Jump to content

Bytte ut salongen(.22lr) med .223?


0ko

Recommended Posts

Først og fremst så vil jeg beklage hvis dette har blitt spurt/svart før, men jeg fant ingen ting. Nå som det er gjort.. ;)

 

Jeg skal kjøpe meg våpen, og tenker på salong rifle, og .22lrs begrensninger. Tenker derfor å bytte ut den tradisjonelle .22 med en .223 så alt småvilt kan jaktes på(med rett ladning) med den. Noen tanker og/eller erfaringer med .223 istedenfor, til jakt osv? Brukes på hold fra 30 til 100 meter.

Har mulighet til hjemmeladning.

Link to comment
Share on other sites

Du kan skyte 10 skudd med salongen for det et skudd til 223 koster, så om trening er hovedmål så kan ikke 223 konkurere med 22lr. Til jakt har 22lr store begrensninger både i forhold til viltstørrelse, effekt og avstand. 223 funker godt til alt småvilt opp t.o.m rådyr.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis den skal brukes mest til jakt er 223 ingen dårlig valg.

 

Hvis du regner i salongkalibre 17HMR og 22WMR blir bilde litt mer komplisert, men med hjemmeladning er 223 fortsatt favoritt.

 

22LR har ikke same bruksområde.

Den beste valg er begge våpen så lenge det er mulighet for det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å klarere, jeg tenker å kjøpe meg en .270 weatherby magnum eller en 6.5x55 mauser til storvilt. Kaliber 12 hagle(pumpe eller dobbel?) til jakt(fugl og rev, bl.a) og leirdue skyting. .223 er for å skyte i hagen i tillegg til fugler.

Link to comment
Share on other sites

Til hageskyting er 22lr klart best.

Billige skudd, med riktig demper og ammo nesten lydløs, kråke og skjære tar den meget bra.

 

Til rev, gås eller hare må du opp med et hakk og 223 er fint til det.

Til hageskyting blir det nesten litt for mye. Blinker må vare kraftigere, bakgrunn for kulefang bedre osv.

 

Fortsatt ser jeg 2 rifler som beste valg.

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, FreeSkier skrev:

Bruk denne rifla på fugl også, i tillegg til storvilt. Så kjøper du enn 22lr til billig skyting i hagen. 

6.5x55 eller .270 wby mag? Jeg tenker .270 wby mag pga dens flate bane, men har blitt fortalt at med slik fart så ødelegger jeg kjøttet.. Derfor jeg ikke har bestemt meg ennå.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Å bytte ut en 22 med en 223 er som å bytte ut sykkelen med en motorsykkel. To vidt forskjellige produkter med helt forskjellig bruksområde.

Ingen har vel heller sagt noe annet. Men til hovedsakelig trening, og spesielt i hagen, er det liten tvil om at 22lr både egner seg bedre og er billigere. Og veldig bra å trene med! 

 

At 223 egner seg mye bedre på jakt er det liten tvil om. Men har man allerede en f.eks 6,5x55 kan den også brukes på fuglejakt. Da vil man med å ha en 22lr få et større bruksområde på våpnene totalt.

 

43 minutter siden, 0ko skrev:

6.5x55 eller .270 wby mag? Jeg tenker .270 wby mag pga dens flate bane, men har blitt fortalt at med slik fart så ødelegger jeg kjøttet.. Derfor jeg ikke har bestemt meg ennå.

 

Det tør jeg ikke uttale meg om, det er det nok mange andre inne her som har mye bedre peiling på en meg. 6,5x55 får du vertfall billig ammunisjon,  og bredt utvalg ammunisjon til. For meg sto valget mellom 6,5x55 og .308. Det ble 308 på meg, men det meste funker. Det viktigste er å trene så man treffer det man sikter på?

Link to comment
Share on other sites

Høy fart og flat kulene ser bra ut på papiret. Men er som du sier en utmerket måte å ødelegge kjøtt på.

