Jump to content

Lee ladeutstyr


Bäke

Recommended Posts

Hei

Jeg har lyst til å prøve hjemmelading og vurderer hvilket utstyr jeg trenger. Lignende tema er  diskutert her før og jeg har lest mye av det. Jeg skal hovedsakelig lade for pistol, men det kan hende jeg kan få lyst til å lade litt for rifle også.
Jeg var innom en forhandler i dag og forhørte meg om utstyr fra Lee, som firmaet forhandler. Mannen i butikken sa at Lees produkter er dårlige, og kula gjerne blir sittende skjevt i patronen.

Lee har et par sett til 2000 kroner pluss dies. Lee Challenger Breech Lock-ladesett og Lee Anniversary-ladesett. Jeg har ikke skjønt hva forskjellen er, men begge har samme presse som er laget i støpt aluminium. Etter hva jeg kan se på nettet, er det noen som liker disse settene.

For meg er kostnaden for et slikt sett omtrent den maksimale oppstartskostnad jeg ønsker å pådra meg for noe som kanskje allikevel ikke blir en hobby. Hvis disse Lee-settene ikke skulle være verdt pengene er alternativet og kjøpe en sånn Lee Loader og en plastikk hammer for å prøve litt lading. Jeg lurer på en ting når det gjelder Lee Loader: Hvordan klarer man seg uten kruttvekt og med bare ett kruttmål?

Har vel egentlig lyst på presse gitt at settene fra Lee ikke er noe ræl.

Edited by Bäke
Rettet Lee Reloader til Lee Loader
Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft Lee i 35år og ladet langt over 200.000 patroner pistol/revolver/riffel.

Jeg har aldrig haft problemer med skæve kugler, måske manden i forretningen ikke er så stor "ekspert" som han selv tror?

 

Et Lee sæt er en god start og kan lave gode patroner fra start, det gælder bare om at læse bøger om genladning og så følge den brugsanvisning der følger med når dies skal justeres.

 

Reloading good ammo is hot hard, but it's easy to screw up!

Edited by Chickenthief
Link to comment
Share on other sites

Lee sett fungerer helt greit og det er vekt inkluder i begge sett.

Til å prøve hjemmeladning er det veldig bra utgangspunkt.

Dyrere utstyr er litt lettere å bruke, litt raskere, litt mer robust, men gjør helt lik jobb som Lee-pressa.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest T3mann

Jeg kjøpte Lee sitt Anniversary sett og Lee diesett, det fungerer helt greit. Bortsett fra vekta, den er i beste fall dårlig. Om man kjøper en rimelig elektronisk vekt som f.eks Hornady sin så er man godt igang. Har sett dette settet helt ned i 1500 kr. Jeg har vel ladet 1500 patroner med settet til nå og det har fungert fint, som andre sier det er et godt utgangspunkt og er en rimelig inngangsbillett til hjemmelading.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Bäke skrev:

1)..... Mannen i butikken sa at Lees produkter er dårlige, og kula gjerne blir sittende skjevt i patronen...

 

2)....Jeg har ikke skjønt hva forskjellen er, men begge har samme presse som er laget i støpt aluminium...

3).....Lee Loader: Hvordan klarer man seg uten kruttvekt og med bare ett kruttmål?

1) Lee collet die (halspressing) lager oftest oppsiktsvekkende rette patroner. Helpressediene har jeg ikke prøvd, men jeg har ingen betenkeligheter med å prøve. Ellers er ikke standarddier fra f.eks lyman eller Hornady særlig dyrere (presser/dier av ulike fabrikat kan kombineres fritt)

 

2) Jeg tror forskjellen er i systemet for tennhetteisetting, challengersettet har en håndholdt isetter.  Har ikke prøvd denne. Obs challengersettet på tilbud hos Brownells nå.

 

3) har to loadersett til riflepatroner som brukes til meditativ lading. Gir finfine patroner, også med måleskje. Men veldig begrensende om man ikke har vekt, da er man begrenset til de ladedata som medfølger. 

 

Ellers selger jaktdepotet rcbs partner-sett for ca2500, her får man en liten jernpresse og en god balansevekt.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg slått til med et challengersett. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Flere gode poeng i tråden her, jeg har en hake å det er kruttvekta til Lee.

Kjøp gjerne Lee-pakka. Som en annen nevner her, kjøp en annen vekt. Balansevekt eller en av de snerte elektroniske som i senere tid har dukket opp med grei pris.

