Jump to content

Støpe kuler til 38 sp - hvilken blylegering?


Atkleiv

Recommended Posts

Ser at det er diskutert på forumet flere steder, men fant ikke svar på akkurat det jeg lurer på: Jeg støper vanligvis kuler til svake 38 sp. ladninger med hjulvektbly med litt tinn i. Men har nettopp fått tak i en del taktekkerbly (rent?) og typebly. Hvordan bør man blande disse 3 blysortene for å få en grei kule mon tro?

 

 

bly_bar_f1bbb585ab6825eb9df8e18a9e6a4a54.jpg

Link to comment
Share on other sites

Si det?

Det brukes flere forskjellige legeringer innen trykkerikunsten, de 3 vanligste er linotype, monotype og stereotype. Lino brukes til å støpe lange ord og av og til hele setninger, monotype brukes til å støpe et og et tegn, stereotype til noe mitt i mellom. Ifølge den gamle trykkeren jeg fikk bly fra før.

Men til ditt formål betyr det lite.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Rent bly med 1-2% tinn er veldig bløtt, typisk svartkrutt-hardhet. Det kan selvfølgelig gå bra, man får jo kaldpressede wadcuttere til å fungere. Men litt hardhet er etter min erfaring sjelden en ulempe, spesielt når en skal begynne å støpe.

 

Jeg gør det helt forkert da!

97/3 til 1600fps i forskellige rifler og revolver inklusiv 357MAG.

97/3 med gascheck til over 1750fps i 44MAG

 

0 bly i piben, kun kugler der passer til våbnet og ingen trylleri.

God kuglefedt er også vigtigt.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Atkleiv skrev:

Jeg støper vanligvis kuler til svake 38 sp. ladninger med hjulvektbly med litt tinn i. Men har nettopp fått tak i en del taktekkerbly (rent?) og typebly. Hvordan bør man blande disse 3 blysortene for å få en grei kule mon tro?

 

Eg har støypt kuler til både 38 special og 44 magnum med kulefangerbly frå miniatyrbana (.22), iblanda litt (2-3%) tinn for å lette støypinga. Har ikkje hatt noko problem med blying. Brukar Lee Alox kulefett. .22-kulene inneheld rundt 1% antimon etter det eg kan finne, det er tydelegvis nok til å herde kulene tilstrekkeleg for mitt bruk. Setteribly kan vel innehalde opptil rundt 20% antimon om eg ikkje huskar fullstendig feil.

 

Elles syns eg Erlend si oppskrift høyrest OK ut. Du kan kanskje drøye setteriblyet endå meir også og likevel få harde nok kuler, både setteribly og hjulvekter er som gull å rekne i dag så sløsing må unngåast :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, en kan sikkert tynne det ut mer enn jeg gjør. Og om alt annet stemmer kan en klare seg med svært bløtt bly. Men for en nybegynner er det greit å feile på den sikre siden, om en får problemer med legeringen jeg lister er det nesten garantert ikke legeringens skyld. Så kan en spare (den uunngåelige) eksperimenteringen til en får litt erfaring.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er vanskelig å si hvor mye tinn, antimon og andre metaller som er i ulike blylegeringer som setteribly og hjulvekter. Flere faktorer kan spille inn, eks hvor mange ganger blylegeringen er smeltet om før du fikk tak i den. 

Hvorfor ikke prøve taktekkerbly og tinn med blandingsforhold 16-1 som skal gi en BHN 11. Ønsker du mer hardhet, så øk gradvis ved å tilsette litt og litt setteribly.  

Å finn en bra blylegering til ditt våpen kan noen ganger ta litt tid, men selve prosessen er jo både gøy og lærerik. 

 

Et lite klipp fra http://www.lasc.us/CastBulletAlloy.htm som kan være et eksempel på nettopp dette...

 

"A very common misconception is that cast bullets lead the bore because the alloy is too soft, in reality this is very rarely the case. Poor bullet fit in the firearm is responsible for more leading problems than is the alloy BHN (Brinell hardness number) being too low. Poor or improper chamber and bore dimensions with incorrectly sized bullets and poor or inadequate lubrication rank next in causing leading ahead of bullet BHN. This is not to say that there aren’t soft bullets, its just not the first thing you should think of. I did extensive BHN testing in my 9” Freedom Arms 357 Magnum revolver using maximum long range accuracy loads. Testing was with air cooled wheel weight alloy at 11 BHN and with heat treated alloy of varying BHN up to 30. Many hundreds of rounds were fired in 5 shot groups at 150 meters scoped from the bench and not a single load caused any leading, not 11 BHN, not 30 BHN. These were top end 357 loads with a 190 gr. bullet at 1550 fps proving (in my mind at least) that bullet fit in a properly dimensioned firearm is far more important than alloy BHN. The only leading that I have ever been able to cause in this revolver is with bullets that did not properly fit the cylinder throats. As an example, the SAECO 35 caliber bullet # 399, 180 gr. TCGC (truncated cone, gas check) is a two diameter bullet with the front driving band .005” smaller than bullet diameter and there is no way to size this bullet to fit the throats. This bullet leaded the cylinder (fairly badly) and destroyed long range accuracy. The 44 Magnum was born with plain base bullets cast of 16/1 Lead/tin alloy at 11 BHN fired at 1400+ fps and Elmer Keith was a happy man. The popular term “Hard Cast” clouds the issue for new casters and purchasers of commercial cast bullets and causes trouble with both leading and accuracy when the more important issue is bullet fit. Assuming a proper bullet BHN (not too hard) for the loads pressure and firearm the more important issue with bullet BHN is consistency. Shooting groups with bullets of varying BHN opens up long range groups and increases the velocity extreme spread, consistent alloy is an important part of maintaining consistent BHN. For the hunter using cast bullets his alloy consistency is every bit as important as it is for the competitive shooter. Consistency of his alloy will determine the amount of bullet expansion (or lack of) from batch to batch and from hunt to hunt. If the hunters alloy varies from his tested ammo his pre-determined level of accuracy, expansion and bullet upset may not be so predictable".

Edited by Morgan Cane
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...