Jump to content

Pumpehagle, et greit alternativ?


FinnCBaks

Recommended Posts

Heisann! 

Er det noen som kan hjelpe meg litt ang. Valg av hagle? 

Jeg har i en lengre tid vært på utkikk etter en grei hagle til en fornuftig pris( er akkurat ferdig med studiene, så lommeboka er ikke akkurat fullstappa). 

Jeg har sett på halv auto, OU, sideliggere, men nå også pumpehagle! 

Jeg har kommet over flere pumpehagler i prisklasse 2-3 tusen. 

Er der noen som har erfaring med pumpehagler? Er dette et fullgodt alternativ til jakt, hvis man lærer seg teknikken?

Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene! 

På forhånd takk! 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Pumpehagle blir egentlig helt overflødig da du ikke kan ha mer en 2 skudd i uansett, min erfaring er at det bare blir flere feilkilder og mer tull med pumpe.

 

En o/u hagle blir det beste valget til jakt og er helt uten ladeproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Så det er aldri tull med "brekk" hagler? Har brukt begge deler men solgte min Beretta o/u pga full våpen garderobe og ikke at jeg var misfornøyd med den. Har igjen en Benelli pumpe hagle som jeg bruker til jakt og bane skyting. "Pumping" av ny patron går merkelig lett i rekylen for meg. Minuset jeg merker er sikringen som er plassert med fremme med avtrekkern på flere pumper. Positivt så er de lette og vedlikeholde/demontere.

 

Men er mye smak og behag.

Penest er brekk hagler må jeg innrømme ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter med Remington 870 pumpehagle. Har gjort det i 5-6 år nå. Det tar litt tid å lære seg teknikken med å få andreskuddet der man ønsker det, gjør tross alt en ekstra bevegelse før det kan skytes. Men etter litt trening og erfaring så skyter jeg like godt med den som med o/u, ingen problem med kjappe oppfølgnings skudd.

Har ikke opplevd noe feil med denne hagla, kjøpte den brukt av en her på kammeret og den har gått mange 1000 skudd både hos meg og tidligere eier. Skikkelig arbeidsjern.

På minus siden vil jeg nevne vekt, min hagle er noe tyngre enn o/u og halvauto, uten at det stopper meg fra å bruke den langt til fjells på fjellrypejakt.

Link to comment
Share on other sites

Å både s/s og pumpehagler er penere å se på en ei o/u..Har o/u sjøl pga kombi løp muligheter (valmet 412),hadde det ikke vært for det hadde den blitt byttet i s/s tvert..Var nylig på leirdue banen her med ei kort Winchester 1897 pumpe,og skjøt akkurat likt som jeg gjør med o/u:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bommer like bra med pumpe som med o/u og s/s.

 

Jeg bruker ei billig Mossberg 88 med 21" løp. Kunne heller tenkt meg en god o/u, men det er denne jeg kan å bruke og gidder ikke "lære meg" ei ny hagle. Grunnen til at jeg kunne tenkt meg en o/u er som flere har nevnt; den er lettere, oppfølgingsskudd er litt enklere, man kan uansett bare lade med to skudd, og den ser mer "tradisjonelt riktig" ut i skogen. O/u har forskjellig trangboring i løpene, slik at du kan ha et litt trangere løp til oppfølgingsskuddet. Med ei pumpe er det stort sett bare å innfinne seg med den gylne middelveg, som for meg er modified/halv. En o/u er også lettere å knekke når man skal raste eller møter folk i skogen. Å tømme ei pumpe er lett det også, men jeg har opplevd mer enn en gang at folk som ikke har kjennskap til pumper reagerer på det og tror at jeg står der og lader.

 

Kan være smart med lenger løp enn det jeg har, for den svinger ikke akkurat jevnt. Men pumpene blir fort veldig lange med 28" løp. Og, som andre også allerede har sagt: Alt kan læres.

