Jump to content

Erfaringer med Sauer 404 XT Carbon


Kriegh

Recommended Posts

  • 2 months later...

Efaringer til nå. Den er brukt en del på skytebane, samt til å felle en simle og en kjempehjort. Den gir en voldsom kvalitetsfølelse, alt går knirkefritt. Jeg liker oppspenneren i kombinasjon med bolt. Den eneste ulempen jeg har funnet er at den blir glatt når det regner. Og regner det gjør det der jeg jakter.

 

Konklusjon; en ellevill jaktrifle, men kan ikke forsvare en pris på 65000,-

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg kjøpte en 404 for et par år siden og har brukt den to sesonger på hjortejakt. Det ble noen problem til å begynne med, noen muligens uten våpenet skyld. Hadde mange klikk på hjemmelaget ammo. Noe svakt anslag mot tennhette, men en makeløs god service fra Magne Landrø. De tilbød meg til og med å heve kjøpet, noe jeg takket nei til. Dette ble rettet på og i tillegg gikk jeg over til Federal sine tennhetter da de visstnok har mykere metall i hettene sine. Etter det ingen klikk og heller aldri klikk i kjøpeammo. 

Etter en justering av sluttstykke (hos Landrø) låser det fint mot ufrivillig åpning under jakt. Det var også tidligere et lite problem med at hylsen kunne få en liten bulk i halsen ved gjentatte ut og inn av kammeret. Dette var ubetydelig, men er rettet. Det skyldtes visstnok en noe uheldig utforming av magasinet. 

Jeg må si at jeg nå er overmåte godt fornøyd med riflen i dag og det er vanskelig å få fullrost den servicen jeg har fått hos Landrø.

Kikkertmontasjen til Sauer opplever jeg som den beste jeg har hatt, og jeg har hatt mange. Den er riktignok dyr, men da slipper du ergrelser grunnet montasjen.

404 leveres standar med lettmetall låskasse. Dette ville jeg ikke ha, men betalte meg opp til stål låskasse. 

Det har vært skrevet litt om endring av treffpunkt ved løpskifte grunnet olje mellom løp og låskassen. Dette har ikke jeg opplevd. 

Mauser er også et meget godt våpenmerke i likhet med de fleste i markedet i dag. Ut fra slik jeg nå har fått min 404 nå i dag, er jeg meget godt fornøyd. I tillegg til 6,5 kjøpte jeg også et 30.06- løp. Enkelt og raskt å bytte løp.

Et godt råd: dersom du skal gjenge opp for lyddemper, så send inn lyddemperen til børsemakeren. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...