Sånn reint fornuftig kunne vi nok alle klart oss bra med et normalkaliber. Men en trenger ikke alltid å være så fordømt fornuftig, skal være litt moro også dette.

 

Jeg tror nok jeg ville bestemt meg for storviltkaliber først. Hvis du går for en 270 wby mag, ville jeg supplert denne med ei rifle i 223. Fordi du skal trene litt med jaktrifla også, kanskje til og med skyte et jaktfeltstevne eller to. Selv om du lader selv er det kjedelig å være avhengig av å lade absolutt alt du skal skyte.

 

Hadde en stund kun rifle 8x68S og 22lr. Blei litt knotete det. Kjøpte meg ei pipe i 308w som jeg bruker til trening og småviltjakt, det er deilig å kunne kjøpe ei pakke skudd hvis jeg ikke rekker eller gidder å lade. Mindre rekyl og billigere trening er ingen ulempe det heller.

 

Hvis du vil ha litt mer enn det 6,5x55 leverer, så kan du også se på 270W eller 7x64.

Ellers blir kanskje litt kjedelige men ekstremt fleksible 30-06 aldri feil. En hjemmelader kan kose seg med alt fra 110grs kråkesprengere til 220grs skikkelig elgmedisin.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, 0ko skrev:

For å klarere, jeg tenker å kjøpe meg en .270 weatherby magnum eller en 6.5x55 mauser til storvilt. Kaliber 12 hagle(pumpe eller dobbel?) til jakt(fugl og rev, bl.a) og leirdue skyting. .223 er for å skyte i hagen i tillegg til fugler.

Jeg undrer litt.:)  Er du trent skytter?

 

Hvis ikke, trengs det mange skudd (les: tusener av skudd), før du blir habil skytter/jeger. Da er en rifle i 22 LR, et fornuftig kjøp for rimelg opptrening. Samt god å ha for å vedlikeholde skyteferdighetene. Den er også lovlig på småvilt opp til hares vekt (ca 7 kg), men ikke hare og ikke Tiur. Begrensningene på jakt er vel redusert hold, grunnet bl.a. vindavdrift. Og er du ikke trent rifleskytter, tror jeg at du bør holde deg unna magnum kaliber til storvilt. En 6,5 M, eller 398 W, er mer enn nok for nybegynnere. Og med dem, han du skyte alt fra trost og til storvilt.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Geco5 skrev:

Jeg undrer litt.:)  Er du trent skytter?

 

Hvis ikke, trengs det mange skudd (les: tusener av skudd), før du blir habil skytter/jeger. Da er en rifle i 22 LR, et fornuftig kjøp for rimelg opptrening. Samt god å ha for å vedlikeholde skyteferdighetene. Den er også lovlig på småvilt opp til hares vekt (ca 7 kg), men ikke hare og ikke Tiur. Begrensningene på jakt er vel redusert hold, grunnet bl.a. vindavdrift. Og er du ikke trent rifleskytter, tror jeg at du bør holde deg unna magnum kaliber til storvilt. En 6,5 M, eller 398 W, er mer enn nok for nybegynnere. Og med dem, han du skyte alt fra trost og til storvilt.

Ville ikke kalt meg selv "trent skytter". Har skytt med luftgevær og .22 lr like lenge som jeg har gått på skole, men det har alltid vært på gøy. Aldri noe "trening". Har nok skytt ca 800-900 .22 kuler, og enda mer 4,5mm(luft gevær kaliber?) kuler, vanligvis på 20 meter hold. Fra dette har jeg lært det grunnleggende. Poenget er at jeg er ganske ok skytter.. Det største jeg har opplevd i rekyl er nok min brors 30-06, så høy rekyl er jeg mindre erfaren med (har derimot skytt en del med .308 og 6,5) men det har ikke vært noe problem og skyte 10 kuler i strekk med den. Leste i en ladebok at en .270 wby mag bare har litt mer en 6,5, men jeg kan ha tolket det feil. Det sto at en 6,5 hadde ca 10-11 og ein .270 hadde ca 12. Har ikke mer peiling enn det..;)

 

Ps: merker nå at jeg har skrevet kule , istedenfor patron(gammel vane), men med tanke på at jeg skriver på en dårlig iphone 5c så lar jeg det stå slikt..