 

Det som er helt sikkert er at de fleste pumpehaglene er ekstremt driftssikre, selv om du mister den i gjørmemyra, de holder i tre mannsaldre selv uten vedlikehold, og slik sett gir de ekstremt mye for pengene. Jeg er også så heldig(?) at jeg liker syntstokker. De tåler alt og blir aldri styggere enn de allerede er. Finnes vel noen o/u med syntstokk også, men det ser bare feil ut.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Tatt i betraktning når du nevner pris på 2-3 tusen kroner ville jeg sett etter en brukt benelli nova pumpehagle. 

Jeg startet selv med en slik og jakta i 10 år med den før jeg kjøpte meg o/u og halvauto.

Ja du har det at du må pumpe mellom hvert skudd men det kan trenes til og gå på refleks.

Min ble brukt hardt de åra jeg hadde den og skutt tusener med skudd uten noe problemer og var ute i all slags drittvær og fungerte alltid.

Når jeg solgte den så var den like god som ny.Du kommer aldri uansett til og få ei finesmekker hagle til 3000kr så da må det viktigste kriterie være at en får sei ei hagle som er driftsikker og en kan trene og skyte tålig greit med.

Når jeg har prøvd og sett på konkurentene av pumper som mossberg og remington så er etter mitt syn benellien best maskinert med tanke på overflate og finish  og egentlig kvalitetsintrykk generelt.

Grunnen til at jeg aldri hadde vurdert ei o/u  til ca 3000kr er at det du får da er det billigste Produserte fra Tyrkia. 

Muligens du kan få tak i ei star baikal og.

Billigeste av Tyrkerhagler så risikerer du at løpene ikke samskyter skikkelig,sprekkdanelser i treverk på grunn av dårlig tilpasning tre metall.problemer med ejektorer,knekte tennåler.

Og da blir det ikke så billig lenger hvis den ender opp hos børsemaker.

Så min personelige mening er og få tak i ei brukt pumpe og bruke den.

Så kan en heller spare til en kan kjøpe seg ei o/u eller halvauto av skikkelig kvalitet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fordeler med pumpehagle;

Billig, solid,driftssikker,enkel å demontere for vedlikehold, de fleste vil skyte bedre med en langløpet pumpehagle enn en standard tyrkisk o/u fra den lokale joggeskobutikkens innerste hjørne.

 

Bakdeler;

Sikring virker kun på avtrekk, begrenset til 1 skudd om en vil gå med tomt kammer, ikke like "oversiktlig" som et brekkvåpen, stygg og sjarmløs som en kantklipper, kommer med stor sannsynlighet fra butikken uten norsk plombering av magasinet(big deal vurdert utifra tempen her inne når det temaet dukker opp..)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Min første hagle var en 870 Express og den har verdens dårligste finish. Ruster som fan. Plenty deler tilgjengelig for å forlenge og bygge opp kolben om man vil tilpasse den til egen kropp.

 

Et grei alternativ som allerede nevnt kan være en Russisk Star hagle. Jeg fikk tak i en gammel Østtysk Simsom Suhl side by side i veldig bra stand for 1300 NOK. Ikke noe pent kunstverk, men en hammer behøver heller ikke å være pent etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Etter mi meining gjer pumpehagler seg best på film. Skal du i skogen på jakt, ville eg mykje heller hatt ei sideliggar eller o/u med ulik trangboring. Dette er optimalt når du møter på vilt på ulike hald.

Noko meir driftssikkert enn ei knekkhagle er det vel også vanskeleg å finne.

2000-3000 er ikkje all verda til budsjett, men personleg hadde eg sett etter ei brukt Star Baikal. Dei er ikkje spesielt vakre, men såpass solide at barnebarna dine kan arve den.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker og o/u eller halvauto av god kvalitet.

Men når budsjettet er så trangt mener jeg at der er bedre og kjøpe ei billig pumpe i synt enn billig tyrker eller star.

Jeg kjenner fler som har gamle star som har endt med sprukket kolbe etter noen år og det er ikke fra mishold men dårlig tilpassning/dårlig behandling av trevirke fra fabrikat som har medført dette at det sprekker under rekylen gjerne rett bak baskylen.