En bekjent av meg kjøpte en Lee-ladepakke for .30-06. Kruttvekta var en stor vits i dette tilfellet, han gadd ikke en gang å klage (gikk rett i søpla etter noen tester), han endte opp med en Dillon balansevekt. Jeg har to balansevekter, Dillon og Hornady. Ellers har jeg en RCBS elektronisk. Den greieste balansevekta jeg har jobbet med er Dillon. Hornady har jeg på landstedet når det trengs å lage testladninger, jeg finner den knotete i forhold til Dillon som har skålen på en fast "skålvugge". Jeg slipper å huke opp skålen. Ellers har jeg en drøss med Die-Sett, noen fra Lee, de fungerer helt greit. Ellers har jeg to RCBS presser og Dillon progressiv til 45acp. Når jeg er i siget med å lade større mengder bruker jeg RCBS kruttmål, da går det litt unna.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jaja, da har jeg bestilt dette:

 

  • 1x BREECH LOCK CHALLENGER KIT - BREECH LOCK CHALLENGER KIT Lee Breech Lock Challenger Press Kit kr 1 489,00
  • 1x 4 DIE - DELUXE PISTOL DIE SET - 4 DIE - DELUXE PISTOL DIE SET 38 Special Carbide 4-Die Set kr 665,00
  • 1x BREECH LOCK QUICK CHANGE BUSHING - BREECH LOCK QUICK CHANGE BUSHING Lee Quick Lock Bushings kr 145,00
  • Subtotal produkter kr 2 299,00

Takk for hjelpen

Edited by Bäke
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har hatt dette settet siden Februar 2017, har ladet ca 1200stk + (ca 1150+ 38spesial og ca 50stk 357mag) + ca 550-600stk 45acp så langt.

Lader mest til test og feltskyting, mest test når jeg tenker etter..

Ettersom det er ei single presse så har du 100% kontroll på ALLE steg i prosessen, ulempen er at det går rimelig treigt.

Jeg er supernøye når jeg lader, så ei singlepresse er det jeg trenger, men skal en lade opp noen batcher, sett av noen timer

Jeg bruker ca 45min på å lade opp 50stk 45acp, det inkluderer 4 dier:  Decapping og size die, flare die, sette die og Factory crimp die

 

Lee har en sånn quick løsning på diene, den er genial, kjøp med noen låseringer også, en til hver die, da kan du justere hver enkelt die til en kule/settedybde

og den blir der også etter at du har byttet die, det er en enkel push + vri ca 45 grader så løsner man dia på pressa, ingen instillinger blir berørt, det er genialt.

 

Factory crimp die til Lee er fantastisk til Pistol, den inngår i Deluxe die settet, eller kan kjøpes løst, følger altså ikke med overstående ladesett

 

Kvaliteten på Lee er ok, for prisen vil jeg si at det er meget bra.

Les brugsanvisningen, stramm et par skruer her og der, ha litt olje på mekanikken til pressa og du er klar.

 

Kruttvekta som følger med er ei balansevekt, den funker fjell, men er utrolig treeeg å bruke.

Jeg har kjøpt ei digital vekt ifra Frankford Arsenal som jeg bruker, den er kjapp og nøyaktig. Jeg kalibrerer også vekta foran hver gang jeg skal veie opp en krutt batch

Better safe than sorry....

 

Jeg setter også i tennhetta på pressa, bruker ikke den medfølgende Lee håndholte tennhette isetter pressa.

Er vel det som funker for meg, så da gjør jeg det, ikke noe feil med den medfølgende håndholte, jeg har brukt den også.

 

Sist har vi et kruttmål som følger med, ugly plastikk, må strammes litt på skruen på siden, litt justering, men da funker den  fjell

Jeg digger det kruttmålet, det er meget nøyaktig, selv om det er av plastikk og se billi ut

Jeg har prøvd med  forskjellig krutt, ex. Vithavouri N310,N320,N32C. Winchester 296 + WST, IMR x-700

Her er det et utvalg av finkorn, flak og hulkrutt, allt måles nøyaktig i den billige Lee kruttmålet, jeg er imponert. oftest er vekta bang on, dårligste avik er

.02 grain noen ganger med "vanskelig" krutt.

Jeg har prøvd N310 fra 1,5grain upp til WIN 296 med 15grain, måler nøyaktig og konsistent alltid.

Vekta måler i volum, og det er en fin justerings skrue på siden, for pistol og revolver virker det glimrende

Virker sikkert greit på ikke allt for store riflehylser også, jeg har ikke testa det ennå.