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en god 22-rifle eller et godt luftgevær nå/straks/pronto og begynn å trene. 

 

Glem 270 weatherby magnum, bare surr for andre enn veldig sære mennesker, eneste fornuftige som første stor ilt åpen er 308win,  30-06 eller 6,5x55.

Å skyte med 223 i hagen krever betydelig større hager enn vi har her på holmen ihvertfall.

 

Og vær ekstremt forsiktig med skyting i hagen...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

800-900 .22LR og 1,2,3,x det med luftgevær på 20m er vel ikke akkurat så mye :winke1:

Nei, det er nok ikke det :). En del av dem har blitt skytt på skytebane på 100 meter også da :). 

28 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Det ligger et Feinwerkbau 300S ute på Finn, jeg har et maken det. Knallflotte luftgevær til trening. Slike kostet minst fem ganger Finn-prisen nye..

 

18 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Luft er på mange måter en egen greie. Det er ikke gitt at det gir like mye valuta for pengene om en ikke er litt interessert. Joda, man kan skyte innendørs, men en 22 kan en også jakte med.

Kommer nok ikke til å kjøpe meg luft gevær;) tror jeg har bestemt meg for å kjøpe en .22 eller en .17 hmr, sansynligvis .22 lr. Og til jakt så ender det nok enten på 6.5 eller 30-06. Har en bror som jakter med 30-06 og en far som jakter -og lader, 6.5x55. Ikke at han ikke lader andre kalibre altså;). Sitter fremfor noen hylser og patroner (.308, 6.5, .30-06 og .375 ruger) og prøver å bestemme meg akuratt nå.. tusen takk for gode råd alle sammen:)

 

og nei jeg skal ikke kjøpe .375.. med en gang;)

Link to comment
Share on other sites

Guest T3mann

 

På 28.7.2017 den 21.55, 0ko skrev:

Først og fremst så vil jeg beklage hvis dette har blitt spurt/svart før, men jeg fant ingen ting. Nå som det er gjort.. ;)

 

Jeg skal kjøpe meg våpen, og tenker på salong rifle, og .22lrs begrensninger. Tenker derfor å bytte ut den tradisjonelle .22 med en .223 så alt småvilt kan jaktes på(med rett ladning) med den. Noen tanker og/eller erfaringer med .223 istedenfor, til jakt osv? Brukes på hold fra 30 til 100 meter.

Har mulighet til hjemmeladning.

 

Om du utelukker treningsskyting i hagen så synes jeg .223 er et godt alternativ til trening som mer kan relateres til de tyngre kalibrene. Om man ser bort i fra hylsene så klarer man å komme ned på en patronpris på litt over tre kroner om man lader selv. Man kan skyte forholdsvis billig og man blir god på å lese vinden som er en nødvendighet for å treffe godt med .223. Særlig om man vil strekke holdet litt utover 200 meter under treningsskyting. På en stille dag så kan man fint rekke ut til 500 meter og treffe et 30 cm stålmål, det er god trening som krever gode avtrekk og godt anlegg. Samtidig er det etter min mening ganske artig og tilfredsstillende å treffe såpass godt med et .22 kaliber. Ei salongrifle vil neppe kunne by på såpass mye moro som dette, har selv skutt titusener av skudd med .22. Og når du har mulighet til å lade din egen ammunisjon så finner de fleste dette også tilfredsstillende. Det er noe eget med å skreddersy en patron som går godt i egen rifle, man oppnår som regel bedre presisjon enn fabrikkammunisjon.