Og med billige tyrkere er det ikke uvanelig med problemer på ejectorer og knekte tennåler samt dårlig anslag på knallperla som resulterer i at skudd ikke går av.

ser man på det mekaniske er det mer kostbart og produsere en skikkelig o/u eller ss for det er en mer kompleks mekanisme en på ei pumpe.

derfor også man risikerer at løpa ikke samskyter på billige dobeløpere for de ikke er satt samen skikkelig,tilpasset godt nokk.leste en artikkel akkurat om dette hvor det ble nevnt og grunnen til at produsentene slipper unna med dette er fordi at de færeste tester hagla på papp med anlegg for og se at den skyter riktig.

Jeg skrev over at jeg startet med en benelli nova og jaktet med den i 10 år før jeg hadde råd til og kjøpe hva jeg hadde lyst på.

sanheten er at min jaktopplevelse var like god den gang som den er i dag hvor jeg har dyre hagler.

jeg hadde og noen år en remington 870 pumpe og den rustet litt fort som nevnt over men virka den og men benellien hadde mye bedre overflatebehandling.

skulle det ryke noe på ei billig pumpe har somregel brownels delene til noen småkroner og det er lekene lett og bytte selv.

er ikke like billig og sende jubluhagla fra tyrkia til børsemaker hvor han muligens må lage delene.

kjøper du den på den lokale g shop butikken så har de ikke delene til den inne og er ikke sikkert de får tak i heller.

og hvis de gjør det så kan en risikere at en må vente 9mnd før de skaffer delene.

når alle prater om hvor driftsikre o/u eller ss er så må en ikke blande en browning med en billig tyrker og det ser en på prisen og.og sku det mot formodning skje noe med berettaen eller browningen så har de fleste børsemakere deler og kjenskap til mekanismen så det er kjapt og fikse.

Jeg prøver ikke favotirisere noen ting her men er hva jeg har sett hva bekjente og meg selv har sett og opplevd opp imellom årene.

mitt råd er fortsatt.

budsjett 3000kr:kjøp billig pumpe og bruk den til du har råd til kjøpe ei o/u eller ss av god kvalitet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sikkert kontroversielt her på berget: men mange pumpehagler er enkelt å slenge en picatinny eller weaver skinne på, 1x optikk og du har en grei poor man's kombi for slugbruk om man skal jakte småvilt og rådyr i samme området.

Edited by odin1899
spelling
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Hallvor skrev:

2000-3000 er ikkje all verda til budsjett, men personleg hadde eg sett etter ei brukt Star Baikal. Dei er ikkje spesielt vakre, men såpass solide at barnebarna dine kan arve den.

 

 

Mulig du finn brukte Baikal som er bra, men då eg skulle kjøpe meg hagle for eit par år sidan fann eg ingen brukbare i butikkhyllene. Ekstremt dårleg fit og finish på alle eg fingra på i butikken, m.a. dårleg tilpassa treverk, dårleg lodda skinner og hagler som verken eg eller ekspeditøren klarte å åpne. På den tida solgte XXL Weatherby PA-08 for 2500 og kvalitetsmessig låg den langt over dei billege Baikal-haglene.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, joska skrev:

 

Mulig du finn brukte Baikal som er bra, men då eg skulle kjøpe meg hagle for eit par år sidan fann eg ingen brukbare i butikkhyllene. Ekstremt dårleg fit og finish på alle eg fingra på i butikken, m.a. dårleg tilpassa treverk, dårleg lodda skinner og hagler som verken eg eller ekspeditøren klarte å åpne. På den tida solgte XXL Weatherby PA-08 for 2500 og kvalitetsmessig låg den langt over dei billege Baikal-haglene.

Ja og den ligger nokk langt kvalitetsmessig over  som du nevner for som jeg lister over er det langt dyrere og bygge en o/u av kvalitet en ei pumpe i synt.

Derfor får en noe som er bedre bygd og holder lenger.

Derfor jeg syntes med så trangt budsjett så er ei pumpe det alternativet som gir mest for penga.

Jeg har full forståelse for at en 0/u eller ss ligger i ønskene for det er jo det som ser penest ut og er det vi har tradisjon for og bruke her på berget og det er vel det jeg liker best ved Berettaen min.

Men nå skal jeg banne litt i kjerka her og for hver gang disse trådene dukker opp så blir det nevnt at det er så fint med to løp og forskjellige trangborringer for da kan du velge hvilke løp du skal skyte med på forskjellige avstander.

