Jump to content

6.5x55 fabrikk ammunisjon mellom 9G og 10G som klarer kravet til anslagsenergi for storvilt. (2700J på 100 meter)


Bobby McGee

Recommended Posts

Hei,

Noen som vet om fabrikk ammunisjon mellom 9G og 10G som klarer kravet til anslagsenergi på 100 meter?

Jeg har bare funnet Hornady Superformance SST  140 GR.

 

Mange mener imidlertid at denne ikke egner seg til storvilt.

Edited by Bobby McGee
Link to comment
Share on other sites

Dette med kontroll av anslagsenergi og hvordan jegere bør forholde seg til regelverket finnes det mange tråder om fra før her inne. Det er like greit å søke opp noen av disse, fremfor å starte denne diskusjonen for ørtende gang.

 

Til det TS spør om:

https://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=2-14&prodid=4514&mobil=ja

 

Bedre pris?:

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5854&prodid=11648

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde håpet å slippe å spørre om dette..., men det er tydeligvis ingen vei utenom:  Hvorfor er du opptatt av å finne en fabrikkpatron med så lav kulevekt, og med dokumenterbare godkjente energikrav?

 

Eller spurt på en annen måte: Hvorfor er det av betydning for akkurat deg - om disse to foreslåtte patronene kan mangle energi ,tilsvarende en fis fra en flue, på å holde kravet?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Hvis du hadde ladet selv kunne du f.eks. brukt:

 

- Nosler 140 grains Accubond ladet til 830 m/sek.  Det er en bondet kule som da vil gi 2701 Joule på 100m i følge Hornady Ballistic kalkulator.

I følge Vithavuori ladetabell klarer de å få 140 grains Sierra HPBT kule opp i 834 og 844 m/sek. (maks) med henholdsvis N-165 og N-560 krutt.

Nosler Accubond er jo loddet (bondet) og burde miste minimalt med bly og derfor egne seg for storvilt.

 

https://www.nosler.com/accubond-bullet/

 

Jeg er klar over at du skriver "fabrikkammo", men ved å lade selv har man flere muligheter. Man må i så fall kronografere og teste om man faktisk kan nå 830m/sek. på denne kula før trykktegn oppstår.

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 32-40 Win. said:

Jeg hadde håpet å slippe å spørre om dette..., men det er tydeligvis ingen vei utenom:  Hvorfor er du opptatt av å finne en fabrikkpatron med så lav kulevekt, og med dokumenterbare godkjente energikrav?

 

Eller spurt på en annen måte: Hvorfor er det av betydning for akkurat deg - om disse to foreslåtte patronene kan mangle energi ,tilsvarende en fis fra en flue, på å holde kravet?

Jeg hadde håpet å slippe se slike innlegg som dette....., men det er tydeligvis ingen vei utenom !

 

Kan vi holde dette på et litt pragmatisk nivå og eventuelt svare på sakens kjerne?

 

Som du ser av det jeg har skrevet, vet jeg også veldig godt at disse bare en en hårsbredde fra kravene. De er dog ikke innenfor.

 

Dette har vel interesse og betydning for andre enn meg?

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, 223man1 skrev:

Jeg er klar over at du skriver "fabrikkammo", men ved å lade selv har man flere muligheter.

TS har en del muligheter på norsk elgjakt selv om han velger å bruke fabrikkpatroner. Her er tre mulige valg:

 

1. Han kan på ett voksent, gjennomtenkt og fornuftig grunnlag velge f.eks Norma Partition fremfor SST. Fordi det er en bedre kule til formålet. Og han vil, i likhet med hundrevis av andre som har brukt denne kula, ALDRI få noen problemer i forhold til regelverket om krav til anslagsenergi.

 

2. Han kan velge å bruke SST fremfor noen av de andre mulighetene. Dette hvis han setter barnslig paragraf-rytteri og prinsipiell kverulanse fremfor human jakt/etikk. Det vil være ett dårligere valg, men innenfor lovens rammer.

 

3. Han kan unngå hele problemstillingen ved å gjøre som mange andre; Velge en patron med tyngre kule (som f.eks Norma Oryx), eller bytte til børse med grovere kaliber, eller la være å skyte mot elgen.

 

Dette burde være muligheter nok til å dekke både TS og andres interesse av betydning.?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

TS har en del muligheter på norsk elgjakt selv om han velger å bruke fabrikkpatroner.

 

3. Han kan unngå hele problemstillingen ved å gjøre som mange andre; Velge en patron med tyngre kule (som f.eks Norma Oryx)....

 

Ja, det finnes flere valg innen fabrikkammo. Blant annet Norma Oryx og Lapua Mega 156 grains (10,1g.). Begge burde fungere veldig bra på storvilt.

 

http://www.lapua.com/en/ammunition/calibers/65x55-se

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, 32-40 Win. said:

TS har en del muligheter på norsk elgjakt selv om han velger å bruke fabrikkpatroner. Her er tre mulige valg:

 

1. Han kan på ett voksent, gjennomtenkt og fornuftig grunnlag velge f.eks Norma Partition fremfor SST. Fordi det er en bedre kule til formålet. Og han vil, i likhet med hundrevis av andre som har brukt denne kula, ALDRI få noen problemer i forhold til regelverket om krav til anslagsenergi.