 

Til småvillt jakt, bortsett fra varmintjakt, så er kanskje ikke .223 det beste valget. Høy hastighet har en lei tendens til å gi stygge slakt om man er uheldig med treffpunktet på viltet. Har selv plukket haredeler... Det hjelper mye med de tyngre kulene om man lader de litt slapt, men det går etter min erfaring utover presisjonen. En annen ting er at det er vanskelig å finne tunge kuler som er beregnet på jakt, de er i all hovedsak tiltenkt bruk på papp. Den tyngste jeg har i skrinet mitt er en Winchester  blyspiss kule på 64 grains. Den egner seg nok fint på gåsa, ikke prøvd den selv, det kan nok andre si noe om. På rype fungerer matchkulene så lenge man ikke treffer kråsen eller bein. Er man uheldig så blir det en vrengt polvott. Hørt mye fint om 17 hmr, ta også en kikk på 17 remington, det skal også være en god småvillt patron.

 

.223 er et relativt flattskytende kaliber med de letteste kulene (30 til 55 grains) ut til kanskje 250-300 meter. Med de tyngste kulene på rundt 77 grain så sies det at ballistikken er omtrent som en .308. Ikke spesielt flattskytende lengre altså. Om du vurderer .223 så er mitt råd å tenke litt over hva du skal jakte med den og om du tenker å bruke lette eller tunge kuler. .223 løp leveres med en hel del forskjellige riflestigninger alt ettersom hvor tunge kuler man skal stabilisere. 1:12 er den kanskje mest vanlige, denne stabiliserer kuler rundt 55 grains.

 

For min del har jeg to rifler med 1:8 riflestigning og 77 grains er kanskje den tyngste kula man klarer å stabilisere godt i disse. Jeg får ikke god presisjon med 55 grains kuler og lettere. Har prøvd endel forskjellig, men ikke Hornady`s 55 grs V-max, sett flere videoer med folk så får den til å gå godt i samme rifle jeg har, den er kanskje unntaket. Får god presisjon med en 60 grs Nosler skadedyrs kule eneste. Vil man bruke de lettere kulene med et egnet våpen for disse så må man nok ta et valg for hvilken jakt man vil utøve.  Det er nok ikke uten grunn at .223 med lette kuler er et populært kaliber på skadedyr i utlandet. Så jeg vil egentlig ikke anbefale en rifle med 1:12 riflestigning, en god mellomting er 1:10 hvor man klarer å stabilisere 69 grs kuler og endel av de lettere kulene.

Edited by T3mann
Tilføyelse
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, T3mann skrev:

 

 

Om du utelukker treningsskyting i hagen så synes jeg .223 er et godt alternativ til trening som mer kan relateres til de tyngre kalibrene. Om man ser bort i fra hylsene så klarer man å komme ned på en patronpris på litt over tre kroner om man lader selv. Man kan skyte forholdsvis billig og man blir god på å lese vinden som er en nødvendighet for å treffe godt med .223. Særlig om man vil strekke holdet litt utover 200 meter under treningsskyting. På en stille dag så kan man fint rekke ut til 500 meter og treffe et 30 cm stålmål, det er god trening som krever gode avtrekk og godt anlegg. Samtidig er det etter min mening ganske artig og tilfredsstillende å treffe såpass godt med et .22 kaliber. Ei salongrifle vil neppe kunne by på såpass mye moro som dette, har selv skutt titusener av skudd med .22. Og når du har mulighet til å lade din egen ammunisjon så finner de fleste dette også tilfredsstillende. Det er noe eget med å skreddersy en patron som går godt i egen rifle, man oppnår som regel bedre presisjon enn fabrikkammunisjon.

 

Til småvillt jakt, bortsett fra varmintjakt, så er kanskje ikke .223 det beste valget. Høy hastighet har en lei tendens til å gi stygge slakt om man er uheldig med treffpunktet på viltet. Det hjelper mye med de tyngre kulene om man lader de litt slapt, men det går etter min erfaring utover presisjonen. En annen ting er at det er vanskelig å finne tunge kuler som er beregnet på jakt, de er i all hovedsak tiltenkt bruk på papp. Den tyngste jeg har i skrinet mitt er en Winchester  blyspiss kule på 64 grains. Den egner seg nok fint på gåsa, ikke prøvd den selv, det kan nok andre si noe om. På rype fungerer matchkulene så lenge man ikke treffer kråsen eller bein. Er man uheldig så blir det en vrengt polvott. Hørt mye fint om 17 hmr, ta også en kikk på 17 remington, det skal også være en god småvillt patron.