Når det har enten blitt rådyrlos eller på fuglejakt har jeg aldri hatt tid til og fikle med løpsvelger eller hatt det i tankene engang for da har fokuset vært en helt annen plass,nettop på viltet og losen eller fuglen.

Når jeg går på fuglejakt så har jeg vel som andre minst trangborring på første skudd og trangere på neste og jeg tar aldri noe mer fugl med den en jeg gjør med halvauto hagla mi så fortsatt er dette for meg mere i teorien en i praksis noe stor fordel.

Store fordelen med brekkvåpen slik jeg ser det er at det går fort og tømme våpen hvis en møter folk på jakt eller skal forsere gjerder/skråning.Samt at en vekker ikke hele skogen når en lader elller tømmer hagla.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, joska skrev:

 

Mulig du finn brukte Baikal som er bra, men då eg skulle kjøpe meg hagle for eit par år sidan fann eg ingen brukbare i butikkhyllene. Ekstremt dårleg fit og finish på alle eg fingra på i butikken, m.a. dårleg tilpassa treverk, dårleg lodda skinner og hagler som verken eg eller ekspeditøren klarte å åpne. På den tida solgte XXL Weatherby PA-08 for 2500 og kvalitetsmessig låg den langt over dei billege Baikal-haglene.

 

Eg er eigentleg litt overraska over å lese dette, for alle Baikal-haglene av litt eldre årgang eg har vore borti, har ikkje hatt nokon av problema du nemner. Mi eiga hagle er frå midten av 1990-talet. Då kosta den vel rett i overkant av 4000 ny. Veldig mykje for pengane, og sjølvsagt null problem i ettertid.

Viss dømet ditt over er representativt for dei nye haglene dei produserer, er det mogeleg at kvalitetskontrollen ikkje er som den var.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Når Baikal selges for 2990 er det nokså begrenset hva slags kvalitetskontroll en kan forvente.. Samme gjelder forsåvidt alle våpen til slike priser (mindre enn mange bruker på en helg på byen).. kjøp de gjerne, bruk de opp og lever til skrot når de er oppbrukt. Omtrent som en gjør om en kjøper en vaskemaskin til 2990...

 

Eldre Baikal er i en annen liga enn dagens produksjon. 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Hallvor skrev:

Eg er eigentleg litt overraska over å lese dette, for alle Baikal-haglene av litt eldre årgang eg har vore borti, har ikkje hatt nokon av problema du nemner.

 

Eg vart litt overraska sjølv, for "alle" sa at Baikal var solide bruksjern. Mulig dei haglene eg såg på var solide (eit par av dei lot seg ikkje åpne i det heile tatt men dei hadde sikkert vorte glimrande gjerdestolpar), men dei var så lurvete at eg aldri ville hatt dei. Ja, dei var billege men etter mi meining lite hagle for pengane. 

Link to comment
Share on other sites

Baikal var kall det gjerne folkehagla i Norge tidligere og de av eldre hærkomst var nokk bedre bygd en de nye i dag.

De smalt ihvertfall som regel selv om de var grovt bygd og ikke akkurat noen kunstverk og se på.

Men jeg skal ikke si om dette er noen av grunnen heller men jeg har bygd meg opp noen tanker rundt bruken av en del eldre hagler som var billige og fikk rykte på seg for og være solide.

i dag ser jeg at yngre jegere er veldig flinke til og trene med våpnene sine og er en del på lærduebanen og skyter.

Når jeg vokste opp rundt gamlekara i bygda så skøyt de på jakt og det var det.

De fleste av disse jeg kjente hadde vel aldri skyti ei lærdue i sitt liv så våpnene ble bært mye men skutt lite med.

Var og mer trangt om penger og for disse før i tiden og så ammo var verdifulle og kostbare ting.

Så jeg er ikke overasket over om mange av disse haglene ikke hadde mer en 40-100 skudd imellom seg iløpet av et jegerliv hos en del av disse gamlekara.