 

Så konklusjon:

Prisverd, absolutt, hvis en har litt fritid og er tålmodig nok.

Kvalitet, ok, det finnes ikke noe så billig i nærheten, det er fakta.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har igrunnen gjort de samme erfaringene. Dette settet fungere som bare det.
Jeg har ikke kjøpt ny vekt. Den er ikke så vond å justere som noen vil ha det til, men hvis man bare skal lade noen få patroner med ulik kruttmengde, er det klart at det går raskere med en digitalvekt.
Kruttmålet gjør også jobben, selvom jeg synes jeg bruker litt mye tid på å stille det inn. Det er trinnløst.  Den håndholdte tennhetteisetteren
krever litt øvelse. Med G.F.L-hylsene synes jeg den fungerer rimelig bra, men med B&S som har trangere tennhettebrønn er det ikke så lett å kjenne når hetta er på plass. Jeg kommer nok til å bruke ladepressa til tennhettene også.  Et hette-magasin til montering på pressa hadde vært tidssbesparende.

Enstasjonspressa gir god kontroll på ladeprosessen. Jeg har sett noen videoer med turret og progressiv presse, og selvsagt er det raskere og mindre arbeidskrevende.
Men jeg bearbeider ikke hver patron fra start til mål. Jeg bruker ledige stunder til prepping av hylser, slik at jeg stadig har en del liggende ferdig
vasket, presset, med hette og utvidet munning. Da tar det ikke så lang tid å sette seg ned med krutt og kuler og gjøre ferdig 100 patroner.

 

 

 

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

Vekta er ganske treig å stoppe heilt opp, men eg har eigentlig ikkje brydd meg med å vente på at den skal stoppe heilt opp. Men så kjøpte eg supermagneter på Clas-Ohlson, så nå stopper den nesten umiddelbart.

 

Nøyaktigheten meiner eg er udiskutabel, men litt fiklete å stille inn på rett vekt. Men å bruke 30 sek i stedet for 20 sek på innstilling, syns eg ikkje er ein deal-breaker.

 

Ligger nokre videoer på youtube om modding av Lee-vekta.

Edited by aresm
Link to comment
Share on other sites

Ofte ser jeg at ladeutstyr fra Lee omtales som «nybegynnerutstyr- som holder til du har råd til noe bedre». For min del startet jeg som hjemmelader med utstyr fra Lyman og RCBS. Men etterhvert har det kommet stadig flere kjekke saker fra Lee inn i laderommet mitt, som jeg verdsetter utfra et rent funksjonsmessig synspunkt. Noen favoritter på bildet:

- Sett med måleskjeer. Koster en slikk og ingenting. Alltid samme innstilling. Fine når jeg lager ladestiger med veide ladninger; finner en øse som kaster litt mindre enn ønsket ladning, og «trikler» opp. Fint for meg, som lider av kronisk testesyndrom. Tidsbesparende.

- Hylsetrimmer, i kombinasjon med elektrisk skrutrekker. Meget kjapt og greit, ingen behov for innstilling- og ingen innstilling som kan flytte på seg.

- Collet neck die. Ingen smøring, stort sett rengjør jeg ikke hylsene heller. Minimal hylseslitasje, god ammunisjon, arbeidsbesparende

- Avgrader. Kjekk liten sak, som også kan brukes til å fjerne niting/krymp på hettelommer med denslags (S&B feks)

- Hand press. Nøtteknekker med liten utveksling. Håpløs til helpressing, men veldig fin til småjobber hvor man har nytte av litt fintfølelse; collet neck-sizing, hylsehalsekspansjon, hetteisetting etc. Fint å ta med jobben ut på terrassen en fin sommerdag, eller     foran TV etc.

- (ikke på bildet) Perfect powder measure. Ser ut som noe fra en lekebutikk. Men kaster fine ladninger, uten å kutte eller lugge ekstruderte, grove riflekrutt.

F43CF0A1-F0F6-4B6D-B72F-E2867EDFCE4D.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikke noe problem med Lee. Kreative folk med smarte løsninger. Begynte selv med de aller enkleste håndladeverktøyene i 1976. I 30-06 og 45-70. I tillegg kruttøsene i plast. Ladet helt fine patroner, selv om det var litt tidkrevende. Avanserte videre til Challenger presse, Turret presse for pistolpatroner og Classic cast for lange svartkruttpatroner. Alt fungerer like godt i dag. Det er bare å lese bruksanvisningen til verktøyene nøye. Ladeboka til Lee er også artig og oppbyggelig lesning. Anbefales!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...