 

.223 er et relativt flattskytende kaliber med de letteste kulene (30 til 55 grains) ut til kanskje 250-300 meter. Med de tyngste kulene på rundt 77 grain så sies det at ballistikken er omtrent som en .308. Ikke spesielt flattskytende lengre altså. Om du vurderer .223 så er mitt råd å tenke litt over hva du skal jakte med den og om du tenker å bruke lette eller tunge kuler. .223 løp leveres med en hel del forskjellige riflestigninger alt ettersom hvor tunge kuler man skal stabilisere. 1:12 er den kanskje mest vanlige, denne stabiliserer kuler rundt 55 grains.

 

For min del har jeg to rifler med 1:8 riflestigning og 77 grains er kanskje den tyngste kula man klarer å stabilisere godt i disse. Jeg får ikke god presisjon med 55 grains kuler og lettere. Har prøvd endel forskjellig, men ikke Hornady`s 55 grs V-max, sett flere videoer med folk så får den til å gå godt i samme rifle jeg har, den er kanskje unntaket. Får god presisjon med en 60 grs Nosler skadedyrs kule eneste. Vil man bruke de lettere kulene med et egnet våpen for disse så må man nok ta et valg for hvilken jakt man vil utøve.  Det er nok ikke uten grunn at .223 med lette kuler er et populært kaliber på skadedyr i utlandet. Så jeg vil egentlig ikke anbefale en rifle med 1:12 riflestigning, en god mellomting er 1:10 hvor man klarer å stabilisere 69 grs kuler og endel av de lettere kulene.

Er redd jeg ikke kan se for mer jakte på så lange hold som 500m, tror nok 150-200 er mer en langt nok:) mye større sjanse for skadeskyting når det blir for langt.. men så er det jo så klart forskjell på noen som skyte mye med lange hold og noen som skyter 100-200 meter..

Går nok for .22lr. Kan bruke helmantlede 6.5/30-06 til annet smått.

Link to comment
Share on other sites

Guest T3mann

Ehm, for å presisere: Snakker for all del ikke om å skyte på villt på 500 meter. Det er galskap og veldig dårlig jaktetikk.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, T3mann skrev:

Ehm, for å presisere: Snakker for all del ikke om å skyte på villt på 500 meter. Det er galskap og veldig dårlig jaktetikk.

Nei, det var nok jeg som misforsto, men så var ganske tidlig om morgenen da;) Leste gjennom en gang til og det var veldig gode tips! Takk:)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har nok skytt ca 800-900 .22 kuler

På dette nivået (dvs. har "prøvd rifleskyting" ;) ) er 22LR gull til trening. Det  er vel treningskaliber nr. 1 uansett erfaringsnivå og dyktighet. I alle normale "hager" er 22LR ulovlig og neppe egentlig forsvarlig å trene med. Luft er veien å gå i hagen. Bor du langt ute på landet kan vel 22LR gå, og grøvre for den del, men da ville jeg ikke kalt det hage lenger...

Til småviltjakt er 223 fin-fint. Flattskytende kaliber til storviltjakt i Norge er rent vasprat, om en ikke snakker om folk som har akkurat det som "greie" - og de skyter 8-900 skudd på et par måneder, og har gjort så i 10-20 år. Til en nybegynner vil jeg absolutt anbefale 308Win. 6.5x55 er greit nok, men da kommer alle etter deg og maser om at du ikke har anslagsenergi nok ift. lov og forskrift. Det slipper du med 308, og det er eneste forskjellen. Alt annet er bare å plage seg selv med rekyl og kostnader.

 

K

Edited by M67
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...