Er ikke sikkert disse heller hadde tålt en ung jegerekrutt i dag som hadde blåst 2000 skudd igjennom hagla iløpet av en sesong flere år på rad.

Er bare noe jeg har tenkt på iblant og dette er sefølgelig ikke representativt for alle jegere før i tiden men var et godt speilbilde av den bortgåtte generasjonen i bygda jeg vokste opp

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg få opp temperaturen her litt..

Min mening, som hobby-hagleskytter,  er at det er tullete å legge for mye penger i hagla.

 

Selv har jeg en Lanber 2082 som er rundt 12 år gammel, og en Rem870 Wingmaster som er mye eldre enn meg selv og begge haglene sprer hagl like bra...

(sikkert ikke like bra som høy-budsjettshaglene, men bra nok til mitt bruk)

Jeg har aldri hatt en eneste funksjonsfeil med noen av de, og begge har dessverre blit litt nedprioritert når innholdet i våpenskapet skal overhales.

 

Ettersom du kun har mulighet til 2 skudd i hagla når du er på jakt er det bare å stille seg selv følgende spørsmål:

 

-Er du villig til å ta ladegrep mellom skuddene?
-Er du villig til å miste muligheten for å brekke ned hagla når du møter folk?

 

Hvis svaret er nei på begge kjøper du en dobbeltløper

hvis svaret er ja på begge spørsmålene kjøper du en pumpehagle

Hvis svaret er ja på siste spørsmålet, men nei på det første kjøper du en halvauto

 

Så enkelt er det faktisk, det er ingen annen praktisk betydning med unntak av personlige preferanser. (og lengde på kammeret i enkelte tilfeller)

 

Men kjøper du en halvauto/pumpehagle så må jeg nesten advare mot hånlige blikk og dårlige "vitser" fra hagle-snobbene som frekventerer på leirduebanen, de takler ikke å se noe annet enn dobbeltløpere da alt annet kun er "leketøy/søppel/jalla/rambo/unødvendig" (sett inn ordet du selv synes passer best)

Disse personene kan du en sjelden gang også møte i skogen dessverre, og de klarer som oftest ikke å holde meningene sine for seg selv.
Bare overse slike mennesker da de som regel ikke har noe vettugt å bidra med uansett

 

Til slutt:

Uavhengig av hva du ender opp med, så husk på en ting..


Uansett hvor full lommeboken er i fremtiden, så er det alltid mer kjedelig å få en ripe på hagla som koster 40 000,- enn det er å få 10 riper på hagla som koster 3 000,-

Det kan være greit å tenke på når du skal lufte hagla i skogen. :)

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wingmasteren du nevner du har her kosta borti 10.000 sist jeg så den for to år siden på jakt og friluft så det er er vel ingen billighagle lenger ?

Det var ny pris da men den du har er et skikkelig bruksjern.

I dag koster billigversonen 870 express som overhodet ikke har samme kvaliter 4900 på kampanje hos forhandlerne så hvis trådstarter har ca 3000 på budsjett så er min mening og prøve og få tak i ei billig pumpe fremfor dobbeltløper mer mindre han gjør et kupp på bruktmarkedet.

 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Fantaboksen skrev:

Min mening, som hobby-hagleskytter,  er at det er tullete å legge for mye penger i hagla............

Noen greier seg med en billig Hundai- og noen kjøper BMW. På samme vis er det nok med børser også. Det er prioritering, smak og behag- kjøreglede/jaktglede. Værre er det vel ikke....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en som foretrekker pumpe over både o/u og auto.

 

Auto er gjerne kresen med ammo, og trenger en del oppretthold for at den skal funke bra. o/u er dyrt og tungt i min erfaring.

 

En Mossberg 500 er billig og brukbar, har aldri hatt noe feil heller. Må du absolutt ha to forskjellige trangboringer må du jo ha to løp, men jeg har aldri hatt bruk for det. Skudd nr 2 treffer aldri noe for meg.

 

Moro på bane også, barndommens Schwarzenegger kommer frem av selv de alvorligste menn.

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

På ‎25‎.‎07‎.‎2017 den 10.16, FinnCBaks skrev:

 

Er dette et fullgodt alternativ til jakt, hvis man lærer seg teknikken?

