Jump to content

DocHolliday

Recommended Posts

Er ute etter ei ny hagle som blir hovedsaklig brukt på jakt. Skogsfuggel og rype.

DVS kan bli dager med mye gåing og lengre turer.

Hovedsaklig kun jakt. Selvfølgelig noen få turer på lærduebanen blir det forhåpentligvis men ikkje noe som er annet enn for enkel trening å regne.

 

Så ønsker en kvalitetshagle i over/under. 

Vekt er ønsklig med ei lett en.

Kommer til å handle NY, da det er mulig å finne en som passer best til meg.

 

Eg har vert å sett på en Browning B725 hunter i butikken er vel CA 2,9kg. Han hadde eit par stående men fant en med 71cm løp som eg følte passet meg veldig bra når eg heiv den opp.

(prøvde også eit par med 66cm løp som eg ikkje fikk til å passe så godt)

 

Ellers så har eg sittet på nett å tittet veldig på Beretta Ultralight ca2,8kg? ikkje vert i butikk å testet denne men ser for meg at den også er en fin børse.

 

Så har eg også sett på Benelli U828 som eg må si fristet da den er mulig å justere for å få den til å passe 100% Veier ca 2,9kg

Veldig usikker ettersom eg forstår dette er Benelli sin første OU hagle??? hadde ikkje nølt med å kjøpe halvauto eller pumpe men skeptisk siden dette er første de har kommet med.

(i følge Tom Knapp så trenger man ikkje kunne skyte for å bli god With this Benelli shotgunn :) )

 

 

Noen som har testet Benelli sitt alternativ? eller hatt en eller flere av disse alternativnene som kan si noe?

Eventuelt andre i samme prisklasse som bør vurderes?

Link to comment
Share on other sites

Hei! 

 

Har du vurdert denne? 

http://schouvapen.no/produkter/vapen/hagler/beretta/beretta-silver-pigeon-i-20-76-71cm/

 

Beretta Silver Pigeon 1, 20/76 71cm.

Den er ca 2,8 kg. (i 20/76).

 

Har en slik selv, å har gått 7-8 timer på rypejakt i ulendt terreng med hagla i hendene så å si hele tiden flere ganger. 

 

Har en kompis som har ultralight i 12/70, han kunne gjerne tenkt seg min istedenfor. (husker desværre ikke hvorfor i farten) 

 

Nå er ikke jeg noen veldig rutinert jeger, og har heller ikke prøvd så mye annet enn min egen silver pigeon. Men jeg er veldig tilfreds med den både mtp. bæring, grep og kaliber.?

 

Lykke til med valget! Det er nok mange som har gode tips her, og mange som har betydelig mer erfaring enn meg?

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt på kal 20. Men har noen turer på Canadagås også i løpet av sesongen. Så har bikket over på cal12

Så har eg også eit lite lager av cal 12 ammunisjon. (ganske stort lager)

 

 

Ikkje sikkert det er en dum reim. Svigerfar bestilte en slik en i fjor. Han har nok ikkje fått testet den enda. 

 

De siste årene har eg ikke hatt reim på hverken hagle eller rifle. (tenker da på skulderreim) går alltid med våpnet i handa. Eller i sekk.

(Eberlestock gunslinger)

Link to comment
Share on other sites

De tre du nevner er alle kvalitetsvåpen.

 

Prøv om du har mulighet å se og klemme litt på alle før du tar en beslutting og gå siden for den du liker og som passer deg best.

 

Jeg synes også den Benellin virker interessant,.. bortsett fra den "stygge" avsluttingen av framstokken (som den også deler med Browningen). - Stor plus for den "selvåpnende" funksjonen og brikker som lar deg justere både "cast" og "pitch" er ganske nytenkende på en O/U.

 

Du kjenner sikkert til uttrykket om at en hagle skal veie ca 100 gnr MER enn patronens hagelvekt for behagelig skyting, - så ladder du såpass lette hagler (2,7-2,9 kg) med 36grams patroner, så er rekylen ganske så påtagelig.- Skytingen med disse lettvektere gjøres best med de lettere 30-32grams patroner.

 

Mvh

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror den der hundre ganger-regelen må være laget for engelsk klappjakt eller baneskyting hvor man skyter veldig mye. På vanlig nordisk fuglejakt tror jeg ikke den har så mye for seg. Jeg merker i alle fall ikke forskjell på rekylen med 32 eller 36 g under jakt med en 2,8 kg hagle. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da kan eg se tilbake på to mnd som eier av Benelli 828u hagle med kort løp.

Liker den veldig godt. Ikkje noe å trekke for enda. 

Har prøvd den noen få skudd på banen. det gikk som vanlig ikke så veldig bra :D er vel mere skytteren sin feil enn hagla. Trengs mere trening.

 

Ellers så har den vert på rypejakt og det gikk greit. Veldig behaglig å bære på den passer meg også veldig bra når eg hiver den opp.

Har også vert med på noen turer etter skogsfuggelen men pga jobb og slikt så har det desverre bare vert i drittvær og kan si at eg ikkje har løsnet skudd etter de enda. Selv om eg hadde mulighet eit par ganger. 

Jaja viktigste er å få turen ut. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...