 

2. Han kan velge å bruke SST fremfor noen av de andre mulighetene. Dette hvis han setter barnslig paragraf-rytteri og prinsipiell kverulanse fremfor human jakt/etikk. Det vil være ett dårligere valg, men innenfor lovens rammer.

 

3. Han kan unngå hele problemstillingen ved å gjøre som mange andre; Velge en patron med tyngre kule (som f.eks Norma Oryx), eller bytte til børse med grovere kaliber, eller la være å skyte mot elgen.

 

Dette burde være muligheter nok til å dekke både TS og andres interesse av betydning.?

Takker for alle velformulerte ord, men vi er vel ikke nærmere spørsmålet om det finnes fabrikk ammo i 6.5x55 under 10 gram som er lovlig på storvilt?  Bare en masse underholdning ?

Link to comment
Share on other sites

Kall det gjerne underholdning. Bedre svar får du neppe, ikke engang om det skulle dukke opp en eske patroner som presser seg over kravet.

 

Apropos underholdning: Jeg kjenner noen folk av typen som alltid ivrer etter å finne løsninger på slikt som på folkemunne kalles "ett ikkeproblem". Det er virkelig underholdende å diskutere med slike, i lystig lag. Men det er ikke noe morro når de får seg jobb i offentlig forvaltning.

Link to comment
Share on other sites

*Børster popcornet av nevene*

 

Generelt er tyske prosjektiler rene splitterbomber. Jfr RWS H-mantel/TIG/TUG/KS/DK. Jeg har aldri brukt DK på annet enn papp, men jeg forestiller meg at i 870 m/s må den lage en herlig ravasje. 

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, boble skrev:

*Børster popcornet av nevene*

 

Generelt er tyske prosjektiler rene splitterbomber. Jfr RWS H-mantel/TIG/TUG/KS/DK. Jeg har aldri brukt DK på annet enn papp, men jeg forestiller meg at i 870 m/s må den lage en herlig ravasje. 

Jeg bryr meg svært lite om denne rimelig overflødige diskusjonen, men å betegne kuler som H- Mantel og TUG (begge to veldige harde) som "splitterbomber" er rett og slett ikke korrekt. Det er ikke feilen til prosjektilene dersom du har et problem med tyske produkter. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, boble skrev:

Jeg har aldri brukt DK på annet enn papp, men jeg forestiller meg at i 870 m/s må den lage en herlig ravasje. 

Ja jøss.... med en slik tysk rakett parkerer nok TS sine jaktkamerater  med sine Partition og Accubond. Jeg ser det for meg:

 

"Elgen løper videre fra de andre postene, mens den rister kulene med 50 joule lavere anslagsenergi ut av pelsen - for så å ramle kontant av en velplassert Doppelkern".

 

Sikker ett godt valg (helt sikkert bedre enn SST). Får håpe den gir god presisjon også, og ønske skitt jakt.?

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Gunwerks skrev:

Jeg bryr meg svært lite om denne rimelig overflødige diskusjonen, men å betegne kuler som H- Mantel og TUG (begge to veldige harde) som "splitterbomber" er rett og slett ikke korrekt. Det er ikke feilen til prosjektilene dersom du har et problem med tyske produkter. 

 

Kulene er utmerket til sitt bruk, så lenge man er klar over at både TUG og H-mantel som oftest kaster fremste del av kjernen. De ender ikke i soppform som en Nosler Accubond eller en Oryx.

 

Typisk restvekt på de få jeg har funnet igjen er 60 %, resten av kula har gått som en sky av splinter. Det har gitt kort fluktstrekning, men også relativt mye blybiter i kjøttet.

 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, boble skrev:

 

Kulene er utmerket til sitt bruk, så lenge man er klar over at både TUG og H-mantel som oftest kaster fremste del av kjernen. De ender ikke i soppform som en Nosler Accubond eller en Oryx.

 

Typisk restvekt på de få jeg har funnet igjen er 60 %, resten av kula har gått som en sky av splinter. Det har gitt kort fluktstrekning, men også relativt mye blybiter i kjøttet.

 

Mine erfaringer er merkelig nok helt annerledes enn dine. Først og fremst har jeg aldri (!) funnet en kule igjen. Begge to leverer nemlig i 99% av alle tilfeller gjennomskudd. H- Mantel har samme oppbygging som Nosler Partition og var minst 20 år tidligere på markedet. Mange sier at Nosler har tatt den som forbildet, enda mer at Partition er en kopi. TUG (UNI - Classic) anvendes fortsatt i dag suksessrik på bøffeljakt ... Ikke dårlig for en "splitterbombe". Jeg gikk vekk fra TUG , fordi jeg syntes at den oppførte seg for helmantelaktig i viltet. Splinter i kjøttet rund bogen? Mot null ... 

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, Gunwerks skrev:

H- Mantel har samme oppbygging som Nosler Partition

Nei, det er å overdrive en smule. H-Mantel er en "monokjerne" med "bly-lås", altså prinsipielt ikke forskjellig fra Hornady Interlock og Lapua Mega. Av disse tre er HM den med desidert sterkest låsing (den bør også fungere som ekspansjons-begrenser), men Partition er likevel i en egen klasse pga massiv delevegg. Om det spiller så stor forskjell i praksis er selvfølgelig en annen diskusjon, en godt designet bly-lås kan oppføre seg bedre enn en dårlig designet delevegg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...