 

Du kan sikkert lære deg "teknikken" og pumpe-reflexen. Men,..om ikke din jakt kun er begrenset til sjøfugl, mener jeg at dette er det dårligste av alternativene.

 

I skogen skjer ting ofte fort og ved behov av oppfølgningsskudd blir man lett handikappet med ytterlig ett moment (pumpebevegelsen) å tenke på. 

På fjellet etter rype fungerer de vel helt OK, men de er som regel litt tunge og armene kjenns lange etter 8 -10 timers lang dag.

 

Jeg nekter å tro på den negative omtalen av Baikal-haglene. 

På ‎27‎.‎07‎.‎2017 den 2.01, joska skrev:

dårleg lodda skinner og hagler som verken eg eller ekspeditøren klarte å åpne

Kanskje ekspeditøren (og du :)) skulle ha godt av noen armhevninger i ny og ne.- Tror ikke du på fullt alvor mener at dette er troverdig.- Hagler??.. flere stykk Baikal som ikke kunne åpnes??:D

 

Jeg har i utgangspunkter ingenting MOT pumpehagler, men som en annen skrev gjør de seg best på film,.. eller jakt fra kano og på sjøfugl og der er den et fullgodt alternativ.

 

Tror TS er bedre rustet for en allsidig jakt med et brekkvåpen eller halvauto. Du finner sikkert en fin brukt halvauto eller Merkel/Simson/Sauer side by side for prisen du antyder,..(tror likevel du bør gå litt høyere om du har mulighet).

Min gamle Rem.1100 er "still going strong" og den tar ned allt den blir pekt på,- men tung,.. litt for tung for gamle menn :D, så min Beretta o/u eller min Merkel s/s blir som regel foretrukket for jakt der man skal gå litt langt.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg står fortsatt der at med 3000kr i lanken så er kjangsen størst for og få ei hagle som det ikke ryker ting på ved og kjøpe seg ei brukt pumpehagle.

Helst remington .Benelli eller mossberg for skulle det skje noe så har brownels deler i haugevis til billig penge og det er lekende lett og bytte selv.

Jeg skal ikke påstå at alle som kjøper seg ei billig o/u Tyrker etc får problemer men mange gjør det.

Egen erfaring med pumpe og hva de jeg kjenner som har pumpehagler så er de utrolig driftsikre med tanke på hva de kostet. 

 

Må bare få komme med en liten komentar til tidligere innleg fra m00se hvor det blir sakt at automathagler er kresne på ammo og krever mer vedlikehold.

Er dette også ei billig GassTyrkerhagle og?

For min Benelli m2 og super vinci har ikke jeg fått til og feile enda.

Kjenner fler som skyter benelli halvauto og de har enda ikke pusset sine og de er på lærduebanen en til to ganger i uka.

Ser en fra statene så er det vel halvauto som dominerer waterfowl jakt der borte nå og det er ikke forhold som er snille på utsyret.

De har også ipc matcher hvor de konkurer med halvautohagler og de gutta der pumper ut tusener av skudd i året.

Men så har det vel noe med at de kjører helst halvautohagler av kvalitet og det er nokk der mye ligger.

Vi snakker ikke om og legge penger i pent treverk her men synthagler og da er det nokk en kvalitetsforskjell på i hagle til 4000kr og ei til 14000

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, m00se skrev:

Må du absolutt ha to forskjellige trangboringer må du jo ha to løp, men jeg har aldri hatt bruk for det. Skudd nr 2 treffer aldri noe for meg.

 

Dette er jo kun et faktum dersom du er gnien (eller teit) nok til å kjøpe ei pumpehagle uten mulighet for å bytte trangboring. 96% av pumpehagler i dag kan du bytte choke på, de du ikke kan er som regel korte piper med fast sylinderboring. 

 

Hilsen en med pumpehagle med 2 piper, en med fast sylinderboring og en med Browning-choker.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, erikraude skrev:

Litt kinkig å bytte choke mellom første- og andreskudd, er det ikke? ;)

Hvis en får to fugler som flyr opp fra samma tua og du har tatt første med choken din for kort hold og neste som flyr opp er på samme hold som første  hva gjør du da ?

