet "deltar på klubbens treninger". De følger denne formuleringen slavisk. Resultatlister fra konkurranser kreves også gjerne hvis man har spesifikke behov for flere våpen. Jeg vet om verdensmestere som har blitt avkrevd dette i Oslo ved overlappende overgang til ny rifle.

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Santos skrev:

Jeg tror nok likevel at medlemskap i "rifleklubb" må være å foretrekke. Aldri opplevd at man kan dukke opp som vilt fremmed på en bane og plaffe løs med våpenet sitt.

 

Alle baner som driv jegertrening vil tillate dette.  At du normalt må betale minst dobbelt pris av medlemmane er ei anna sak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...