Jump to content

Er Federal power-shok copper godt egnet til rådyr?


BearBeer

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe blyfri ammo i 308. til rådyrjakt og er fristet av Federal power-shok copper. Den er rimeligere enn de andre alternativene jeg har funnet. Er det noen som har kjennskap til den? 

 

Jeg har lest en test hvor Federal vital-shok trophy copper kom godt ut, men den kostet fort 50-100% mer. 

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel en ganske ny patron, og det er kanskje ikke så mange som har fått erfaring med denne her hjemme enda? Men når man leser amerikanske tester og bilder, så ser det ut til at denne kula ekspanderer fint og med høy restvekt. Den ser ut til å passe godt for norsk rådyrjakt. Hvis den gir god presisjon i ditt våpen, syntes jeg du skal prøve denne. Og hvis du feller rådyr, håper jeg du gir en tilbakemelding her om hvordan slaktet ble (kula går helt igjennom, så den blir nok vanskelig å finne).

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en eske og prøv den. Første krav er jo at den gir god nok presisjon i ditt våpen. Gjør den det vil den helt sikkert virke slik som de fleste andre blyfriekuler i viltet. Kjør på, og kom gjerne med dine erfaringer når du får det med den :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 9 months later...
  • 5 months later...

Har skutt to rådyr med denne ammunisjonen i 30-06, og er meget fornøyd. Nydelige slakt med lite blodtrøsk, og det tyder på at den lager fine sårkanaler da det er kort fluktstrekning og dyret blør fort ut. Og den går utrolig presist i min børse. Nå skal den få prøve seg på elgen også. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

@Nybegynn3r jeg har fremdeles bare gode erfaringer med den. Har brukt den i .308 w 150 grs. Har også prøvd Barnes ttsx i 130 grs. Merker ingen forskjell. Skyter på moderate hold og dyra har vært rolige. De legger seg ned etter kort tid og slakta ser fine ut.
 

Du linka nettopp til en test i en annen tråd. Det er første testen jeg har sett. Takk for den. Konklusjonen var vel at kula gjør jobben som den skal. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...