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, bobby skrev:

Tror ikke du på fullt alvor mener at dette er troverdig.- Hagler??.. flere stykk Baikal som ikke kunne åpnes??:D

 

Eg tullar ikkje. Var på XXL i Ålesund for å kikke på tilbudshaglene (Baikal O/U til 3000) for eit par år sidan. Det stod ei rekke av desse utstilt. Ikkje ei einaste av dei var i ein slik stand at eg syns dei var verdt 3000... Ei hagle hadde skeivt montert skinne. Ei hadde loddetinnsøl på løpa og ca 1mm glipe mellom baskyle og stokk. To var så tunge å knekke at hverken eg eller ekspeditøren klarte det på normal måte men måtte knekke dei over kneet. Nokre armhevingar hadde eg nok ikkje teke skade av men ille står det ikkje til at eg ikkje klarer å knekke ei normalt fungerande hagle ;)

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, joska skrev:

 

Eg tullar ikkje. Var på XXL i Ålesund for å kikke på tilbudshaglene (Baikal O/U til 3000) for eit par år sidan. Det stod ei rekke av desse utstilt. Ikkje ei einaste av dei var i ein slik stand at eg syns dei var verdt 3000... Ei hagle hadde skeivt montert skinne. Ei hadde loddetinnsøl på løpa og ca 1mm glipe mellom baskyle og stokk. To var så tunge å knekke at hverken eg eller ekspeditøren klarte det på normal måte men måtte knekke dei over kneet. Nokre armhevingar hadde eg nok ikkje teke skade av men ille står det ikkje til at eg ikkje klarer å knekke ei normalt fungerande hagle ;)

 

3000 for ei splitter ny O/U-hagle er latterleg billeg, så du må rekne med å få det du betalar for, og då reknar eg med at finishen kan variere frå OK til dårleg. Men så er det heller ikkje finishen som har gjort russiske våpen berømde, men god metallurgi og pålitelege mekanismar til ein hyggeleg pris.

 

Eg kjøpte sjølv hagla mi i Ålesund på 1990-talet, men etter inflasjonskalkulatoren svarer dette beløpet til kring 6500,- i dag. For dobbel pris får ein også betre finish.

 

Også mi Baikal-hagle var litt tung å knekke i starten, men det gjekk seg til etter kvart.

 

Sjå også desse:

http://www.shootinguk.co.uk/guns/buy-gun-guide/closer-look-baikal-shotguns-39831

http://www.gunmart.net/gun_review/baikal_model_27/

 

 

Edited by Hallvor
Lenker og skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

På 28/07/2017 den 17.19, Ei tohi varjata skrev:

 

Dette er jo kun et faktum dersom du er gnien (eller teit) nok til å kjøpe ei pumpehagle uten mulighet for å bytte trangboring. 96% av pumpehagler i dag kan du bytte choke på, de du ikke kan er som regel korte piper med fast sylinderboring. 

 

Hilsen en med pumpehagle med 2 piper, en med fast sylinderboring og en med Browning-choker.

 

Du skal være temmelig rask hvis du kan skifte trangboring innimellom skudd! Poenget var hvis du trenger en trangere på skudd nr2 når fuglen har kommet seg lengre unna

Link to comment
Share on other sites

En trenger ikke 2 løp med forskjellige choker.

Et løp og fast trangborring er ingen hindring.

Bruk en 'åpen ' patron som første skudd og en 'trang' patron som andre skudd.

Da har en tilsvarende muligheter som en vanlig hagle.

Litt testing på papp med forskjellige patroner pleier på gi godt svar på det.

Nøkkelord er gjerne en rask patron med finere hagl som første skudd og grovere hagl med mindre fart i andre. Gjerne med forniklet hagl.

 

Doublè

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Startet min kariere som hagleskytter på midten av 80tallet og da var det med en gammel Beretta pumpe, gikk så over på en Baikal s/s men den passet ikke meg så godt, ble da en Mossberg 88 Maverik i noen år før en Baikal ij27 ble prøvd, men de 10 siste årene har det vært Mossberg 500 pumpehagle.

Skyvesikring på kolbehalsen er uvurdelig i forhold til Remingtons sikring som sitter i avtrekkerbøylen.

Skyter mest ender, skarv og gås samt masse leirduer og dubleer på banen ramler like godt som for naboskytterens Beretta.

Har du lyst på pumpe så prøv, passer det deg ikke så kan du alltids bytte.

Har prøvd både italienere, tyrkere og russere på banen og det er mange flotte der, kikker for øyeblikket litt mot ATAarms og Orcap max fra Akkar for banebruk, men pumpa selges ikke.

Link to comment
Share on other sites

På 8/4/2017 den 14.07, Doublè skrev:

En trenger ikke 2 løp med forskjellige choker.

Et løp og fast trangborring er ingen hindring.

Bruk en 'åpen ' patron som første skudd og en 'trang' patron som andre skudd.

Da har en tilsvarende muligheter som en vanlig hagle.

Litt testing på papp med forskjellige patroner pleier på gi godt svar på det.

Nøkkelord er gjerne en rask patron med finere hagl som første skudd og grovere hagl med mindre fart i andre. Gjerne med forniklet hagl.

 

Doublè

 

Er dette jeg pleier å gjøre også i pumpa mi. Til rypejakt lader jeg en typisk en "rype-patron" til førsteskudd og en "skogsfugl-patron" til andreskudd. Har fungert veldig bra for meg.

Link to comment
Share on other sites

Enten dobbeløper eller Benelli halvauto er mitt valg. Tomhylser på pumper ekspanderer seg i kammeret og kiler ofte ladegrepepet. Ladehemme sånn at patroner i magasinrør ikke kommer seg gjennom/ut til låskasse pga altfor kort/kjapp ladegrep eller sterk rekyl er også min egenerfaring med Rem 870 og Win1200/1300. Halvautoen har mekanismer inni låskassa som utfører repetering ettersom patronen kommer borti ting i kassa når den er på riktig plass. Repetering på halvautoer smekker også ut evt kilte ekspanderte tomhylser fra kammeret bedre enn manuel repetering.

 

Så kommer jo dette med avbrudd på evt anlegg/siktepunkt og tidsforbruk når det andre skuddet skal pumpes gjennom, mens rypa flakser bortover.

Edited by furuoglyng
Link to comment
Share on other sites

På 25.7.2017 den 18.28, FinnCBaks skrev:

Takker for gode svar!  Greit med litt positivt og negativt! Er det noen som har erfaring med weatherby PA 08? 

Eller weatherby generelt?

 

Jeg har pa08, og er veldig godt fornøyd med den. Sikkert skutt mellom 5000 og 10000 skudd, helt uten feil. Har pussa den skikkelig en gang, og smurt bevegelige deler et par ganger... 

Kosta 1500 eller 1990,- på tilbud, har vondt for å tro at du får mer (ny) hagle for en mindre penge noe sted, men ser de er litt dyrere nå.

 

Bruker den til due og på bane(noe som er 98℅ av haglebruken min)

Til skogsfugl bruker jeg en kort s/s kjøpt for 500,- av en her inne, og det kun fordi den er lettere å bære med seg...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har akkurat solgt min PA 08. Sikkert skutt 5000 skudd med den uten en feil. Kan heller ikke huske et eneste klikk heller. Rypedouble ble det og. Men mistenker at den var litt kresen på ammunisjon. Så sjekk ammo på plate for god dekning. Jeg solgte den fordi den har ingen god balanse. Den er lett, men fremtung. Så vekten kjennes godt når en trasker langt. Det finnes gode bruktkjøp å gjøre som gir lik driftsikkerhet...Og med bedre skyteegenskaper. 

Link to comment
Share on other sites

Vil du satse på haglejakt som hobby, så vil det være en kostnads terskel der, for at det skal bli en ok hobby. Våpnet er viktig,  og det å mestre det, dvs felle et bytte. Det er, etter min mening smart,  å legge 10K kr i haglebudsjettet,  for ikke å bruke mye tid forskning og trening med et "enkelt" våpen, som du uansett antagelig vil bytte ut. Med de 10K, kan en finne et bra brukt våpen type ou eller ss. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...